Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Spärra olovlig adressändring

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-10-09 11:38

Dagens överlevnadstips för att skydda sig mot digitala hyenor:

https://www.skatteverket.se/privat/sjalvservi...
https://www.adressandring.se/private/watch

-Dessa två tjänster ger dig möjligheten att i förväg bestämma att det endast är med BankID som din adress kan ändras respektive få din post vidarebefordrad.

"Genom att låsa din adress hos oss kan du enkelt och kostnadsfritt skydda dig mot att någon obehörig adressändrar, lagrar eller eftersänder din post. Är din adress låst kan beställning enbart bekräftas med ditt BankID." -Adressändring

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-09 12:05

Tackar.
Båda spärrarna inlagda.

Jättebra med en påminnelse kring de här tjänsterna!

Själv aktiverade jag båda spärrarna redan för ca 2 år sedan.

Skatteverket har jag lagt in för länge sedan, men Adressändring hade jag inte tänkt på. Kanon!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-09 13:36

Ingen autentisering via SMS?

Alla som har hängt med i en viss tråd här senaste tiden har ju då blivit uppläxade och fått klart och tydligt berättat för sig att Bank-ID minsann inte är säkert. Menar de att detta inte stämmer? w00t?!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-10-09 18:11

Bra information, använd omgående!

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-10-09 18:32

Tackar!

Lade precis in båda spärrarna ?

Kalas, visste inte om dessa tjänster. Spärrar aktiverade.

Nu skulle det bara finnas nått liknande från myndigheten om identitets-stöld som inte kostar skjortan, och så man kan med gott samvete avvisa alla telefonförsäljare och email/snigelpost i ämnet

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-10-09 19:37

Visste inte heller om Adresslås förrän igår.

Värt att betänka är att ju mer man säkrar med sitt digitala ID, ju mer behöver man skydda den.
På svenska: se till att använda en uppdaterad mobil, bra lösenkod och endast de fingeravtryck/ansikten lagrade i mobilen som du kan gå i god för. (Touch/Face -ID)

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-10-09 19:39

Hade gärna sett en nationell spärr mha BankID mot (nya) kreditlån.

1
Bevaka tråden