Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone XS är telefonen nästan ingen behöver

Tråden skapades och har fått 48 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2018-09-26 08:22
Ursprungligen av Mackan1984:

Problemet är att vi har lätt att marginalisera den grupp vi inte tillhör.
I grundinställningar slocknar skärmen efter några sekunder på iPhones låssärm om man inte swipar uppåt, ner i fickan igen om man bara vill se klocka eller notiser.
30 sekunder är minimum när du kommer till hemskärm.
Raise to Wake och tap to wake gör att man slipper knappar överhuvudtaget för att se notiser

Självklart tycker alla olika. Rätta mig om jag har fel, men jag har inte sett något kritik mot att Oneplus 6 gör på detta sätt.

Tap to wake är riktigt skönt också, använder det dagligen. Raise to wake är bara störande i min mening, därför att den jämt tänds när jag förflyttar telefonen från fickan till ett bord eller liknande. Så för egen del är den avstängd.

Ursprungligen av swenzo:

Tänkte mest på att de Androids jag har provat har börjat lagga efter en tids användning. Har iofs bara provat original Oneplus One samt en Samsung galaxy S4... Efter de upplevelserna hoppade jag utan att blinka tillbaka till iPhone. Tycker dock att utvecklingen är väldigt tråkig med tanke på de nya priserna... Vilken halvnöjd android användare skulle kunna tänka sig att byta sida med de här nya prislappparna?! Inte många tror jag.

Det har hänt galet mycket både när det gäller rå prestanda, byggkvalitet och Android som system på de åren sedan du testade sist. Samsung har dock fortfarande av någon anledning lite problem med att få till flytet på sina lurar (menar då motsvarande iOS flyt) men min Moto Z3 play med mellanklass processor flyter på så mjukt och fint att det absolut inte går att avgöra någon skillnad på denna, en Google Pixel eller en nyare iPhone då länge du inte behöver göra riktigt tunga beräkningar... D.V.S det märks inte i vardaglig användning.

Men jag håller med... Det är lätt att fastna och det behövs bra incitament för att byta plattform! Att byta från Android till iOS idag skulle inte kännas värt priset alls... från iOS till Android är ju ett projekt det med och så länge det går att få hyfsat bra deals finns det ju inte någon större anledning att byta om en trivs med hårdvara och ekosystem.

Ursprungligen av kfrid:

Självklart tycker alla olika. Rätta mig om jag har fel, men jag har inte sett något kritik mot att Oneplus 6 gör på detta sätt.

Tap to wake är riktigt skönt också, använder det dagligen. Raise to wake är bara störande i min mening, därför att den jämt tänds när jag förflyttar telefonen från fickan till ett bord eller liknande. Så för egen del är den avstängd.

Alla i android-lägret kör på detta viset och det går nog att hitta kritik på detta.
Det finns dock alltid fler tyckare när det kommer till Apple både av användare och deras antagonister, OnePlus är en billig flaggskeppsmobil också så det är svårare att kritisera den för petitesser.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-27 10:49

Det är väl alltid döfött att diskutera subjektiva ting, som personliga preferenser...eller hur?

Ursprungligen av zinned:

Det är väl alltid döfött att diskutera subjektiva ting, som personliga preferenser...eller hur?

Helt klart!

XKCD hade en bra kommentar kring detta

Någon bad om storleksjämförelse med gamla härliga Ipad Mini. Den kommer här!

Ursprungligen av jakobnilsson:

Någon bad om storleksjämförelse med gamla härliga Ipad Mini. Den kommer här!

https://dl.dropbox.com/s/efq2stifirv6p98/ipadmini.JPG?dl=0

Köpte nyss ett par begagnade iPads mini till tjejens ungar och storleken är så charmig på dessa.
Tycker de kan slänga in en ny processor och sänka priset en aning.

  • Medlem
  • 2018-09-28 16:31

Som icke iPhone användare men allmänt teknik intresserad var jag och testade en XS och XS Max idag.
IOS12 måste vara en dröm efter de problem IOS11 haft och det är ju sig likt med upplägget. Mycket snygga och riktiga smycken, fortfarande besviken över att ryktet med penna inte stämde ?
Tror alla som kan slanta upp blir extremt nöjda. Men XS i 512GB version för 17000 kr är mycket dineros.
Får se vad Samsung och Huawei gör, först ut är Mate 20 Pro, höjer Huawei priset eller sänker de för att konkurrera om eventuella kunder som är mottagliga.
Den enda produkt jag kan betala närmare 20 000 kr för är en vikbar Note med DeX. Höjer Samsung Note till samma nivåer så byter jag märke och digitalt upplägg.

