Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples kunder är inga fårskallar

Tråden skapades och har fått 92 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av PaO:

Detta måste varit lansering av iPhone 6S och att Apple höjde året innan modellen kraftigt

Nej det var nåt februari-event och de uppdaterade precis som nu när dollarn var så stark.
iPhone 6S höjdes dock med $50 dollar mot iPhone 6 lanseringspris men dollarn sjönk lagom till den så det blev ungefär samma pris till hösten.

  • Medlem
  • Boston
  • 2018-09-17 13:34
Ursprungligen av Ida Blix:

...

Däremot vore det fiffigt om det gick att exempelvis knacka två gånger på skärmen för att komma direkt till knappsatsen för att mata in lösenkoden. I de fall då jag inte kan se på mobilen och använda Face ID för att låsa upp tar det lite för lång tid innan knappsatsen kommer fram.

Mycket bra idé! Jag har inga problem med FaceID men då och då ligger telefonen på bordet eller i soffan bredvid mig och jag vill låsa upp den utan FaceID och då är det några sekunders för lång väntan på knappsatsen. (Till viss del är väl detta beteende en kvarleva från att ha haft TouchID så länge såklart.)

Jag tycker självklart det finns en diskussion här liggande som handlar om konsumtion av dyra prylar överhuvudtaget. Dels är det såklart ett problem om människor köper saker för pengar de egentligen inte har – men jag tror inte att Apples kunder är mer illa däran än andra.

Sen utifrån en mijöaspekt är överdriven konsumtion också givetvis problematiskt. Samma sak gäller här: Apples kunder är knappast sämre än nån annan, och en billig smartphone har väl ungeför samma miljöbelastning som en dyr (kanske rentav lite högre). Den genomsnittliga livslängden för dyrare mobiler tenderar att vara högre, och de brukar ofta säljas vidare eller går i arv.

Så den här texten försöker inte dölja problemen med konsumtion eller att köpa dyra prylar. Jag försöker bara peka ut att det är lustigt att just Apple-konsumtion får ta alla kritik, ofta av samma slags människor som tycker det är helt okej att lägga 20 tusen på att åka till Thailand varje år, eller köpa en ny tv. Av någon anledning görs det skillnad på konsumtion och konsumtion, varför är det så tror ni?

Ursprungligen av PaO:

Denna artikel handlar delvis om mig helt klart ?

Apples kunder är inte fårskallar det håller jag med om

Men det finns inget annat företag i världen som har så lojala kunder anser jag. Detta vet Apple och då är prisvärdhet därefter

Om Xs Max hade haft stöd för penna och hyfsat pris hade den varit ett alternativ på marknaden för mig i framtiden.

Inte bara i Sverige som folk tycker det är för dyrt. Youtube och Internet är fullt av från hela världen att denna gången är det extrem prissättningen.
Till och med USA anser man att det är för dyrt för Xr och Xs Max i högre GB versioner

Skall bli intressant att se om försäljningen påverkas överhuvudtaget annars ser vi nog plus 100 dollar nästa år.

Samsung / Google har även en möjlighet till agressiv prissättning framöver för att ta marknadsandelar ?

Det är ju en process som går omlott lite granna, för Apple har knappast fått lojala kunder genom en slump. Lojalitet byggs och odlas under lång tid, genom att erbjuda något, vara pålitliga och så vidare. Jag skulle säga att lojalitet kan förloras bra mycket snabbare än den kan tjänas in – onekligen har flera Apple-användare här i tråden börjat tröttna i och med att de inte tycker att de får "valuta för pengarna " längre.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-17 14:52
Ursprungligen av flygarn:

Det är inte alls så att folk "hatar" på Apple, det är Appleanvändare som känner något slags behov av att försvara sig. Det är som veganer som måste tala om att de är veganer i samma andetag som första hälsningen och sedan ägnar kvällen åt att flika in varför och när och hur trots att ingen annan bryr sig.

