Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Imessage bugg/fel?

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Allt började med att jag igår messade min lillebror och fick ett svar från min pappa. Sen skulle jag messa min lillebror och såg då att det var samma konversation som min pappa och jag haft. Raderade konversationen o skickade varsitt sms till de, det funkade. Men efter tio minuter hoppade konversationen ihop igen, och bara en av de får smsen men det varierar, jäkligt skumt.
De har olika apple-id och olika telefonnummer, alla imessage inställningar osv är korrekt inställda, pratat med applesupporten många timmar och de har inte en susning...

Någon här som vet vad det kan bero på? Kan tilläggas att det bara är såhär när jag messar från mitt nya abonnemang på en nyköpt iphone XS. Detta problem uppkommer inte vid messande från andra lurar.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-09-27 21:33

Vad betyder:

  • messar från mitt nya abonnemang

  • alla imessage inställningar osv är korrekt inställda

Anledningen till att jag frågar är att det ofta skiftar från användare till användare vad nytt, korrekt, alla etc egentligen betyder.

Ursprungligen av frazze:

Vad betyder:

  • messar från mitt nya abonnemang

  • alla imessage inställningar osv är korrekt inställda

Anledningen till att jag frågar är att det ofta skiftar från användare till användare vad nytt, korrekt, alla etc egentligen betyder.

Sorry för otydlighet, tack!

Nya, är att det är ett nytecknat abonnemang från en vecka tillbaka, har fortfarande kvar mitt gamla och när jag messar från det så finns ej problemet, enbart från det nya abonnemanget med den nya telefonen.

Med korrekta instllningar menar jag att min pappa har enbart hans eget nummer som tillgängligt för kontakt via iMessage och min lillebror har enbart sitt eget nummer tillgängligt för kontakt via iMessage.

Är det två olika konversationer med resp meddelanden först, sen hamnar ett meddelanden du först skrivit till var och en av dem i samma tråd?
Kan de båda se samtliga meddelanden? Dvs, det du skickade till enbart din pappa, ser din bror det? Och tvärtom?

Annars, det är inte så att nån av dem startar igång tråden igen?

Ursprungligen av theplague:

Är det två olika konversationer med resp meddelanden först, sen hamnar ett meddelanden du först skrivit till var och en av dem i samma tråd?
Kan de båda se samtliga meddelanden? Dvs, det du skickade till enbart din pappa, ser din bror det? Och tvärtom?

Annars, det är inte så att nån av dem startar igång tråden igen?

Yes två olika som sedan blir samma. Från deras telefoner är det bara en konversation med de meddelandena som skickats mellan mig o respektive tills konversationen hoppar ihop. Därefter får bara den av de två som messade mig sist meddelandena från mig.

Ursprungligen av William1996:

Yes två olika som sedan blir samma. Från deras telefoner är det bara en konversation med de meddelandena som skickats mellan mig o respektive tills konversationen hoppar ihop. Därefter får bara den av de två som messade mig sist meddelandena från mig.

Låter helt otroligt.
Kag skulle testa att:

- Slå av i Message. Messa dem. Slå på iMessage messa dem.
- Slå av meddelanden i iCloud, messa, slå på igen, messa.
- Ovan två insatser i kombination.
- Göra ovan insatser och mellan av/på-slagning göra soft reset på telefonen.

Ursprungligen av theplague:

Låter helt otroligt.
Kag skulle testa att:

- Slå av i Message. Messa dem. Slå på iMessage messa dem.
- Slå av meddelanden i iCloud, messa, slå på igen, messa.
- Ovan två insatser i kombination.
- Göra ovan insatser och mellan av/på-slagning göra soft reset på telefonen.

Efter varje reset av telefonen hoppar konversationerna till samma...

Det finns onekligen problem när man kör imessage till en grupp. Jag har varit med om liknande problem och vi var tre datorvana
(dvs: vi jobbar alla som utvecklare) personer som höll på att bli knäpp på det där...

En sak att kontrollera är under inställningar->Meddelanden->Skicka och ta emot:

Hur är "Börja ny konversationer från" inställd?

Jag kan tänka mig att problemet ligger hos mottagarna. De svarar på ett gammalt meddelande och då sätter allt igång igen. I min grupp så gjorde vi ett synkroniserat angrepp på meddelandegruppen och raderade "felaktiga" trådar tillsammans och fixade till sist problemet.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det finns onekligen problem när man kör imessage till en grupp. Jag har varit med om liknande problem och vi var tre datorvana
(dvs: vi jobbar alla som utvecklare) personer som höll på att bli knäpp på det där...