Testade även beauty mode och lite märkligt att det inte går att stänga av.

Till och med JerryRig... blev förvånad över hållfastheten kanske stämmer Apples påståenden detta året.

Mycker trevliga smycken och de håller ju längre med IOS såvida man inte spräcker glasen, dock fortfarande tråkigt att det inte finns några speciella mjukvarufunktionerna som drar nytta den fina 6.5 tums skärmen ?

Ursprungligen av PaO:

Som icke iPhone användare men allmänt teknik intresserad var jag och testade en XS och XS Max idag.
IOS12 måste vara en dröm efter de problem IOS11 haft och det är ju sig likt med upplägget. Mycket snygga och riktiga smycken, fortfarande besviken över att ryktet med penna inte stämde ?
Tror alla som kan slanta upp blir extremt nöjda. Men XS i 512GB version för 17000 kr är mycket dineros.
Får se vad Samsung och Huawei gör, först ut är Mate 20 Pro, höjer Huawei priset eller sänker de för att konkurrera om eventuella kunder som är mottagliga.
Den enda produkt jag kan betala närmare 20 000 kr för är en vikbar Note med DeX. Höjer Samsung Note till samma nivåer så byter jag märke och digitalt upplägg.

Testade även beauty mode och lite märkligt att det inte går att stänga av.

Till och med JerryRig... blev förvånad över hållfastheten kanske stämmer Apples påståenden detta året.

Mycker trevliga smycken och de håller ju längre med IOS såvida man inte spräcker glasen, dock fortfarande tråkigt att det inte finns några speciella mjukvarufunktionerna som drar nytta den fina 6.5 tums skärmen ?

Hållfastheten?
Jag tror Apple jobbar på mer mjukvarulösningar för max för det är det som de flesta gnäller över.

Sen hörde jag att Apple till slut gett efter med kamerorna, att de hellre satsar på ”färdiga” för-renderade bilder som ser så snyggt ut som möjligt på en 5+ tums skärm där de flesta tittar.
Samsung m fl har ju alltid fått pluspoäng över Apple för detta.
Inte mig emot som inte förstår mig på ljussättning, färger och efterbehandling ?

Var det inte nån kina-mobil som kopiera note nyligen?

  • Medlem
  • 2018-09-28 18:46
Ursprungligen av Mackan1984:

Hållfastheten?
Jag tror Apple jobbar på mer mjukvarulösningar för max för det är det som de flesta gnäller över.

Sen hörde jag att Apple till slut gett efter med kamerorna, att de hellre satsar på ”färdiga” för-renderade bilder som ser så snyggt ut som möjligt på en 5+ tums skärm där de flesta tittar.
Samsung m fl har ju alltid fått pluspoäng över Apple för detta.
Inte mig emot som inte förstår mig på ljussättning, färger och efterbehandling ?

Var det inte nån kina-mobil som kopiera note nyligen?

Apple sa på keynote förra året världens mest hållbara telefon om X, visade sig inte vara sant
Men i år sa de samma sak om XS och det verkar stämma bättre

Med penna?
Har jag missat
Denna är kul

https://youtu.be/WLEZAbfBDl4

Ursprungligen av PaO:

Apple sa på keynote förra året världens mest hållbara telefon om X, visade sig inte vara sant
Men i år sa de samma sak om XS och det verkar stämma bättre

Med penna?
Har jag missat
Denna är kul

https://youtu.be/WLEZAbfBDl4

Dom skröt väl bara om glaset?
Inte för att det spelar nån roll när det alltid kan gå sönder vid ett tapp ?

Kan ha blandat ihop LG Stylo kanske men tyckte jag såg nån i nåt flöde på nån sida.

Min tyska är lika bra som min kinesiska tyvärr.

  • Medlem
  • 2018-09-28 19:26
Ursprungligen av Mackan1984:

Dom skröt väl bara om glaset?
Inte för att det spelar nån roll när det alltid kan gå sönder vid ett tapp ?

Kan ha blandat ihop LG Stylo kanske men tyckte jag såg nån i nåt flöde på nån sida.

Min tyska är lika bra som min kinesiska tyvärr.

