Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför inte snabbare nedladdning på min MBP?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har nyligen bytt bredband och fått 1000/1000 vilket gav en rejält ökad fjutt på mina iOS-enheter.
Hade tidigare 100/100 vilket min Apple Time Capsule pruttade ut hyfsat bra då jag oftast såg 90-97 mbit/s ned och nästan liknande upp, på alla mina iOS-enheter och även på min gamla MBP 15” mid -09.

Men när jag fick 1000/1000 så ser jag ca 350-550 ned/upp på alla iOS-enheter medan MBP visar 95-115 ned men ca 250 upp. Hur kan min MBP vara så olika på upp/ned? Man kunde väl förstå att den kanske inte är kompatibel nog för att sprutta på som de färskare iOS-grunkorna, men man kan väl tycka att den borde klara runt 250 ned när den klarar det upp?

Finns det nån angiven maxprestanda på upp/ned på min MBP? Den är så uppdaterad det går, och lite till, kör High Sierra på den.

Senast redigerat 2018-10-13 16:42
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-08 18:47

När jag fick 1000/1000 var jag tvungen att byta router, Min AirportExtreme maxade på runt 350....

Ursprungligen av kenjon:

När jag fick 1000/1000 var jag tvungen att byta router, Min AirportExtreme maxade på runt 350....

Enligt teknisk support på Bahnhof så rekommenderade dom att jag körde bara på min TC och skippade deras router då de menade den inte var så jäkla bra...

Kör idag alltså min TC av senaste 3TB-modell matad direkt med WAN-kabeln, och ser hittills upp till 550 ned/upp på mina iOS-grunkor men bara max 115 ned på min gamla MBP, men betydligt mer upp. Märkligt..

En liten update...

Testade idag att köra trådat mellan TC och min -09 MBP. Fick stadigt ca 150 ned och närmare 950 upp på 5GHz. Varför denna stora skillnad upp/ned? Är det nån inställning i TC som begränsar fjutten ned?

TC är återställd och det enda jag ändrat själv är att ändra nätverkets namn och lösenord.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

...ca 150 ned och närmare 950 upp på 5GHz...

I ena meningen säger du att det var trådat. I nästa mening säger du ”på 5 GHz”, dvs wifi.

Och 950 via wifi är en omöjlighet med den routern och den datorn.

Förtydliga gärna.

Det kan ha att göra med att din MBP inte har ett trådlöst nätverkskort som stödjer den slutgiltiga versionen av 802.11n. Se om det finns möjlighet att prova olika kanalbredd i din TC och sedan sätta antingen 20MHz eller 40MHz manuellt och se om det blir någon skillnad.
Dina mordernare iOS-enheter stödjer mest troligt 802.11ac vilket gör att de klarar av högre hastighet.

*uppdatering: se även om det går att ställa in din TC att endast använda 802.11n eller endast 802.11n och 802.11ac. Att kunna stänga av 11a, 11b och 11g borde kunna hjälpa.

Senast redigerat 2018-10-13 16:41
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

I ena meningen säger du att det var trådat. I nästa mening säger du ”på 5 GHz”, dvs wifi.

Och 950 via wifi är en omöjlighet med den routern och den datorn.

Förtydliga gärna.

Tom i samma mening

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

I ena meningen säger du att det var trådat. I nästa mening säger du ”på 5 GHz”, dvs wifi.

Och 950 via wifi är en omöjlighet med den routern och den datorn.

Förtydliga gärna.

Det var en ren klantmiss, allt var givetvis trådat upp/ner men råkade skriva 5GHz av nån anledning, skyller på ölen jag drack efter att jag skrev inlägget....

Ursprungligen av nyllet83:

Det kan ha att göra med att din MBP inte har ett trådlöst nätverkskort som stödjer den slutgiltiga versionen av 802.11n. Se om det finns möjlighet att prova olika kanalbredd i din TC och sedan sätta antingen 20MHz eller 40MHz manuellt och se om det blir någon skillnad.
Dina mordernare iOS-enheter stödjer mest troligt 802.11ac vilket gör att de klarar av högre hastighet.

