Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min resa från Android till Iphone

Tråden skapades och har fått 86 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lund
  • 2018-10-16 16:54
Ursprungligen av jakobnilsson:

Jag skulle uppskatta om det reflekterades på själva ikonen på något sätt. Istället för att "färgen" släcks, som om jag stängde av en knapp kanske den kunde bli gul, eller genomskinlig blå eller något liknande. Eller större text Jag förstår alltså att det är en knepig utmaning för gränssnittet, men Apple ska klara såna grejor.

Hos mig släcks den inte utan blir vit ?

Ursprungligen av Cribe:

Hos mig släcks den inte utan blir vit ?

Haha hos mig också – har aldrig tänkt på det tidigare! Det ÄR faktiskt en skillnad mot t ex knappen för mobildata, som "släcks". Uppenbarligen inte tydligt nog (för mig åtminstone), men ändå – snygg detalj!

Ursprungligen av Redaktionen:

Denna inbitna Android-användare har nu levt med Iphone i ett år, och efter mina veckor på resa i Japan har uppskattningen för äpplets värld vuxit. Men inget är perfekt.

Läs hela artikeln här

Jag har länge kört med 2 lurar, en iphone och en android (LG, OnePlus, Note8). Jag gillar verkligen mina Android för att man kan göra så mycket med de men det som gör mig glad med min iPhone är att det är konsistent i alla menyer och appar. Sen vet jag att alla mina inställningar, data och kataloger flyttas mellan mina hopp till nya iphone.
Det tråkiga med iPhone är att desktopen är grymt omodernt numera. Jag vill ha andra themes, widgets och frihet att göra mer med min 15000kr lur.
Sen har Apple för många inlåsningar som att man inte kan välja Bluetooth profil och som du nämnde ha en riktig filsystem man kan komma åt. Med appen Files har man tagit ett steg framåt men det är inte bra nog för 2018.

Vad jag ogillar mest med Android är att uppdateringar är få och man vet aldrig när och vad man får (oneplus är kanske lite bättre än andra i detta men ändå). Sen har vi Android som tillåter för mycket och de flesta appar har olika sätt att navigera, göra copy/paste eller markera text och dylik. Android har blivit mycket bättre men fortfarande inte helt perfekt.
Jag vet heller aldrig vad som sparas när jag hoppar till nästa Android lur vad gäller mina inställningar och vad som fungerar.
Och kanske det som gör att jag inte vill använda min Android just nu är just Google som jag känner blir mer och mer "intrusiv". Jag vill använda deras tjänster så lite jag kan. Kör till ex duckduckgo numera istället för google. Har börjat också använda annan mail än gmail.

Ja kort och gott idag är båda dessa OS bra och dåliga på sitt sätt. Ingen av de är perfekt men för tillfället föredrar jag också iOS. Har varit emot ögon scanner men det fungerar sjukt bra. Enda tråkiga med XS Max är att det är lite för tung och för bered. Note8 är så har än så länge den perfekta vikten/måtten.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-10-17 10:02
Ursprungligen av reza666:

Det tråkiga med iPhone är att desktopen är grymt omodernt numera. Jag vill ha andra themes, widgets och frihet att göra mer med min 15000kr lur.
Sen har Apple för många inlåsningar som att man inte kan välja Bluetooth profil och som du nämnde ha en riktig filsystem man kan komma åt. Med appen Files har man tagit ett steg framåt men det är inte bra nog för 2018.
[...]
Sen har vi Android som tillåter för mycket och de flesta appar har olika sätt att navigera, göra copy/paste eller markera text och dylik. Android har blivit mycket bättre men fortfarande inte helt perfekt.
[...]
Ja kort och gott idag är båda dessa OS bra och dåliga på sitt sätt. Ingen av de är perfekt men för tillfället föredrar jag också iOS.

Jag tror man måste välja här. Antingen har man ett "låst" system där man inte kan ändra teman, byta teckensnitt och lägga till widgets, eller så har man ett system där man kan ändra allt men som drar mer batteri, har ett inkonsekvent gränssnitt (eftersom alla appar aldrig kommer att stödja alla teman) och en mindre stabil miljö överlag. Det här är inte kritik mot Android specifikt, samma resonemang gäller på till exempel Windows. Installera ett par tillägg som ändrar hur systemet fungerar och se vad det gör med stabilitet och batteritid.

