Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som köpt/beställt iPhone XS/XSMax

Tråden skapades och har fått 443 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-25 08:04

En mkt ovetenskaplig undersökning mellan min 7:a och XS visar att XS har något bättre Wifi än 7:an. Sedan har jag reagerat på att den visar få staplar för mobilnätet när jag är inomhus. Men inget jag märkt i praktiken.

  • Medlem
  • 2018-09-25 08:44
Ursprungligen av Sperious:

Ok, märkligt detta. Det är så tydligt för mig bara eftersom samtliga andra enheter i hemmet (iPhone 5s, 8, 7 Plus, iPad Mini 4, Mini 4 och Air 2) har i princip full mottagning i sovrummet, som är längst bort ifrån routern. Min Xs dock, som sagt, får bara sporadisk uppkoppling mot wifi på samma plats.

Ok, kan det ha någonting med router att göra? Det låter ju konstigt i och för sig men jag har exakt samma hastigheter i hela lägenheten mellan min xs max och min ipad pro, båda maxar ut runt 550mbit ner/upp i vardagsrummet (där routern är) och tappar ner till 250mbit som sämst i köket genom en betongvägg (lättbetong).

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-25 08:49
Ursprungligen av xms67:

En mkt ovetenskaplig undersökning mellan min 7:a och XS visar att XS har något bättre Wifi än 7:an. Sedan har jag reagerat på att den visar få staplar för mobilnätet när jag är inomhus. Men inget jag märkt i praktiken.

Glömde spara länken, men läste på någon amerikansk sida att det är rapporterat problem både med LTE och WiFi.
LTE resonerades om att det beror på bytet till intel-modem och mjukvara så staplarna ser annorlunda ut snarare än att det faktiskt är sämre täckning. Och wifi att XS modellerna prioriterar 2,4GHz nätet.

Ursprungligen av 5AA:

Ok, kan det ha någonting med router att göra? Det låter ju konstigt i och för sig men jag har exakt samma hastigheter i hela lägenheten mellan min xs max och min ipad pro, båda maxar ut runt 550mbit ner/upp i vardagsrummet (där routern är) och tappar ner till 250mbit som sämst i köket genom en betongvägg (lättbetong).

Men om du får 250 Mbit så är du ju fortfarande inom din routers prestandazon. Testa att rör dig bort mot ytterkanterna (om möjligt) och se om din Xs Max tappar uppkopplingen betydligt lättare än din iPad Pro.

Ursprungligen av Json_81:

Glömde spara länken, men läste på någon amerikansk sida att det är rapporterat problem både med LTE och WiFi.
LTE resonerades om att det beror på bytet till intel-modem och mjukvara så staplarna ser annorlunda ut snarare än att det faktiskt är sämre täckning. Och wifi att XS modellerna prioriterar 2,4GHz nätet.

Här är ett flertal länkar där fenomenet diskuteras:

https://www.theverge.com/2018/9/24/17895772/a...
https://discussions.apple.com/message/3391912...
https://www.wiwavelength.com/2018/09/iphone-x...
https://www.yahoo.com/finance/news/iphone-xs-...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-25 09:25

@Json_81 Se inlägg #273.

  • Medlem
  • 2018-09-25 09:37
Ursprungligen av Sperious:

Men om du får 250 Mbit så är du ju fortfarande inom din routers prestandazon. Testa att rör dig bort mot ytterkanterna (om möjligt) och se om din Xs Max tappar uppkopplingen betydligt lättare än din iPad Pro.

Ja, jag vet inte. Jag bor ju bara i en trea så jag kanske inte pressar tillräckligt mycket för att uppleva någon skillnad medan om jag vore i ett köpcentrum så kanske det är skillnad. Där jag har allra sämst wifi i hela lägenheten som jag hittade är inuti kylskåpet i köket med kylskåpsdörren stängd så mycket att jag får in en hand i mellan och det är ingen skillnad mellan XS max och ipad pro där iallafall.

Ursprungligen av 5AA:

Där jag har allra sämst wifi i hela lägenheten som jag hittade är inuti kylskåpet i köket med kylskåpsdörren stängd så mycket att jag får in en hand i mellan och det är ingen skillnad mellan XS max och ipad pro där iallafall.

Kändes kanske inte som ett "real life scenario"

  • Medlem
  • 2018-09-25 09:46
Ursprungligen av BlackSmp:

Kändes kanske inte som ett "real life scenario"

Nej men jag kan inte åstadkomma något sämre hemma utan att gå ut i trapphuset och jag vill inte förstöra mitt goda anseende i huset

  • Medlem
  • 2018-09-25 09:56

Sen verkar det som många har problem med wifi överhuvudtaget, det kanske är något fel på många enheter fysiskt eller så kanske det är någon mjukvara mot specifika routers eller något. Det här är från mitt sovrum med en trädörr mellan vardagsrummet och ~8 meter till router:

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-09-25 10:30

Testade precis 4G på jobbet, 66Mbit. Aldrig sett över 40 förut så där är ju en förbättring iaf.
Däremot wifi hemma, inte kommit över 70Mbit och brukar maxa linan på runt 95 i hela huset.
Dessutom nere på 10-20 i en del hörn.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-09-25 11:05

Fick min XS i fredags förmiddags. Bytte upp från X så kan ju inte direkt säga att det är någon större skillnad men det hade jag inte räknat med.

