Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Frågor om Iphone XS & XS Max?

Tråden skapades och har fått 34 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Imorgon får jag lägga vantarna på nya testexemplar från Apple. Lite oklart om jag får testa båda modellerna, XS & XS Max, men tänkte kolla om någon har några frågor att skicka med mig till Apples experter, eller för den delen bara till testet som så klart kommer.

Det kan dyka upp lite smått och gott på vårt Instagram-konto och i Youtube-kanalen snart också ?

Senast redigerat 2018-09-20 08:21
  • Medlem
  • 2018-09-19 05:30

Spännande

Hur är den justerbara skärpan som man kan göra i efterhand jämfört med Samsung motsvarighet?

Ursprungligen av PaO:

Spännande

Hur är den justerbara skärpan som man kan göra i efterhand jämfört med Samsung motsvarighet?

Ska se vad jag kan hitta för lämpliga kandidater i testlabbet att jämföra med! Känner på mig att @ekloev har något bra.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-19 05:59

Har vi/någon rett ut hur mycket bättre den trådlösa snabbladdningen är?

Ursprungligen av xms67:

Har vi/någon rett ut hur mycket bättre den trådlösa snabbladdningen är?

Läste något om det nånstans, men kollar med dem idag.

Tillägg: De nya ska klara 10W med befinliga Qi-laddare som finns idag.

Uppdatering: Måste rätta mig själv tyvärr. Apple säger att det fortfarande är 7,5W, men att man förbättrat spolen (den är effektivare) så det ändå laddar uppåt en halvtimme snabbare på samma laddare (halvtimmesuppgiften kommer från The Verges recension). Det ska dessutom vara mindre känsligt hur man lägger ned den.

Senast redigerat 2018-09-20 07:00
  • Medlem
  • Neverland
  • 2018-09-19 10:20

Vad presterar kameran under sämre ljusförhållanden? Både bild och film.

Tillägg: jämför gärna med någon tidigare modell (som referens) för att under samma ljusförhållande visa ev. skillnad. Om det inte är för mycket jobb, alltså. Dock tror jag informationen kan vara mycket intressant då kameran för många spekulanter kan vara en deal-breaker.

Senast redigerat 2018-09-19 11:01
Ursprungligen av filuren:

Vad presterar kameran under sämre ljusförhållanden? Både bild och film.

Eller som Huawei formulerar det i sin TV-reklam: "Lågt ljusprestanda". Jag funderar fortfarande på vad det egentligen betyder...

Hur vattentät är Xs Max?
Att man kan ha den i regn etc förstår jag, men om jag till exempel vill ta en undervattensbild kan jag sticka telefonen några decimeter under ytan och ta bilder utan att telefonen drunknar?

Ursprungligen av breather:

Hur vattentät är Xs Max?
Att man kan ha den i regn etc förstår jag, men om jag till exempel vill ta en undervattensbild kan jag sticka telefonen några decimeter under ytan och ta bilder utan att telefonen drunknar?

Det kan du. Men om det skulle läcka in vatten så gäller inte garantin. Så avgör själv om du vill använda den under en vattenyta.

Ursprungligen av keptang:

Det kan du. Men om det skulle läcka in vatten så gäller inte garantin. Så avgör själv om du vill använda den under en vattenyta.

”Om det skulle läcka in vatten”
Så den kanske inte är vattentät då.

Skulle vara intressant att veta hur stor risken egentligen är att telefonen skulle drunkna när man sätter den under vatten. Är det procentenheter eller promille?

Ursprungligen av breather:

”Om det skulle läcka in vatten”
Så den kanske inte är vattentät då.

Apple påstår inte att den är vattentät, utan vattentålig.

Ursprungligen av keptang:

Apple påstår inte att den är vattentät, utan vattentålig.

Men hur vattentålig?

Ursprungligen av breather:

Men hur vattentålig?

2m i 30 minuter om jag inte minns fel.

2m är jag säker på, tiden är mer osäker

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-19 13:42
Ursprungligen av breather:

Men hur vattentålig?

IP68

Ursprungligen av breather:

Men hur vattentålig?

Citerar Apple.
iPhone XS och iPhone XS Max står emot vatten, stänk och damm. De har testats i laboratorium och uppfyller kraven för klass IP68 i enlighet med IEC-standard 60529 (maxdjup 2 meter i upp till 30 minuter). Graden av tålighet mot vatten, stänk och damm är inte permanent och skyddet kan minska vid normalt slitage. Försök inte ladda en blöt iPhone. Fuktskador täcks inte av garantin.