Personligen tycker jag att iOS har en rätt okej balans. Det är lite dumt att man måste gå omvägen via antingen iTunes store eller Garageband på datorn om man vill lägga till en ny ringsignal, och det kan vara lite meckigt att importera ett GPX-spår till rätt app (även om det mest beror på apptillverkaren), men annars har jag inga större problem med hur filsystemet fungerar. Det är snarare så att man får tänka om - hantera bilder i stället för jpg-filer. Hantera musik istället för MP3. Låt systemet sköta filerna. Att hålla på med mappar och filer är väldigt 1998.

Jag har kört Tasker på ett gäng olika Android-lurar och tycker det är en bra sammanfattning av ovanstående. Den låter dig göra lite vad som helst, tex ställa in ljudlöst läge baserat på kalendernoteringar och.. öh.. ställa skärmens ljusstyrka baserat på månens fas, eller liknande. Problemet är att inget fungerar felfritt, allt fungerar olika på olika telefoner beroende på vilka funktioner de har och hur de är implementerade, mjukvaran drar väldigt mycket batteri och i slutänden blir ditt liv inte bättre av att din telefon automatiskt stänger av Bluetooth när du är hemma.

Det här låter kanske som en Android-bash men i själva verket undrar jag varför folk vill ha ett snorgrönt tema med Comic Sans på sina telefoner, annat än av principskäl.

Tillägg: Jag resonerar så att om jag betalar nästan 17 papp för en iPhone XS så är det för att Apples ingenjörer och designers har skapat hårdvara och mjukvara som fungerar bra, är effektiv och hjälper mig åstadkomma det jag vill. Vill jag ha en telefon där jag kan ändra allt själv så är det inte en iPhone jag vill ha utan något annat.

Senast redigerat 2018-10-17 10:40

Skriver man att hantera filer och mappar är "väldigt 1998" så tycker jag diskussionen är över redan där och att man tappat kontakten med verkligheten.

Just nu använder jag ett tema som heter "The Starry Night" som har ett Van Gogh-tema. Det får mig att bli glad och må bra, precis som när man tittar på konst eller läser en bra bok som kittlar fantasin. Det har inget med principer att göra öht och det är ännu ett märkligt påstående.

Använder man Huawei som jag så är batteritiden aldrig ett problem, inte med de lurarna jag använt iaf och samtliga har haft bättre batteritid än de iPhones jag kört.

Ursprungligen av jonasn:

Jag tror man måste välja här. Antingen har man ett "låst" system där man inte kan ändra teman, byta teckensnitt och lägga till widgets, eller så har man ett system där man kan ändra allt men som drar mer batteri, har ett inkonsekvent gränssnitt (eftersom alla appar aldrig kommer att stödja alla teman) och en mindre stabil miljö överlag. Det här är inte kritik mot Android specifikt, samma resonemang gäller på till exempel Windows. Installera ett par tillägg som ändrar hur systemet fungerar och se vad det gör med stabilitet och batteritid.

Personligen tycker jag att iOS har en rätt okej balans. Det är lite dumt att man måste gå omvägen via antingen iTunes store eller Garageband på datorn om man vill lägga till en ny ringsignal, och det kan vara lite meckigt att importera ett GPX-spår till rätt app (även om det mest beror på apptillverkaren), men annars har jag inga större problem med hur filsystemet fungerar. Det är snarare så att man får tänka om - hantera bilder i stället för jpg-filer. Hantera musik istället för MP3. Låt systemet sköta filerna. Att hålla på med mappar och filer är väldigt 1998.

Jag har kört Tasker på ett gäng olika Android-lurar och tycker det är en bra sammanfattning av ovanstående. Den låter dig göra lite vad som helst, tex ställa in ljudlöst läge baserat på kalendernoteringar och.. öh.. ställa skärmens ljusstyrka baserat på månens fas, eller liknande. Problemet är att inget fungerar felfritt, allt fungerar olika på olika telefoner beroende på vilka funktioner de har och hur de är implementerade, mjukvaran drar väldigt mycket batteri och i slutänden blir ditt liv inte bättre av att din telefon automatiskt stänger av Bluetooth när du är hemma.

Det här låter kanske som en Android-bash men i själva verket undrar jag varför folk vill ha ett snorgrönt tema med Comic Sans på sina telefoner, annat än av principskäl.

Tillägg: Jag resonerar så att om jag betalar nästan 17 papp för en iPhone XS så är det för att Apples ingenjörer och designers har skapat hårdvara och mjukvara som fungerar bra, är effektiv och hjälper mig åstadkomma det jag vill. Vill jag ha en telefon där jag kan ändra allt själv så är det inte en iPhone jag vill ha utan något annat.