En sak att kontrollera är under inställningar->Meddelanden->Skicka och ta emot:

Hur är "Börja ny konversationer från" inställd?

Jag kan tänka mig att problemet ligger hos mottagarna. De svarar på ett gammalt meddelande och då sätter allt igång igen. I min grupp så gjorde vi ett synkroniserat angrepp på meddelandegruppen och raderade "felaktiga" trådar tillsammans och fixade till sist problemet.

Alla har enbart sitt respektive telefonnummer på ”börja nya konversationer från”
Tack för tipset ang felaktiga trådar; ska be de båda radera alla gamla konversationer! Hoppas det kan vara så simpelt ??

Händer samma för mig sedan ios12, min äldsta dotter och frugans konversationer slås ihop, har stängt av imessage men samma sak händer igen.
Skrev om detta i ios12 beta tråden.

Ursprungligen av jimel:

Händer samma för mig sedan ios12, min äldsta dotter och frugans konversationer slås ihop, har stängt av imessage men samma sak händer igen.
Skrev om detta i ios12 beta tråden.

Okej! Tack! Jävligt skönt att veta att jag inte är ensam på hela internet! Vilken telefon har du? Så då är det förmodligen något med iOS kan vi konstatera?
Kan du på något sätt länka ditt inlägg? Blir galen

Ursprungligen av William1996:

Okej! Tack! Jävligt skönt att veta att jag inte är ensam på hela internet! Vilken telefon har du? Så då är det förmodligen något med iOS kan vi konstatera?
Kan du på något sätt länka ditt inlägg? Blir galen

Jag och frugan kör X, dottern en 7a.
Jag anmälde detta till Apple när jag körde betan men det har inte hänt något för problemet var fortfarande kvar när vi alla kunde uppgradera till skarp version.
Vet inte vart den tråden är faktiskt men skrev samma sak där.

Ursprungligen av jimel:

Jag och frugan kör X, dottern en 7a.
Jag anmälde detta till Apple när jag körde betan men det har inte hänt något för problemet var fortfarande kvar när vi alla kunde uppgradera till skarp version.
Vet inte vart den tråden är faktiskt men skrev samma sak där.

Okej.. så nu kör du bara på med problemet eller?
Fick du någon respons i den då, minns du det?

Har inte fått någon respons alls.

Ursprungligen av jimel:

Har inte fått någon respons alls.

Ring seniorsupporten på Apple så får du säkert respons

Ursprungligen av calinou:

Ring seniorsupporten på Apple så får du säkert respons

Gjort det och de var inte mycket bättre än att ge rådet stänga av o sätta på imessage

Vart med om samma, kolla i kontakter om det står nåt i stil med "kopplad kontakt" och
ta bort det så skall det vara löst.

Ursprungligen av JohanEng:

Vart med om samma, kolla i kontakter om det står nåt i stil med "kopplad kontakt" och
ta bort det så skall det vara löst.

Hej! Ok tack... hittar inte det.. var i kontakter ska det kunna tänkas stå?
Mvh

Ursprungligen av William1996:

Hej! Ok tack... hittar inte det.. var i kontakter ska det kunna tänkas stå?
Mvh

Har för mig att det låg på kontakten i telefonappen, kolla en av de kontakter som det gäller
så ligger det under "blockera uppringaren" om jag minns rätt.

Ursprungligen av JohanEng:

Har för mig att det låg på kontakten i telefonappen, kolla en av de kontakter som det gäller
så ligger det under "blockera uppringaren" om jag minns rätt.

Finns inget där...:/..

Ursprungligen av William1996:

Finns inget där...:/..

Testa att klicka på "ändra" på kontakten och skrolla längst ner, var nog lite för snabb med svar innan.

Favoriter kan vara problemet

Ursprungligen av William1996:

Finns inget där...:/..

Ursprungligen av JohanEng:

Testa att klicka på "ändra" på kontakten och skrolla längst ner, var nog lite för snabb med svar innan.

Jag har haft samma problem, det enda som var gemensamt för mina två kontakter vara att dom var båda favoriter, så jag tog bort dom som favoriter och deletade iMessage-konversationen (det fanns bara en förstås) och nu verkar det som det fungerar igen.

1
Bevaka tråden