Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2018-10-08 11:22
Ursprungligen av zinned:

Korrekt.

Okej

Jag får ett par tusen om året genom att inte använda Samsung Pay

Vi är alla olika

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-08 16:49
Ursprungligen av PaO:

Okej

Jag får ett par tusen om året genom att inte använda Samsung Pay

Vi är alla olika

Den biten förstår jag, jag hade också gladeligen tagit emot några tusen för en funktion som jag ändå aldrig hade velat använda

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2018-10-09 13:50

Har haft apple pay nu via ST1 i en månad. Tycker det fungerar sådär faktiskt på min iphone x.

Vissa terminaler som på typ McDonalds t ex där funkar det alltid och snabbt.

Men hemköp i min ort där känner terminalen inte av mobilen. Detsamma gäller en liten butik med izettle läsare.

Fler som har liknade problem? Kan det vara min mobil som är kass?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-10-09 13:58
Ursprungligen av Sest1000:

Har haft apple pay nu via ST1 i en månad. Tycker det fungerar sådär faktiskt på min iphone x.

Vissa terminaler som på typ McDonalds t ex där funkar det alltid och snabbt.

Men hemköp i min ort där känner terminalen inte av mobilen. Detsamma gäller en liten butik med izettle läsare.

Fler som har liknade problem? Kan det vara min mobil som är kass?

Alla terminaler har inte stöd.

På alla Coop funkar inte Apple pay. Dom känns som bakåtsträvande. Har försökt kontakta dom och när dom äntligen svarade så blir svaret: vi tittar och ser typ. Trött!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-09 14:47

Jag tycker Coop generellt är en värdelös luffarbutik, åtminstone i de olika Coop-butiker man har varit på i Malmö. Värdelös personal, urusel service, många gånger dåligt produktsortiment samt att deras terminaler då inte stöder Apple Pay.

Fet no-no för min del att gynna denna tramskedja, om än att sambon tvingar dit mig ibland. Under protest, ska tilläggas.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-09 14:49
Ursprungligen av Sest1000:

Har haft apple pay nu via ST1 i en månad. Tycker det fungerar sådär faktiskt på min iphone x.

Vissa terminaler som på typ McDonalds t ex där funkar det alltid och snabbt.

Men hemköp i min ort där känner terminalen inte av mobilen. Detsamma gäller en liten butik med izettle läsare.

Fler som har liknade problem? Kan det vara min mobil som är kass?

Min erfarenhet är att där man kan blippa med kortet så fungerar oftast Apple Pay. Men alla terminaler stöder inte blipp av kort. Än.

Jag har också fått för mig att kassören på några ställen gör någon sorts manöver i kassa-apparaten för att kunna ta emot blipp-betalning. Viftar man med ett plastkort så gör de detta med en ryggmärgsreflex. Men står jag bara beredd med en telefon eller klocka och väntar så verkar kassörskan stå och vänta tillbaka och undra vad jag väntar på.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2018-10-09 15:17

De terminaler där apple pay inte fungerat har det funkat med blipp kort. Borde apple pay inte funkat där då?

Ursprungligen av pesc:

Min erfarenhet är att där man kan blippa med kortet så fungerar oftast Apple Pay. Men alla terminaler stöder inte blipp av kort. Än.

Jag har också fått för mig att kassören på några ställen gör någon sorts manöver i kassa-apparaten för att kunna ta emot blipp-betalning. Viftar man med ett plastkort så gör de detta med en ryggmärgsreflex. Men står jag bara beredd med en telefon eller klocka och väntar så verkar kassörskan stå och vänta tillbaka och undra vad jag väntar på.

Ja precis. Har upplevt samma sak i kassan.

Jag väntar på att kassören ska aktivera betalterminalen och kassören väntar för att se om jag langar upp ett kort eller kontanter.
När ingen händer så står vi bara där, är jag på dåligt humör väntar jag till kassören säger nått, inte poppis i kön bakom.

Annars är kontaktlös betalning nog det rätta namnet, står på kvittot iallafall och flera McD dörrar. Blippkort är mer fysiska kort tycker jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-10 10:17
Ursprungligen av andlin76:

...
Jag väntar på att kassören ska aktivera betalterminalen och kassören väntar för att se om jag langar upp ett kort eller kontanter.
När ingen händer så står vi bara där, är jag på dåligt humör väntar jag till kassören säger nått, inte poppis i kön bakom.
...

Om inte kortterminalens skärm visar symbolen för kontaktlös betalning sätter jag pekfingret på den och säger "blipp". Antingen så aktiverar kassörskan terminalen. Eller så får jag en ursäkt om att det inte fungerar och då kan jag säga "oj, gamla prylar", och pusta och ta av mig ryggan, gräva efter plånboken, leta reda på rätt kort bland dussinet, och betala på gammaldags vis.