Det är i dom svängarna jag också resonerar. Visst är det trevligt att kunna tanka ner en widget och anpassa android-luren precis till hur man vill ha det. Men med ett så spritt ekosystem med olika hårdvaror, teman, typsnitt och allt annat så blir det inte enhetligt. Det är något jag uppskattar på min iPhone. Det är ett ekosystem med klar sammanhållning mellan alla komponenter. Det gör, lite ironiskt, mer för helhetskänslan än möjligheten att anpassa efter egna önskemål i stor utsträckning.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-10-17 13:29
Ursprungligen av MultiMan:

Skriver man att hantera filer och mappar är "väldigt 1998" så tycker jag diskussionen är över redan där och att man tappat kontakten med verkligheten.

Vilken verklighet då?

När iTunes kom så hade många väldigt svårt att ta till sig att de "inte hade kontroll" över sina filer. De var vana att använda Winamp och sortera sina MP3:or i mappar efter artist, album och lite annat. Att låta en mjukvara flytta filer och själv fokusera på metadata och själva innehållet i filerna (musiken tex) var helt främmande.

D:\Musik\Unknown artist\Unknown Album\Track_04.mp3

Även iPhoto skötte filerna medan användaren kunde fokusera på själva bilderna. Skötte man om sin metadata fanns avancerade sorterings- och kategoriseringsalternativ. Nuförtiden fungerar väldigt många program så, och nästan samtliga appar på smarttelefoner. Till och med på desktop fungerar flera av Adobes appar och Microsoft Office på detta sätt om man vill. Samtidigt börjar AI analysera bilder åt oss så att vi slipper kategorisera själva. Det är helt galet coolt att kunna söka bland sina egna foton efter bilder på pälsdjur och få upp bilder på hundar, katter och lamor, helt automatiskt.

Med få undantag - och då har det varit specialfall som man vid vardagligt bruk inte kommer i närheten av - har jag inte behövt "ordentlig filaccess" sedan Symbian S60 någon gång i mitten av 00-talet. Jag kan inte komma på något tillfälle idag då jag skulle sakna full filaccess i min telefon, förklara gärna vid vilka tillfällen det skulle behövas.

Det inkluderar såklart att redigera, kopiera, flytta och skicka dokument kors och tvärs vilket funkar utmärkt även på iOS.

Ursprungligen av MultiMan:

Använder man Huawei som jag så är batteritiden aldrig ett problem, inte med de lurarna jag använt iaf och samtliga har haft bättre batteritid än de iPhones jag kört.

Jag kanske har gjort fel när jag har kört Tasker då. Men jag har kört det på ett tiotal lurar från i första hand Samsung och Sony, jag visste inte att bra batterikapacitet var unikt för Huawei. Men det talar ännu mer för en av mina poänger - att funktionaliteten skiljer sig åt såpass mycket mellan olika telefoner att man aldrig vet vad som fungerar. Även när de till exempel har samma typer av sensorer så är de så olika implementerade att Tasker fungerar på vissa lurar men inte på andra.

Poängen var inte att starta ett plattformskrig, poängen var att det finns en anledning att iOS är begränsat på det sätt det är, och att det vid normalt bruk inte innebär några större hinder. Generellt får man antingen stabilitet, batteritid och användbarhet ELLER ett "fritt och upplåst" system, inte båda. Och för att förtydliga: Att säga att "det funkar för mig" gör det inte till någon generell sanning.

Ditt konst-tema är säkert jättefint och ett under av användbarhet, och på det du skriver förstår jag att det varken ger några stabilitetsproblem, försämrad batteritid eller andra sidoeffekter av negativ karaktär, men spannet är stort och jag har väldigt sällan upplevt modifieringar som problemfria utan att tvingas lägga åtskilliga timmar på att tweaka dem till förbannelse.

Ursprungligen av BurningMan:

Det är i dom svängarna jag också resonerar. Visst är det trevligt att kunna tanka ner en widget och anpassa android-luren precis till hur man vill ha det. Men med ett så spritt ekosystem med olika hårdvaror, teman, typsnitt och allt annat så blir det inte enhetligt. Det är något jag uppskattar på min iPhone. Det är ett ekosystem med klar sammanhållning mellan alla komponenter. Det gör, lite ironiskt, mer för helhetskänslan än möjligheten att anpassa efter egna önskemål i stor utsträckning.

