Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

För Mazda folk - uppgradera till Car Play

Tråden skapades och har fått 30 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu finns Mazdas uppdatering till Car Play tillgängligt
https://www.mazda.se/kopa-aga/tillbehor/mazda-mx-5/2015-08/infotaiment/TK78669U0C/

Kul med ett företag som är dyrare än Apple på kablar. Över 700 kr för en USB kabel som behövs för att ansluta de olika delarna internt

Det är inte bara en kabel. Det är ny AUX/USB-hub + kabel.

Ursprungligen av keptang:

Det är inte bara en kabel. Det är ny AUX/USB-hub + kabel.

Om du läser hela länken så inser du att paketet består av en hub för ca 1100 kr samt en USB kabel för 700 kr som köps separat

Så jag kommenterade fortfarande priset för kabeln

Ursprungligen av BlackSmp:

Om du läser hela länken så inser du att paketet består av en hub för ca 1100 kr samt en USB kabel för 700 kr som köps separat

Så jag kommenterade fortfarande priset för kabeln

Helt rätt. Mazda kanske skulle kalla det för något annat än USB-kabel, vad jag förstått är det inte bara en vanlig USB-kabel.

Är det en standardkabel? Den kan ju vara unik för Mazda och då kan det ju kosta vad som helst.

Ursprungligen av RolexJocke:

Är det en standardkabel? Den kan ju vara unik för Mazda och då kan det ju kosta vad som helst.

Det är specialkablage, ser ut typ så här.

Ursprungligen av keptang:

Helt rätt. Mazda kanske skulle kalla det för något annat än USB-kabel, vad jag förstått är det inte bara en vanlig USB-kabel.

Jo, jag håller med om att det är ett dumt namn. "Originalkabeln" som sitter monterad nu är "enkel" med en anslutning och den nya kabeln har två anslutningar.

Jag var lite stingslig eftersom när jag tidigare berättade om enheten i ett Mazdaforum så var det en typ som påstod att uppdateringen är "bara en sladd" så det var ett känsligt område för mig;)

Till monteringen tillkommer också en firmwareuppdatering. För folk som är intresserade av Android Auto så krävs den nya hubben trots att AA egentligen inte kräver hubben (vilket CP gör) men FW aktiverar inte AA i menyvalen om inte hubben sitter där. FW uppdateringen görs bara vid installation - den ska inte ingå vid en normal service.

Jag har allt nerladdat, FW, installationsinstruktioner och funderar bara på om jag ska göra jobbet själv eller låta verkstaden göra det. Det är ett ganska lätt jobb men FW uppdateringen är kul. Den tar upp till 2 timmar och man måste gå och röra lite i bilen var 20:e minut så att inte bilen går i standbyläge (motsvarigheten till att röra på musen i datorn för att inte skärmsläckaren ska slå till)

Ursprungligen av BlackSmp:

Jo, jag håller med om att det är ett dumt namn. "Originalkabeln" som sitter monterad nu är "enkel" med en anslutning och den nya kabeln har två anslutningar.

Jag var lite stingslig eftersom när jag tidigare berättade om enheten i ett Mazdaforum så var det en typ som påstod att uppdateringen är "bara en sladd" så det var ett känsligt område för mig;)

Till monteringen tillkommer också en firmwareuppdatering. För folk som är intresserade av Android Auto så krävs den nya hubben trots att AA egentligen inte kräver hubben (vilket CP gör) men FW aktiverar inte AA i menyvalen om inte hubben sitter där. FW uppdateringen görs bara vid installation - den ska inte ingå vid en normal service.

Jag har allt nerladdat, FW, installationsinstruktioner och funderar bara på om jag ska göra jobbet själv eller låta verkstaden göra det. Det är ett ganska lätt jobb men FW uppdateringen är kul. Den tar upp till 2 timmar och man måste gå och röra lite i bilen var 20:e minut så att inte bilen går i standbyläge (motsvarigheten till att röra på musen i datorn för att inte skärmsläckaren ska slå till)

Funderar på att låta min Mazda-verkstad göra det bara, några hundralappar hit eller dit och så slipper man bricka sin CMU som kostar 10k.

Klarar man uppdateringen själv eller kräver den ett J2534 interface?

Ursprungligen av RolexJocke:

Klarar man uppdateringen själv eller kräver den ett J2534 interface?

Bara lägga på en USB-sticka och uppdatera.

Ursprungligen av keptang:

Bara lägga på en USB-sticka och uppdatera.

Kul att de underlättat för ägaren, annars har de ju dille på att man ska in till dem för uppdateringar.

Ursprungligen av RolexJocke:

Kul att de underlättat för ägaren, annars har de ju dille på att man ska in till dem för uppdateringar.

Njae, inget Mazda uppmanar till och tillhandahåller ej heller uppdateringsfilerna till ägaren. Men dessa går såklart alltid att få tag på ändå.

Ursprungligen av keptang:

Njae, inget Mazda uppmanar till och tillhandahåller ej heller uppdateringsfilerna till ägaren. Men dessa går såklart alltid att få tag på ändå.

Där ser man, då är allt som det brukar vara.

Ursprungligen av RolexJocke:

Där ser man, då är allt som det brukar vara.

Fast det kostar inget att göra uppdateringar hos Mazda, inte på verkstaden jag brukar serva min bil på iallafall.
Ibland har jag gjort det själv och ibland hos Mazda-verkstan.

