Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zinned:

Ah, det finns appar för detta nu?

Jag har kört old school-varianten i flera år, där man via site på nätet har skapat ett kort för Wallet. Har kört Ikea Family i flera år efter det. Det hade dock inte slagit mig att man kunde göra samma sak med körkortet, eller rättare sagt ens födelsedata, och att kassörskan sedan bara skannar denna. Bra där.

PS. Mitt körtkort är från 2011 så jag har definitivt inte någon QR-kod på det.

Då har du en vanlig EAN streckkod. Det är samma sak fast bara längre

Jag provade nyss min frus gamla körkort med sådan kod och appen kände inte igen EAN-koden heller

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-12 17:01

Mitt ApplePay har slutat att fungera. Tror jag. Det är som att sändningen mellan telefon och terminal slutat att fungera. Var i min lokala butik och där kunde jag i lugn och ro testa. Utan at få det att fungera. Jag har märkt det tidigare, men då inte försökt allt för mycket då det alltid varit människor bakom. Någon annan som fått problem? Jag har en XS med iOS12.0.1. Problemen började innan 12.0.1. Det finns väl ingen inställning för nfc, typ av och på?

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-10-12 17:03

Första inköpet idag på ICA. Varför har jag inte skaffat detta tidigare? ?

Alltså jag fattar ingenting om vad det står angående avgifter och ränta angående St1. Är det någon snäll människa som kan förklara simpelt vad det kostar och hur det fungerar?

Det enda jag vet är att kortet inte kostar något i månaden ifall jag nyttjar den på någon Shell-mack. Är det ett kreditkort eller har jag fattat det rätt att jag kan välja mellan att använda det som kreditkort eller som ett vanligt bankkort ifrån banken?

Är så jävla sugen på att skaffa ett St1 Mastercard men som sagt, så förstår jag inte alls användarvillkoren..

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2018-10-12 18:21
Ursprungligen av Sholgersson:

Alltså jag fattar ingenting om vad det står angående avgifter och ränta angående St1. Är det någon snäll människa som kan förklara simpelt vad det kostar och hur det fungerar?

Det enda jag vet är att kortet inte kostar något i månaden ifall jag nyttjar den på någon Shell-mack. Är det ett kreditkort eller har jag fattat det rätt att jag kan välja mellan att använda det som kreditkort eller som ett vanligt bankkort ifrån banken?

Är så jävla sugen på att skaffa ett St1 Mastercard men som sagt, så förstår jag inte alls användarvillkoren..

Du har förstått rätt men det är endast ett vanligt kreditkort så du får en faktura i slutet på månaden. Så länge du betalar den fakturan innan förfallodagen så betalar du ingen som helst ränta. Precis som alla andra kreditkort. Jag kör faktiskt bara kreditkort nu för tiden för jag tycker det är smidigare än att man måste ha pengar på just det kontot.

  • Medlem
  • 2018-10-13 17:37
Ursprungligen av EnDumEn:

Du har förstått rätt men det är endast ett vanligt kreditkort så du får en faktura i slutet på månaden. Så länge du betalar den fakturan innan förfallodagen så betalar du ingen som helst ränta. Precis som alla andra kreditkort. Jag kör faktiskt bara kreditkort nu för tiden för jag tycker det är smidigare än att man måste ha pengar på just det kontot.

Håller med dig om det ?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-14 18:57
Ursprungligen av Sholgersson:

Alltså jag fattar ingenting om vad det står angående avgifter och ränta angående St1. Är det någon snäll människa som kan förklara simpelt vad det kostar och hur det fungerar?

Det enda jag vet är att kortet inte kostar något i månaden ifall jag nyttjar den på någon Shell-mack. Är det ett kreditkort eller har jag fattat det rätt att jag kan välja mellan att använda det som kreditkort eller som ett vanligt bankkort ifrån banken?

Är så jävla sugen på att skaffa ett St1 Mastercard men som sagt, så förstår jag inte alls användarvillkoren..

Jag har under ett års användning aldrig betalat ränta eller månadsavgift. Jag betalar fakturan varje månad.

Jag har aldrig använt plastkortet jag fick. Och har aldrig köpt något på en Shell-mack.

Med appen ST1 tog det några minuter och sedan var man igång. Vad har man att förlora?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-14 19:05

Bra att kortterminalerna börjar få tydlig märkning. ?

Ursprungligen av pesc:

Jag har under ett års användning aldrig betalat ränta eller månadsavgift. Jag betalar fakturan varje månad.

Jag har aldrig använt plastkortet jag fick. Och har aldrig köpt något på en Shell-mack.

Med appen ST1 tog det några minuter och sedan var man igång. Vad har man att förlora?

Ska skaffa appen och få Apple Pay, för nu har jag ledset på våra banker som fanken inte får tummen ur...

Har fixat St1 nu, men vad sen? När jag öppnar Wallet är det enda jag får upp är detta:

Ursprungligen av CekariYH:

Har fixat St1 nu, men vad sen? När jag öppnar Wallet är det enda jag får upp är detta:

Ska vara ett + där till höger om Wallet.

Kolla i Inställningar -> Wallet & Apple Pay och se om du kan lägga till kortet där.

https://support.apple.com/sv-se/HT204506

Ursprungligen av CekariYH:

Har fixat St1 nu, men vad sen? När jag öppnar Wallet är det enda jag får upp är detta:

Jag använde st1 appen för att lägga till kortet till Wallet och Apple Pay

Ursprungligen av keptang:

Ska vara ett + där till höger om Wallet.

Kolla i Inställningar -> Wallet & Apple Pay och se om du kan lägga till kortet där.

https://support.apple.com/sv-se/HT204506

Finns inget Wallet & Apple Pay under inställningar på min iPhone men däremot på Watch där det ser rätt ut och på min MBPr men på datorn ombeds jag lägga till ett kort först???