*uppdatering: se även om det går att ställa in din TC att endast använda 802.11n eller endast 802.11n och 802.11ac. Att kunna stänga av 11a, 11b och 11g borde kunna hjälpa.

Intressant, men jag förstår inte riktigt ändå.

Att min MBP mid -09 är så gammal att den inte stöder 802.11ac det vet jag.
Men det som jag inte riktigt förstår är varför det trådat blir bara ca 120-150 ned, men 900+ upp. Borde det inte bli likvärdigt upp/ned med samma inställningar, eller kan det bli sådan enorm skillnad på upp/ned?

Kör jag WiFi 5GHz ligger den på dryg 100 ned och runt 250 upp har jag för mig.

Alla inställningar i TC är default förutom nätverksnamn och lösen, och att jag aktiverat gästnätverk. I MBP kan jag inte minnas att jag ändrat nåt fär nätverkskortet, om det ens går?

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Intressant, men jag förstår inte riktigt ändå.

Att min MBP mid -09 är så gammal att den inte stöder 802.11ac det vet jag.
Men det som jag inte riktigt förstår är varför det trådat blir bara ca 120-150 ned, men 900+ upp. Borde det inte bli likvärdigt upp/ned med samma inställningar, eller kan det bli sådan enorm skillnad på upp/ned?

Kör jag WiFi 5GHz ligger den på dryg 100 ned och runt 250 upp har jag för mig.

Alla inställningar i TC är default förutom nätverksnamn och lösen, och att jag aktiverat gästnätverk. I MBP kan jag inte minnas att jag ändrat nåt fär nätverkskortet, om det ens går?

Har du stängt av wifi helt och hållet när du kör med kabel? Om inte så prova det och se vad för hastighet du får. Får du fortfarande bara 150 ned är något konstigt.

Logga in i din TC och se ifall du kan ändra inställningarna för wifi och där ändra vilken eller vilka varianter av 802.11 som används. Se även om det går att manuellt ställa kanalbredd till 20MHz eller 40MHz.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-14 14:12

Hur snabb hastighet vill du ha? Räcker det med ca 350? Om inte är det bara att byta router, ingen idé att lägga ner energi på att krångla med den du har.

Ursprungligen av kenjon:

Hur snabb hastighet vill du ha? Räcker det med ca 350? Om inte är det bara att byta router, ingen idé att lägga ner energi på att krångla med den du har.

Egentligen räcker det utan knot med den hastighet jag hade på Telias 100/100 vilket gav ca 90-95 upp/ned på 5GHz WiFi
Men nu fick jag ju Bahnhof 1000/1000 för 100kr/mån vilket inte är att klaga på, och direkt en uppning till ca 100-125 upp och ca 250 ned på WiFi på min MBP, och ca 150 ned och 900+ upp trådat. Mina iOS-grunkor susar på med ca 350-500 upp/ned på Wifi. Så det är mer än nog för mig. Men, som teknikintresserad så kan jag inte låta bli att grunna på varför det är så enorm skillnad upp/ned på min MBP trådad.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-10-15 09:23
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Egentligen räcker det utan knot med den hastighet jag hade på Telias 100/100 vilket gav ca 90-95 upp/ned på 5GHz WiFi
Men nu fick jag ju Bahnhof 1000/1000 för 100kr/mån vilket inte är att klaga på, och direkt en uppning till ca 100-125 upp och ca 250 ned på WiFi på min MBP, och ca 150 ned och 900+ upp trådat. Mina iOS-grunkor susar på med ca 350-500 upp/ned på Wifi. Så det är mer än nog för mig. Men, som teknikintresserad så kan jag inte låta bli att grunna på varför det är så enorm skillnad upp/ned på min MBP trådad.

Har du testat en annan kabel?
Bredbandskollen är inte riktigt pålitlig vid så höga hastigheter heller om det är den du mäter med.

1
Bevaka tråden