Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apples butik i Kungsträdgården stoppas

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det blir borgerligt styre i Stockholm, och under sin första pressträff meddelar det nya styret att Apples planerade butik i Kungsträdgården ska stoppas.

Läs hela artikeln här

Sjukt tråkigt.
Av ett borgerligt styre dessutom.
?

Ursprungligen av Chaosstar:

Sjukt tråkigt.
Av ett borgerligt styre dessutom.
?

Detta var MP:s pris!?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-12 16:40

Det är väl bra, kan jag tycka från mitt geografiskt objektiva perspektiv.

Synd att förstöra en sådan plats med en byggnad mitt i, även om det är en Apple Store.

but but det är väl en sunkig restaurang där nu...

Jo, det är ju inte liksom att det är ett mästerverk som står där

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-12 17:10

Jag tycker det hade varit en perfekt plats för ett AppleStore. Vad ska vi ha där annars? Det här var en vacker byggnad(subjektivt), framtids- och tillväxtorienterad konsumtion och bra konsumentläge. Jag har aldrig fattat vad de vill istället med platsen. Jag har hört en del om vad de inte vill med platsen, men inte så mycket, eller inget alls, om vad de vill. Och just det retar mig till vansinne. Ständigt dessa klagovisor och nnejsägande. Men idéerna framåt lyser med sin frånvaro.

Jag ska försöka vara lite tråkigt diplomatisk, och säga att jag kan se båda sidorna av saken. Å enda sidan går det inte att förneka att en Apple-butik på den platsen skulle påverka parken och den omgivande miljön. Så jag kan förstå de som inte vill att den offentliga platsen ska överskuggas av kommersiell verksamhet.

Å andra sidan pågår redan kommersiell verksamhet där, som påverkar det offentliga rummet. Och sen är ju som sagt själva marken som Apple köpt privat, så om det inte blir en Apple-butik där blir det något annat kommersiellt. Knappast en staty eller fontän.

Och som kommersiell verksamhet betraktad är Apple ändå relativt trevlig, eftersom de skulle ha satsat på en del verksamhet på ytan till parken, seminarier, konserter och liknande. Jag kan verkligen förstå de som inte vill ha en Apple-butik vid Kungsträdgården, men jag anar att dessa människor inte vill ha en hamburgerbar, H&M-butik eller ICA där heller.

Ursprungligen av Zeugma:

Detta var MP:s pris!?

Jasså? Vet du det eller gissar du bara?

Ursprungligen av breather:

Jasså? Vet du det eller gissar du bara?

https://www.mp.se/stockholm/just-nu/miljopart...

Miljöpartiet räknar själva upp de eftergifter de lyckats urkräva av Stockholmsalliansen (borgarna bär det ju emot att skriva efter detta...) och jag vill särskilt peka på punkten:

"Ett omtag tas kring Kungsträdgården som park och detaljplaneringen för Apple stoppas"

Ursprungligen av zinned:

...Synd att förstöra en sådan plats med en byggnad...

Där finns redan en byggnad på platsen.

Ursprungligen av GustafMA:

https://www.mp.se/stockholm/just-nu/miljopart...

Miljöpartiet räknar själva upp de eftergifter de lyckats urkräva av Stockholmsalliansen (borgarna bär det ju emot att skriva efter detta...) och jag vill särskilt peka på punkten:

"Ett omtag tas kring Kungsträdgården som park och detaljplaneringen för Apple stoppas"

Ok. Tack för info och länk.

  • Medlem
  • Skåneland
  • 2018-10-12 19:15

Tråkigt...tycker annars Apple brukar lyckas bra med sina restaureringar av byggnader!

Så går det när man kohandlar med extremister. (MP)
Snart är det dieselförbud i Stockholm som står på den politiska dagordningen.

