Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Genvägar

Tråden skapades och har fått 122 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-09-25 14:17
Ursprungligen av Broccolibukettn:

Går det att skapa genvägar som aktiveras automatiskt när man är på en viss plats?

Nej, det gör det inte.

Det finns inga automatiska triggers alls utan din genväg måste startas manuellt, antingen från appen, från hemskärmen, med hjälp av Siri eller genom att lägga till genvägen i "exportmenyn" som finns i många appar.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-09-27 09:05

Så halvfärdig. Inte applekvalitet.

Förväntar mig ett av tre scenarion: antingen kommer appen att långsamt bli bättre i tysthet, få en större uppdatering med buller och bång på keynote eller vara oförändrad i två år för att sedan tas bort.

Jag tror tyvärr på det sistnämnda. Förhoppningsvis integrerar Apple en del av funktionerna i iOS innan dess.

Eller så är det just som Apple brukar göra? En första release som sedan slipas till allt eftersom. Det är inte första gången som liknande kritik hörs

Översättningsfel är dock alltid tråkiga att se

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-27 11:02

@jonasn Jag är nog trött i huvudet men vad är problemet du försöker åskådliggöra i bilderna?

Ursprungligen av zinned:

@jonasn Jag är nog trött i huvudet men vad är problemet du försöker åskådliggöra i bilderna?

Genvägar skriver om att den behöver komma åt kalendern men frågar efter tillstånd för att nå kameran

Samt en dålig översättning av baksidekameran ("tillbaka")

(Inte för att min översättning var speciellt mycket bättre...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-09-27 16:56
Ursprungligen av BlackSmp:

Genvägar skriver om att den behöver komma åt kalendern men frågar efter tillstånd för att nå kameran

Samt en dålig översättning av baksidekameran ("tillbaka")

(Inte för att min översättning var speciellt mycket bättre...

Ah, nu är jag med...

"Tillbakakameran" ?

  • Medlem
  • Warszawa
  • 2018-09-30 12:30

Skulle gärna använda genvägar till mycket, men det är stört omöjligt att skapa något utöver de föreslagna. Åtminstone lyckas jag inte lista ut hur de byggs från grunden.

En superenkel genväg skulle vara att starta nedräkning av en treminuterstimer när man säger ”Hey Siri, teatime”. Söker jag på timer dyker det upp noll träffar, söker jag på klocka kommer ett 07:20-alarm upp (som sedan inte går att ändra).

Folk lyckas uppenbarligen bygga egna genvägar, men jag gör det inte.

Går det att göra så att Alarmet ställs när jag släcker belysningen i Hem? Eller, att belysningen släcks när jag ställer alarmet?

Ursprungligen av Amlux:

Skulle gärna använda genvägar till mycket, men det är stört omöjligt att skapa något utöver de föreslagna. Åtminstone lyckas jag inte lista ut hur de byggs från grunden.

En superenkel genväg skulle vara att starta nedräkning av en treminuterstimer när man säger ”Hey Siri, teatime”. Söker jag på timer dyker det upp noll träffar, söker jag på klocka kommer ett 07:20-alarm upp (som sedan inte går att ändra).

Folk lyckas uppenbarligen bygga egna genvägar, men jag gör det inte.

Om du först går in på klockan och startar en timer på 3min och sedan går in i genvägar så kommer det dyka upp ett ”starta en timer på 3 minuter” val under klocka!

Tog en del sökning för att förstå att man måste göra det i klock-appen, istället för att man bara kan ställa in timer direkt i flödet i genvägar!

  • Medlem
  • Warszawa
  • 2018-09-30 15:46
Ursprungligen av rosen888:

Om du först går in på klockan och startar en timer på 3min och sedan går in i genvägar så kommer det dyka upp ett ”starta en timer på 3 minuter” val under klocka!

Tog en del sökning för att förstå att man måste göra det i klock-appen, istället för att man bara kan ställa in timer direkt i flödet i genvägar!

Ha, det gjorde tveklöst byggandet betydligt enklare. Nu gick det på ett kick, tack för det.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-10-01 22:15
Ursprungligen av Giljan:

Går det att göra så att Alarmet ställs när jag släcker belysningen i Hem? Eller, att belysningen släcks när jag ställer alarmet?

