Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Allt du vill veta om nya Iphone XR

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Här samlar vi bra information om Iphone XR, Apples nya mellanmjölk som börjar säljas nästa månad.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2018-09-14 20:20

Hur var det med XR? Förstod att den saknar 3D-touch, men hade den något liknande Force Touch?

Hur kan en 6,1-tumsskärm inte ge HD? ? Jag hade en Moto G4 Plus som har 5,5-tumsskärm och HD.

Ursprungligen av Zeugma:

Hur kan en 6,1-tumsskärm inte ge HD? ? Jag hade en Moto G4 Plus som har 5,5-tumsskärm och HD.

Beror på vad du menar med hd för i början hade hdtv 1280x720 och liknande upplösningar. Men det var länge sedan Apples telefoner låg i framkant när det kommer till skärmupplösning.
Tror det var Sony som släppte en telefon med uhd skärm för några år sedan.

Jag tror att när den här är i affärer kommer inte gemene man se skillnad på skärmen med någon annan högupplöst

Ursprungligen av Mackan1984:

Jag tror att när den här är i affärer kommer inte gemene man se skillnad på skärmen med någon annan högupplöst

Har man inte öga för det och inget att jämföra med så har du nog rätt.

Apple är Apple och de kan naturligtvis ta betalt hur mycket de vill för sina prylar och maximera vinsten. Men med tanke på tidigare rykten och talet i eventet om att de vill locka kunder till iPhone som inte har haft det tidigare, med andra ord Android användare så har de tyvärr målat sig in i ett hörn med priset på iPhone XR.

Instegsmodellen av XR är avsevärt dyrare än exempelvis Sony Xperia XZ3 som kommer ut på marknaden ungefär samtidigt som har OLED display.

Visst lär de sälja ett stort antal av iPhone XR till de redan frälsta så att säga. Men jag har svårt att se att Apple kommer att locka några nya kundgrupper med sin prissättning.

Ursprungligen av johnh3:

Apple är Apple och de kan naturligtvis ta betalt hur mycket de vill för sina prylar och maximera vinsten. Men med tanke på tidigare rykten och talet i eventet om att de vill locka kunder till iPhone som inte har haft det tidigare, med andra ord Android användare så har de tyvärr målat sig in i ett hörn med priset på iPhone XR.

Instegsmodellen av XR är avsevärt dyrare än exempelvis Sony Xperia XZ3 som kommer ut på marknaden ungefär samtidigt som har OLED display.

Visst lär de sälja ett stort antal av iPhone XR till de redan frälsta så att säga. Men jag har svårt att se att Apple kommer att locka några nya kundgrupper med sin prissättning.

Finns många som betalar upp till en tusenlapp/månad för sitt abb + telefon, hur tokigt det än låter.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Beror på vad du menar med hd för i början hade hdtv 1280x720 och liknande upplösningar. Men det var länge sedan Apples telefoner låg i framkant när det kommer till skärmupplösning.
Tror det var Sony som släppte en telefon med uhd skärm för några år sedan.

Med HD menar jag 1920x1080, alltså en skärm som klarar av att spela upp video i upplösningen 1080p.
1280x720* hade jag i min första Moto G från 2013. En budgetmobil.
Jag kan inte förstå hur man kan sälja eller köpa en mobil för nästan 10000 kronor utan att den kan leverera HD.
För mig är det obegripligt.

*Edit: Jag ser nu att min gamla Moto G har samma pixeltäthet som Iphone Xr, 326 ppi. Källa.

Senast redigerat 2018-09-15 09:35
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-15 12:12
Citat:

Kameran i Iphone XR har också stöd för porträttläge, trots att den bara har en kamera. Detta åstadkoms genom smart mjukvara som kartlägger var motivet är någonstans, och artificiellt gör bakgrunden suddig för att uppnå en bokeh-effekt. Vi kan dock förvänta oss att denna funktion inte blir lika effektiv som på Iphone-modellerna med dubbla kameror.

Stämmer inte riktigt - det åstadkoms genom mjukvara men också genom att använda fokus pixlarna som sitter ytterst lite skiftade från sensorn. Man kan säga att det är som två kameror som sitter ytterst lite skiftade från varandra i en och samma kamera. De kan alltså skapa en djupkarta med hjälp av det. På liknande sätt som i Googles Pixel 2.

Ursprungligen av johnh3:

Apple är Apple och de kan naturligtvis ta betalt hur mycket de vill för sina prylar och maximera vinsten. Men med tanke på tidigare rykten och talet i eventet om att de vill locka kunder till iPhone som inte har haft det tidigare, med andra ord Android användare så har de tyvärr målat sig in i ett hörn med priset på iPhone XR.

Instegsmodellen av XR är avsevärt dyrare än exempelvis Sony Xperia XZ3 som kommer ut på marknaden ungefär samtidigt som har OLED display.

Visst lär de sälja ett stort antal av iPhone XR till de redan frälsta så att säga. Men jag har svårt att se att Apple kommer att locka några nya kundgrupper med sin prissättning.