  • Medlem
  • 2018-10-12 20:10

För en skåning är detta tråkigt
Vi har ju två butiker och som inbiten Samsung anhängare kan jag inte annat än säga att jag är avundsjuk på alla Apple brukare som har ett mycket inspirerande tillhåll ?
Hoppas att man kommer med en annan lösning

Ursprungligen av zinned:

Det är väl bra, kan jag tycka från mitt geografiskt objektiva perspektiv.

Synd att förstöra en sådan plats med en byggnad mitt i, även om det är en Apple Store.

Det är en sunkig restaurang där nu.

Ursprungligen av Hjördiz:

Så går det när man kohandlar med extremister. (MP)
Snart är det dieselförbud i Stockholm som står på den politiska dagordningen.

Hoppas de lyckas. Så försvinner de snart från våra vägar är ju inte direkt trevligt att lyssna på dieselbilar.

Bra. Räcker att titta på hur stor butiken skulle bli jämfört med den byggnad som redan finns där.

Alldeles fantastiskt att offentliga miljöer inte kommersialiseras!

Bra bra Stockholm stad!

Ursprungligen av Johan Thuresson:

Alldeles fantastiskt att offentliga miljöer inte kommersialiseras!...

Påpekar det ännu en gång:
Där ligger redan en byggnad med kommersiell verksamhet. Så det handlar inte om kommersialisering av offentlig miljö.

Senast redigerat 2018-10-13 11:56
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-13 11:52
Ursprungligen av Johan Thuresson:

Alldeles fantastiskt att offentliga miljöer inte kommersialiseras!

Bra bra Stockholm stad!

Jag förstår vad du menar. Men var ska butiker vara om man inte använder offentliga miljöer..? Men, ska inte bråka om det nu..?. Just det här bygget är ju lite speciellt då det ligger en ful byggnad med en billig restaurang där idag. Om nu man inte vill ha en Applebutik där hoppas jag att man inte har någon byggnad alls.. Då hamnar vi kanske på samma spår? För enligt mig är det vettigaste alternativet till Applebutiken att helt öppna upp parken från Hamngatan. Sedan kan man diskutera om det verkligen är vettig användning av ytan. Men då inleder jag ett cirkelresonemang där jag tycker butik och du inte..?

Knappast. MP skiter fullständigt i betongkonsumentbankgettot Kungsan + omnejd. :-D. Det är Östermalms borgare som stoppar sådant här. Det är de som dessutom kontrollerar Estetiska Rådet etc. Stoppet är konservativ politik - like it or hate it - det är klassisk konservativ politik. (Kungsan är inget naturreservat direkt - reservat/biotoper skiter Östermalmarna i - där håller dom inte alls med gamla kära kungen )

Ursprungligen av Zeugma:

Detta var MP:s pris!?

Riktigt tråkigt. Att lätt kunna besöka Apple store när man är i huvudstaden hade känts gött.

Ursprungligen av Tjosansa:

Riktigt tråkigt. Att lätt kunna besöka Apple store när man är i huvudstaden hade känts gött.

Det lär väl ändå bli en butik i city så småningom? Däremot förmodligen en tråkigare.

  • Medlem
  • 2018-10-13 16:06

Nu bor jag inte i Stockholm och passerar väl Kungsträdgården någon gång vart tionde år. Men jag tycker det är lite tråkigt ändå.

Fast Apple Store på Emporia i Malmö duger alldeles utmärkt. Åtta tågminuter från Malmö C så är man där.

Ursprungligen av GustafMA:

https://www.mp.se/stockholm/just-nu/miljopart...

Miljöpartiet räknar själva upp de eftergifter de lyckats urkräva av Stockholmsalliansen (borgarna bär det ju emot att skriva efter detta...) och jag vill särskilt peka på punkten:

"Ett omtag tas kring Kungsträdgården som park och detaljplaneringen för Apple stoppas"

Ursprungligen av Demiurgen:

Knappast. MP skiter fullständigt i betongkonsumentbankgettot Kungsan + omnejd. :-D. Det är Östermalms borgare som stoppar sådant här. Det är de som dessutom kontrollerar Estetiska Rådet etc. Stoppet är konservativ politik - like it or hate it - det är klassisk konservativ politik. (Kungsan är inget naturreservat direkt - reservat/biotoper skiter Östermalmarna i - där håller dom inte alls med gamla kära kungen )

Se tidigare inlägg, här ovan.

