Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som köpt/beställt iPhone XS/XSMax

Tråden skapades och har fått 443 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Gävle
  • 2018-09-22 00:07

Satan i gatan vad Face ID har blivit snabbare! Stor skillnad mot från X, och då var den endå helt ok.

Jag hatar Touch ID på plattan.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-22 08:30
Ursprungligen av Castel:

Satan i gatan vad Face ID har blivit snabbare! Stor skillnad mot från X, och då var den endå helt ok.

Jag hatar Touch ID på plattan.

Om det är stor skillnad är jag väldigt glad att jag väntade till Xs.

Ursprungligen av zinned:

Så reagerar alla som gör bytet till X alt XS/SMAX. Ögonen och minnet som behöver anpassa sig bara. Du vill inte byta tillbaka sedan.

Hur länge gav du det en chans? Det tog min en knapp vecka, sedan ville jag inte byta tillbaka.

Tror jag körde 2-3 dagar, upplevde allt som så "gult" och dassigt så stängde av det för gott.

Ursprungligen av xms67:

En kväll med XS... Min känsla är att jag kommer trivas mycket bra med min XS. Det är två saker som överraskat mig positivt. Det första är storleken. En orsak till att ag inte bytte från 7 till X var storleken. Det verkar inte vara något problem alls. Jag tycker till och med att det fungerar bra att få "ned" kontrollcenter. Jag har inte särskilt stora händer, snarare små med tanke på 190 cm och + 100kg, men det fungerar helt okey. Det andra som häll mig tillbaka från X var face-id. Men det verkar ju snarare vara ett lyft. Betydligt smidigare än vad jag trott. Och till och med fördelar. När man sitter med telefonen och hamnar där det krävs en identifikation så kommer det jhu automatiskt då telefonen, så att säga, är redo.

Det enda negativa för väl den gulvita bakgrunden istället för den vitblå. Jag vet inte om det är truetone eller något annat. Men än så länge har jag inte vant mig vid att det har ett drag av "night-shift".

Välkommen till samma resa som många andra.

Ett tips om face-id. Om du slår av kravet på uppmärksamhet (att telefonen ska se att du tittar på den) så fungerar Face ID ännu bättre och du kan låsa upp telefonen från "större vinklar"

Jag lyckas inte att hitta hur man slår på visa batteri procent istället för att visa batteriet i överkant på telefon. Är detta val borttaget?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-22 10:05
Ursprungligen av RolexJocke:

Jag lyckas inte att hitta hur man slår på visa batteri procent istället för att visa batteriet i överkant på telefon. Är detta val borttaget?

Letade också efter det, tyvärr borta.
Men det syns om du swipar ner kontrollcenter.

Ursprungligen av Json_81:

Letade också efter det, tyvärr borta.
Men det syns om du swipar ner kontrollcenter.

Lite synd, det var lättare att överblicka procenten än det lilla batteriet.

Jäkla skumt. Fick sms igår från Telenor 19:01 att man telefon kommit fram. Svänger förbi idag runt 12 och de påstår att den ännu inte kommit. Måndag säger dem. Vafan! Jag hade ju hållt den här helgen planlös för den här luren.

Går det att lägga till ikoner högst upp som tidigare, typ alarm, bluetooth, headset eller måste man kolla detta hos kontrollcenter?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-22 13:47
Ursprungligen av RolexJocke:

Lite synd, det var lättare att överblicka procenten än det lilla batteriet.

Japp, platsbrist skylls det på.

Ursprungligen av RolexJocke:

Går det att lägga till ikoner högst upp som tidigare, typ alarm, bluetooth, headset eller måste man kolla detta hos kontrollcenter?

Du kan även lägga till en batteriwidget och svepa åt höger på hemsidan för att se batterinivån

Ursprungligen av BlackSmp:

Du kan även lägga till en batteriwidget och svepa åt höger på hemsidan för att se batterinivån

Den har jag redan sedan tidigare och då är ju kontrollcenter smidigare eftersom man får ju scrolla ner en bit för att se widgeten.

Jag tycker det är lite synd att de skalat ner på informationen i överkant, det hade ju gått att ha kvar även under flärpen för där är ju lite dött utrymme ovanför apparna/mapparna.

Ursprungligen av RolexJocke:

Den har jag redan sedan tidigare och då är ju kontrollcenter smidigare eftersom man får ju scrolla ner en bit för att se widgeten.

Jag tycker det är lite synd att de skalat ner på informationen i överkant, det hade ju gått att ha kvar även under flärpen för där är ju lite dött utrymme ovanför apparna/mapparna.

Du vet det säkert redan, men det går att möblera om widget:arna. Jag har lagt batteri bland de översta så jag ser telefon, klocka och headset där. ?