Ta en titt på sweclockers eller swedroid när det pratas apple-prylar och säg det igen

  • Medlem
  • Uppland
  • 2018-09-17 15:04
Ursprungligen av Json_81:

Ta en titt på sweclockers eller swedroid när det pratas apple-prylar och säg det igen

Jo men det är 98% 16-åringar. Och tongångarna är väl knappast mer mogna på motsvarande macforum.

  • Medlem
  • Uppland
  • 2018-09-17 15:10

Jag tycker det är märkligt i allmänhet att just telefoner alstrar så mycket debakel. Det är få saker förutom bilar kanske som sammankopplas med köparens karaktär. Det är möjligt att det finns människor som dömer folk efter vilket märke de kör på dammsugaren och kan göra en personlighetsanalys efter det men det känns tveksamt.

Men ge det fem år till med uteblivna skolresultat och belamrade psykakuter så kommer dumb-phones vara det nya svarta. Kreditkortstelefoner med 10 förprogrammerade nummer. That's it. Och de ägarna kommer titta njuggt på alla smartphone-zombies och skaka på huvudet.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2018-09-17 15:14
Ursprungligen av jakobnilsson:

Jag tycker självklart det finns en diskussion här liggande som handlar om konsumtion av dyra prylar överhuvudtaget. Dels är det såklart ett problem om människor köper saker för pengar de egentligen inte har – men jag tror inte att Apples kunder är mer illa däran än andra.

Sen utifrån en mijöaspekt är överdriven konsumtion också givetvis problematiskt. Samma sak gäller här: Apples kunder är knappast sämre än nån annan, och en billig smartphone har väl ungeför samma miljöbelastning som en dyr (kanske rentav lite högre). Den genomsnittliga livslängden för dyrare mobiler tenderar att vara högre, och de brukar ofta säljas vidare eller går i arv.

Så den här texten försöker inte dölja problemen med konsumtion eller att köpa dyra prylar. Jag försöker bara peka ut att det är lustigt att just Apple-konsumtion får ta alla kritik, ofta av samma slags människor som tycker det är helt okej att lägga 20 tusen på att åka till Thailand varje år, eller köpa en ny tv. Av någon anledning görs det skillnad på konsumtion och konsumtion, varför är det så tror ni?

Funderar själv på samma sak.
Gissar väl på att det är prisökningen som folk inte gillar.

Har hört tongångar som ”man får en dator för samma pengar”.

Folk verkar ha väldigt egna hårt satta uppfattningar om vad ”saker ska kosta” och iPhone börjar ju uppenbarligen avvika.

Tror även det är någon form av besvikelse, det är ju en produkt många vill ha men nu inser sig inte ha råd med.

Nä fasen, låt Apple ta vad dom vill för sina lurar så får vi se hur marknaden reagerar

  • Medlem
  • 2018-09-17 17:01
Ursprungligen av Mackan1984:

Nej det var nåt februari-event och de uppdaterade precis som nu när dollarn var så stark.
iPhone 6S höjdes dock med $50 dollar mot iPhone 6 lanseringspris men dollarn sjönk lagom till den så det blev ungefär samma pris till hösten.

Hittade detta
Inte bara i Sverige som folk tycker det är dyrt

https://www.theverge.com/platform/amp/tech/20...

Ursprungligen av PaO:

Hittade detta
Inte bara i Sverige som folk tycker det är dyrt

https://www.theverge.com/platform/amp/tech/20...

Synd att man inte tillhörde ett av de länderna de sjönk i.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-09-17 17:24
Ursprungligen av Mackan1984:

Samtidigt så får man fråga sig om det är värt att fånga denna marknadsdel.
Den marknadsdel som köper billigare telefoner och där det visat sig gång på gång att de som köper android spenderar inte ens hälften av iOS-användare på mjukvara.

Så länge Apples kunder är så många att de fortfarande ger mera intäkter för utvecklare att utveckla program för iOS framför Android. Så är det inte värt att fånga upp den marknaden.

