Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som köpt Apple Watch 4

Tråden skapades och har fått 467 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av andlin76:

Testade och tog med en mobil router när jag fick ut med klockan och lämnade mobilen hemma.

Kunde ringa FaceTime röstsamtal, fast inte vanliga GSM. Samma sak att ringa till klockan, FaceTime röst gick bra fast GSM gick endast till mobilen, som var hemma.

Okej, tack skulle ni säga de räcker med Wi-fi modellen eller bör man köra 4g?

Ursprungligen av ibeardtech:

Okej, tack skulle ni säga de räcker med Wi-fi modellen eller bör man köra 4g?

Idag fungerar 4G modellen bara med Tre, har du en annan operatör så kör på den vanliga.

Är du mobil beroende och vill fortsätta vara det så är även den vanliga att föredra.

Ge top 10 Apple Watch appar ni älskar!!

Ursprungligen av ibeardtech:

Ge top 10 Apple Watch appar ni älskar!!

Har ingen tio-lista, men en jag älskar i både iPhone och AW är Fantastical. Jag tycker den slår Apples egna kalender med hästlängder. Nu väntar jag bara på att den ska komma som komplikation till fler urtavlor (de nya Infograph).

Fantastical är bra, väntar också på den som en ny komplikation till S4 (kommer garanterat snart)
Träning och aktivitet (eller Activity++) använder jag dagligen
1Password emellanåt
HoursTracker - men den gick sönder iom 5.1 betan
Heartwatch har jag börjat köra iom Infograph-tavlorna
TImer körs rätt ofta
Väder
Pedometer ++
Speedmeter (för att mäta farten på båten)

Ursprungligen av sickan_25:

Har ingen tio-lista, men en jag älskar i både iPhone och AW är Fantastical. Jag tycker den slår Apples egna kalender med hästlängder. Nu väntar jag bara på att den ska komma som komplikation till fler urtavlor (de nya Infograph).

Vad får man i Fantastical som man inte får i Week Kalender för iPhone - iPad och AW ?
Har kört den i många år. Mycket möjligheter och perfekt synkning mellan enheterna och Apple Kalender.
Finns på 28 språk - och gratis.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-28 16:04
Ursprungligen av ibeardtech:

Okej, tack skulle ni säga de räcker med Wi-fi modellen eller bör man köra 4g?

Där finns ju en annan skillnad också, vill du ha boetten i rostfritt stål så måste du köpa modellen med GPS+Cellular. Den boetten finns inte tillgänglig för modellen med endast GPS.

Ursprungligen av andlin76:

Köpte ni till AppleCare till AW4?

Jag var lite tveksam fast valde tillslut att betala de 999kr extra som AppleCare kostar till AW4. Kikar man på vad Apple tar för reparationer utanför garantin är det ganska kostsamt att tappa klockan i badrumsgolvet så skärmen spricker.

Nu fick jag betala 999kr och en reparation har en självrisk på 589kr. Går att använda 2ggr under två år. Alltså så loosar jag max 999kr om inget händer med klockan och får betala knappt 1600kr om den pajar. Ser mig själv inte som en klantig person fast då jag har den runt armen dagarna i ända är det lätt att något händer, speciellt med två barn som far runt som två minioner

Apple tar dessa priser för AW4 reparationer,

Apple Watch Series 4 (GPS) Aluminium, Apple Watch Series 4 Nike+ (GPS)
3 523,63 kr

Apple Watch Series 4 (GPS + Cellular) (Aluminium), Apple Watch Series 4 Nike+ (GPS + Cellular)
4093,63 kr

Självrisken med extra drulletillägg på hemförsäkringen går på 500 kr, och drulletillägget kostar 250kr/år men täcker då alla enheter i hemmet.
Råkade t.ex. tappa min 7 plus på ett sandigt stengolv i vintras, 500 kr senare fick jag en ny 7 plus i handen hos Apple.

Så nej, ingen AppleCare för mig

Ursprungligen av Marcus Wernvik:

De flesta har väl ändå "drulle" i hemförsäkringen och betalar bara självrisken på 1200-1500 kr om det händer något och 0 kr om det inte händer något...

Grejen med AppleCare är enkelheten, det är aldrig nått chafs om nått skulle hända. Bara att traska in på typ MacForum eller kontakta Apple och få den utbytt.

Sen är det ingen värdeavskrivning som försäkringsbolagen har, jag får mindre ersättning ju äldre klockan blir.