Ursprungligen av pesc:

Om inte kortterminalens skärm visar symbolen för kontaktlös betalning sätter jag pekfingret på den och säger "blipp". Antingen så aktiverar kassörskan terminalen. Eller så får jag en ursäkt om att det inte fungerar och då kan jag säga "oj, gamla prylar", och pusta och ta av mig ryggan, gräva efter plånboken, leta reda på rätt kort bland dussinet, och betala på gammaldags vis.

Haha, den va rätt kul

Jag registrerade clubpoängen och betalade med klockan i dag på Clas Ohlson och fick en glad kommentar från kassören

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-10 16:52
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag registrerade clubpoängen och betalade med klockan i dag på Clas Ohlson och fick en glad kommentar från kassören

Hur menar du med att registrera klubbpoängen? Det är väl något kassörskan gör efter att ha fått ditt personnummer...eller?

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-10-10 17:19

Ledsnade på Länsförsäkringar och gjorde som bla @zinned och skaffade ett konto hos Nordea.

Jag fick svar från Länsförsäkringar i förrgår:

”Idag finns det tyvärr inga fattade beslut gällande Apple pay så just nu kan vi varken säga om eller när vi ansluter oss till den betaltjänsten.”

Det blir knappast något Apple pay där.

Jag skulle dock aldrig byta till Nordea. Det var den banken jag hade innan...

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-10-10 18:21

Har inte bytt. Skaffade bara ett konto till. Är nöjd med Länsförsäkringar i övrigt så tänkte köra dom parallellt tills jag tar ett beslut om vilken bank jag behåller.
För bara över några tusenlappar då och då till Nordea och har kvar allt annat hos Länsförsäkringar,

Ursprungligen av andlin76:

Ja precis. Har upplevt samma sak i kassan.

Jag väntar på att kassören ska aktivera betalterminalen och kassören väntar för att se om jag langar upp ett kort eller kontanter.
När ingen händer så står vi bara där, är jag på dåligt humör väntar jag till kassören säger nått, inte poppis i kön bakom.

Annars är kontaktlös betalning nog det rätta namnet, står på kvittot iallafall och flera McD dörrar. Blippkort är mer fysiska kort tycker jag.

Nu kör ju jag samsung pay men om jag hamnar i den situationen säger jag bara ”jag betalar med kort tack!”. Det brukar lösa det

Ursprungligen av zinned:

Hur menar du med att registrera klubbpoängen? Det är väl något kassörskan gör efter att ha fått ditt personnummer...eller?

Det är ganska enkelt. Du skaffar en app i stil med Pass2UWallet, skapar ett kort, fotar QR-koden som finns på körkortet, lägger in detta foto i ditt kort och lägger in kortet i Wallet.

I butien så poppar du upp kortet i wallet och låter kassören skanna av det. Jag har dessutom lagt in geofences så att jag får en notikation med rätt kort när jag går in på den lokala ClasOhlson butiken.

Så medlemskort och betalning via klockan eller telefonen.

Har gjort samma sak med alla medlemskort där de fotar av en QR-kod (exvis Ikea Family, Jula etc)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-10-11 07:36
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är ganska enkelt. Du skaffar en app i stil med Pass2UWallet, skapar ett kort, fotar QR-koden som finns på körkortet, lägger in detta foto i ditt kort och lägger in kortet i Wallet.

I butien så poppar du upp kortet i wallet och låter kassören skanna av det. Jag har dessutom lagt in geofences så att jag får en notikation med rätt kort när jag går in på den lokala ClasOhlson butiken.

Så medlemskort och betalning via klockan eller telefonen.

Har gjort samma sak med alla medlemskort där de fotar av en QR-kod (exvis Ikea Family, Jula etc)

Snygg lösning! ? på det.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det är ganska enkelt. Du skaffar en app i stil med Pass2UWallet, skapar ett kort, fotar QR-koden som finns på körkortet, lägger in detta foto i ditt kort och lägger in kortet i Wallet.

I butien så poppar du upp kortet i wallet och låter kassören skanna av det. Jag har dessutom lagt in geofences så att jag får en notikation med rätt kort när jag går in på den lokala ClasOhlson butiken.

Så medlemskort och betalning via klockan eller telefonen.

Har gjort samma sak med alla medlemskort där de fotar av en QR-kod (exvis Ikea Family, Jula etc)

Intressant, laddade ner Pass2U å prövade lägga in mitt Club Clas kort, funkade galant. Men lägger du in en bild på körkortets QR-kod i alla kort?
Och hur får du upp streckkoden i Wallet på Apple Watch? Jag får upp Club Clas kortet men ingen streckkod (den ser jag bara på telefonen)...

Ursprungligen av SirGadden:

Intressant, laddade ner Pass2U å prövade lägga in mitt Club Clas kort, funkade galant. Men lägger du in en bild på körkortets QR-kod i alla kort?
Och hur får du upp streckkoden i Wallet på Apple Watch? Jag får upp Club Clas kortet men ingen streckkod (den ser jag bara på telefonen)...

