Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Använder ni trådlös laddning?

Tråden skapades och har fått 46 svar. Det senaste inlägget skrevs .

I teorin borde mobilen sköta det själv. Sony har sitt Battery Care:
https://www.sonymobile.com/se/xperia/technolo...

Fast många experter säger att man inte ska ladda fullt. Så av den anledningen brukar jag undvika det och låta mobilen sitta i laddaren för länge. Typ över natten:
https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/darfor-s...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-08-08 07:03

Det är ju en definitionsfråga om vad som menas med "Fullt". Experterna menar säkert att man inte ska ladda dem till maxgränsen. Och det tar konstruktörerna/tillverkarna hänsyn till, och styr med elektroniken. Som jag skrev tidigare, när min bil säger Fullt är det egentligen bara 80 %. Om jag då ska avbryta laddningen innan bilen säger Fullt, blir det ju bara 70-75 %...
Jag tror experterna pratar om cellernas laddning innan elektroniken har gjort sitt, medans vi tampas med ett batteripack med inbyggd elektronik. Jag har alltid gjort så, och har faktiskt sprängt två batterier, ett NiCd och ett LiIon (den senare med trasig laddelektronik). Annars har jag aldrig märkt något negativt med att ladda tills enheten indikerar "Fullt".

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-08-08 16:04
Ursprungligen av xms67:

Jag har roat mig med att under semestern fråga alla mina bekanta med iPhone 8 eller X om de använder trådlös laddning. Svaret har varit att 0 använder det. Ca 60% visste inte om att det fanns och de andra svävade lite på molnet när de sa att de visste att det fanns men använde det inte hur som helst.

Hur gör ni med denna möjlighet? Använder ni det? Alltid? Eller bara vid något särskilt tillfälle? Eller bara slumpvis? Typ när man stöter på det i något sammanhang?

Ps. Undersökningen har sina begränsningar vad gäller antal respondenter..?

Jag använder det hemma (men inte på jobbet).

Har dock använt det för andra telefoner innan min iP8, så har kanske vanan inne.

  • Medlem
  • Boston
  • 2018-08-08 16:55

Jag gillar idén med trådlös laddning men hittar inget use-case än så länge. Jag laddar telefonen med kabel under natten och min iPhone X klarar normalt hela dagen utan problem. De få gånger jag behöver ladda under dagtid så är 12W iPad-laddaren perfekt för att snabbt ge lite extra batteritid. Att i det läget plugga in en kabel är ju enkelt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-08-08 17:21

Visst är det enkelt. Ännu enklare att bara lägga den på en platta

  • Medlem
  • Boston
  • 2018-08-08 17:26
Ursprungligen av kenjon:

Visst är det enkelt. Ännu enklare att bara lägga den på en platta

Absolut, gillar som sagt idén. (Men kanske inte tillräckligt för att lägga en femhundring på en platta med snabbladdning...)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-14 15:25

En kollega berättade att han köpte en laddplatta till sin iPhone 8 för att ha vid sängen. Nu efter ett tag har han slutat använda plattan. Vid ett par tillfällen hade han stött till telefonen(typ släcka lampan eller ta ett dricksglas) så att den "glidit av" plattan och slutat ladda. Är plattorna verkligen så känsliga? Att de är känsliga vet jag, men så känsliga..??

Ursprungligen av xms67:

En kollega berättade att han köpte en laddplatta till sin iPhone 8 för att ha vid sängen. Nu efter ett tag har han slutat använda plattan. Vid ett par tillfällen hade han stött till telefonen(typ släcka lampan eller ta ett dricksglas) så att den "glidit av" plattan och slutat ladda. Är plattorna verkligen så känsliga? Att de är känsliga vet jag, men så känsliga..??

Mobilen måste ligga på plattan för att ladda, om den knuffas ur så den kommer för långt ifrån funkar det inte. Sen beror det på vilken sorts platta man har. Finns de med dubbla spolar som har en större anläggningsyta.

Jag har en i sovrummet men inte direkt vid nattduksbordet för att undvika att stöta till mobilen.

  • Medlem
  • 2018-09-14 15:43
Ursprungligen av xms67:

En kollega berättade att han köpte en laddplatta till sin iPhone 8 för att ha vid sängen. Nu efter ett tag har han slutat använda plattan. Vid ett par tillfällen hade han stött till telefonen(typ släcka lampan eller ta ett dricksglas) så att den "glidit av" plattan och slutat ladda. Är plattorna verkligen så känsliga? Att de är känsliga vet jag, men så känsliga..??

Ja, rätt känsliga. Kollar alltid att den börjar ladda på kvällen, men det händer att den ligger lite snett på morgonen och inte är fulladdad

  • Medlem
  • Gävle
  • 2018-09-14 18:27

Trådlöst jämnt. Förutom i bilen där jag har en fastinstallerad Brodithållare med laddare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-17 15:13

Alltid trådlöst hemma. På jobb med kabel.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-17 16:57

Jag varvar mellan trådlös laddning och snabbladdning. Har numera en sjukt smidig powerbank som har både trådlös laddning och usb-c samt vanlig usb-utgång. Extremt smidigt att kunna välja. Sitta på kafé? Trådlös laddning. Gå på stan? Powerbank i fickan och kabel till telefonen.

Ni som kör trådlös vad har ni att rekommendera för platta?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-18 10:03
Ursprungligen av calinou:

Ni som kör trådlös vad har ni att rekommendera för platta?

Jag kör denna, kan rekommendera den. Stödjer Fast Charging också, samt att telefonen ligger still på plattan och halkar inte av.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-21 15:40

Mmm...o vänta hundra år innan man får den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-21 15:57

Saken är nu att man får börjaom jakten då det verkar som att X tar 10W. Denna köpte jag på vinst och förlust(ej fått hem den än): https://powerbanken.dk/produkt/ravpower-traad...

Bevaka tråden