Men visst, möjligt att jag har betalat 41kr i 24mån helt i onödan men jag ser det som jag har köpt en trygghet.

Ursprungligen av SirGadden:

Självrisken med extra drulletillägg på hemförsäkringen går på 500 kr, och drulletillägget kostar 250kr/år men täcker då alla enheter i hemmet.
Råkade t.ex. tappa min 7 plus på ett sandigt stengolv i vintras, 500 kr senare fick jag en ny 7 plus i handen hos Apple.

Så nej, ingen AppleCare för mig

Är du nöjd så är jag nöjd.

Ursprungligen av adress@mac:

Vad får man i Fantastical som man inte får i Week Kalender för iPhone - iPad och AW ?
Har kört den i många år. Mycket möjligheter och perfekt synkning mellan enheterna och Apple Kalender.
Finns på 28 språk - och gratis.

Jag har kört WeekCal i flera år på både iPhone och iPad, men jag bytte till Fantastical av en enda anledning, egentligen. När jag bytte (för något år sedan) så var Fantastical bättre på så sätt att man kan göra snabbare kalenderinmatningar: Möte med Ingrid at Sickans rum 0930-1000 tomorrow /härskrivermanvilkenkalendermanvillhadeti (räcker med första bokstäverna). Det är möjligt att WeekCal har detta också nu, men för mig var det verkligen en höjdare!

Ursprungligen av SirGadden:

Självrisken med extra drulletillägg på hemförsäkringen går på 500 kr, och drulletillägget kostar 250kr/år men täcker då alla enheter i hemmet.
Råkade t.ex. tappa min 7 plus på ett sandigt stengolv i vintras, 500 kr senare fick jag en ny 7 plus i handen hos Apple.

Så nej, ingen AppleCare för mig

Vilket försäkringsbolag? ?
Märkte nyss att min hemförsäkring inte täcker smartphones huxflux så tänkte ta en dag i att leta ny

Ursprungligen av Mackan1984:

Vilket försäkringsbolag? ?
Märkte nyss att min hemförsäkring inte täcker smartphones huxflux så tänkte ta en dag i att leta ny

Trygg-Hansa. Har dock 20% samlingsrabatt eftersom vi har alla försäkringar hos dem.

Det hette dock Utökad Hemelektronik, 246kr/år, Drulle är en del av hemförsäkringen.

Apple Watch 4 Nike+ 40mm

Någon som är sugen på en Apple Watch Nike+ 40mm
Aluminiumboett i rymdgrått med Nike-sportband i antracit/svart GPS + Cellular med leverans på Fredag den 5/10

Senast redigerat 2018-09-29 21:23
Ursprungligen av adress@mac:

Vad får man i Fantastical som man inte får i Week Kalender för iPhone - iPad och AW ?
Har kört den i många år. Mycket möjligheter och perfekt synkning mellan enheterna och Apple Kalender.
Finns på 28 språk - och gratis.

Gratis? Det finns en lightversion men

Finns på 28 globalla språk (onödig kommentar men jag tyckte att det var kul)

Men en sak som fantastical har men inte week Cal verkar ha är integrerad hantering av påminnelser

Annars så är jag inte så brydd. Man väljer den som passar bäst. De flesta är rätt lika och tillräckligt bra. De har ofta någon specialitet som man fastnar (eller inte) för. Jag kör faktiskt flera kalendrar (apples, fantastical och pod calender) lite beroende på vad jag är ute efter. Det är lätt eftersom alla synkar mot samma moln

Men vare sig fantastical eller weekcal har stöd för de nya komplikationerna. Ett sådant stöd skulle kunna få mig att börja använda weekcal också (inte istället men också)

Senast redigerat 2018-09-29 05:43
Ursprungligen av ibeardtech:

Ge top 10 Apple Watch appar ni älskar!!

Kör Pillow som sömn-analys.
Fungerar toppen för det ändamålet och gymaholic för gymmet

Första uppdateringen till 5.01 kom nu

- Jag älskar min 40mm Series 4, otroligt mycket kvickare än min 42mm Series 2. Får hoppas att fler operatörer hoppar på, för Tre vill jag inte ha.

- Ang kalenderappar som diskuteras. Jag älskar månadsvyen i Week Cal (vilket man annars i Kalender.app bara kan få på iPad), vilket inte ens Fantastical har. Dock tjatar den hela tiden om att jag ska betala premium eller betala för nån kalenderprenumeration. Jag börjar bli väldigt less på freemium-modellen.