Men blir den betalande massan trött på Apples priser och arrogans så skiter det sig ordentligt. Folk överger macos nu i rätt hög hastighet, p.g.a. hur Apple sköter den biten.
Det är synd, men jag ser att macOS går samma öde till mötes som Windows men av olika orsaker.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-17 17:33
Ursprungligen av flygarn:

Jag tycker det är märkligt i allmänhet att just telefoner alstrar så mycket debakel. Det är få saker förutom bilar kanske som sammankopplas med köparens karaktär.

Jodå, finns gott om annat.
Kolla AMD/Nvidia diskussioner eller AMD/Intel genom åren. Eller tillverkare av diverse annat.

Just telefoner syns nog mer bara för att i princip alla har en.

Ursprungligen av juanito:

Så länge Apples kunder är så många att de fortfarande ger mera intäkter för utvecklare att utveckla program för iOS framför Android. Så är det inte värt att fånga upp den marknaden.

Men blir den betalande massan trött på Apples priser och arrogans så skiter det sig ordentligt. Folk överger macos nu i rätt hög hastighet, p.g.a. hur Apple sköter den biten.
Det är synd, men jag ser att macOS går samma öde till mötes som Windows men av olika orsaker.

Fast Mac försöker dom reparera skadan nu med Mac Pro.
Så där har de iaf visat att de lyssnar på kunderna (vilket många inte verkar tro att de gör).
Plånböckerna styr företagen i slutändan även om man heter Apple.

Ursprungligen av flygarn:

Det är som veganer som måste tala om att de är veganer i samma andetag som första hälsningen och sedan ägnar kvällen åt att flika in varför och när och hur trots att ingen annan bryr sig.

Tycker det är en rätt dåligt liknelse då att vara vegan är objektivt bättre på flera plan: djur slipper fara illa i samband med oftast tvivelaktig köttproduktion, mindre miljöpåverkan än att producera animaliska produkter, plus att det verkar överlag bättre för hälsan att undvika animaliska fetter.

Så du har rätt — ingen annan bryr sig och det är det som är tråkigt.

Kan tillägga att jag själv inte är vegan (dock vegetarian), men kan ändå erkänna att det på många plan vore bättre om jag blev vegan. Den slutsatsen är mer än subjektiv.

Några av Apples konkurrenter har nu gett en respons Xiaomi har nu en deal med en bundling deras flaggskeppsmobil plus en massa annat (inklusive en laptop) för samma pris som iPhone Xs Max:
https://item.mi.com/1183700017.html?cfrom=sea...

Erbjudandet gäller bara i Kina.

Ursprungligen av juanito:

Så länge Apples kunder är så många att de fortfarande ger mera intäkter för utvecklare att utveckla program för iOS framför Android. Så är det inte värt att fånga upp den marknaden.

Men blir den betalande massan trött på Apples priser och arrogans så skiter det sig ordentligt. Folk överger macos nu i rätt hög hastighet, p.g.a. hur Apple sköter den biten.
Det är synd, men jag ser att macOS går samma öde till mötes som Windows men av olika orsaker.

Överger folk verkligen Mac OS? jag har inte sett några siffror som tyder på det, mer än att själva försäljningen av Mac går ner. Detta förklaras väl snarast av att de flesta modellerna i utbudet är gamla och behöver uppdateras.

Ursprungligen av flygarn:

Jag tycker det är ganska symptomatiskt att känna behovet av att producera en sån här krönika överhuvudtaget. Det är inte alls så att folk "hatar" på Apple, det är Appleanvändare som känner något slags behov av att försvara sig. Det är som veganer som måste tala om att de är veganer i samma andetag som första hälsningen och sedan ägnar kvällen åt att flika in varför och när och hur trots att ingen annan bryr sig.

Krönikan är baserad på erfarenheter under 26 år som Apple-användare. Tongångarna var exakt likadana 1998 när Imac släpptes "produkterna är för dyra, så de som väljer att köpa måste vara lurade".

