Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac OS Mojave

Tråden skapades och har fått 109 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Boston
  • 2018-09-24 13:47

Ni kör betan. Går det fortfarande att göra 32-bitars-program fast man får en varning eller har Apple blockat det helt, likt iOS?

  • Medlem
  • 2018-09-24 13:50
Ursprungligen av Gurra:

Ni kör betan. Går det fortfarande att göra 32-bitars-program fast man får en varning eller har Apple blockat det helt, likt iOS?

Mojave är den sista versionen av macOS som stödjer 32-bitarsprogram. Så de kommer att fungera ungefär ett år till (eller längre förstås om man inte uppgraderar macOS då).

  • Medlem
  • Boston
  • 2018-09-24 13:57
Ursprungligen av Ljung:

Mojave är den sista versionen av macOS som stödjer 32-bitarsprogram. Så de kommer att fungera ungefär ett år till (eller längre förstås om man inte uppgraderar macOS då).

Alright, toppen. Tack snabbt svar. Då kan jag hålla up på mina gamla CS5-licenser ett år till eller så.

Ursprungligen av Gurra:

Alright, toppen. Tack snabbt svar. Då kan jag hålla up på mina gamla CS5-licenser ett år till eller så.

Det finns inga garantier att dina gamla CS5 appar kommer att fungera under Mac OS Mojave, även om operativsystemet fortfarande stödjer 32-bit appar. Mycket av koden i MacOS Mojave är omskrivet och optimerad, så det kan strula ändå!

Vänta några dagar och kolla denna site (Roaring Apps) för att se vad andra CS5 användare säger om kompatibiliteten mellan CS5 och MocOS Mojave.

Senast redigerat 2018-09-24 14:51
  • Medlem
  • Boston
  • 2018-09-24 14:47
Ursprungligen av The Real Viking:

Det finns inga garantier att din gamla CS5 appar kommer att fungera under Mac OS Mojave, även om det fortfarande stödjer 32-bit appar. Mycket av koden i MacOS Mojave är omskrivet och optimerad, så det kan strula ändå!

Vänta några dagar och kolla denna site (Roaring Apps) för att se vad andra CS5 användare säger om kompatibiliteten mellan CS5 och MocOS Mojave.

Helt med på det. Kör man nästan 10 år gamla grejer så håller man andan varje gång man uppgraderar OS:et... Och man har absolut en full fräsch backup att rulla tillbaka till.

Tack för länken dock.

Illustrator CS5 = sista versionen som öppnar FreeHand-filer.

Kan vara bra att veta...

  • Medlem
  • Uppland
  • 2018-09-24 15:56

Vilken tid kan man förvänta sig att det släpps idag?

  • Medlem
  • Nässjö
  • 2018-09-24 16:03
Ursprungligen av flygarn:

Vilken tid kan man förvänta sig att det släpps idag?

bruksr vara 19:00

Ursprungligen av johan_tanying:

Illustrator CS5 = sista versionen som öppnar FreeHand-filer.

Kan vara bra att veta...

Tack för uppgiften, johan_tanying! Det är bra att veta!

För den som har gamla program 32-bit program, t.ex. CS5, kan man köra Parallels eller WMware Fusion med MacOS Mojave och köra MacOS High Sierra i virtuell miljö och fortfarande använda gamla 32-bit program även om det kanske inte skulle fungera på MacOS Mojave. På så vis kan man i det här fallet fortfarande öppna FreeHand-filer med CS 5 på Mac med MacOS Mojave!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-24 19:08

Nu har det dykt upp. Laddar ned.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-24 19:10
Ursprungligen av xms67:

Nu har det dykt upp. Laddar ned.

Inte hos mig!

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-24 19:11
Ursprungligen av xms67:

Nu har det dykt upp. Laddar ned.

Har du svensk butik?

Vänligen, Ylan

Ursprungligen av xms67:

Nu har det dykt upp. Laddar ned.

Hittade det:

https://itunes.apple.com/se/app/macos-mojave/id1398502828?mt=12

Nada...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-24 19:16
Ursprungligen av Ylan:

Har du svensk butik?