Jag fick läsa det där några gånger för att det skulle sjunka in. Håller med!

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-10-17 13:56

Jag lägger detta i ett nytt inlägg i stället för att redigera mitt senaste.

Min åsikt är att det är bra att iOS är "låst" eller begränsat som jag brukar uttrycka mig. Jag vet ofta inte riktigt vad folk syftar på när de klagar på inlåsning. Är det App Store? Bra att de håller malware borta! Är det åtkomst till systemfiler? Bra för integritet och säkerhet! Vill jag exportera min data från Apple så kan jag göra det, jag känner mig inte inlåst.

På den andra sidan har vi "öppna" Android, som säkert är lite öppnare från fabrik, men efter att det har passerat telefontillverkare och operatörer så är det ungefär lika nedlåst som allt annat. Mitt favoritexempel är den Sony Xperia Z3+ jag hade förut där jag var tvungen att skapa ett PSN-konto för att kunna logga in i spotifyappen. Det skulle tydligen "förbättra min upplevelse", oklart hur. "Det är Sonys fel, inte Androids". Absolut är det så, men det gick heller inte att roota den telefonen, åtminstone inte när jag kollade då, och jag tycker inte jag ska behöva hacka saker för att kunna använda standardappar.

Alla plattformar har fördelar och nackdelar. För mig överväger fördelarna med Apples ekosystem de få nackdelar jag tycker finns. Men då lägger jag som sagt inget värde i att ändra tema och sånt.

  • Medlem
  • 2018-10-17 19:11
Ursprungligen av jonasn:

Jag lägger detta i ett nytt inlägg i stället för att redigera mitt senaste.

Min åsikt är att det är bra att iOS är "låst" eller begränsat som jag brukar uttrycka mig. Jag vet ofta inte riktigt vad folk syftar på när de klagar på inlåsning. Är det App Store? Bra att de håller malware borta! Är det åtkomst till systemfiler? Bra för integritet och säkerhet! Vill jag exportera min data från Apple så kan jag göra det, jag känner mig inte inlåst.

På den andra sidan har vi "öppna" Android, som säkert är lite öppnare från fabrik, men efter att det har passerat telefontillverkare och operatörer så är det ungefär lika nedlåst som allt annat. Mitt favoritexempel är den Sony Xperia Z3+ jag hade förut där jag var tvungen att skapa ett PSN-konto för att kunna logga in i spotifyappen. Det skulle tydligen "förbättra min upplevelse", oklart hur. "Det är Sonys fel, inte Androids". Absolut är det så, men det gick heller inte att roota den telefonen, åtminstone inte när jag kollade då, och jag tycker inte jag ska behöva hacka saker för att kunna använda standardappar.

Alla plattformar har fördelar och nackdelar. För mig överväger fördelarna med Apples ekosystem de få nackdelar jag tycker finns. Men då lägger jag som sagt inget värde i att ändra tema och sånt.

Tycker du har rätt i mycket av det du skriver. Detta trots att jag är ett inbitet Android-fan. För mig passar Android mycket bättre, men förstår att för väldigt många är iOS bättre då det kan upplevas mer användarvänligt. All förståelse för det.

Det som däremot hindrar mig från att kunna använda iOS primärt är integration med andra prylar jag har. Främst med Chromecast, som Apple helst inte vill stödja. Även om en del appar själv byggt in stöd för Chromecast. Men även lösenordshanteraren i iOS som är bra men inte går att nyttja på andra enheter som inte använder iOS.

Några andra saker är att iOS tillåter inte mig att använda enbart mitt eget valda tangentbord (SwiftKey), utan växlar tillbaka till iOS inbyggda med jämna mellanrum. Detta sker framför allt när lösenord ska matas in. Notishanteringen i iOS är inte alls rolig heller. På Android kan man göra det mesta utan att öppna apparna, medan det på iOS t.o.m. kan ligga kvar en siffra på appikonen trots att jag klickat bort notiserna.

Ursprungligen av kfrid:

Tycker du har rätt i mycket av det du skriver. Detta trots att jag är ett inbitet Android-fan. För mig passar Android mycket bättre, men förstår att för väldigt många är iOS bättre då det kan upplevas mer användarvänligt. All förståelse för det.

Det som däremot hindrar mig från att kunna använda iOS primärt är integration med andra prylar jag har. Främst med Chromecast, som Apple helst inte vill stödja. Även om en del appar själv byggt in stöd för Chromecast. Men även lösenordshanteraren i iOS som är bra men inte går att nyttja på andra enheter som inte använder iOS.

