Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Genvägar

Tråden skapades och har fått 122 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av D_Odell:

Prövade imorse å länken visar bara en tom sida. Vet nån hur det kan fixas?

Jag har kört den och den fungerar för mig.
Har du givit genvägar rättigheter att se din position? När jag öppnar genvägen så fick jag frågan om genvägar skulle få se min position. Jag kan tänka mig att det inte fungerar om det inte blivit gjort.

Denna har jag kört efter tips härifrån. Den fungerar att köra när man klickar på den men när man kör sen via Siri så kommer inte länken med.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag har kört den och den fungerar för mig.
Har du givit genvägar rättigheter att se din position? När jag öppnar genvägen så fick jag frågan om genvägar skulle få se min position. Jag kan tänka mig att det inte fungerar om det inte blivit gjort.

Prövade ominstallera Genvägar å tillät åtkomst på allt i den genvägen men tyvär funkar det ej. Så lite ur idé just nu. Men tack i alla fall.

Fick det att funka men inte så det öppnas i Google maps.

Senast redigerat 2018-09-22 20:14

Första tanken var en genväg liknande denna:
Hej Siri, jag cyklar hem nu.
-Ändra ljudprofil i Jaybirdappen till "Perfect podcast sound"
-Starta spellistan "Till och från jobbet" i Overcast.
-Beräkna och skicka till min fru när jag borde vara hemma, med cykel.
-Sätt igång stör ej.

Verkar vara lite bökigare än jag hoppats på....

Hur funkar det egentligen? Jag har exempelvis skapat en genväg som öppnar Google Maps som visar kollektivtrafiken till mitt hem, men hur triggar jag Siri så att den kör min genväg?

Ursprungligen av barbapappa_86:

Hur funkar det egentligen? Jag har exempelvis skapat en genväg som öppnar Google Maps som visar kollektivtrafiken till mitt hem, men hur triggar jag Siri så att den kör min genväg?

Inställningar, Siri, alla genvägar, tryck på plustecknet och följ instruktionen

Bilden är iofs från föreslagna genvägar men är samma princip för alla genvägar

Ursprungligen av BlackSmp:

Inställningar, Siri, alla genvägar, tryck på plustecknet och följ instruktionen

Bilden är iofs från föreslagna genvägar men är samma princip för alla genvägar

Tackar, hittade efter lite letande.

Lite trist bara att Siri tar väldigt lång tid på sig att köra igång genvägen.

Har hittills två genvägar som jag länge tänkt att jag velat haft!

En ”åker hem” för att skicka ett meddelande till frun om att jag åker hemåt och som även lägger till ETA.

Och en ”alarm” som startar alla mina alarm jag har på morgonen, och lägger en notis om att alarm är ställda, då jag är en sådan person som inte vaknar av ett larm på morgonen!

Dock en liten irriterande grej med det senare är att om jag kör genvägen ”alarm” via appen så får jag upp en bekräftelse som jag måste trycka bort för varje larm som aktiveras. (Se bild)
Trycker jag på X:et så försvinner rutan och nästa ruta (med nästa larmtid) kommer upp, klickar jag istället på bocken så flyttar den mig till klock-appen och larmet sätts ej igång!
Men om jag kör samma genväg via widget eller med Siri så funkar det direkt, utan någon bekräftelse som måste klickas bort!

Går det att skapa genvägar som aktiveras automatiskt när man är på en viss plats?

Ursprungligen av rosen888:

Har hittills två genvägar som jag länge tänkt att jag velat haft!

En ”åker hem” för att skicka ett meddelande till frun om att jag åker hemåt och som även lägger till ETA.

Och en ”alarm” som startar alla mina alarm jag har på morgonen, och lägger en notis om att alarm är ställda, då jag är en sådan person som inte vaknar av ett larm på morgonen!

Dock en liten irriterande grej med det senare är att om jag kör genvägen ”alarm” via appen så får jag upp en bekräftelse som jag måste trycka bort för varje larm som aktiveras. (Se bild)
Trycker jag på X:et så försvinner rutan och nästa ruta (med nästa larmtid) kommer upp, klickar jag istället på bocken så flyttar den mig till klock-appen och larmet sätts ej igång!
Men om jag kör samma genväg via widget eller med Siri så funkar det direkt, utan någon bekräftelse som måste klickas bort!

Har du slagit av ”Visa vid körning”? Har för mig att den kan ställa till det här problemet?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-24 13:56
Ursprungligen av rosen888:

Har hittills två genvägar som jag länge tänkt att jag velat haft!

En ”åker hem” för att skicka ett meddelande till frun om att jag åker hemåt och som även lägger till ETA.

Och en ”alarm” som startar alla mina alarm jag har på morgonen, och lägger en notis om att alarm är ställda, då jag är en sådan person som inte vaknar av ett larm på morgonen!