Man ska nog inte tro allt för mycket på listan som MP publicerat. Vissa saker är sådant som många väljare och politiker även på borgerliga sidan ville få igenom, men inte vill erkänna för att det kan stå i strid med en marknadsliberal syn.
Nu kan dom borgerliga lägga ansvaret hos MP, utan att behöva skämmas.

Potentiellt skulle S-MP-C eventuellt L kunna göra samma sak med vänsterpartiet i riksdagen, ge V några förslag, som egentligen dom andra partierna inser behövs göras, i utbyte mot att dom ställer sig bakom budgetarna i framtiden.

När det gäller specifikt denna Apple-butik, så har vi redan fått se förslagen på hur den skulle se ut, och om dom inte tänkte backa från det förslaget, så är det helt rätt beslut.
Restaurangen som ligger där idag är inte vacker, men ska den ersättas, så ska den väl ändå ersättas rätt.
Apple butiken skulle dessutom bli större än restaurangen, det var därför glasskioskarna skulle behöva lämna området. Och uteserveringen på restaurangen skulle ju också bli en del av själva Apple byggnaden.
Så för dom som vill säga att det redan ligger en byggnad där, så är det ju inte helt sant, för den byggnaden är mindre än Apples byggnad.

Taket dom hade tänkt att ha, påminner om det på butiken i Chicago, och dom har ett klimat som påminner som Stockholms, och taket visade sig olämpligt.

Dom flesta bilderna på Apple butiken, ska sägas är gjorda med en bygghöjd som dom inte fick igenom, så glasytorna skulle bli klart lägre, och den faktiska byggnaden ett avsevärt mycket mindre luftigt intryck.

Det hade inte blivit någon snygg Apple store, det hade bara blivit en byggnad med stora glasytor och ett tak med istappar och vatten som droppar så fort det regnar.

Hade dom byggt som i Milano och sänkt ned byggnaden (dom äger ju dock inte den marken under jord), med någon typ av fontän ovan mark (även om det varit ett Apple-äpple), så hade nog protesterna inte alls varit lika högljudda.

Apple har en del flaggskeppsbutiker som har enastående arkitektur, förslaget för Kungsträdgården var inte ett sådant.
Apple må vara intresserade av Sverige, för det är en av deras starkaste marknaden när det kommer till marknadsandel. Men tyvärr så är vi svenskar för få, för att det skulle innebära att dom ville bygga en flaggskeppsbutik värdig namnet.

Personligen är jag inget fan av Apple. Men det kan jag bortse från, om det skulle gälla att dom skulle uppföra en fantastisk byggnad.
Att Apple uppför en byggnad som är större än nuvarande byggnad, även om den arkitektoniskt är något bättre, skulle inte innebära ett lyft för platsen. Antalet besökare skulle öka, men bara i själva butiken, inte till parken.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Det lär väl ändå bli en butik i city så småningom? Däremot förmodligen en tråkigare.

Tråkigare?
Har du satt dig in i deras förslag?
Det var ingen speciellt rolig butik dom skulle bygga. Det var en typisk kommersiell byggnad, i modernt snitt med stora glasytor, men med dock med ett tak som var olämpligt för Stockholms klimat. Glasytorna skulle vara lägre än dom flesta (eventuellt alla) bilder visar, då dom förslag som Apple visat baseras på en bygghöjd som bygglovet inte tillät, så det luftiga intrycket dom försöker lyfta fram, skulle inte bli det samma i verkligheten.
Om det där var deras förslag, varför inte jaga någon bra lokal i befintligt centralt hus... I Madrid och Barcelona så har dom centrala butiker, som fortfarande är luftiga när det gäller inredning, och som erbjuder relativt stora glasytor, med utsikt mot respektive innerstad, jag ser inte hur Kungsträdgårdsbutiken skulle innebära någon relevant skillnad mot det.