Vänligen, Ylan

Yes! Se även länk ovan. Men jösses vad segt det verkar att ladda ned.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-24 19:21
Ursprungligen av xms67:

Yes! Se även länk ovan. Men jösses vad segt det verkar att ladda ned.

Tack, det gick via länken. Då syntes det.

Då är det igång i alla fall. Blir nog till att skapa en sticka.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • 2018-09-24 19:54
Ursprungligen av xms67:

Yes! Se även länk ovan. Men jösses vad segt det verkar att ladda ned.

Japp, och efter ett tag avbryts det hela

Nåja, det kommer en dag i morgon också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-24 20:07
Ursprungligen av Ljung:

Japp, och efter ett tag avbryts det hela

Nåja, det kommer en dag i morgon också.

Min tuggar på, 3,82 av 6,02 GB nu. 200/100 lina via trådlöst med bra fart även i verkligheten.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-24 20:14
Ursprungligen av Ljung:

Japp, och efter ett tag avbryts det hela

Nåja, det kommer en dag i morgon också.

Avbröts hos mig också, men verkar inte börja om från början.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-24 21:38

Klappat och klart. Då var man med Mojave..?.

Någon som kan tipsa om en fungerande Adblocker till Safari? Jag körde tidigare med AdGuard, men den finns inte kvar under tillägg i Safari.
(Jag gjorde en clean nyinstallation)

Ursprungligen av Hjördiz:

Någon som kan tipsa om en fungerande Adblocker till Safari? Jag körde tidigare med AdGuard, men den finns inte kvar under tillägg i Safari.
(Jag gjorde en clean nyinstallation)

https://getadblock.com är den vettigaste som jag har hittat. Men den har blivit mycket sämre med senaste uppdateringen, men den fungerar åtminstone.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-26 10:34
Ursprungligen av Hjördiz:

Någon som kan tipsa om en fungerande Adblocker till Safari? Jag körde tidigare med AdGuard, men den finns inte kvar under tillägg i Safari.
(Jag gjorde en clean nyinstallation)

Jag använder 1Blocker och det har jag gjort sedan dag ett när funktionen kom. Om det sedan är den bästa content blockern låter jag vara osagt men den fungerar väl för mig.

Nu har jag installerat Mojave på min iMac. Verkar vara bra och stabilt. Hade lite lag i början men misstänker att det var "saker" som behövdes indexeras om etc.

Det jag stör mig på att så många apputvecklare inte verkar ha implementerat stöd för "dark mode" ännu. Då framförallt Officepaketet. Eller gör jag något fel här?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-27 11:06
Ursprungligen av primu[s]®:

Nu har jag installerat Mojave på min iMac. Verkar vara bra och stabilt. Hade lite lag i början men misstänker att det var "saker" som behövdes indexeras om etc.

Det jag stör mig på att så många apputvecklare inte verkar ha implementerat stöd för "dark mode" ännu. Då framförallt Officepaketet. Eller gör jag något fel här?

*host* *host* Microsoft *host* *host*

Ursprungligen av zinned:

*host* *host* Microsoft *host* *host*

Förlåt. Såg att jag svarade på min egen fråga...

Ursprungligen av zinned:

Jag använder 1Blocker och det har jag gjort sedan dag ett när funktionen kom. Om det sedan är den bästa content blockern låter jag vara osagt men den fungerar väl för mig.

Tackar för tipset. Den tog bort det mesta iaf. Bland annat här på 99 vilket vi är tacksamma för. ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-27 11:38
Ursprungligen av Hjördiz:

Tackar för tipset. Den tog bort det mesta iaf. Bland annat här på 99 vilket vi är tacksamma för. ?

Goodie. Håller med, reklamen här är bedrövlig och det är skönt att man kan slippa den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-09-27 16:48
Ursprungligen av zinned:

Jag använder 1Blocker och det har jag gjort sedan dag ett när funktionen kom. Om det sedan är den bästa content blockern låter jag vara osagt men den fungerar väl för mig.

Installerade just 1Blocker och den ser bra ut efter en dag.

Såg denna recension av adblockers (visserligen för iOS men 1Blocker finns ju på både macOS och iOS):
https://brooksreview.net/2018/09/safari-conte...

Bevaka tråden