Tack för informationen alla.

Ursprungligen av keptang:

Citerar Apple.
iPhone XS och iPhone XS Max står emot vatten, stänk och damm. De har testats i laboratorium och uppfyller kraven för klass IP68 i enlighet med IEC-standard 60529 (maxdjup 2 meter i upp till 30 minuter). Graden av tålighet mot vatten, stänk och damm är inte permanent och skyddet kan minska vid normalt slitage. Försök inte ladda en blöt iPhone. Fuktskador täcks inte av garantin.

Blev bara sugen på att länka till den aktuella standarden
https://www.nema.org/Standards/ComplimentaryDocuments/ANSI-IEC-60529.pdf

Det är ju samma som med klockor, tätheten kan bara garanteras om tätningar/packningar är i bra skick. Dykarklockor bör täthetstestas en gång om året. Så en 3 år gammal telefon ska man kanske hålla ifrån vatten helt och hållet oavsett IP norm.

Ursprungligen av keptang:

Citerar Apple.
iPhone XS och iPhone XS Max står emot vatten, stänk och damm. De har testats i laboratorium och uppfyller kraven för klass IP68 i enlighet med IEC-standard 60529 (maxdjup 2 meter i upp till 30 minuter). Graden av tålighet mot vatten, stänk och damm är inte permanent och skyddet kan minska vid normalt slitage. Försök inte ladda en blöt iPhone. Fuktskador täcks inte av garantin.

Kan lägga till att de rekommenderar att inte ladda den på minst 5 timmar om den blivit blöt runt laddningskontakten.

Iphone XS Max har landat i testlabbet och vi packar upp den:

Min XS Max 512 GB silver kommer i morgon fredag...
Störta anledningen till att jag slog till på så stor är att jag kan nu filma i 4K i mängder. En minut i 4K ligger ungefär på 350MB. Samt att först nu så tas ljudet äntligen upp i stereo. Sen blir kameran rejält uppdaterad för mig, speciellt nu när jag kommer från en 6S+ ??
För den som kanske inte direkt tänkt på det så är mikrofonerna i iPhones riktigt bra.

För att inte ha för höga förväntningar på snabbladdare:

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-20 14:50

Bättre att köpa denna då istället för massa lösa delar.

Jag kör med denna för resor. Kan ladda dator eller snabbladda telefon/iPad. Perfekt med en laddare till dator, telefon, iPad och klocka

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/datortillbehor/usb-tillbehor/usb-laddare/usb-laddstation-med-quick-charge-3-0-och-usb-pd-4-portar-p97610

  • Medlem
  • 2018-09-20 15:52
Ursprungligen av Marcus Wernvik:

För att inte ha för höga förväntningar på snabbladdare:
https://cdn.macrumors.com/article-new/2017/12/iphonexchargingcomparisonmain.jpg

Fast att ha 21% eller 49% efter 30 minuters laddning är ganska intressant för min del.

Ursprungligen av chiba:

Fast att ha 21% eller 49% efter 30 minuters laddning är ganska intressant för min del.

Absolut, upp till 18W verkar ju onekligen användbart, men över det finns ingen anledning att gå tydligen.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-21 08:27
Ursprungligen av Marcus Wernvik:

För att inte ha för höga förväntningar på snabbladdare:
https://cdn.macrumors.com/article-new/2017/12/iphonexchargingcomparisonmain.jpg

Om jag läser rätt så är det ingen jätteskillnad efter ipad-laddare / laddare med 2-2,5A som är ganska vanligt (t ex ikeas grendosa med USB).

Ursprungligen av Marcus Wernvik:

Absolut, upp till 18W verkar ju onekligen användbart, men över det finns ingen anledning att gå tydligen.

12w med vanliga kabeln skulle då vara mest prisvärt om den tabellen stämmer.
Retar mig på det där, säljer premium telefoner men kan inte skicka med en vettig laddare.
Tim cook vill inte tjäna mest utan göra dem bästa produkterna, rimmar inte riktigt om man skickar med 5w laddare.
https://www.youtube.com/watch?v=w87AtNmGT1s&a...

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-09-21 15:28
Ursprungligen av Ida Blix:

Ska se vad jag kan hitta för lämpliga kandidater i testlabbet att jämföra med! Känner på mig att @ekloev har något bra.

Ja vi får testa hur den står sig mot Galaxy Note 9 tycker jag allt!

Bevaka tråden