Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GPS suger batteri

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-04 09:08

Som bekant drar ju GPS-apparna rätt mycket batteri, men hur är det egentligen med platstjänster och i synnerhet systemtjänsterna? Det finns ju massor av alternativ här att slå på/av (och de flesta tror jag faktiskt att man vill ha).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-04 10:48

Det brukar inte vara något problem då de oftast använder GPSen väldigt sporadiskt och inte låter den köra kontinuerligt.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-04 11:03
Ursprungligen av kenjon:

Det brukar inte vara något problem då de oftast använder GPSen väldigt sporadiskt och inte låter den köra kontinuerligt.

Möjligt att det är så, men jag tycker att den där lilla "pilen" uppe i högra hörnet nästan alltid är framme och jag har inga andra platstjänster igång. Är det annorlunda för er andra?

Ja, det är annorlunda för mig. Den är sällan framme

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-04 13:02
Ursprungligen av BlackSmp:

Ja, det är annorlunda för mig. Den är sällan framme

Hmm... Då måste jag bara fråga ifall "När appen används" (som är min generella inställning för appar under Platstjänster) verkligen innebär att även GPS'en vilar när en app vilar/ej är aktiv?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-04 13:19

Ja. Tyvärr ät nog inte alla appar uppdaterade så man kan välja När appen används, en del har fortfarande Aldrig eller Alltid.
Eftersom navigationsappar kan vara aktiva i bakgrunden tror jag det är en god idé att "döda" dem när de inte används.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-04 13:46

Hos mig är samtliga appar inställda på "Vid användning", men symbolen är ändå ständigt närvarande.

*Edit: Detta gäller även när alla appar är "dödade". Därmed kan det ju knappast vara något annat än Systemtjänsterna som suger GPS.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-10-04 18:27
Ursprungligen av lensv:

Hos mig är samtliga appar inställda på "Vid användning", men symbolen är ändå ständigt närvarande.

*Edit: Detta gäller även när alla appar är "dödade". Därmed kan det ju knappast vara något annat än Systemtjänsterna som suger GPS.

Pilsymbolen ≠ GPS.
Pilsymbolen = telefonen använder din GPS/GLONASS/BT/WIFI/telemaster för att bestämma din position, då någon app eller systemtjänst har begärt din position.

Ett skarpt test, om du vill att den ska gå på GPS/GLONASS är att ta dig ut i skogen eller ut på havet bortom täckning från mobilnätet. Starta en kartapp, eller ännu bättre en träningsapp. Rör på dig. Nu kommer ditt batteri bli varmt och ta slut.

Men i staden? Skulle inte tro att min GPS går igång ens en gång i veckan. Varför skulle den det?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-04 19:12

OK! oavsett om det är GPS, annan teknik eller en kombination av dem så är "pilen" nästan alltid framme hos mig (och den suger batteri). Det som gör mig extra nyfiken nu är varför @BlackSmp (och andra?) sällan ser den om nu platstjänster/Systemtjänster är aktiverade?

Ursprungligen av lensv:

OK! oavsett om det är GPS, annan teknik eller en kombination av dem så är "pilen" nästan alltid framme hos mig (och den suger batteri). Det som gör mig extra nyfiken nu är varför @BlackSmp (och andra?) sällan ser den om nu platstjänster/Systemtjänster är aktiverade?

Du vet väl om att du kan titta under integritet för att se vilka tjänster som nyligt använt platstjänster?

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-10-05 05:36
Ursprungligen av lensv:

OK! oavsett om det är GPS, annan teknik eller en kombination av dem så är "pilen" nästan alltid framme hos mig (och den suger batteri). Det som gör mig extra nyfiken nu är varför @BlackSmp (och andra?) sällan ser den om nu platstjänster/Systemtjänster är aktiverade?

Den kan i teorin dra en hel del energi, men den brukar inte göra det. En tand skärm däremot, den vet vi drar energi.