Ursprungligen av Pulver:

Första uppdateringen till 5.01 kom nu

5.1 om man kör beta

Ursprungligen av iceman11:

5.1 om man kör beta

Vad erbjuder 5.1 emot 5.0?

Ursprungligen av ibeardtech:

Vad erbjuder 5.1 emot 5.0?

Ingenting uppenbart.

Möjligen en ökad tendens till spontana omstarter...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-30 09:24

Jag råkade kolla hur mycket data respektive app i klockan nyttjar och såg att Podcaster-appen tog upp 6,6 GB av klockans drygt 12 tillgängliga GB. Inställningen för appen är att spegla iPhone men även om man kör anpassat läge så finns det, vad jag hittar, ingen möjlighet att strypa överföringen av podcasts till klockan.

Går verkligen inte det? Jag måste väl kunna streama de avsnitt jag vill från telefonen till klockan, precis som musiken?

Ursprungligen av zinned:

Jag råkade kolla hur mycket data respektive app i klockan nyttjar och såg att Podcaster-appen tog upp 6,6 GB av klockans drygt 12 tillgängliga GB. Inställningen för appen är att spegla iPhone men även om man kör anpassat läge så finns det, vad jag hittar, ingen möjlighet att strypa överföringen av podcasts till klockan.

Går verkligen inte det? Jag måste väl kunna streama de avsnitt jag vill från telefonen till klockan, precis som musiken?

Jag är mest imponerad av att det inte verkar finnas begränsning i hur mycket utrymme podcaster tar upp i klockan - 6,6Gb är imponerande - älskar att man kan lyssna på podcasts när man är ute och springer utan telefonen numera

Du borde kunna specificera vilka podcasts som synkroniseras till klockan i watch-appen på telefonen.

Gå till podcaster inställningarna i watch-appen och under "lägg till avsnitt från" väljer du "anpassad" och specificerar vilka podcasts du vill ska synka till klockan - vill du inte ha någon tar du bort alla

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-30 09:51

@Pulver

Äsch, såg det nu...missade helt när jag var inne och tittade tidigare men tittade slarvigt så det var notiserna jag kollade.

Men, fortfarande är det konstigheter. När jag väljer anpassad så får man välja program vars avsnitt ska läggas till. Jag har inga av dessa valda, ändå tas 6,6 GB upp av Podcaster...?

Ursprungligen av zinned:

@Pulver
Men, fortfarande är det konstigheter. När jag väljer anpassad så får man välja program vars avsnitt ska läggas till. Jag har inga av dessa valda, ändå tas 6,6 GB upp av Podcaster...?

Tror du måste sätta klockan på laddning först - det är tydligen endast då som podcaster synkar och därmed tar bort de avsnitt du redan synkat.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-30 09:55
Ursprungligen av zinned:

@Pulver

Äsch, såg det nu...missade helt när jag var inne och tittade tidigare men tittade slarvigt så det var notiserna jag kollade.

Men, fortfarande är det konstigheter. När jag väljer anpassad så får man välja program vars avsnitt ska läggas till. Jag har inga av dessa valda, ändå tas 6,6 GB upp av Podcaster...?

Svarar mig själv här. Jag fick slå på och sedan av togglen för var Podcast, sedan togs avsnitten bort i klockan. Behövdes inte sättas på laddning.

Ursprungligen av zinned:

Svarar mig själv här. Jag fick slå på och sedan av togglen för var Podcast, sedan togs avsnitten bort i klockan. Behövdes inte sättas på laddning.

Tack, jag hade samma problem med en podcast som jag ville ha bort. Nu är det löst

Jag kör iofs oftast Overcast där jag har motsatt problem - jag lyckas inte få Overcast att synka sina podcast till klockan. Någon som har liknande problem?

Ursprungligen av BlackSmp:

Ingenting uppenbart.

Möjligen en ökad tendens till spontana omstarter...

Jag kan förtydliga... Jag kör 5.1beta och har haft fyra spontana omstarter på en vecka plus några andra konstiga problem. Även om det inte är något allvarligt så rekommenderar jag mer funderingar än vanligt innan man går upp på 5.1 beta

Vilken app är den bästa för gymmet? Apple verkar inte ha någon egen aktivitet för gym

Ursprungligen av ibeardtech:

Vilken app är den bästa för gymmet? Apple verkar inte ha någon egen aktivitet för gym

Gymaholic tycker jag ?

Bevaka tråden