Några andra saker är att iOS tillåter inte mig att använda enbart mitt eget valda tangentbord (SwiftKey), utan växlar tillbaka till iOS inbyggda med jämna mellanrum. Detta sker framför allt när lösenord ska matas in. Notishanteringen i iOS är inte alls rolig heller. På Android kan man göra det mesta utan att öppna apparna, medan det på iOS t.o.m. kan ligga kvar en siffra på appikonen trots att jag klickat bort notiserna.

Tycker dock att Lastpass (funkar till Android och iPhone) och ersätter utan problem iOS egna hanterare gör användningen av Lastpass till en dröm i iOS, mycket mycket bättre än Android någonsin har gjort.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-10-17 20:15
Ursprungligen av kfrid:

Det som däremot hindrar mig från att kunna använda iOS primärt är integration med andra prylar jag har. Främst med Chromecast, som Apple helst inte vill stödja. Även om en del appar själv byggt in stöd för Chromecast.

Ja, nej, det blir ju en del av ekosystemet och att Apple skulle integrera Chromecast är väl lika sannolikt som att Google integrerar Airplay. Här tvingar tillverkarna oss att välja sida lite, även om det till exempel funkar vettigt på alla system att köra Spotify över Sonos. Apple music är inte alls lika snyggt integrerat.

Problemen börjar väl när man till exempel köper bil och den har stöd för Carplay men inte Android Auto, eller vice versa. Köpte tvättmaskin för ett tag sedan och en av modellerna vi kollade på hade bara stöd för Android vilket gjorde mig lite irriterad, tills jag insåg att appen var totalt meningslös och ändå inte kunde användas till något vettigt.

Ursprungligen av kfrid:

Men även lösenordshanteraren i iOS som är bra men inte går att nyttja på andra enheter som inte använder iOS..

iCloud Keyring funkar på MacOS också med men jag förstår vad du menar och har fram tills nu hållit med dig. I och med iOS 12 tillåts fristående lösenordshanterare integreras med iOS så man kan använda Lastpass, 1password eller någon av de andra för att logga in överallt där ett lösenord efterfrågas - inte bara i webbläsare utan även i appar alltså. Efterlängtad uppdatering!

Ursprungligen av kfrid:

Några andra saker är att iOS tillåter inte mig att använda enbart mitt eget valda tangentbord (SwiftKey), utan växlar tillbaka till iOS inbyggda med jämna mellanrum. Detta sker framför allt när lösenord ska matas in. Notishanteringen i iOS är inte alls rolig heller. På Android kan man göra det mesta utan att öppna apparna, medan det på iOS t.o.m. kan ligga kvar en siffra på appikonen trots att jag klickat bort notiserna.

Du har säkert rätt där, det var ett tag sedan jag testade något annat tangentbord (tyckte det fanns en vits med det när jag hade en Androidmobil i jobbet då jag kunde ha samma tangentbord på båda). Jag gillar att jag kan lägga till egna genvägar i iOS men predictive text hade ju varit fint om det började funka på svenska med. Håller med om att tangentbordet kunde vara bättre!

Notiser.. hm, ja, som jag förstår det beror det på app-utvecklarna vad de vill bygga in för funktioner i notiserna. Om jag vill kunna svara på ett meddelande direkt i notisen så ska det gå att lösa (funkar i en del appar) osv. Sen har notisfunktionen omarbetats lite inför iOS 12 men jag använder ärligt talat inte notiser speciellt mycket, jag stängde av det mesta då det blev så stressande med pling och vibration hela tiden.

Som sagt, det finns bra och dåligt med alla system. Jag valde iPhone då jag kört OSX sedan 2003 och det integrerade fint. Idag är integrationen ännu bättre och även om det inte alltid funkar klockrent att dela clipboard mellan telefonen och datorn eller att så tycker jag ändå att det är bra.

Ursprungligen av jonasn:

Jag tror man måste välja här. Antingen har man ett "låst" system där man inte kan ändra teman, byta teckensnitt och lägga till widgets, eller så har man ett system där man kan ändra allt men som drar mer batteri, har ett inkonsekvent gränssnitt (eftersom alla appar aldrig kommer att stödja alla teman) och en mindre stabil miljö överlag. Det här är inte kritik mot Android specifikt, samma resonemang gäller på till exempel Windows. Installera ett par tillägg som ändrar hur systemet fungerar och se vad det gör med stabilitet och batteritid.