Exempel: du befinner sig hemma, uppkopplad mot ditt wifi. Tar ett kort med kameran och kameraappen vill spara var bilden togs. Den frågar då systemet efter plats, och telefonen svarar: ett ögonblick, ska kolla.
Telefonen känner av sitt wifi som den vet befinner sig på LatLongNånting, och skickar över lite siffror som svar. Klart.
Det är alltså ett fåtal interna frågor och svar, skulle tro att det drar mindre energi än att du öppnar en notis.

Så använd telefonen som det är tänkt, slå på plats tjänster för systemet så sköter den det mesta på bästa sätt.
Undantagen då? Ja, rör du på dig eller befinner dig utom wifi så finns det nytta med att begränsa vilka appar som får veta var du befinner dig.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-10-05 05:45

Apples beskrivning för pilen där uppe: "En app eller webbplats som använder Platstjänster. En ihålig betyder att ett objekt kan ta emot din plats under vissa förhållanden."

Jag börjar fundera på om mitt minne är selektivt. Pilen är kanske framme mest hela tiden men jag bryr mig aldrig eftersom det inte är något problem. Jag använder aldrig den informationen till något.

Jag instämmer i allt som @reboot81 skriver.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-05 08:52
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag börjar fundera på om mitt minne är selektivt. Pilen är kanske framme mest hela tiden men jag bryr mig aldrig eftersom det inte är något problem. Jag använder aldrig den informationen till något.

Hehe, då är det nog som det ska. Testa gärna att stänga av "Statusfältsymbol" under Systemtjänster. Då verkar "pilen" endast visa sig när vanliga appar använder sig av positioneringstjänsten.

Sedan kan man undra om man verkligen kan lita på den här symbolen. Kollade just i min gamla iPad och där har jag flera appar som är inställda att alltid använda platstjänster, men där visas ändå ingen "pil", varken i historiken eller uppe i hörnet.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-10-05 14:07
Ursprungligen av lensv:


Sedan kan man undra om man verkligen kan lita på den här symbolen. Kollade just i min gamla iPad och där har jag flera appar som är inställda att alltid använda platstjänster, men där visas ändå ingen "pil", varken i historiken eller uppe i hörnet.

Alltid när de används. En äldre iPad kanske är sämre på att köra (många) appar i bakgrunden?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-05 14:29
Ursprungligen av reboot81:

Alltid när de används.

Vad är det i så fall för skillnad på "Alltid" och "När appen används"?

  • Medlem
  • International user
  • 2018-10-05 23:17
Ursprungligen av lensv:

OK! oavsett om det är GPS, annan teknik eller en kombination av dem så är "pilen" nästan alltid framme hos mig (och den suger batteri). Det som gör mig extra nyfiken nu är varför @BlackSmp (och andra?) sällan ser den om nu platstjänster/Systemtjänster är aktiverade?

Hur vet du att den suger batteri?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-06 08:40
Ursprungligen av zappee:

Hur vet du att den suger batteri?

ATT den gör det är det väl ingen tvekan om. Frågan var hur mycket (med betoning då på systemtjänsterna), men det har ju redan diskuterats här ovan. Den fråga som fortfarande är obesvarad är vad det är för skillnad på "Alltid" och "När appen används" i inställningarna under Platstjänster?

*Edit: Syftar då på senaste svaret från @reboot81.

Senast redigerat 2018-10-06 13:18
  • Medlem
  • International user
  • 2018-10-07 19:08
Ursprungligen av lensv:

ATT den gör det är det väl ingen tvekan om. Frågan var hur mycket (med betoning då på systemtjänsterna), men det har ju redan diskuterats här ovan. Den fråga som fortfarande är obesvarad är vad det är för skillnad på "Alltid" och "När appen används" i inställningarna under Platstjänster?

*Edit: Syftar då på senaste svaret från @reboot81.

"suger" tolkar jag som att det dra extra mycket batteri.

Så du oroar dig för något som du inte har en aning om det egentligen är ett problem?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-10 10:31
Ursprungligen av lensv:

Vad är det i så fall för skillnad på "Alltid" och "När appen används"?

Upprepar denna fråga (om någon har koll)?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-10 10:45
Ursprungligen av lensv:

Vad är det i så fall för skillnad på "Alltid" och "När appen används"?