Tror det är Nederländerna ?
Är Sverige iPhone land så är Nederländerna Samsung land

Ursprungligen av PaO:

Som icke iPhone användare men allmänt teknik intresserad var jag och testade en XS och XS Max idag.
IOS12 måste vara en dröm efter de problem IOS11 haft och det är ju sig likt med upplägget. Mycket snygga och riktiga smycken, fortfarande besviken över att ryktet med penna inte stämde ?
Tror alla som kan slanta upp blir extremt nöjda. Men XS i 512GB version för 17000 kr är mycket dineros.
Får se vad Samsung och Huawei gör, först ut är Mate 20 Pro, höjer Huawei priset eller sänker de för att konkurrera om eventuella kunder som är mottagliga.
Den enda produkt jag kan betala närmare 20 000 kr för är en vikbar Note med DeX. Höjer Samsung Note till samma nivåer så byter jag märke och digitalt upplägg.

Testade även beauty mode och lite märkligt att det inte går att stänga av.

Till och med JerryRig... blev förvånad över hållfastheten kanske stämmer Apples påståenden detta året.

Mycker trevliga smycken och de håller ju längre med IOS såvida man inte spräcker glasen, dock fortfarande tråkigt att det inte finns några speciella mjukvarufunktionerna som drar nytta den fina 6.5 tums skärmen ?

Vilka problem på iOS 11? Några större/allvarliga?

Vad för mjukvarufunktioner ska man ha till Max just, och inte till de mindre?

  • Medlem
  • 2018-09-28 20:39
Ursprungligen av theplague:

Vilka problem på iOS 11? Några större/allvarliga?

Vad för mjukvarufunktioner ska man ha till Max just, och inte till de mindre?

1. Batteritid på äldre lurar
2. Överhettning
3. Skärmfrysning
4. App krasch

1. Splitscreen
2. Möjlighet till anpassningar av ikoner
3. Widgets
4. PiP

Ursprungligen av PaO:

1. Batteritid på äldre lurar
2. Överhettning
3. Skärmfrysning
4. App krasch

Inget jag drabbats av som nåt större problem och inte hört/läst om skall vara större problem så därför inte nått mig.

Citat:

1. Splitscreen
2. Möjlighet till anpassningar av ikoner
3. Widgets
4. PiP

Hmm, ok, inget jag ser jag skulle ha användning av. Och inte mer på Max än en Plus eller X.

  • Medlem
  • 2018-09-28 21:16
Ursprungligen av theplague:

Inget jag drabbats av som nåt större problem och inte hört/läst om skall vara större problem så därför inte nått mig.

Hmm, ok, inget jag ser jag skulle ha användning av. Och inte mer på Max än en Plus eller X.

Apple själva gick ut och sa att IOS12 inriktade sig på stabilitet och buggfix istället för nya funktioner. Det säger det mesta IMO.

Samma sak med Plus, stor skärm men få funktioner som är anpassade efter större skärm. Om du inte provat dem så vet du inte om de är bra. Personligen använder jag Splitscreen ofta. Fylla i info från PDF till formulär eller från mail till kalender.

Pop up fönster är med en höjdare som jag gillar men ett steg i taget ?

Ursprungligen av PaO:

Apple själva gick ut och sa att IOS12 inriktade sig på stabilitet och buggfix istället för nya funktioner. Det säger det mesta IMO.

Ok, jag har iaf inte haft de problemen eller märkt hos min omgivning.

Citat:

Samma sak med Plus, stor skärm men få funktioner som är anpassade efter större skärm. Om du inte provat dem så vet du inte om de är bra. Personligen använder jag Splitscreen ofta. Fylla i info från PDF till formulär eller från mail till kalender.

Ägt flera Plus. Vet jag att den är bra då?

Citat:

Pop up fönster är med en höjdare som jag gillar men ett steg i taget ?

Pop up fönster rent allmänt för lite vad som helst?

  • Medlem
  • 2018-09-28 21:38
Ursprungligen av theplague:

Ok, jag har iaf inte haft de problemen eller märkt hos min omgivning.

Ägt flera Plus. Vet jag att den är bra då?

Pop up fönster rent allmänt för lite vad som helst?

Du har säkert full koll på din plus ?

Vilken app som helst, nu hjälper det till på Note med s-pen men här exempel på Splitscreen och pop up.

Ursprungligen av PaO:

Du har säkert full koll på din plus ?

X numera.

Citat:

Vilken app som helst, nu hjälper det till på Note med s-pen men här exempel på Splitscreen och pop up.

Ser inte min användning av det över swipe up och bläddra mellan apparna. Splitscreen ev.

Bevaka tråden