Nja, men du kan skapa en genväg som både släcker belysningen och aktiverar ett alarm.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-01 23:29
Ursprungligen av jonasn:

Nja, men du kan skapa en genväg som både släcker belysningen och aktiverar ett alarm.

Har du någon idé på hur man skulle kunna få en genväg att läsa in en fil från Dropbox och sedan t ex kopiera de tio första raderna för att sedan presentera dessa i någon form av fält, som ett textfält t ex?

Ursprungligen av Giljan:

Går det att göra så att Alarmet ställs när jag släcker belysningen i Hem? Eller, att belysningen släcks när jag ställer alarmet?

Du får göra en ny genväg i Genvägar, lägg till den som widget så är det enkelt att köra
Jag släcker mina HUE lampor, dvs hela lägeneheten
Sätter mina två alarm
Samt sätter telefonen i flygplansläge
men min genväg "läggdags"

Ursprungligen av zinned:

Har du någon idé på hur man skulle kunna få en genväg att läsa in en fil från Dropbox och sedan t ex kopiera de tio första raderna för att sedan presentera dessa i någon form av fält, som ett textfält t ex?

Det ska gå. Jag lekte lite på morgonen innan jag klev upp:)

Inte en färdig genväg, mer som ett utkast till idé för att se hur man gör (jag blev nyfiken). Det återstår bland annat att lägga in en loop för att plocka ut X antal rader från filen.

https://www.dropbox.com/s/anzhgqbcovuxgva/dropbox-genv%C3%A4g?dl=0

Senast redigerat 2018-10-02 06:22
  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-02 15:55
Ursprungligen av BlackSmp:

Det ska gå. Jag lekte lite på morgonen innan jag klev upp:)

Inte en färdig genväg, mer som ett utkast till idé för att se hur man gör (jag blev nyfiken). Det återstår bland annat att lägga in en loop för att plocka ut X antal rader från filen.

https://www.dropbox.com/s/anzhgqbcovuxgva/dropbox-genv%C3%A4g?dl=0

Strålande! Man tackar

Jag bytte endast ut att flera objekt i ett visst intervall skulle hämtas men det fungerade perfekt och listades snyggt i en notis Lite synd att en notis som genereras av en genväg inte tillåts visas på låsskärmen om man kör Siri-kommandot när telefonen är låst. Då måste man låsa upp luren innan det visas. Hade varit perfekt om det hade lagt sig i notiscenter som alla andra notiser.

Denna tråden är kanon, kul att fler också deltar och delar med sig. Den har potentialen att bli en riktigt knowledgebase för alla tänkbara kommandon och hur man kan använda dem

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-02 16:19
Ursprungligen av disktant:

Du får göra en ny genväg i Genvägar, lägg till den som widget så är det enkelt att köra
Jag släcker mina HUE lampor, dvs hela lägeneheten
Sätter mina två alarm
Samt sätter telefonen i flygplansläge
men min genväg "läggdags"

Kan du inte dela en bild på denna?
Låter som en genväg jag gärna skulle använda

Kan man hämta info på en hemsida och presentera den på något sätt i en genväg?
Har en uppkopplad termometer och skulle vilja få ut tempen på ett smidigt sätt, som det är nu går jag in på en hemsida och få bara en vägg av text där temperaturen står någonstans i mitten.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-10-04 01:53
Ursprungligen av jimel:

Kan man hämta info på en hemsida och presentera den på något sätt i en genväg?
Har en uppkopplad termometer och skulle vilja få ut tempen på ett smidigt sätt, som det är nu går jag in på en hemsida och få bara en vägg av text där temperaturen står någonstans i mitten.

Jodå det går.
Kika på https://www.icloud.com/shortcuts/74801d30e4b440b891c55e5d9dc24925 som visserligen plockar ut datum från en specifik sida, så genvägen behöver rejält med anpassning för just din sida.

Ursprungligen av reboot81:

Jodå det går.
Kika på https://www.icloud.com/shortcuts/74801d30e4b440b891c55e5d9dc24925 som visserligen plockar ut datum från en specifik sida, så genvägen behöver rejält med anpassning för just din sida.