Sen finns det människor av alla bekännelser som känner ett behov av att berätta det för alla runtomkring, kan vara både veganer och Apple-användare. Men jag har träffat på minst lika många sådana Android-användare, och de är precis lika jobbiga. Det handlar nog inte så mycket om märket i sig, utan om personligheten och det faktum att de "gjort ett val".

Ursprungligen av flygarn:

Jag tycker det är märkligt i allmänhet att just telefoner alstrar så mycket debakel.

Linux...

Ursprungligen av jakobnilsson:

Överger folk verkligen Mac OS? jag har inte sett några siffror som tyder på det, mer än att själva försäljningen av Mac går ner. Detta förklaras väl snarast av att de flesta modellerna i utbudet är gamla och behöver uppdateras.

Enligt min erfarenhet (som konsult stöter jag på mängde av människor av olika typer) så är det precis tvärtom. Fler och fler går över till Mac.

Men ja – Apple behöver sköta sin Mac-linje bättre! Det är pinsamt att de har så gamla prylar i sitt stall. Även om de funkar otroligt bra (tänker främst på Mac Mini och MacBook Air), så är åldern en faktor.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-09-18 10:42
Ursprungligen av jakobnilsson:

Överger folk verkligen Mac OS? jag har inte sett några siffror som tyder på det, mer än att själva försäljningen av Mac går ner. Detta förklaras väl snarast av att de flesta modellerna i utbudet är gamla och behöver uppdateras.

Det beror kanske på lite vilken sektor man tittar på. Men det är iaf den uppfattningen jag fått professionella som tidigare har varit de facto mac användare tittar nu på annat.
Själv har jag inte köpt en ny mac sedan 2006, begagnat har det blivit. Behoven har ju iof ändrats, men jag finner ingen mac jag vill köpa som ny.
Tittar mest på Minin, men både 2012, och 2014 modellerna ändrades så att jag inte ville betala nypriset de begärde.
Använder min iPad Pro istället, vilket inte alltid är så kul men den gör jobbet liksom och är bättre uttrustad än en Mac mini för samma pris förutom ram minnet då.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-09-18 20:36
Ursprungligen av Jonatatatan:


En "grymt dyr" dator kommer inte hålla sig relevant när det kommer till prestanda i 8 år bara för det är en mac. Är du en sådan som "behöver" uppgradera en PC vartannat år kommer du ju behöva uppgradera en mac lika ofta. Prestandan går ju framåt även på den plattformen.

Kan bara tala för mig själv och familjens datorer. Med HP/Compaq så var det nya laptops vartannat år ungefär. Sambon kör fortfarande på en MBP från 2011. Detsamma med min iMac från 2010 som ersattes i höstas. Så nej, i vår familj har vi inte behövt åka till en elektroniklada lika ofta efter bytet till Apple.

Ursprungligen av reboot81:

Kan bara tala för mig själv och familjens datorer. Med HP/Compaq så var det nya laptops vartannat år ungefär. Sambon kör fortfarande på en MBP från 2011. Detsamma med min iMac från 2010 som ersattes i höstas. Så nej, i vår familj har vi inte behövt åka till en elektroniklada lika ofta efter bytet till Apple.

Och det var altså datorer i samma klass? Och inte budget plastbyggen som just HP compaq datorerna på elgiganten brukar bara speciellt innan 2012? Jag kör fortfarande med en HP probook jag köpte ny 2011 för 6599kr enda med den är att processorn är i klenaste laget, batteriet är kass annars inget större slitage.
Men probook och elitebook serierna är ofta mycket bättre byggda än hp pavilion eller vad deras gamla budget serie hette.
En laptop i mbp prisklassen bör man förvänta sig ska hålla minst lika länge som min HP för 6599kr.