Spännande, jag har full förståelse för det där med att inte vakna på morgonen

Men du kan ju ställa in alarmfunktionen i telefonen så att den återupprepas på valda dagar. Är det inte lättare än att skapa en genväg som ska triggas varje dag för att ställa larmen?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-24 15:40

Anteckningar

Jag känner mig extremt dum men det vore så himla smidigt om man kunde få till det så jag ber om er hjälp..

Skulle vilja ha en genväg som gör:
1) Skapa en ny anteckning
2) Lägg in aktuellt datum och tid som text i anteckningen
3) lägg till en text jag dikterar, tex "100 ml".
3) Anteckningen ska givetvis sparas men inget mer behöver göras.

Alternativt (helst men inte nödvändigtvis) att raden/raderna med datum, tid och min diktering läggs in i en befintlig anteckning, högst upp.

Jag får till att skapa en anteckning och satt få in dikterad text - men inte datum och tid som text. Vad gör jag fel? Hur gör man??

  • Medlem
  • 2018-09-24 15:58
Ursprungligen av josie:

Jag känner mig extremt dum men det vore så himla smidigt om man kunde få till det så jag ber om er hjälp..

Skulle vilja ha en genväg som gör:
1) Skapa en ny anteckning
2) Lägg in aktuellt datum och tid som text i anteckningen
3) lägg till en text jag dikterar, tex "100 ml".
3) Anteckningen ska givetvis sparas men inget mer behöver göras.

Alternativt (helst men inte nödvändigtvis) att raden/raderna med datum, tid och min diktering läggs in i en befintlig anteckning, högst upp.

Jag får till att skapa en anteckning och satt få in dikterad text - men inte datum och tid som text. Vad gör jag fel? Hur gör man??

Detta verkar fungera, första gången du kör genvägen så kan du välja en befintlig anteckning som den kommer använda automatiskt i fortsättningen. Det nyaste hamnar dessvärre inte överst, utan den fortsättare nedåt i dokumentet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-24 16:13
Ursprungligen av 4RVID:

Detta verkar fungera, första gången du kör genvägen så kan du välja en befintlig anteckning som den kommer använda automatiskt i fortsättningen. Det nyaste hamnar dessvärre inte överst, utan den fortsättare nedåt i dokumentet.

När jag gör så, så får jag upp att jag måste spara efter att den lagt in datum, sen frågar den mig om att diktera och jag säger min text, sen måste jag trycka spara igen. Den gör alltså vad jag vill, men nu vill jag skippa trycka spara två gånger. Går det?

Genvägar är bra, men bättre hade varit om Siri och systemet hade fattat vad man säger. Så som man *inbillar* sig att en *smart* telefon ska funka!

Typ: "Hej Siri,
…messa hustrun att jag är på väg hem nu."
…vad hette hotellet vi bodde på i Rhodos förra året?"
…skapa en till händelse i OmniFocus."
…skicka blommor till mamma i födelsedagspresent."
…påminn mig att boka restaurangen nästa gång jag sitter vid datorn."
…du vet förra veckan när jag lyssnade på radion, så var det en låt som jag höjde volymen till. Det var torsdag fredag nånting, sent på kvällen. Vad hette den låten?"
…kommer du ihåg min kompis Anders Olsson, som jag gick i Gymnasiet med, vem är han gift med nu?"
…förra veckan stod det om nån kändis som hade dött. Vem var det?"

...och.så.vidare....

En del av det här funkar om man gör EXAKT som man ska, och i rätt ordning. Siri är sjukt dålig på att fatta vad jag menar. När AI:n har kommit så långt att jag kan be Siri göra en sak, på samma sätt som jag ber en kompis eller hustrun om, DÅ är vi framme. Fram till dess är telefonen inte smartare än en miniräknare.

Jodå, lite smartare än en miniräknare är den allt...

BTW: Intressant att så många tror att AI ska komma ut färdig och klar. Det bygger mycket på maskininlärning som efterliknar vanlig inlärning - vilket innebär att det blir bättre och bättre med tiden.

Nån som kan förklara för mig hur jag tex kan lägga till en genväg till sonos o börja spela en spellista tex?

Ursprungligen av carlsson:

Genvägar är bra, men bättre hade varit om Siri och systemet hade fattat vad man säger. Så som man *inbillar* sig att en *smart* telefon ska funka!

Typ: "Hej Siri,
…messa hustrun att jag är på väg hem nu."
…vad hette hotellet vi bodde på i Rhodos förra året?"
…skapa en till händelse i OmniFocus."
…skicka blommor till mamma i födelsedagspresent."
…påminn mig att boka restaurangen nästa gång jag sitter vid datorn."
…du vet förra veckan när jag lyssnade på radion, så var det en låt som jag höjde volymen till. Det var torsdag fredag nånting, sent på kvällen. Vad hette den låten?"
…kommer du ihåg min kompis Anders Olsson, som jag gick i Gymnasiet med, vem är han gift med nu?"
…förra veckan stod det om nån kändis som hade dött. Vem var det?"