Någon mer som har problem med visual voice mail? Sen jag bytte telefon har jag bara en knapp med texten "Ring röstbrevlådan" där visual voice mail ska vara... Har Tre.

Ursprungligen av 5AA:

Sen verkar det som många har problem med wifi överhuvudtaget, det kanske är något fel på många enheter fysiskt eller så kanske det är någon mjukvara mot specifika routers eller något. Det här är från mitt sovrum med en trädörr mellan vardagsrummet och ~8 meter till router:

Jag har iaf inga generella problem med hastigheten på varken wifi eller 4G. Wifi ger samma hastigheter som mina andra enheter så länge jag befinner mig närmare routern. Får dock inte mitt Gigabit-fiber förrän i höst så maxar runt 60 Mbit/s just nu, så säger kanske inte så mycket.

Över 4G mätte jag upp 230 Mbit/s download i Södertälje centrum häromdagen och det var jag aldrig i närheten av med min 7 Plus, så inga problem där!

Kul att diskussionen redan är igång angående Wifi/LTE. Har precis läst igenom https://forums.macrumors.com/threads/iphone-x... och tänkte höra hur XS/Max presterar i Sverige. Fler sida-vid-sida jämförelser mellan X och XS/Max skulle uppskattas enormt!

Kollega ska till USA strax så är väldigt sugen att köpa därifrån. Att slippa Copyswede’s retarderade avgift på 1536kr för 512GB låter perfekt.

Ursprungligen av Johannnn:

Att slippa Copyswede’s retarderade avgift på 1536kr för 512GB låter perfekt.

Är det så mycket?? Helt sinnesjukt vad mkt vi bara passivt accepterar i det här landet.

Edit: Apple ringde mig just från USA och ville diskutera mina Wifi-problem. Dom hade läst min kommentar i befintlig tråd på deras support-forum. Verkar inte vara ren inbillning från min sida då iaf.

Senast redigerat 2018-09-25 18:04
Ursprungligen av Sperious:

Är det så mycket?? Helt sinnesjukt vad mkt vi bara passivt accepterar i det här landet.

https://www.copyswede.se/elektronikbranschen/...
3kr/GB för mobiltelefoner, utan maxtak.
Dags att vakna upp och märka att folk använder Youtube/Netflix/Spotify nuförtiden.
Räcker inte med att kulturskapare får bidrag, dom ska få 1500kr när jag köper min telefon. Det är större marginal än vad återförsäljare har!

Ursprungligen av Sperious:

Är det så mycket?? Helt sinnesjukt vad mkt vi bara passivt accepterar i det här landet.

Edit: Apple ringde mig just från USA och ville diskutera mina Wifi-problem. Dom hade läst min kommentar i befintlig tråd på deras support-forum. Verkar inte vara ren inbillning från min sida då iaf.

På riktigt? Då tar de det på allvar i alla fall, känns bra att de jobbar aktivt med berörda användare. Bäst hade det så klart varit om de var felfria.. ??

Ursprungligen av Sperious:

Är det så mycket?? Helt sinnesjukt vad mkt vi bara passivt accepterar i det här landet.

Edit: Apple ringde mig just från USA och ville diskutera mina Wifi-problem. Dom hade läst min kommentar i befintlig tråd på deras support-forum. Verkar inte vara ren inbillning från min sida då iaf.

Fick ett mail från Apple i samma ärende Det är DÄRFÖR jag accepterar Apples hutlösa priser. Deras enorma engagemang i sina kunder och deras problem! Apple <3

XS precis uppackad
Gick från en 7:a och är väl inte direkt överimponerad
Tung som ett as och skärmen är urkass
Växlar mellan uringult och isblått när man vinkar den lite, någon 7:an inte gjorde
Annars är den kanon

Ursprungligen av disktant:

XS precis uppackad
Gick från en 7:a och är väl inte direkt överimponerad
Tung som ett as* och skärmen är urkass
Växlar mellan uringult och isblått när man vinkar den lite, någon 7:an inte gjorde **
Annars är den kanon

* = Den är av kvallité och glas. Det väger.
**= OLED kallas det. Gör research nästa gång. Stäng även av True Tone så blir det bättre.

Ursprungligen av robertkarlsen:

* = Den är av kvallité och glas. Det väger.
**= OLED kallas det. Gör research nästa gång. Stäng även av True Tone så blir det bättre.