Personligen tycker jag att iOS har en rätt okej balans. Det är lite dumt att man måste gå omvägen via antingen iTunes store eller Garageband på datorn om man vill lägga till en ny ringsignal, och det kan vara lite meckigt att importera ett GPX-spår till rätt app (även om det mest beror på apptillverkaren), men annars har jag inga större problem med hur filsystemet fungerar. Det är snarare så att man får tänka om - hantera bilder i stället för jpg-filer. Hantera musik istället för MP3. Låt systemet sköta filerna. Att hålla på med mappar och filer är väldigt 1998.

Jag har kört Tasker på ett gäng olika Android-lurar och tycker det är en bra sammanfattning av ovanstående. Den låter dig göra lite vad som helst, tex ställa in ljudlöst läge baserat på kalendernoteringar och.. öh.. ställa skärmens ljusstyrka baserat på månens fas, eller liknande. Problemet är att inget fungerar felfritt, allt fungerar olika på olika telefoner beroende på vilka funktioner de har och hur de är implementerade, mjukvaran drar väldigt mycket batteri och i slutänden blir ditt liv inte bättre av att din telefon automatiskt stänger av Bluetooth när du är hemma.

Det här låter kanske som en Android-bash men i själva verket undrar jag varför folk vill ha ett snorgrönt tema med Comic Sans på sina telefoner, annat än av principskäl.

Tillägg: Jag resonerar så att om jag betalar nästan 17 papp för en iPhone XS så är det för att Apples ingenjörer och designers har skapat hårdvara och mjukvara som fungerar bra, är effektiv och hjälper mig åstadkomma det jag vill. Vill jag ha en telefon där jag kan ändra allt själv så är det inte en iPhone jag vill ha utan något annat.

Du har fel om en hel del saker men för att göra det kort så föreslår jag att du gör en jailbreak någon gång och ser hur mycket mer du kan göra med din iPhone. Du kan göra sååååå mycket kul utan att minska batteri eller tappa någon i gränssnittet. Även om du tappar några % i batteri så ska det valet falla på användare tycker jag.
Tyvärr har Apple fått många och tro att det är antinget allt eller inget och det är sjukt galet att många faller för det. Våra lurar kan så mycket mer än vad vi får. Med Jailbreak öppnas en helt ny värld med roliga och väldigt användbara verktyg som finns på Android. Mycket av det Apple lägger till kommer från den världen.
Man ska inte bara acceptera saker utan vi ska kräva mer från Apple vilket är också varför jag skickar in nya förslag till de och skriver på olika sidor. Kanske förgäves men jag göra vad jag kan

Ursprungligen av kfrid:

Detta sker framför allt när lösenord ska matas in. Notishanteringen i iOS är inte alls rolig heller. På Android kan man göra det mesta utan att öppna apparna, medan det på iOS t.o.m. kan ligga kvar en siffra på appikonen trots att jag klickat bort notiserna.

Detta är jätte bra! Många vet inte men flera av keyboarden sparar dina password i klartext i sin clipboard. Detta gör inte iOS och det är därför det byter keyboard. Detta var en av mina största problem med min Note8, den sparar allt och man kan (vad jag vet) inte välja bort det. Shit tråkig att denna viktiga säkerhetsbrist inte tas upp av flera reviewers. Jag har massor av password och kör med mSecure som är helt grym men vad gör det när alla mina password sparas i klartext i lurens historik där alla appar kan komma åt. Orkade inte rensa det efter varje gång. Det är sånt som drog mig till iOS. Säkerheten är viktigare för mig.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-10-18 01:03
Ursprungligen av reza666:

Du har fel om en hel del saker men för att göra det kort så föreslår jag att du gör en jailbreak någon gång och ser hur mycket mer du kan göra med din iPhone.

Jag köpte min första iPhone 2008 när de släpptes i Sverige och har sedan dess tappat räkningen på hur många jag har haft, men jag har i alla fall använt iPhone sedan operativsystemet hette iPhone OS och saknade MMS, App Store, multitasking och urklipp. Jag har jailbreakat och unlockat iPhone 3G, 3Gs, 4, 4S och sedan tyckte jag det tappade charmen lite. Jailbreakade iPhone 6 med men såg inte riktigt poängen med att köra halvstabila program som nån tonårig hacker knåpat ihop i Ungern. Det var helt enkelt inte driftsäkert nog. Ett par av programmen var riktigt vettiga, som tex nån backuplösning jag körde, nån SMS-app som bland annat kunde schemalägga meddelanden samt nån app som fotade personer som knappade in fel kod. Men mängden strul det innebar var inte proportionerlig mot nyttan.