Min stationära dator byter/bygger jag om betydligt oftare men det är för att jag vill ha det senaste och tycker det är kul. Laptopen är bara till surf nu för tiden så den lär ersättas med en surfplatta när den brakar ihop.

Senast redigerat 2018-09-18 21:51
  • Medlem
  • International user
  • 2018-09-18 23:40
Ursprungligen av Allexz:

I lite av ett märkesneutralt perspektiv så känner jag mig totalt grundlurad för närvarande. Jag känner mig alltså lika lurad av både Android samt Apple lägerna.

Anledningen är denna:
https://i.gadgets360cdn.com/products/large/1532429104_635_xiaomi_mi_a2.jpg?downsize=770:*&output-quality=70&output-format=webp

Innan ni skakar på huvudet så sitter jag just nu med denna luren och jag undrar vad i helvete jag lagt pengar på alla dessa åren.

För länge längesen så använde jag iPhones och någonstans gick jag över till Android oavsett märke så stämde en grej dock alltid.
Jag köpte alltid en av de dyraste telefonerna på marknaden oavsett märke.

Har haft premuim mobil efter premuim mobil sedan den första smartphonen släpptes i princip och inte förrän NU har jag använt mig av den absoluta motsatsen. Xiaomi Mi A2. En sprillans ny budget mobil. Köpte den för 2400KR(Är sedan dess sänkt till 2200KR) då min Galaxy S8 hade åkt i backen för många gånger.

Kunde välja mellan ca 3000KR för en ny skärm eller 2400KR för en helt ny telefon och tänkte "fan jag måste ju testa".

Efter snart en månad i min ägo så kan jag rapportera att batteritiden är snarlik med min S8 med mitt användande, kameran är likvärdig flaggskepp av både android och iPhone ( HUR är det ens möjligt!? men se på reviews om du ej tror mig) skärmen är äv BRA men inte bäst kvalitet. Ljudet är likvärdigt och har 64GB minne, samt 2 sim.

Helt plötsligt så ser man nya note eller iphone för 13000+ kr som ren fantasi.

Självklart kan man få ett par nya funktioner i dessa mobiler som saknas i en telefon för 2400KR, men att motivera prisökningen går ju fan inte med tanke på att Alla 3 telefonerna i princip är lika snabba i real world application - vilket är skrämmannde.

Det finns ju många anledningar till att kineslurarna är billigare.
En är ju att Kina ägnat sig åt industrispionage väldigt länge och därför har snabbare åtkomst till tekniken.
En annan är att du är produkten då de samlar in information och spionerar på dig.

Ursprungligen av zappee:

Det finns ju många anledningar till att kineslurarna är billigare.
En är ju att Kina ägnat sig åt industrispionage väldigt länge och därför har snabbare åtkomst till tekniken.
En annan är att du är produkten då de samlar in information och spionerar på dig.

Android One

  • Medlem
  • 2018-09-19 05:21
Ursprungligen av jakobnilsson:

Det är ju en process som går omlott lite granna, för Apple har knappast fått lojala kunder genom en slump. Lojalitet byggs och odlas under lång tid, genom att erbjuda något, vara pålitliga och så vidare. Jag skulle säga att lojalitet kan förloras bra mycket snabbare än den kan tjänas in – onekligen har flera Apple-användare här i tråden börjat tröttna i och med att de inte tycker att de får "valuta för pengarna " längre.

Håller med dig om det

Men "student" iPad är ju prisvärd och Airpods som är så populära är billigare än konkurrensen. AW4 där behåller man 3 som ett bra alternativ. Detta handlar för mig om iPhone som är Apples kassako.

Förra året skrev jag om att X var ett prismässigt haveri inte pga att den i sig var för dyr utan hur skulle Apple agera med en kommande plus och SE. Nu vet vi.

Mest ekonomiska iPhone enligt Apple.se är iPhone 7 med 32GB lagring för 5800 kr

Apple hade en chans att fullständigt krossa Android om de hade behållit X till billigare peng och lagt XsMax (underbart namn) som förra årets X och Xr som riktig budget. Skall bli intressant att se om överhuvudtaget försäljningen minskar.