Ursprungligen av keptang:

Fast det kostar inget att göra uppdateringar hos Mazda, inte på verkstaden jag brukar serva min bil på iallafall.
Ibland har jag gjort det själv och ibland hos Mazda-verkstan.

Det är väl bara "gratis" vid service, eller kan man bara stanna till och uppdatera utan någon kostnad?

Ursprungligen av RolexJocke:

Det är väl bara "gratis" vid service, eller kan man bara stanna till och uppdatera utan någon kostnad?

Har varit förbi för att bara få uppdatering, men det kanske skiljer sig från ställe till ställe.

Hyundai iPod/iPhone kabel original ≈ 600:-)
Hittas på Amazone/eBay för ca 100 lappen inkl. frakt men se upp för Postnord!

Ursprungligen av CekariYH:

Hyundai iPod/iPhone kabel original ≈ 600:-)
Hittas på Amazone/eBay för ca 100 lappen inkl. frakt men se upp för Postnord!

På Mazda behövs inget sånt, vanlig USB-Lightning funkar.

Tja, behövs inte på Hyundai heller men dom vill gärna kränga kabeln.

Ursprungligen av keptang:

Funderar på att låta min Mazda-verkstad göra det bara, några hundralappar hit eller dit och så slipper man bricka sin CMU som kostar 10k.

Sant. Det är mest för att jag gillar att leka med sådant. Ska titta in på verkstaden på måndag. Den ligger på vägen till jobbet.

Ursprungligen av RolexJocke:

Kul att de underlättat för ägaren, annars har de ju dille på att man ska in till dem för uppdateringar.

Nja, som sagt så måste man hitta FW på speciella ställen. Det finns ett arkiv som underhålls av intresserade som har kontakter.

Och det gäller också att kunna de hemliga knapptryckningarna som aktiverar Servicemeny (inget skämt)

Ursprungligen av BlackSmp:

Nja, som sagt så måste man hitta FW på speciella ställen. Det finns ett arkiv som underhålls av intresserade som har kontakter.

Och det gäller också att kunna de hemliga knapptryckningarna som aktiverar Servicemeny (inget skämt)

Jo jag vet lite om det hela eftersom jag jobbar med bilar. Jag har programmeringsutrustning & interface och kan köpa filerna av tillverkarna. Men jag är lite återhållsam med att med att uppdatera mjukvarorna eftersom det är inte helt sällan som boxarna brinner upp eller blir obrukbara.

Ursprungligen av RolexJocke:

Jo jag vet lite om det hela eftersom jag jobbar med bilar. Jag har programmeringsutrustning & interface och kan köpa filerna av tillverkarna. Men jag är lite återhållsam med att med att uppdatera mjukvarorna eftersom det är inte helt sällan som boxarna brinner upp eller blir obrukbara.

Låter ju strålande...

Ska kontakta min verkstad idag för att få ett pris. Funderar på att tidigarelägga årsservicen och göra allt i ett svep. Det rör sig ändå om min sommarbil så service i augsti/september är bättre än oktober/november

Sen uppdatering 3.700 installerat och klart. Slår ihop det med årsservicen så det passar bra. Rapport om hur det fungerar kommer 5/9

  • Medlem
  • Gävle
  • 2018-09-21 11:06
Ursprungligen av BlackSmp:

Sen uppdatering 3.700 installerat och klart. Slår ihop det med årsservicen så det passar bra. Rapport om hur det fungerar kommer 5/9

Jag är rätt säker på att nästa bil blir en Mazda 6, men troligtvis inte en 2018. Vad jag förstår kan man få Android Auto/Apple CarPlay eftermonterat bara bilen har rätt infotainmentsystem. Är det så du gjort och betalat 3700 kr? Är det inte mer så är det ju helt klart värt det, en kompis har Android Auto och Apple CarPlay i sin bil och det är ju inget man vill vara utan!

Ursprungligen av ooskar:

Jag är rätt säker på att nästa bil blir en Mazda 6, men troligtvis inte en 2018. Vad jag förstår kan man få Android Auto/Apple CarPlay eftermonterat bara bilen har rätt infotainmentsystem. Är det så du gjort och betalat 3700 kr? Är det inte mer så är det ju helt klart värt det, en kompis har Android Auto och Apple CarPlay i sin bil och det är ju inget man vill vara utan!

Har man infotainmentsystemet i sin Mazda så kan man eftermontera det som @BlackSmp gjort.

  • Medlem
  • 2018-10-09 12:57

Hej,

Har någon lagt in detta på sin Mazda, hur bra fungerar det osv?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-09 13:28

Tar mig friheten att vara lite språkpolis

Mazda folk?
Car Play?
USB kabel?

Kom igen nu @BlackSmp

Ursprungligen av Luniz:

Hej,

Har någon lagt in detta på sin Mazda, hur bra fungerar det osv?

Enligt mig så är det helt överlägset MZD (Mazdas infotainmentsystem). Det enda som stör är att touch fortfarande inte går att använda under körning vilket är störande. Det störde mig inte med MZD men stör mig med Car Play

Ursprungligen av zinned:

Tar mig friheten att vara lite språkpolis

Mazda folk?
Car Play?
USB kabel?

Kom igen nu @BlackSmp

Om vi ska leka språkpolis... Skriver du meningar utan avslutande punkt?

Fast särskrivningen med Mazdafolk stör mig (och Mazdaägare hade varit ett bättre val).

Bevaka tråden