Problem med skivavbilder

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-11 14:26

Håller på och testar att skapa image-filer av system diskar enl. följande koncept...

https://apple.stackexchange.com/questions/282728/create-a-disk-image-for-recovery

Att skapa filen är inga problem, så länge man först avmonterar volymen. Problem uppstår dock ibland när avbilden ska monteras/öppnas (för vidare åtkomst av data). Oftast är detta inga problem, men vissa filer går inte att öppna... Får följande varning:

The following disk images could not be opened
Image, [Image name]
Reason, No mountable file systems

Jag kan inte hitta någon röd tråd, men det är endast avbilder från vissa maskiner som bråkar. Processen funkar med både HFS och APFS, men jag har (hittills) bara stött på problemet när det gäller APFS.

Någon som har en aning om vad som kan vara fel?

• Medlem
  • Norrköping
  • Igår 07:27

Ingen som kan "sån't här"?

Vilken format av skivavbilder avses?
Nativt på OS X är DMG. Jag har aldrig haft problem med dem.

Senast redigerat Igår 10:12

Och det brukar aldrig vara bra att tvinga fram ett arbetssätt på ett OS som finns naturligt på ett annat OS med vitt skild arkitektur.
Dvs. macOS brukar inte jobba på det sätt du försöker med. MacOS säkerhetskopior brukar ligga som lösa filer.

Senast redigerat Igår 10:13
  • Medlem
  • Norrköping
  • Igår 09:26
Ursprungligen av iSweden:

Vilken format av skivavbilder avses?
Nativt på OS X är DMG. Jag har aldrig hat problem med dem.

Det är .dmg-filer (oberoende av om kryptering eller komprimering har använts eller ej). Efter lite ytterligare tester kan jag konstatera att problemet endast dyker upp på nya Macbook Pro. Vet inte om det är en slump, men det är än så länge bara där som jag har stött på det.

Ursprungligen av lensv:

Det är .dmg-filer (oberoende av om kryptering eller komprimering har använts eller ej). Efter lite ytterligare tester kan jag konstatera att problemet endast dyker upp på nya Macbook Pro. Vet inte om det är en slump, men det är än så länge bara där som jag har stött på det.

Skumt. Nya MBP är ju ett sorgebarn. OS?

• Medlem
  • Norrköping
  • Igår 10:24
Ursprungligen av iSweden:

Skumt. Nya MBP är ju ett sorgebarn. OS?

10.13.6

1
Bevaka tråden