True Tone stängde jag av direkt
Varför skulle oled ha sämre egenskaper gällande betraktningvinkel ? Inget jag läst om tidigare

Edit
Googlade lite och hittar nu mängder med artiklar över ”problemet”
Måste ha missat detta helt då jag inte alls haft något intresse för X när den kom.
Hmm känns ju verkligen premium det här

Senast redigerat 2018-09-25 23:55
  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-26 10:22
Ursprungligen av disktant:

True Tone stängde jag av direkt
Varför skulle oled ha sämre egenskaper gällande betraktningvinkel ? Inget jag läst om tidigare

Edit
Googlade lite och hittar nu mängder med artiklar över ”problemet”
Måste ha missat detta helt då jag inte alls haft något intresse för X när den kom.
Hmm känns ju verkligen premium det här

Detta är inget "problem". Detta är som det ska vara, klart bättre skärm än tidigare. Det enda problemet här är ditt visuella muskelminne över hur du är van att det ska se ut. Så är det för de flesta och inget du behöver söka hjälp för, det löser sig själv.

Ursprungligen av zinned:

Det enda problemet här är ditt visuella muskelminne över hur du är van att det ska se ut.

Solklart ett problem
Att en skärm kan vara ljusare/mörkare har jag inget problem med
Men när den skiftar i gult eller blått beroende på om jag vinklar skärmen någon centimeter är ju helt vansinnigt, känns riktigt billigt

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-26 13:18
Ursprungligen av disktant:

Solklart ett problem
Att en skärm kan vara ljusare/mörkare har jag inget problem med
Men när den skiftar i gult eller blått beroende på om jag vinklar skärmen någon centimeter är ju helt vansinnigt, känns riktigt billigt

Jag reagerade initialt exakt som du. Det gulvita vänjer man sig ju dock snabbt vid. Är redan tillvand(heter det så..?). Att den skiftar i färg vid olika betraktningsvinklar är ju ett mindre problem i praktiken då jag alltid tittar på telefonen rakt framifrån. Min fundering dök upp om det är lika på TV-apparater? En TV kan man ju titta på från andra vinklar.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-26 13:33

Jag har nu studerat min X (utgår från att det skulle figurera där likväl som på XS) och kan inte hur jag än vrider och vänder, från sida till sida, hitta denna färgskiftningen. Ingen alls.

Ursprungligen av zinned:

Jag har nu studerat min X (utgår från att det skulle figurera där likväl som på XS) och kan inte hur jag än vrider och vänder, från sida till sida, hitta denna färgskiftningen. Ingen alls.

Jag kan bekräfta att den definitivt finns på Xs. För min del är det dock inget problem i praktiken då jag inte kan se när jag någonsin kommer att titta på min telefon mer än +/- någon cm rakt framifrån?

Ursprungligen av Stefan Strandberg:

På riktigt? Då tar de det på allvar i alla fall, känns bra att de jobbar aktivt med berörda användare. Bäst hade det så klart varit om de var felfria.. ??

En liten update, om nån vill veta. Har pratat med Apple nu. Dom bekräftar att ett flertal användare har problemet. Dom vill köra diagnos på min Xs och 7 Plus för att kunna jämföra. Vi kör igång om några timmar, när jag lämnar jobbet.

Ursprungligen av Sperious:

En liten update, om nån vill veta. Har pratat med Apple nu. Dom bekräftar att ett flertal användare har problemet. Dom vill köra diagnos på min Xs och 7 Plus för att kunna jämföra. Vi kör igång om några timmar, när jag lämnar jobbet.

Samma här. Fick prata med en Amerikan i nästan 25 minuter

  • Medlem
  • 2018-09-26 18:55
Ursprungligen av Sperious:

En liten update, om nån vill veta. Har pratat med Apple nu. Dom bekräftar att ett flertal användare har problemet. Dom vill köra diagnos på min Xs och 7 Plus för att kunna jämföra. Vi kör igång om några timmar, när jag lämnar jobbet.

Det ska bli spännande att se vad ni kommer fram till, hoppas att det är mjukvarubundet så att det är enklare att åtgärda.

Ursprungligen av robertkarlsen:

Samma här. Fick prata med en Amerikan i nästan 25 minuter

Jag pratade mellan 19.01 till nu, 21.12. Helt slut, haha. En himla massa loggande och screen recordings och grejer. Var till och med tvungen att installera iTunes igen på datorn. Snacka om nostalgi.. på ett inte positivt sätt.

Ursprungligen av 5AA:

Det ska bli spännande att se vad ni kommer fram till, hoppas att det är mjukvarubundet så att det är enklare att åtgärda.

Hoppas verkligen det. Att det är ett problem som är större än den klassiska ny enhet-inbillningen kan vi nog iaf vara säkra på, med tanke på hur ambitiösa dom är i sitt felsökande.

Bevaka tråden