Tim Cook gästade Goodmorning Amerika
Fick frågor om priserna igen, intressant men tror att 30 dollar är lågt räknat.

Asked to justify the cost of the new iPhones, Cook began with a somewhat dubious claim, but went on to talk about value rather than cost.

We want to make an iPhone for everyone. That’s always been our objective, and we’ve got several iPhones in the line that go down to materially lower [prices]. But if you look at this phone, it […] has an unbelievable camera in it, and it has the smallest and most powerful chip ever in a smartphone.

Cook said that most people pay a monthly fee through a carrier, most iPhone owners paying about $30 a month for it – or a dollar a day. That’s good value for what you’re getting, he argued.

Your phone has replaced your digital camera [and] your video camera. It’s replaced your music player. It’s replaced your video player. It’s replaced all of these different devices. So arguably the product is really important and we’ve found that people want to have the most innovative product available – and it’s not cheap to do that.

Ursprungligen av PaO:

Apple hade en chans att fullständigt krossa Android om de hade behållit X till billigare peng och lagt XsMax (underbart namn) som förra årets X och Xr som riktig budget. Skall bli intressant att se om överhuvudtaget försäljningen minskar.

Apple kommer alltid vara ett premium-märke.
Förstår inte detta tjat om att krossa android, Apple tjänar mer på sina 12%(?) på appköp än Googles 88%(?)...
iPhone XR kommer bli storsäljaren, även i Sverige jag lovar.
Skulle inte förvåna mig ett dugg om de säljer fler iPhones i år än i fjol, men ja priset är skit här i Sverige.
sen förstår jag inte vad som är så fel med subventioner på alla smartphone-forum.
Har du redan ett abonnemang med en operatör som du är nöjd med så är det ju bara att teckna upp det för 2 år till för en rabatt på ca 1700 och uppåt på luren.
Tycker du inte om att betala mobilen månadsvis kan du ju kolla om det går att ha kvar bindningen men köpa loss telefonen alternativt lägga pengarna på ett konto att dra av varje gång räkningen dimper ner.
Har du ingen plan att/orkar byta abbonemang hela tiden är det en no-brainer.

Cook talar sanning-ish, en XS/XS Max går på ca $33/36 dollar, deras abbonemang är skit dock.
$55 dollar månaden.

Ursprungligen av PaO:

Håller med dig om det

Men "student" iPad är ju prisvärd och Airpods som är så populära är billigare än konkurrensen. AW4 där behåller man 3 som ett bra alternativ. Detta handlar för mig om iPhone som är Apples kassako.

Förra året skrev jag om att X var ett prismässigt haveri inte pga att den i sig var för dyr utan hur skulle Apple agera med en kommande plus och SE. Nu vet vi.

Mest ekonomiska iPhone enligt Apple.se är iPhone 7 med 32GB lagring för 5800 kr

Apple hade en chans att fullständigt krossa Android om de hade behållit X till billigare peng och lagt XsMax (underbart namn) som förra årets X och Xr som riktig budget. Skall bli intressant att se om överhuvudtaget försäljningen minskar.

Tim Cook gästade Goodmorning Amerika
Fick frågor om priserna igen, intressant men tror att 30 dollar är lågt räknat.

Asked to justify the cost of the new iPhones, Cook began with a somewhat dubious claim, but went on to talk about value rather than cost.

We want to make an iPhone for everyone. That’s always been our objective, and we’ve got several iPhones in the line that go down to materially lower [prices]. But if you look at this phone, it […] has an unbelievable camera in it, and it has the smallest and most powerful chip ever in a smartphone.

Cook said that most people pay a monthly fee through a carrier, most iPhone owners paying about $30 a month for it – or a dollar a day. That’s good value for what you’re getting, he argued.