Tack ska kolla om jag får det att funka

  • Medlem
  • örebro
  • 2018-10-04 08:50

Klart intressant, men man känner sig
smått "idiotförklarad" då man nyvaken inte
förstår ett skvatt.. haha

Får helt klart sätta mig och plugga på,
Siri ska allt få känna att hon finns

När fler appar uppdaterar stöd tror jag de som är lite vana vid iOS kommer uppleva en stor skillnad på praktiskt användande. Men det går långsamt, genvägar e ju ganska långsamt när jag har behov av gps (hämtningen av plats) för mina genvägar..

Tänkte jag kunde dela med mig av 2 Shortcuts som jag gjort. Dom finns på Routinehub.
Här är länkarna:

Search on...
https://routinehub.co/shortcut/13

Quotes
https://routinehub.co/shortcut/73

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2018-10-06 12:27

Intressant tråd.
Skulle vilja ha en som samlar in antal steg per dag för en månad och sparas i en fil, kanske excell.
Någon som har tips hur man börjar?

Ursprungligen av Choke55:

Intressant tråd.
Skulle vilja ha en som samlar in antal steg per dag för en månad och sparas i en fil, kanske excell.
Någon som har tips hur man börjar?

Börja med att ta reda på när Excel ska få stöd för genvägar, det finns inte ännu. Men till ett Pages dokument går det säkert..

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2018-10-06 13:01
Ursprungligen av D_Odell:

Börja med att ta reda på när Excel ska få stöd för genvägar, det finns inte ännu. Men till ett Pages dokument går det säkert..

Såg det nu, men till notes skulle vara en början

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-10-07 21:03
Ursprungligen av Choke55:

Intressant tråd.
Skulle vilja ha en som samlar in antal steg per dag för en månad och sparas i en fil, kanske excell.
Någon som har tips hur man börjar?

Jag gjorde så här:
Datum - använd aktuellt datum
Justera datum - ta bort 1 dagar
Formatera datum - ISO8601 (ta bort klockslag)
Sök efter hälsotester var - Typ är Steg och Startdatum finns på Formaterat datum
Beräkna statistik - Åtgärd Summa

Tyvärr får jag fel resultat, så jag slutade där. Alla variabler ger förväntat resultat utom själva summan som är nästan dubbelt mot vad den borde vara. KAN bero på att jag har flera källor (Apple watch och iPhone) som genererar steg, och healthkit filtrerar bort de som är vid samma tidpunkt medan Shortcuts bara visar antalet som finns i databasen, dvs rådata.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2018-10-08 09:37
Ursprungligen av jonasn:

Jag gjorde så här:
Datum - använd aktuellt datum
Justera datum - ta bort 1 dagar
Formatera datum - ISO8601 (ta bort klockslag)
Sök efter hälsotester var - Typ är Steg och Startdatum finns på Formaterat datum
Beräkna statistik - Åtgärd Summa

Tyvärr får jag fel resultat, så jag slutade där. Alla variabler ger förväntat resultat utom själva summan som är nästan dubbelt mot vad den borde vara. KAN bero på att jag har flera källor (Apple watch och iPhone) som genererar steg, och healthkit filtrerar bort de som är vid samma tidpunkt medan Shortcuts bara visar antalet som finns i databasen, dvs rådata.

Tusen tack för tipset - ska testa

Ursprungligen av jonasn:

... KAN bero på att jag har flera källor (Apple watch och iPhone) som genererar steg, och healthkit filtrerar bort de som är vid samma tidpunkt medan Shortcuts bara visar antalet som finns i databasen, dvs rådata.

Det låter som en rimlig analys eftersom HealthKit har en prioriteringsordning som avgör hur den väljer om det finns dubbeldata för samma tidpunkt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-08 20:57

Köra röstaktiverat utan att trycka.

Kamrater,

Jag har skapat en genväg som fungerar om jag trycker på den, men den verkar köras om jag röstaktiverar den (har spelat in en fras i appen (genvägar)) men det händer inget. Gäller både från iPhone och Apple Watch.

Någon med samma problem?

Vänligen, Ylan

Bevaka tråden