Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone XS Max – våra första intryck

Tråden skapades och har fått 26 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nu har 99:s testlabb fått in monstermobilen Iphone XS Max, och vi börjar i studion för att dela med oss av våra första intryck. Är det värt att köpa en ny XS för den som redan har en IPhone X?

Läs hela artikeln här

Härliga intryck, men sluta upp med kameraskiftningen, en tredjedel av bilden blev bara mörk ?

Ursprungligen av Cancerman:

Härliga intryck, men sluta upp med kameraskiftningen, en tredjedel av bilden blev bara mörk ?

”Filmat med iPhone X”

Trevlig video, jobba hårt nu Jakob.

Jag använder 20/64gb i min iPhone X just nu.
20gb iCloud för 95kr/år som avlastar bilderna och säkerhetskopior.
1800 bilder/140 videoinspelningar och 100 appar.
Använder kanske 10-15 av dessa appar dagligen.
64gb är mer än tillräckligt för mig ?

  • Medlem
  • 2018-09-21 03:51
Ursprungligen av Mackan1984:

Jag använder 20/64gb i min iPhone X just nu.
20gb iCloud för 95kr/år som avlastar bilderna och säkerhetskopior.
1800 bilder/140 videoinspelningar och 100 appar.
Använder kanske 10-15 av dessa appar dagligen.
64gb är mer än tillräckligt för mig ?

Det är så olika
Jag har 64 + 128 GB just nu
Bara 20 GB ledigt på SD kortet
Vill inte belasta telefonens lagring mer där jag har hälften kvar.
Samsung cloud / Google är endast backup
Dags att köpa ett 200/256 GB snart ?

Ursprungligen av PaO:

Det är så olika
Jag har 64 + 128 GB just nu
Bara 20 GB ledigt på SD kortet
Vill inte belasta telefonens lagring mer där jag har hälften kvar.
Samsung cloud / Google är endast backup
Dags att köpa ett 200/256 GB snart ?

Vad tar sån plats?
Bilder och filmer?
Är det filmer-filmer som i sagan om ringen eller långa hemmainspelningar?

  • Medlem
  • 2018-09-21 05:44
Ursprungligen av Mackan1984:

Vad tar sån plats?
Bilder och filmer?
Är det filmer-filmer som i sagan om ringen eller långa hemmainspelningar?

Har i praktiken inga rippade filmer längre utan rullar runt på Google Play / Netflix och Viaplay

Foto och video jag tar själv

Som hängslen och livrem så flyttar jag inte några foto eller video från SD kortet längre. Tar nog 2000 till 3000 foto om året ?

Ursprungligen av PaO:

Har i praktiken inga rippade filmer längre utan rullar runt på Google Play / Netflix och Viaplay

Foto och video jag tar själv

Som hängslen och livrem så flyttar jag inte några foto eller video från SD kortet längre. Tar nog 2000 till 3000 foto om året ?

Så det som tar plats är alla foton alltså.
Är du inte rädd att SD-kortet pajar?
Använder sällan SD-kort så ingen aning hur ofta såna pajar men vore väl skönt med en backup?

Ursprungligen av Cancerman:

Härliga intryck, men sluta upp med kameraskiftningen, en tredjedel av bilden blev bara mörk ?

Håller med om att den kunde stått närmare så det blivit mindre bakgrund. Nästa gång!

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2018-09-21 10:50
Ursprungligen av PaO:

Har i praktiken inga rippade filmer längre utan rullar runt på Google Play / Netflix och Viaplay

Foto och video jag tar själv

Som hängslen och livrem så flyttar jag inte några foto eller video från SD kortet längre. Tar nog 2000 till 3000 foto om året ?

Vet inte om du har barn eller ej, men när jag blev förälder för fyra år sen, jäklar vad bilder och klipp man tar på ungen, det går ju fort att fylla upp minnet..

  • Medlem
  • 2018-09-21 13:25
Ursprungligen av Hoya:

Vet inte om du har barn eller ej, men när jag blev förälder för fyra år sen, jäklar vad bilder och klipp man tar på ungen, det går ju fort att fylla upp minnet..

Jodå jag vet ?

  • Medlem
  • 2018-09-21 13:37
Ursprungligen av Mackan1984:

Så det som tar plats är alla foton alltså.
Är du inte rädd att SD-kortet pajar?
Använder sällan SD-kort så ingen aning hur ofta såna pajar men vore väl skönt med en backup?