Nej, jag lägger in den kod som jag behöver och valde körkortet eftersom jag hade tappat bort Club Claskortet

Ärligt talat så minns jag inte hur jag gjorde för att få upp streckkoden - måste nog kontrollera och prova igen. Jag har däremot köpt Pass2U för att få tillgång till geofence och notifieringar när jag närmar mig butiken. Det går inte i gratisversionen.

Ursprungligen av BlackSmp:

Nej, jag lägger in den kod som jag behöver och valde körkortet eftersom jag hade tappat bort Club Claskortet

Ok, fungerar det att skanna in körkortets QR-kod alltså? Jag fick det inte att fungera... men mitt kort kanske är för gammalt (från 2014)?

Mejla Swedbank/Sörmlandsbanken igår om detta och fick detta nedslående svar:

"Som det ser ut i nuläget så har vi inget svar på det. Det är i nuläget inte under bearbetning. Men det finns inget som säger att det kommer att ändras inom en snar framtid.

Tack för input."

Ursprungligen av SirGadden:

Ok, fungerar det att skanna in körkortets QR-kod alltså? Jag fick det inte att fungera... men mitt kort kanske är för gammalt (från 2014)?

Samma här, säger att QR koden inte stöds. Funkar det med senaste versionen av körkortet?

Jag vet inte vad som är senaste versionen av körkortet. Mitt är från 2015 med en liten fyrkantig QR-kod på baksidan. Men jag kanske svamlade. Undrar om jag istället lade till min kod manuellt genom att skriva in personnumret?

Jag måste erkänna att jag minns inte riktigt - för appen avvisar mitt foto också...

Sorry, prova med att lägga till personnumret manuell.

Min enda ursäkt är att jag gjorde detta för evigheter sedan och det har fungerat smärtfritt sedan dess

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-11 13:36
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är ganska enkelt. Du skaffar en app i stil med Pass2UWallet, skapar ett kort, fotar QR-koden som finns på körkortet, lägger in detta foto i ditt kort och lägger in kortet i Wallet.

I butien så poppar du upp kortet i wallet och låter kassören skanna av det. Jag har dessutom lagt in geofences så att jag får en notikation med rätt kort när jag går in på den lokala ClasOhlson butiken.

Så medlemskort och betalning via klockan eller telefonen.

Har gjort samma sak med alla medlemskort där de fotar av en QR-kod (exvis Ikea Family, Jula etc)

Ah, det finns appar för detta nu?

Jag har kört old school-varianten i flera år, där man via site på nätet har skapat ett kort för Wallet. Har kört Ikea Family i flera år efter det. Det hade dock inte slagit mig att man kunde göra samma sak med körkortet, eller rättare sagt ens födelsedata, och att kassörskan sedan bara skannar denna. Bra där.

PS. Mitt körtkort är från 2011 så jag har definitivt inte någon QR-kod på det.

  • Medlem
  • Mjölby
  • 2018-10-11 14:11

Jag förstår inte riktigt varför bankerna inte är mer "på tårna" när det gäller att fixa stöd för Apple Pay.

Jag knöt Apple Pay till mitt First Card för några månader sedan. Jag vill inte påstå att det är direkt betungande att behöva ta fram plånboken och få fram ett plastkort, men det är ju bara liiite enklare att blippa med klockan.

Resultatet är att (i runda slängar) 5000 kr i månaden går via Apple Pay/First Card istället för Swedbanks plastkort.

Jag vet i och för sig inte hur bankernas affärsmodell ser ut rörande bankkort/kreditkort, men det kan väl knappast vara i deras intresse att man inte använder deras kort.

Ursprungligen av theN:

Jag förstår inte riktigt varför bankerna inte är mer "på tårna" när det gäller att fixa stöd för Apple Pay.

Jag knöt Apple Pay till mitt First Card för några månader sedan. Jag vill inte påstå att det är direkt betungande att behöva ta fram plånboken och få fram ett plastkort, men det är ju bara liiite enklare att blippa med klockan.

Resultatet är att (i runda slängar) 5000 kr i månaden går via Apple Pay/First Card istället för Swedbanks plastkort.

Jag vet i och för sig inte hur bankernas affärsmodell ser ut rörande bankkort/kreditkort, men det kan väl knappast vara i deras intresse att man inte använder deras kort.

Hur är det med försäkringar - skydd osv som ofta ingår när man betalar med bankernas kort. Finns det även i First Card ? Annars kan ju ”snålheten bedra visheten” om olyckan är framme.

Andra har liksom rätt hög kredit på sitt Apple Pay

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-11 16:45
Ursprungligen av BlackSmp:

Andra har liksom rätt hög kredit på sitt Apple Pay

Kungligt.

Bevaka tråden