XZ3 kostar $699 och XR $749, alla färger och Apple-loggan kommer locka.
Sony har gjort väldigt lite för att sticka ut på smartphone-marknaden de senaste åren så många kommer missa vad de har att erbjuda.
Samsung dödar tyvärr all hype när Sony släpper något nytt som en superhögupplöst skärm osv.

En iPhone som påminner om dyra iPhone X/XS och finns i massor med roliga färger för $749 dollar kommer nog locka sin beskärda del kunder.
Vi i Sverige drabbades dock av Apple-skatten i år.

Ursprungligen av Zeugma:

Jag kan inte förstå hur man kan sälja eller köpa en mobil för nästan 10000 kronor utan att den kan leverera HD.
För mig är det obegripligt.
Källa.

Det är pga att de allra flesta är nöjda och skulle inte se skillnad i ett blindtest mellan en mobil som har 330PPI eller 450 PPI.
På min telefon har jag en 5,5" skärm med 2560x1440 men kan ställa ner skärmens upplösning till både 1920x1080 och 1280x720 beroende på vilket energisparläge jag väljer. Visst ser jag skillnad mellan 2560x1440 och 1280x720 om jag granskar skärmen noga och men skulle jag bara plockat upp telefonen när någon (utan min vetskap) ställt den till 1280x720 skulle jag säkerligen inte reagerat på att bilden var sämre.
Det är mycket utöver skärmens upplösning som spelar roll de skulle säkert kunna ge full hd för det priset men så viktigt är det inte.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Det är pga att de allra flesta är nöjda och skulle inte se skillnad i ett blindtest mellan en mobil som har 330PPI eller 450 PPI.
På min telefon har jag en 5,5" skärm med 2560x1440 men kan ställa ner skärmens upplösning till både 1920x1080 och 1280x720 beroende på vilket energisparläge jag väljer. Visst ser jag skillnad mellan 2560x1440 och 1280x720 om jag granskar skärmen noga och men skulle jag bara plockat upp telefonen när någon (utan min vetskap) ställt den till 1280x720 skulle jag säkerligen inte reagerat på att bilden var sämre.
Det är mycket utöver skärmens upplösning som spelar roll de skulle säkert kunna ge full hd för det priset men så viktigt är det inte.

Det är säkert sant, men jag ställer spörsmålet främst i relation till priset, inte hur god fullsyn folk har. För det priset skulle i alla fall jag kräva minst 1080p.

Ursprungligen av Mackan1984:

XZ3 kostar $699 och XR $749, alla färger och Apple-loggan kommer locka.
Sony har gjort väldigt lite för att sticka ut på smartphone-marknaden de senaste åren så många kommer missa vad de har att erbjuda.
Samsung dödar tyvärr all hype när Sony släpper något nytt som en superhögupplöst skärm osv.

En iPhone som påminner om dyra iPhone X/XS och finns i massor med roliga färger för $749 dollar kommer nog locka sin beskärda del kunder.
Vi i Sverige drabbades dock av Apple-skatten i år.

Så är det nog. Men Xperia XZ3 har även den en hel del färgalternativ fyra stycken. Men vi får väl vänta och se hur det går. Var själv rätt sugen på iPhone XR, hade dock väntat mig svenska priser på runt 7000 eller max 8000 kronor. Så att det blev så högt som det blev var lite förvånande.

Ursprungligen av johnh3:

Så är det nog. Men Xperia XZ3 har även den en hel del färgalternativ fyra stycken. Men vi får väl vänta och se hur det går. Var själv rätt sugen på iPhone XR, hade dock väntat mig svenska priser på runt 7000 eller max 8000 kronor. Så att det blev så högt som det blev var lite förvånande.

Jag lyssnar en hel del på amerikanska poddar och alla säger hur överraskande det är av Apple att inte skilja mer på lurarna.
En Xr har ju alla funktioner förutom optisk zoom X2.
Du betalar alltså $250 dollar mer för oled och optisk zoom på en Xs.
Sen har alltid lyckats kalibrera sina skärmar såpass bra att det är svårt att se om en 326ppi skärm är mycket sämre.
Jag personligen har aldrig sett att tjejens 6s har mycket sämre upplösning/bild än min X.

Ursprungligen av Mackan1984:

Jag lyssnar en hel del på amerikanska poddar och alla säger hur överraskande det är av Apple att inte skilja mer på lurarna.
En Xr har ju alla funktioner förutom optisk zoom X2.
Du betalar alltså $250 dollar mer för oled och optisk zoom på en Xs.
Sen har alltid lyckats kalibrera sina skärmar såpass bra att det är svårt att se om en 326ppi skärm är mycket sämre.
Jag personligen har aldrig sett att tjejens 6s har mycket sämre upplösning/bild än min X.

Kan nog vara att de insåg att iPhone XS inte skulle sälja om XR blev för billig så att säga. Som Jason T Lewis spekulerar om:
https://www.youtube.com/watch?v=9D6C7LJXld0

Så det är nog bara att gilla läget som det är.