Ett foto jag eller min fru tar går denna vägen
Finns säkert automatisering idag men det är svårt att lära en gammal hund att sitta ?

Filen läggs på SD kort och sedan automatiskt backup till NAS som står hemma i bostaden.

Sedan vid tillfälle går jag igenom alla foto och rensar de som inte duger. Därefter flyttar jag dem till mappar på SD kort och laddas upp i mappar på NAS baserat på aktivitet och år.

Tar sedan backup på NAS som finns utanför huset

Skulle mobilen paja finns allt viktigt på SD kort
Skulle mobilen försvinna / SD kort paja finns allt viktigt på NAS och molnet
Skulle huset brinna ned tillsammans med mobilen så finns backup offsite

Har ca 2TB viktiga filer och 40 000 foto idag
Blir bara mer och mer

Sedan samlas vi i familjen ofta i köket nu på hösten / vintern och tar något gott att äta / dricka och tittar på foto / hemfilmer tillsammans på TV

?

Ursprungligen av PaO:

Ett foto jag eller min fru tar går denna vägen
Finns säkert automatisering idag men det är svårt att lära en gammal hund att sitta ?

Filen läggs på SD kort och sedan automatiskt backup till NAS som står hemma i bostaden.

Sedan vid tillfälle går jag igenom alla foto och rensar de som inte duger. Därefter flyttar jag dem till mappar på SD kort och laddas upp i mappar på NAS baserat på aktivitet och år.

Tar sedan backup på NAS som finns utanför huset

Skulle mobilen paja finns allt viktigt på SD kort
Skulle mobilen försvinna / SD kort paja finns allt viktigt på NAS och molnet
Skulle huset brinna ned tillsammans med mobilen så finns backup offsite

Har ca 2TB viktiga filer och 40 000 foto idag
Blir bara mer och mer

Sedan samlas vi i familjen ofta i köket nu på hösten / vintern och tar något gott att äta / dricka och tittar på foto / hemfilmer tillsammans på TV

?

Ok mysigt.
Jag låter apples iCloud stå för min NAS.
Jag har definitivt inga viktiga filer som tar upp mer än kanske 50 MB i inkorgen till mejlen som ligger där det ligger ?

  • Medlem
  • 2018-09-21 17:49
Ursprungligen av Mackan1984:

Ok mysigt.
Jag låter apples iCloud stå för min NAS.
Jag har definitivt inga viktiga filer som tar upp mer än kanske 50 MB i inkorgen till mejlen som ligger där det ligger ?

Tack, kul att visa barnen att det fanns ett liv innan de dök upp

Då har du det lättare ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-21 22:45
Ursprungligen av Hoya:

Vet inte om du har barn eller ej, men när jag blev förälder för fyra år sen, jäklar vad bilder och klipp man tar på ungen, det går ju fort att fylla upp minnet..

Sedan växer barnen upp och expanderandet av minnet upphör..?

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2018-09-23 16:28

Ang att Ida kunde se att animationerna var liite lite följsammare än iPhone X så tänkte jag att det måste bero på att skärmen nu var 120hz. Jag googlade för att se vilken uppdateringsfrekvens iPhone X hade och blev lite förvånad över vad jag hittade. De har nämligen samma uppdateringsfrekvens, något som jag inte trodde när jag såg keynoten och de slängde sig med 120hz-termer. Det är tydligen inte samma typ av hertz vi pratar om:
https://wccftech.com/iphone-xs-120hz-touch-sa...

Ursprungligen av EnDumEn:

Ang att Ida kunde se att animationerna var liite lite följsammare än iPhone X så tänkte jag att det måste bero på att skärmen nu var 120hz. Jag googlade för att se vilken uppdateringsfrekvens iPhone X hade och blev lite förvånad över vad jag hittade. De har nämligen samma uppdateringsfrekvens, något som jag inte trodde när jag såg keynoten och de slängde sig med 120hz-termer. Det är tydligen inte samma typ av hertz vi pratar om:
https://wccftech.com/iphone-xs-120hz-touch-sa...