Kanske måste vänta en stund?

Ursprungligen av CekariYH:

Finns inget Wallet & Apple Pay under inställningar på min iPhone men däremot på Watch där det ser rätt ut och på min MBPr men på datorn ombeds jag lägga till ett kort först???

Kanske måste vänta en stund?

Prova via St1-appen som @BlackSmp tipsar om. Kanske var så jag gjorde, var så längesen nu så har glömt proceduren. Men jag har Wallet & Apple Pay i inställningar där jag kan lägga till fler kort.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag använde st1 appen för att lägga till kortet till Wallet och Apple Pay

Jag med, och det var väldigt smidigt, bara följa instruktionerna på skärmen så lades kortet till Wallet och även Apple Pay tror jag...

Hmmm, hur vet jag att Apple Pay är kopplat till St1 och om inte hur gör man?

Tillägg: Ok på Watch ser man att Apple Pay är aktiverat fast med annat nummer än kortet som dom förklara typ...

Ursprungligen av CekariYH:

Hmmm, hur vet jag att Apple Pay är kopplat till St1 och om inte hur gör man?

Att det är tillagt i Wallet och kan användas.
Kolla igenom länken jag gav tidigiare; https://support.apple.com/sv-se/HT204506

Starta om telefonen/hårdstarta om den.

För gammal iPhone kanske? En 5s, tror inte den har det som behövs för att få Wallet i, medans jag väntar på min nya...

Ursprungligen av CekariYH:

För gammal iPhone kanske? En 5s, tror inte den har det som behövs för att få Wallet i, medans jag väntar på min nya...

Ok, så ser det ut på Watch men som jag skrev tror jag iPhone är för gammal, en 5s, för Wallet & Apple Pay... får nog vänta tills min nya kommer...

Ursprungligen av CekariYH:

För gammal iPhone kanske? En 5s, tror inte den har det som behövs för att få Wallet i, medans jag väntar på min nya...

Ja det funkar inte, SE eller minimum 6.

Ursprungligen av keptang:

Ja det funkar inte, SE eller minimum 6.

Som jag misstänkte men skumt att det inte kom in som det ska till min Mac också, vill fortfarande att jag ska lägga till ett kort men har ju inte alla uppgifter om kortet för att köra manuellt (borde ju gå att hitta allt om mitt nya kort i St1 appen men icke sa Nicke), och inget fysiskt kort än...?

Nåja, överlever väl några dagar till, hoppas jag, så Tack ni som hjälpe till

Nu fungerar Amex med ApplePay!!

La nyss till mitt SAS Amex Premium. Nice!

Ursprungligen av andlin76:

Nu fungerar Amex med ApplePay!!

La nyss till mitt SAS Amex Premium. Nice!

What? Det här ska testas!

Tillägg: ÅÅÅÅÅH det funkar! Va glad jag blev nu.

  • Medlem
  • Boston
  • 2018-10-16 13:25
Ursprungligen av andlin76:

Nu fungerar Amex med ApplePay!!

La nyss till mitt SAS Amex Premium. Nice!

Nu gick det ju att lägga till Amex, finfint.

Vilken smyglansering, de har inte uppdaterat sajten

Ursprungligen av Ida Blix:

Vilken smyglansering, de har inte uppdaterat sajten

Enda nackdelen är att Amex som sådant suger när man är ute och reser, fortfarande alldeles för dålig acceptansgrad.
Jag håller tummarna för att SAS ska få support även för sitt MasterCard och tills dess ligger jag kvar med ST1

Ursprungligen av jonas.pavletic:

Enda nackdelen är att Amex som sådant suger när man är ute och reser, fortfarande alldeles för dålig acceptansgrad.
Jag håller tummarna för att SAS ska få support även för sitt MasterCard och tills dess ligger jag kvar med ST1

Precis, jag har haft Amex ett tag å lärt mig nu vilka som stöder det, är de flesta stora kedjor som Ica Maxi, Pressbyrån, Clas O, Kjell å liknande. Även väldigt små handlare som har iZettle stödjer det.

Värre när man kommer ut i småstäderna som Moheda.

SAS Classic kort kostar inget, gott att ha med sig ifall att.

Ursprungligen av andlin76:

Precis, jag har haft Amex ett tag å lärt mig nu vilka som stöder det, är de flesta stora kedjor som Ica Maxi, Pressbyrån, Clas O, Kjell å liknande. Även väldigt små handlare som har iZettle stödjer det.

Värre när man kommer ut i småstäderna som Moheda.

SAS Classic kort kostar inget, gott att ha med sig ifall att.

Anledningen till att färre butiker har stöd för Amex är för att de nästan tar dubbelt betalt från butiken för varje transaktion gentemot MasterCard och VISA.

  • Medlem
  • Boston
  • 2018-10-16 21:46
Ursprungligen av Hank Solo:

Anledningen till att färre butiker har stöd för Amex är för att de nästan tar dubbelt betalt från butiken för varje transaktion gentemot MasterCard och VISA.

Det är en myt att Amex är dyrare för butiken. Anledningen till att färre butiker (i Sverige) tar Amex är att terminalerna kommer förberedda för Visa och Mastercard och butikerna måste skriva ett separat avtal med Amex, men kostnaden är densamma.

I övrigt håller jag med vad tidigare sagts i tråden att idag tar de flesta Amex även i Sthlm. Det är mitt default-kort och skulle gissa på att jag har 30-1 Amex-Mastercard en vanlig månad. De enda ställen jag handlar på som inte tar Amex är mindre lunchrestauranger.

Bevaka tråden