Ursprungligen av johnh3:

Kan nog vara att de insåg att iPhone XS inte skulle sälja om XR blev för billig så att säga. Som Jason T Lewis spekulerar om:
https://www.youtube.com/watch?v=9D6C7LJXld0

Så det är nog bara att gilla läget som det är.

Mycket möjligt eller så vill inte Apple eller aktieägarna att de går under $700 dollar på nån av årets släpp.
Sen sålde ju X för bra förra året (tyvärr).
XR är ju en uppföljare till iPhone 8 ($699) och iPhone 8 plus ($799).

Ursprungligen av Mackan1984:

Jag lyssnar en hel del på amerikanska poddar och alla säger hur överraskande det är av Apple att inte skilja mer på lurarna.
En Xr har ju alla funktioner förutom optisk zoom X2.
Du betalar alltså $250 dollar mer för oled och optisk zoom på en Xs.
Sen har alltid lyckats kalibrera sina skärmar såpass bra att det är svårt att se om en 326ppi skärm är mycket sämre.
Jag personligen har aldrig sett att tjejens 6s har mycket sämre upplösning/bild än min X.

Xr saknar även 3 d Touch. Småsak men...

Ursprungligen av Zeugma:

Det är säkert sant, men jag ställer spörsmålet främst i relation till priset, inte hur god fullsyn folk har. För det priset skulle i alla fall jag kräva minst 1080p.

1080p må vara. Eftersom vi sannolikt använder streamingtjänster för att se filmer på våra enheter så är det nog ett större upplevelseproblem att streamingtjänsterna beskär filmerna.

Die Hard på HBO vs Blu-ray

(Inte mina bilder, tagna från nätet)

Ursprungligen av BlackSmp:

1080p må vara. Eftersom vi sannolikt använder streamingtjänster för att se filmer på våra enheter så är det nog ett större upplevelseproblem att streamingtjänsterna beskär filmerna.

Die Hard på HBO vs Blu-ray

(Inte mina bilder, tagna från nätet)

Tack för tipset, inget HBO för mig.

Förstår mig inte på iPhone XR prismässigt.
Förstår mig inte på priserna med alla modellerna egentligen när jag tänker efter.

Min iPhone X kostade mig hutlösa 13.000 förra året. Den mobilen kostar idag nästan 15.000. XS då.
Svindlande.
Om min 14 åring idag skulle behöva ersätta sin iPhone SE så är jag helt ställd hur jag ska tänka där. IPhone XR för ca. 10.000? Skulle inte tro det. En gammal iPhone 7 modell? Nja..

Ursprungligen av Tjosansa:

Förstår mig inte på iPhone XR prismässigt.
Förstår mig inte på priserna med alla modellerna egentligen när jag tänker efter.

Min iPhone X kostade mig hutlösa 13.000 förra året. Den mobilen kostar idag nästan 15.000. XS då.
Svindlande.
Om min 14 åring idag skulle behöva ersätta sin iPhone SE så är jag helt ställd hur jag ska tänka där. IPhone XR för ca. 10.000? Skulle inte tro det. En gammal iPhone 7 modell? Nja..

Det är väl iofs diskuterat rätt ingående. Eftersom priserna i USA är oförändrade så beror prishöjningen för oss i mångt och mycket på att kronan har fallit i värde mot dollarn och att Apple försöker kompensera sig för det.

Unbox therapy tar upp saken med låg skärmupplösning. Döm själva (trots att han är Apples Antikrist):

  • Medlem
  • 2018-09-19 22:36
Ursprungligen av Zeugma:

Med HD menar jag 1920x1080, alltså en skärm som klarar av att spela upp video i upplösningen 1080p.
1280x720* hade jag i min första Moto G från 2013. En budgetmobil.
Jag kan inte förstå hur man kan sälja eller köpa en mobil för nästan 10000 kronor utan att den kan leverera HD.
För mig är det obegripligt.

*Edit: Jag ser nu att min gamla Moto G har samma pixeltäthet som Iphone Xr, 326 ppi. Källa.

Håller med dig om det

Xr har tydligen samma pixeltäthet som iPhone 4

Ursprungligen av PaO:

Håller med dig om det

Xr har tydligen samma pixeltäthet som iPhone 4

Ja, det är precis den jämförelse Unbox therapy gör i sin video, se ovan.

  • Medlem
  • 2018-09-20 11:01
Ursprungligen av Zeugma:

Ja, det är precis den jämförelse Unbox therapy gör i sin video, se ovan.

Gillar honom
Bjuder på denna från 1993

Å andra sidan får Xr goda recensioner vad gäller batteritid, dels beroende på batteriet på 2942 mAh, vilket är kraftigare än det i Iphone X, dels att det strömsnålare chippet förlänger batteritiden jämfört med tidigare och att den relativt lågupplösta skärmen drar mindre ström.
Att Xr är billigare och förmodligen har bäst batteritid, och kommer i en massa färger, gör nog denna till en hit med tiden. Applerelativt så, i alla fall.
Att skärmen är sisådär kan nog en Iphoneägare leva med, de har varit just sisådär i ganska många år.

1
Bevaka tråden