Ursprungligen av JonHolstein:

Tråkigare?
Har du satt dig in i deras förslag?
Det var ingen speciellt rolig butik dom skulle bygga. Det var en typisk kommersiell byggnad, i modernt snitt med stora glasytor, men med dock med ett tak som var olämpligt för Stockholms klimat. Glasytorna skulle vara lägre än dom flesta (eventuellt alla) bilder visar, då dom förslag som Apple visat baseras på en bygghöjd som bygglovet inte tillät, så det luftiga intrycket dom försöker lyfta fram, skulle inte bli det samma i verkligheten.
Om det där var deras förslag, varför inte jaga någon bra lokal i befintligt centralt hus... I Madrid och Barcelona så har dom centrala butiker, som fortfarande är luftiga när det gäller inredning, och som erbjuder relativt stora glasytor, med utsikt mot respektive innerstad, jag ser inte hur Kungsträdgårdsbutiken skulle innebära någon relevant skillnad mot det.

Jodå, jag är rätt bra insatt i förslaget
Allt är väl relativt antar jag. I en tjusig befintlig byggnad kan Apple-butiker passa bra, typ den i Soho. Glaskuben i New York är väl fin, men absolut inte den trevligaste butiken på insidan. Annars tycker jag flaggskeppsbutikerna liknande den i Stockholm är helt okej –betydligt roligare än skokartongerna i galleriorna.

Sen en stor del av "roligheten" handlar ju om läget och omgivningen. Kungsträdgården hade blivit en tjusig utsikt.

Ursprungligen av xms67:

Jag tycker det hade varit en perfekt plats för ett AppleStore. Vad ska vi ha där annars? Det här var en vacker byggnad(subjektivt), framtids- och tillväxtorienterad konsumtion och bra konsumentläge. Jag har aldrig fattat vad de vill istället med platsen. Jag har hört en del om vad de inte vill med platsen, men inte så mycket, eller inget alls, om vad de vill. Och just det retar mig till vansinne. Ständigt dessa klagovisor och nnejsägande. Men idéerna framåt lyser med sin frånvaro.

Vad som annars kommer finnas på platsen vet ingen, eftersom marken är privat (synd), och Apple äger den nu.
Det beror på vad den ägaren som får bygglov har tänkt att bygga.

Jag vet inte vilka bilder du sett, men jag tyckte förslaget var fruktansvärt tråkigt. Bättre än restaurangen som ligger där idag, arkitektoniskt, men samtidigt större på alla ledder. Sen så skulle den egentliga byggnaden bli lägre än dom ursprungliga bilderna, eftersom dom översteg bygghöjden i bygglovet, något som skulle leda till lägre glasytor och därmed mindre luftigt intryck.
Du kan också läsa på om butiken i Chicago, som har ett liknande tak som det som Apple planerade för Stockholm, som visade sig inte alls fungera bra med snö, då många istappar bildas, dessutom så inte så trevligt att det rinner ordentligt från taket på regniga dagar.

"framtids- och tillväxtorienterad konsumtion", det förstår jag inte vad du menar med.... Alla företag är framtids och tillväxtorienterade. Det låter som ord som används för att försöka få något att låta som bättre än vad det är, genom att använda märkvärdiga termer.
Vad gäller Apple, så ser man snarare att deras marknadsandelar går bakåt i dom flesta segmenten, då marknaderna växer snabbare än Apple.
Det finns många bra konsumentlägen i Stockholm i befintliga byggnader där Apple har råd att skaffa lokaler, vissa till och med på platser där avsevärt många fler personer passerar naturligt.

Bevaka tråden