Alltid betyder att appen får tillgång till platstjänster även om/när den är aktiv i bakgrunden, inte bara när den är synlig på skärmen.
https://support.apple.com/sv-se/HT207092

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-10 11:30
Ursprungligen av IngoX:

Alltid betyder att appen får tillgång till platstjänster även om/när den är aktiv i bakgrunden, inte bara när den är synlig på skärmen.
https://support.apple.com/sv-se/HT207092

Tack! det var en bättre förklaring

*Edit: Det som ändå är lite konstigt är att pilen inte syntes alls i min iPad (med iOS 12) när flera appar var inställda på att alltid använda platstjänster (?)

Senast redigerat 2018-10-10 12:07
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-10 12:57
Ursprungligen av lensv:

Det som ändå är lite konstigt är att pilen inte syntes alls i min iPad (med iOS 12) när flera appar var inställda på att alltid använda platstjänster (?)

Dubbelkollade just detta och det är fortfarande så faktiskt att pilen ej syns trots att “alltid” är valt. Frågan är varför?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-10 13:20
Ursprungligen av lensv:

Dubbelkollade just detta och det är fortfarande så faktiskt att pilen ej syns trots att “alltid” är valt. Frågan är varför?

Kanske om appen inte gjort uppgifter där den behövt efterfråga plats, eller om den inte varit aktiv i bakgrunden.
Testa att starta kartappen på ipaden och se om pilen dyker upp då.
Förresten, menar du pilen i statusfältet högst upp eller de vid respektive app i Inställningar > Integritetesskydd > Platstjänster ?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-10 15:22
Ursprungligen av IngoX:

Kanske om appen inte gjort uppgifter där den behövt efterfråga plats, eller om den inte varit aktiv i bakgrunden.
Testa att starta kartappen på ipaden och se om pilen dyker upp då.
Förresten, menar du pilen i statusfältet högst upp eller de vid respektive app i Inställningar > Integritetesskydd > Platstjänster ?

Hmm… För just Kartor finns endast "Aldrig" och "När appen används" att välja hos mig. Google Maps har däremot alternativet "Alltid" och den verkar funka som det är tänkt. Väderappen "Yr" och Apples egna "Väder" gör det däremot inte.

Det är framför allt pilen i statusfältet som jag tänker på, men symbolen i inställningarna bör återspegla vad som har visats "där uppe".

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-14 00:33
Ursprungligen av lensv:

Dubbelkollade just detta och det är fortfarande så faktiskt att pilen ej syns trots att “alltid” är valt. Frågan är varför?

För att appen inte har efterfrågat positionen efter en längre tid. Valet Alltid innebär att appen kan fråga närsomhelst, även i bakgrunden, men inte att den alltid gör det. Det beror på om appen behöver positionen eller ej just då.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-14 09:53
Ursprungligen av kenjon:

För att appen inte har efterfrågat positionen efter en längre tid. Valet Alltid innebär att appen kan fråga närsomhelst, även i bakgrunden, men inte att den alltid gör det. Det beror på om appen behöver positionen eller ej just då.

I så fall är det i princip ingen skillnad mellan "Alltid" och "När appen används"... iaf. inte när det gäller väderapparna.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-14 10:16

Jo. I apparna finns det kod som säger hur ofta/när den ska uppdatera positionen. I läget "Alltid" kan den uppdatera när den vill, oavsett om den är i bakgrunden eller ej. I läget "När den används" uppdateras positionen bara när väderappen ligger aktiv i förgrunden.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-14 10:24
Ursprungligen av kenjon:

Jo. I apparna finns det kod som säger hur ofta/när den ska uppdatera positionen. I läget "Alltid" kan den uppdatera när den vill, oavsett om den är i bakgrunden eller ej. I läget "När den används" uppdateras positionen bara när väderappen ligger aktiv i förgrunden.

Jag förstår principen, men i praktiken är det ingen skillnad (när det gäller t.ex. väderapparna).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-14 10:37

Du ser ingen skillnad innan den går ut och kollar positionen. Om den gör det var 5:e minut, en gång i timman eller en gång per dag är svårt att veta.

Bevaka tråden