...och.så.vidare....

En del av det här funkar om man gör EXAKT som man ska, och i rätt ordning. Siri är sjukt dålig på att fatta vad jag menar. När AI:n har kommit så långt att jag kan be Siri göra en sak, på samma sätt som jag ber en kompis eller hustrun om, DÅ är vi framme. Fram till dess är telefonen inte smartare än en miniräknare.

Håller med till 100% här. Det är en otroligt lång uppförsbacke att tvingas sitta timmar och programmera saker som Siri skall göra (som jag kanske kommer ha nytta av) som vad jag förstått Google i mångt och mycket redan klarar. Att säga saker i rätt ordning är dock mest störande och att basala funktioner som att öppna en app kan den inte göra (post september 2018).

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

Har du slagit av ”Visa vid körning”? Har för mig att den kan ställa till det här problemet?

Ja, det insåg jag snabbt att det behövde vara avslaget, men dessa bekräftelser kommer upp ändå när jag kör genvägen via genvägar-appen! (Edit: bifogat bild på flödet, massa flera larm ovanför som annars är likadana)

Ursprungligen av zinned:

Men du kan ju ställa in alarmfunktionen i telefonen så att den återupprepas på valda dagar. Är det inte lättare än att skapa en genväg som ska triggas varje dag för att ställa larmen?

Jo, det går! Och har kört med det också, men jag har till och från lite varierande tider, så kommer man hem helt slut och lägger sig vid 4-5:00 så blir det jobbigt om telefon börjar ringa vid 7-tiden!

Senast redigerat 2018-09-24 20:17
  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-09-25 07:57
Ursprungligen av rosen888:

Har hittills två genvägar som jag länge tänkt att jag velat haft!

En ”åker hem” för att skicka ett meddelande till frun om att jag åker hemåt och som även lägger till ETA.

En sån var det första jag skapade med Workflow, och finns ju även i biblioteket för genvägar.

Jag gjorde en kopia av min och utvecklade den till att bli lite smartare och fungera med vem som helst som jag har i telefonboken, se screenshot.

edit: Screenshot blev "sådär". Den frågar i alla fall efter en kontakt och väljer adress och telefonnummer från den kontakten (fungerar såklart även med flera adresser/telefonnummer inlagda på samma kontakt) och skickar sedan meddelandet: "Hej! Jag är nu i [stad] och kör mot [gata], [stad]. Jag har ca [avstånd] kvar och beräknas vara framme om ca [restid]."

Om det är någon som vill prova den så finns den här på min iCloud drive:
https://www.icloud.com/iclouddrive/06wu5C4iDx...

Lite osäker på om det går att dela så men hojta annars.

Funderar på att Sirifiera den men har inte orkat ta det steget än. Det hade dock varit smart då 90% av tillfällena jag använder genvägen är i bilen.

Senast redigerat 2018-09-25 11:15
  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-25 09:17

@jonasn Fin! Synd att inte iOS automatiskt väljer adressen på vald kontakt om det endast finns en adress på den, nu tvingas man trycka en extra gång. Men, petitesser

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-09-25 10:06
Ursprungligen av zinned:

@jonasn Fin! Synd att inte iOS automatiskt väljer adressen på vald kontakt om det endast finns en adress på den, nu tvingas man trycka en extra gång. Men, petitesser

Bra feedback, åtgärdat! Länken i originalinlägget är uppdaterad och jag tar med den här också: https://www.icloud.com/iclouddrive/06wu5C4iDx...

Det blev lite meck med att räkna objekt och det går säkerligen att optimera processen.

Senast redigerat 2018-09-25 11:14
  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-09-25 10:17

Just nu irriterar jag mig på att Aktier öppnar aktieappen och att Hitta mina vänner öppnar Hitta mina vänner-appen. Jag skulle hellre ha fått tillbaka variabler från dem båda, tex ett värde för aktiekurs om jag söker på aktier och en plats/adress om jag söker på en persons plats.

Skulle vara nice att kunna göra ovanstående ETA-script baserat på en persons faktiska plats och inte bara adresser man har inlagda i telefonboken. Och för aktier vill jag kunna få kursförändringar och portföljförändringar upplästa för mig. Det hade varit nice, men jag antar att man inte kan få allt här i världen..

Ursprungligen av jonasn:

Just nu irriterar jag mig på att Aktier öppnar aktieappen och att Hitta mina vänner öppnar Hitta mina vänner-appen. Jag skulle hellre ha fått tillbaka variabler från dem båda, tex ett värde för aktiekurs om jag söker på aktier och en plats/adress om jag söker på en persons plats.