Your phone has replaced your digital camera [and] your video camera. It’s replaced your music player. It’s replaced your video player. It’s replaced all of these different devices. So arguably the product is really important and we’ve found that people want to have the most innovative product available – and it’s not cheap to do that.

Apple skulle absolut kunna öka sin marknadsandel om de släppte billigare telefoner med IOS, antingen genom att göra enklare/sämre telefoner eller genom att sänka sina marginaler eller rentav gå med förlust på hårdvaran. Jag tror dock aldrig de har gjort det med någon produkt tidigare, och de har alltid visat sig relativt ointresserade av marknadsandel som mätvärde.

Intressant det Cook säger, det tyder ju på att de faktiskt tittar på den faktorn vid prissättning; vad kostar produkten i snitt för användaren per dag eller månad. Jag antar att det är räknar på 24 månader? Det säger ju isåfall någonting om hur länge Apple tänker sig att produkten ska användas. Trots allt, de allra flesta köper inte ny mobil varje år, utan gör det när abonnemanget löper ut – eller rentav när den gamla telefonen går sönder.

Och som jag berörde i texten: att knyta priset till utvecklingskostnader och produktionskostnader är rimligt så länge vi pratar om grundmodellerna. Påslaget för att få mer lagringsutrymme är (och har alltid varit) saftigt, och motsvarar knappast den ökade produktionskostnaden för att tillverka/köpa en minnesmodul med 256 gigabyte istället för 64. Där är ett exempel där Apple helt enkelt separerar de olika modellerna, och det fåtal som behöver 512 gigabyte är såklart en mer lukrativ grupp konsumenter.

Ett intressant exempel där Apple testat "lyxprodukt"-taktiken är ju annars Apple Watch, som överlag är riktigt rimligt prissatt. Jag tänker på den första generationens "Edition"-variant i guld, som kostade en rejäl slant minst sagt. Året efter bytte den material till keramik och blev lite mer överkomlig (men fortfarande lyx-dyr!). Med nya Apple Watch 4 finns ingen Edition alls längre. Slutsats: folk vill inte betala massor av extra för att få ett lyxigare material men annars inga extra funktioner.

I praktiken har Hermès-modellerna nu ersatt Edition som "lyxklockan".

Ursprungligen av PaO:

Men "student" iPad är ju prisvärd och Airpods som är så populära är billigare än konkurrensen. AW4 där behåller man 3 som ett bra alternativ. Detta handlar för mig om iPhone som är Apples kassako.

Jag håller med – Ipad (2018) är rentav riktigt billig jämfört med de få konkurrenter som finns. Dock innehåller den endast teknologi som utvecklats till tidigare modeller och som redan "betalat av sig". Men Ipad ligger ändå i framkant på marknaden skulle jag säga tack vare att Pro-modellerna har en markant ledning teknologiskt, så den känns bara gammal jämfört med Ipad Pro.

Airpods är ju ett kul exempel annars, för jag minns verkligen att många klagade på priset när de lanserades. Aldrig att folk skulle köpa "trådlösa Earpods" för 1 800 kronor. Först efteråt har det visat sig vilket otroligt värde produkten ger användarna, och dessutom att lurarna faktiskt är riktigt billiga jämfört med många av konkurrenternas alternativ.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-09-19 10:40
Ursprungligen av Mackan1984:

Fast Mac försöker dom reparera skadan nu med Mac Pro.
Så där har de iaf visat att de lyssnar på kunderna (vilket många inte verkar tro att de gör).
Plånböckerna styr företagen i slutändan även om man heter Apple.

Det är inte svårt att reparera skadan med mac pro. Men Apple är helt ovilliga. Folk älskade den gamla Mac Pron. Soptunnan var häftig i ett halft år sedan stog det stilla.

Men Apple vill inte.

Edit:
Många vill kunna uppgradera, men när Apple bygger sina special lösningar så går det ju inte i praktiken även om det skulle gå i teorin.

Senast redigerat 2018-09-19 10:53
Bevaka tråden