Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GPS suger batteri

Tråden skapades och har fått 37 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-14 11:34
Ursprungligen av kenjon:

Du ser ingen skillnad innan den går ut och kollar positionen. Om den gör det var 5:e minut, en gång i timman eller en gång per dag är svårt att veta.

Symbolen vid resp. app under Platstjänster i inställningarna bör visa detta. När det gäller väderapparna så har de inte använt tjänsten alls den senaste veckan, vilket tyder på att de inte jobbar i bakgrunden.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-10-14 19:41

Ni som har anser er lida av hög strömförbrukning pga platstjänster, rör ni er mycket och länge ute i skog och mark? Dvs >100m från byggnader?

Varje hus har i princip wifi som räcker ut.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-15 07:25
Ursprungligen av reboot81:

Ni som har anser er lida av hög strömförbrukning pga platstjänster, rör ni er mycket och länge ute i skog och mark? Dvs >100m från byggnader?

För min del så är svaret "det varierar", men det stämmer att batteriet tar slut fortare på somrarna när jag t.ex. är ute i skärgården. Jag kan dock konstatera att batteriet generellt även räcker längre om jag stänger av telefonens platstjänster, alltså även när jag är i stan.

Ursprungligen av lensv:

För min del så är svaret "det varierar", men det stämmer att batteriet tar slut fortare på somrarna när jag t.ex. är ute i skärgården. Jag kan dock konstatera att batteriet generellt även räcker längre om jag stänger av telefonens platstjänster, alltså även när jag är i stan.

Att batteriet tar slut fortare när du exvis är ute i skärgården beror nog inte enbart på ökad gps användning. Sämre täckning spelar nog också en stor roll.

Nu har jag inte hängt med i trådens alla frågor och svar men har du ett allmänt problem med att batteriet inte räcker till?

Jag klarar mig en dag och förväntar mig inte så mycket mer. Ibland så landar jag under 20% när jag sätter in telefonen för laddning. Ibland så ligger jag högre men jag räknar bara med att klara mig en dag.

Om du normalt sett klarar dig en dag så skulle jag inte bekymra mig om platstjänster drar mer ström eller inte. Jag skulle bara använda telefonen med alla extra features som ger ett bra extravärde.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-10-15 13:24

Polaren har en sån här till sin Android. Ett batteri i väskan och ett i laddstationen. Bara att placera i behållaren och byta varje morgon.
Och till försvar/förtydliganden då produkten har ett par negativa recensioner: https://blog.banggood.com/the-secret-marketin...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-15 14:51

Oftast är det inga större problem, men ibland kan nog en powerbank vara nödvändig att ha med sig. Det som fortfarande känns lite oklart är om man verkligen kan lita på "pilen" när det gäller att se vilka appar som faktiskt använder/har använt sig av platstjänsterna.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-15 15:33
Ursprungligen av lensv:

Oftast är det inga större problem, men ibland kan nog en powerbank vara nödvändig att ha med sig. Det som fortfarande känns lite oklart är om man verkligen kan lita på "pilen" när det gäller att se vilka appar som faktiskt använder/har använt sig av platstjänsterna.

Har du testat att nollställa platstjänster och därefter se om pilen dyker upp utan att du gett tillåtelse?

Om du vill återställa alla platsinställningar till fabriksinställningarna går du till Inställningar > Allmänt > Nollställ och trycker på Nollställ integritetsskydd. När dina plats- och integritetsinställningar har återställts slutar apparna att använda din plats tills du har beviljat dem åtkomst.

https://support.apple.com/sv-se/HT203033

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-15 15:57
Ursprungligen av ulan99:

Har du testat att nollställa platstjänster och därefter se om pilen dyker upp utan att du gett tillåtelse?

https://support.apple.com/sv-se/HT203033

Det är inte så att pilen dyker upp utan min tillåtelse. Det är snarare så att det inte dyker upp alls, trots att den kanske borde det (som i fallet med väderapparna).

Bevaka tråden