Skulle vara nice att kunna göra ovanstående ETA-script baserat på en persons faktiska plats och inte bara adresser man har inlagda i telefonboken. Och för aktier vill jag kunna få kursförändringar och portföljförändringar upplästa för mig. Det hade varit nice, men jag antar att man inte kan få allt här i världen..

Du menar typ; "Hej Siri, vilket aktie-värde har Apple?"

Det funkar faktiskt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-25 10:28
Ursprungligen av jonasn:

Bra feedback, åtgärdat! Länken i originalinlägget är uppdaterad och jag tar med den här också: https://www.icloud.com/iclouddrive/0ACSez793v...

Det blev lite meck med att räkna objekt och det går säkerligen att optimera processen.

Nyfiken i en strut nu då, hur löste du det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-25 10:29
Ursprungligen av carlsson:

Du menar typ; "Hej Siri, vilket aktie-värde har Apple?"

Det funkar faktiskt.

Jag gissar att han menar att den öppnas fast han bara vill hämta ett värde för att sedan använda detta värdet vidare i genvägen.

Ursprungligen av zinned:

Jag gissar att han menar att den öppnas fast han bara vill hämta ett värde för att sedan använda detta värdet vidare i genvägen.

Jo, men jag tänkte att om man vill höra detaljer om en aktiekurs, så svara Siri på den frågan. Kanske behövs det inte bygga någon genväg för just det.

Men ja – Att hämta ett värde från en aktie till en genväg ska ju förstås funka också! Frågan är hur...

  • Medlem
  • 2018-09-25 10:50
Ursprungligen av jonasn:

Bra feedback, åtgärdat! Länken i originalinlägget är uppdaterad och jag tar med den här också: https://www.icloud.com/iclouddrive/0ACSez793v...

Det blev lite meck med att räkna objekt och det går säkerligen att optimera processen.

Bra gjort! Ett litet problem nu är att den hämtar adress/er för varje telefonnummer, så om det finns 5 telefonnummer på en kontakt så visas alla adresser 5 gånger...
Kan justera lite själv sen... efter jobbet

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-09-25 10:57
Ursprungligen av carlsson:

Du menar typ; "Hej Siri, vilket aktie-värde har Apple?"

Det funkar faktiskt.

Ursprungligen av zinned:

Jag gissar att han menar att den öppnas fast han bara vill hämta ett värde för att sedan använda detta värdet vidare i genvägen.

Ursprungligen av carlsson:

Jo, men jag tänkte att om man vill höra detaljer om en aktiekurs, så svara Siri på den frågan. Kanske behövs det inte bygga någon genväg för just det.

Men ja – Att hämta ett värde från en aktie till en genväg ska ju förstås funka också! Frågan är hur...

Exakt, jag vill kunna få ett numeriskt värde att använda i mina genvägar så att jag tex kan få veta hur mycket aktien gått upp eller ner sedan jag köpte. Frågar jag Siri någonting alls om en aktie så rabblar hon bara samma svar.

"Hej Siri, hur har Apples aktiekurs förändras sedan den 22:a juli?" ger alltså exakt samma svar som "Hej Siri, Apple aktie".

(Tycker för övrigt att genvägar är ett dumt namn på själva scripten. Känns som actions ligger närmare.)

Ursprungligen av zinned:

Nyfiken i en strut nu då, hur löste du det?

* Hämta adress
* Räkna adress-objekt
* Om antal adresser >1
- välj adress
- spara variabel

typ så.

Ursprungligen av garda:

Bra gjort! Ett litet problem nu är att den hämtar adress/er för varje telefonnummer, så om det finns 5 telefonnummer på en kontakt så visas alla adresser 5 gånger...
Kan justera lite själv sen... efter jobbet

Ajdå! Ja, testningen på detta är högst begränsad och det är fullt rimligt att det finns ett gäng case där det inte alls fungerar som tänkt. Ska se om jag kan uppdatera lite quicklike. Felet verkar inträffa redan när den hämtar adresserna.

edit: Det löste sig genom att spara kontakten som en variabel och sedan hämta den igen för varje ny datasort man vill läsa ut. Omständligt och knappast effektivt men it works. Exporterar och uppdaterar länkarna igen.

Senast redigerat 2018-09-25 11:30
  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-09-25 11:28

Kom på en ny action: Välj kontakt och uppdatera profilbilden för den kontakten med det senaste fotot som föreställer personen och är favoritmärkt. Det föll på att det inte går att söka efter bilder på en specifik person i Shortcuts.

Siri klarar "Visa mig de bästa bilderna på Susanne" även om hon vill visa alla bilder. Säger jag istället "Visa mig favoritmarkerade bilder på Susanne" så får jag se exakt vad jag ber om.

Trist att Shortcuts är så begränsad.

Bevaka tråden