Jag har förresten jailbreakat senare med, men då var det en Apple TV.

Ursprungligen av reza666:

Tyvärr har Apple fått många och tro att det är antinget allt eller inget och det är sjukt galet att många faller för det. Våra lurar kan så mycket mer än vad vi får. Med Jailbreak öppnas en helt ny värld med roliga och väldigt användbara verktyg som finns på Android. Mycket av det Apple lägger till kommer från den världen.
Man ska inte bara acceptera saker utan vi ska kräva mer från Apple vilket är också varför jag skickar in nya förslag till de och skriver på olika sidor. Kanske förgäves men jag göra vad jag kan

Att skicka in förslag och "skriva på olika sidor" påverkar nog inte Apple speciellt mycket.

Ursprungligen av reza666:

flera av keyboarden sparar dina password i klartext i sin clipboard. Detta gör inte iOS och det är därför det byter keyboard. Detta var en av mina största problem med min Note8, den sparar allt och man kan (vad jag vet) inte välja bort det. Shit tråkig att denna viktiga säkerhetsbrist inte tas upp av flera reviewers. Jag har massor av password och kör med mSecure som är helt grym men vad gör det när alla mina password sparas i klartext i lurens historik där alla appar kan komma åt. Orkade inte rensa det efter varje gång. Det är sånt som drog mig till iOS. Säkerheten är viktigare för mig.

Bra input där, det är nog precis som du säger inte många som vet om det. Däremot - om säkerheten är viktig för dig borde du inte använda program som är skapade specifikt för att åsidosätta säkerheten i din mobil om du inte vet vilka som står bakom mjukvaran.

Jag förstår helt enkelt inte varför man inte köper en Androidmobil om det nu är de funktionerna man vill åt. Google Photos är asbra, minst lika bra som iCloud Photo library. Alla andra funktioner fungerar också - gmails kontakter är väl den sämsta av deras tjänster men annars är likheterna stora.

Det kanske är jag som har blivit gammal, men jag ser helt enkelt inte vitsen med att pilla. Det kan kanske vara så enkelt att jag har mer pengar än tålamod och att jag helt enkelt inte finner något nöje i att mecka med skit som ändå fungerar bra som det är. Jag köper idag hellre en 25000-kronorslaptop med bra garanti än att spendera en tredjedel av beloppet på att själv bygga en dator med dubbla prestandan, men det har kommit gradvis de senaste 18 åren, tillsammans med insikten att saker/tjänster sällan fungerar bra om man försöker få dem att göra saker de inte är avsedda för.

Det är inte så att det inte finns förbättringspotential. Råformat i kameran, upplättningen av Homekit-reglerna och Apples uppköp av Workflow är saker från de senaste åren som jag har gillat skarpt.

Nu tar jag paus från den här tråden. Precis som jag inte orkar försöka få min iPhone att vara en Androidmobil orkar jag heller inte diskutera detta mer.

För de som är riktigt hardcore med att få sin telefon att vara öppen och personlig rekommenderar jag detta som projekt: https://www.raspberrypi.org/blog/piphone-home...

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-18 10:41
Ursprungligen av reza666:

Jag har länge kört med 2 lurar, en iphone och en android (LG, OnePlus, Note8). Jag gillar verkligen mina Android för att man kan göra så mycket med de men det som gör mig glad med min iPhone är att det är konsistent i alla menyer och appar. Sen vet jag att alla mina inställningar, data och kataloger flyttas mellan mina hopp till nya iphone.
Det tråkiga med iPhone är att desktopen är grymt omodernt numera. Jag vill ha andra themes, widgets och frihet att göra mer med min 15000kr lur.
Sen har Apple för många inlåsningar som att man inte kan välja Bluetooth profil och som du nämnde ha en riktig filsystem man kan komma åt. Med appen Files har man tagit ett steg framåt men det är inte bra nog för 2018.