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Du vet det säkert redan, men det går att möblera om widget:arna. Jag har lagt batteri bland de översta så jag ser telefon, klocka och headset där. ?

Tackar, det hade jag ingen aning om.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-22 22:50
Ursprungligen av RolexJocke:

Tackar, det hade jag ingen aning om.

Jag råkar ha(eller har aktivt valt) batteriwidgeten högst upp och det gör det smidigt att både kunna svepa ned och åt höger för att se %. Men bättre som det var tidigare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-22 22:53

Har idag sedan 12:00 använt telefonen extremt mycket. En ska som slår mig är vilken tydlig förbättring av batterikapaciteten det är. Kom hem nyss och hade då 12% kvar. Mycket annat är också imponerande. Och nu blir jag väl tjatig, men mina tveksamheter om storlek och face-id har helt kommit på skam.

Ursprungligen av xms67:

Har idag sedan 12:00 använt telefonen extremt mycket. En ska som slår mig är vilken tydlig förbättring av batterikapaciteten det är. Kom hem nyss och hade då 12% kvar. Mycket annat är också imponerande. Och nu blir jag väl tjatig, men mina tveksamheter om storlek och face-id har helt kommit på skam.

Face id var jag också tveksam till och känns just nu som en av de bästa uppdateringarna som gjorts till iPhone. Den saknade hemknappen trodde jag jag skulle sakna, glöm det, avsaknaden finns inte på kartan. Däremot hade jag väldigt svårt för den icke mekaniska hemknappen som fungerade varannan gång med handskar på 7:an. Så för mig känns det som det mesta är rätt och riktigt med ett par undantag som jag kommer att lära mig att leva med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-23 00:30
Ursprungligen av BlackSmp:

Välkommen till samma resa som många andra.

Ett tips om face-id. Om du slår av kravet på uppmärksamhet (att telefonen ska se att du tittar på den) så fungerar Face ID ännu bättre och du kan låsa upp telefonen från "större vinklar"

Ursprungligen av RolexJocke:

Face id var jag också tveksam till och känns just nu som en av de bästa uppdateringarna som gjorts till iPhone. Den saknade hemknappen trodde jag jag skulle sakna, glöm det, avsaknaden finns inte på kartan. Däremot hade jag väldigt svårt för den icke mekaniska hemknappen som fungerade varannan gång med handskar på 7:an. Så för mig känns det som det mesta är rätt och riktigt med ett par undantag som jag kommer att lära mig att leva med.

Detta med face-id är klart intressant. Jag tycker det fungerar så galet bra att jag inte upplever något behov av att slå av uppmärksamhet. >en finnes jag inte hade upptäckt, så tack för tipset även om jag inte just nu behöver det. En gång under dagen slogs telefonen på av en slump ändå.

Jag känner sedan verkligen samma med hemknappen vs. face-id. Nu vet jag inte hur my sker bättre XS är jämfört med X på denna punkt, men på XS är det ju suveränt.

Så även om det som höll mig tillbaka från X helt har fallit är jag ändå lite glad. Nu sitt jag med en XS som är ett steg upp.

NI som har fått den nya mobilen, kan ni inte berätta lite kortfattat om den? Detta blir min första Iphone, har än så länge Samsung Galaxy S6 edge, batteriet börjar att bli gammal, till jul har jag haft den i 3 år. Därför ville jag ha en ny mobil, och då tänkte jag slå till med denna vackra telefon. Berätta det ni kan och vill?

Ursprungligen av All4Christ:

NI som har fått den nya mobilen, kan ni inte berätta lite kortfattat om den? Detta blir min första Iphone, har än så länge Samsung Galaxy S6 edge, batteriet börjar att bli gammal, till jul har jag haft den i 3 år. Därför ville jag ha en ny mobil, och då tänkte jag slå till med denna vackra telefon. Berätta det ni kan och vill?

Kan bara svara för mig själv. Men iPhone är en upplevelse utöver det vanliga. Du kommer INTE att bli besviken. Flytet i hela systemet är sjukt. FaceID är amazing fast.

Inser nu att jag låter som ett "fanboy", men är nog det också. Men om du kliver från S6 till XS så kan jag bara säga...grattis Och välkommen in i värmen

Mitt sovrum ligger längst bort från routern. Har 2-3 bars wifi där med min iPhone 7 Plus, samt med sambons 8. Min nya Xs droppar dock ur helt och går ner på 4G. Gäller 5 Ghz.

Någon mer med samma erfarenhet?

Relaterad tråd på Apples forum: https://discussions.apple.com/message/3391130...

Ursprungligen av robertkarlsen:

Kan bara svara för mig själv. Men iPhone är en upplevelse utöver det vanliga. Du kommer INTE att bli besviken. Flytet i hela systemet är sjukt. FaceID är amazing fast.