Ja iPhones Xs har inte ProMotion som Apple kallar sin version av 120Hz display. (Som t.ex. iPad Pro har)

Det som nämndes på eventet är 120Hz uppdatering av touch-sensorn. Därav att det flyter bättre..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-24 10:15
Ursprungligen av Cancerman:

Härliga intryck, men sluta upp med kameraskiftningen, en tredjedel av bilden blev bara mörk ?

Ja, hjälp, jag hoppade till varje gång ni klippte till någon kamera som fokuserade på er studio.

Ursprungligen av PaO:

Tack, kul att visa barnen att det fanns ett liv innan de dök upp

Då har du det lättare ?

Har du sett att iPhone XS Max har snarlik batteritid som note 9 när den kör upplösning FHD+.
https://youtu.be/R0ALIo5CY5o
När note 9 kör med högre upplösning förlorar den mot XS Max ?
iPhone XR lär bli känd för sin batteritid

iPhone Xs Max har bästa skärmen någonsin på en mobil enligt DisplayMate. Roligt!

iPhone X hade enbart displayer tillverkade av Samsung. Nu har tillverkningen delats upp mellan Samsung och LG. Det verkar som de potentiellt har fått samma blåskiftningsproblem som Pixel 2 XL hade på iPhone Xs Max:
https://www.youtube.com/watch?v=HOeFOgFgAEI&t...

Man kanske inte ska för stora växlar på ett exemplar som i videon. Men det vore trist om man får en bättre mobil med en Samsung display.

iPhone XS Max 64gb/4gb ram $1099 VS Galaxy Note 9 512gb/8gb ram $1249

https://youtu.be/OgqUjqbXMZA

Ursprungligen av johnh3:

iPhone X hade enbart displayer tillverkade av Samsung. Nu har tillverkningen delats upp mellan Samsung och LG. Det verkar som de potentiellt har fått samma blåskiftningsproblem som Pixel 2 XL hade på iPhone Xs Max:
https://www.youtube.com/watch?v=HOeFOgFgAEI&t...

Man kanske inte ska för stora växlar på ett exemplar som i videon. Men det vore trist om man får en bättre mobil med en Samsung display.

Visade han luren i videon?
Försökte spola för att hitta den, honest tech är ett Apple-fan men han lade märke till att hans ”thumbnails” med starka budskap drar mest klick.
Har lite svårt för honom, han ifrågasätter gärna andra tech-youtubers för att sno åt sig klick osv.
Engagerar sig inget i sina videos förutom att snacka lite bull och försöker låta som en ”hipp” 20-åring i en 50-årig gubbes kropp..
Men läste om bekymret på 9to5mac om gula sken dock

Senast redigerat 2018-09-25 23:38
Ursprungligen av Mackan1984:

Visade han luren i videon?
Försökte spola för att hitta den, honest tech är ett Apple-fan men han lade märke till att hans ”thumbnails” med starka budskap drar mest klick.
Har lite svårt för honom, han ifrågasätter gärna andra tech-youtubers för att sno åt sig klick osv.
Engagerar sig inget i sina videos förutom att snacka lite Bill och försöker låta som en ”hipp” 20-åring i en 50-årig gubbes kropp..
Men läste om bekymret på 9to5mac om gula sken dock

Han testar luren i en tidigare video. Men vem vet om den har en Samsung eller LG display?
Visst kanske han vill dra till sig klick, men så är det väl med många YouTubers.
Men om det är ett problem med blåskiftning lär väl mer testare ta upp det så småningom.

Ursprungligen av johnh3:

Han testar luren i en tidigare video. Men vem vet om den har en Samsung eller LG display?
Visst kanske han vill dra till sig klick, men så är det väl med många YouTubers.
Men om det är ett problem med blåskiftning lär väl mer testare ta upp det så småningom.

Sen gör han ju större deal om blåskiftning på pixel 2 än var det var.
Den skärmen hade alla sorters problem och blåskiftning var det minsta.
Den fick burn-ins, längs kanterna hade den svårt med touch.
Konstiga ljud kom från den, kom rapporter om folk som fått exemplar där android inte ens var installerat osv...
Blåskiftning kommer inte höras från nån förutom hardcores, händer det dock nåt värre kommer det finnas med i skällaorden från media och annat folk.

Ben Sin som har en Youtube kanal testar XS Max. En sammanfattning är att kameramässigt är den i topp:
https://www.youtube.com/watch?v=QHR4YrgrEzE&t...

1
Bevaka tråden