Inser nu att jag låter som ett "fanboy", men är nog det också. Men om du kliver från S6 till XS så kan jag bara säga...grattis Och välkommen in i värmen

Tack så mycket. Det ska bli mycket spännande. Men jag får nog vänta i några veckor, beställde telefonen i Torsdags och de har fortfarande inte sänt iväg telefonen. Jag får helt enkelt be Gud om tålamod här. <3

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-23 18:11
Ursprungligen av Sperious:

Mitt sovrum ligger längst bort från routern. Har 2-3 bars wifi där med min iPhone 7 Plus, samt med sambons 8. Min nya Xs droppar dock ur helt och går ner på 4G. Gäller 5 Ghz.

Någon mer med samma erfarenhet?

Relaterad tråd på Apples forum: https://discussions.apple.com/message/3391130...

Ja, wifi verkar ha mycket sämre mottagning.
Ska testa lite mer utan skal men fick typ 30-40Mbit där min iPad pro har runt 250.

Ursprungligen av Sperious:

Mitt sovrum ligger längst bort från routern. Har 2-3 bars wifi där med min iPhone 7 Plus, samt med sambons 8. Min nya Xs droppar dock ur helt och går ner på 4G. Gäller 5 Ghz.

Någon mer med samma erfarenhet?

Relaterad tråd på Apples forum: https://discussions.apple.com/message/3391130...

Bor i en stor lägenhet med tjocka betongväggar. Har 250 mbit uppkoppling och får 250 mbit vid routern och 12 mbit på längsta avståndet från routern med min XS med silikonskal på 24 GHz & runt 20 mbit på 5 GHz. Min 7:a funkade inte alls på det avståndet så jag upplever XS som bättre.

Jag vet inte om det är en nyhet eller känt sedan tidigare med sveper man ner klockan i övre vänstra hörnet så kommer telefonoperatörens namn upp för en sekund. Inte speciellt användbart utan det hade varit bättre att gjort detta med batteriet och visat kvarvarande procent istället.

  • Medlem
  • 2018-09-23 20:54
Ursprungligen av RolexJocke:

Jag vet inte om det är en nyhet eller känt sedan tidigare med sveper man ner klockan i övre vänstra hörnet så kommer telefonoperatörens namn upp för en sekund. Inte speciellt användbart utan det hade varit bättre att gjort detta med batteriet och visat kvarvarande procent istället.

Det är för att om du drar ner hela vägen därifrån så får du fram notifications och på den skärmen är operatörens namn där klockan är annars, om du kollar på batteriikonen samtidigt ser du att den inverterar färger också (som den har på notisskärmen).

Ursprungligen av RolexJocke:

Bor i en stor lägenhet med tjocka betongväggar. Har 250 mbit uppkoppling och får 250 mbit vid routern och 12 mbit på längsta avståndet från routern med min XS med silikonskal på 24 GHz & runt 20 mbit på 5 GHz. Min 7:a funkade inte alls på det avståndet så jag upplever XS som bättre.

Det skulle inte förvåna mig om ditt silikonskal räddar dig. Jag kör naket och kommer alltid köra naket, men jag misstänker att detta har att göra med att mina händer kortsluter antennerna, typ som antennagate på iPhone 4. Se länken jag postade innan. Finns andra vars resultat tyder på det.

  • Medlem
  • 2018-09-24 14:41
Ursprungligen av Sperious:

Det skulle inte förvåna mig om ditt silikonskal räddar dig. Jag kör naket och kommer alltid köra naket, men jag misstänker att detta har att göra med att mina händer kortsluter antennerna, typ som antennagate på iPhone 4. Se länken jag postade innan. Finns andra vars resultat tyder på det.

Jag kör med skal men jag testade nu för att jag blev nyfiken, det är ingen skillnad mellan att ha skal och köra naket för mig. Höll händerna på flera olika sätt och försökte skymma telefonen på alla möjliga olika sätt. Inga problem med skydd eller utan skydd (iPhone XS Max).

Ursprungligen av 5AA:

Jag kör med skal men jag testade nu för att jag blev nyfiken, det är ingen skillnad mellan att ha skal och köra naket för mig. Höll händerna på flera olika sätt och försökte skymma telefonen på alla möjliga olika sätt. Inga problem med skydd eller utan skydd (iPhone XS Max).

Ok, märkligt detta. Det är så tydligt för mig bara eftersom samtliga andra enheter i hemmet (iPhone 5s, 8, 7 Plus, iPad Mini 4, Mini 4 och Air 2) har i princip full mottagning i sovrummet, som är längst bort ifrån routern. Min Xs dock, som sagt, får bara sporadisk uppkoppling mot wifi på samma plats.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-25 00:57
Bevaka tråden