Vad jag ogillar mest med Android är att uppdateringar är få och man vet aldrig när och vad man får (oneplus är kanske lite bättre än andra i detta men ändå). Sen har vi Android som tillåter för mycket och de flesta appar har olika sätt att navigera, göra copy/paste eller markera text och dylik. Android har blivit mycket bättre men fortfarande inte helt perfekt.
Jag vet heller aldrig vad som sparas när jag hoppar till nästa Android lur vad gäller mina inställningar och vad som fungerar.
Och kanske det som gör att jag inte vill använda min Android just nu är just Google som jag känner blir mer och mer "intrusiv". Jag vill använda deras tjänster så lite jag kan. Kör till ex duckduckgo numera istället för google. Har börjat också använda annan mail än gmail.

Ja kort och gott idag är båda dessa OS bra och dåliga på sitt sätt. Ingen av de är perfekt men för tillfället föredrar jag också iOS. Har varit emot ögon scanner men det fungerar sjukt bra. Enda tråkiga med XS Max är att det är lite för tung och för bered. Note8 är så har än så länge den perfekta vikten/måtten.

Ja hemskärmsupplevelsen har varit sig lik i IOS i många år nu, även om Apple introducerat nya funktioner som inte gör användarupplevelsen visuellt mer komplicerad (extra alternativ för appar genom 3D Touch-menyer exempelvis). Det är nog svårt för Apple att göra någon större förändring utan att drastiskt ändra användarupplevelsen, som folk är vana vid nu. Android-användare är jämförelsevis mer vana vid att hoppa mellan olika typer av användarmiljöer och se nya systemversioner som genomför större förändringar. Men även Android har stabiliserats nu och utöver de svep-baserade gesterna i Android 9 Pie har det inte heller hänt några revolutioner på Android-fronten de senaste tre åren eller så.

Ja att olika tillverkare väljer olika menyalternativ och metoder för olika funktioner kan vara något irriterande, även för någon som är van vid att hoppa mellan massa olika system. Men de flesta sådana funktioner har i alla fall blivit universellt bättre de senaste åren, just kopiera/klipp ut/klistra in som du nämner kunde ju fungera bra på vissa telefoner och katastrofdåligt på andra. Dagens Android-telefoner löser det ju bra överlag, även om implementationen skiljer mellan de olika telefonerna.

Jag har inga problem med att företag använder min data och mina användarmönster för egen vinning, att jag får en smidig tjänst eller produkt är det viktiga för mig, och Googles söktjänst är så pass överlägsen konkurrenterna i och med att det lär sig av mig och mina användarmönster att jag inte vill använda exempelvis DuckDuckGo bara för att hålla min data borta från Google. Men jag har full förståelse för de som inte vill dela mig sig av sina användarmönster och data.

Är det fortfarande 4 ikoner som får plats i dockan? Även på XS Max? Jag hittar inga bilder som visar det på apples hemsida.

Ursprungligen av matssoderstrom:

Är det fortfarande 4 ikoner som får plats i dockan? Även på XS Max? Jag hittar inga bilder som visar det på apples hemsida.

Ja samma som på de mindre telefonerna tyvärr.

Ursprungligen av jonasn:

Jag köpte min första iPhone 2008 när de släpptes i Sverige och har sedan dess tappat räkningen på hur många jag har haft, men jag har i alla fall använt iPhone sedan operativsystemet hette iPhone OS och saknade MMS, App Store, multitasking och urklipp. Jag har jailbreakat och unlockat iPhone 3G, 3Gs, 4, 4S och sedan tyckte jag det tappade charmen lite.

Jag har förresten jailbreakat senare med, men då var det en Apple TV.

Jag hade första som inte ens släpptes i Sverige, åkte till Dubai för att köpa, har en helt ny fortfarande
Minns gamla goda tiden när alla klagade att iPhone var shit och saknade MMS...så snabb det gick innan de stora gick omkull för att de var arroganta. Kanske historien upprepar sig, vem vet.

Ursprungligen av jonasn:

Jailbreakade iPhone 6 med men såg inte riktigt poängen med att köra halvstabila program som nån tonårig hacker knåpat ihop i Ungern. Det var helt enkelt inte driftsäkert nog. Ett par av programmen var riktigt vettiga, som tex nån backuplösning jag körde, nån SMS-app som bland annat kunde schemalägga meddelanden samt nån app som fotade personer som knappade in fel kod. Men mängden strul det innebar var inte proportionerlig mot nyttan.

Så lite diskriminering och konstig attityd mot utvecklare. De duktigaste utvecklarna idag är unga och det är inte så att allt släpps av tonåringar. Jag har kört en hel del appar från cydia och de var hur stabila som helst. Klart kör jag inte allt blind utan tar sånt som har många download och har funnits ett tag. Men håller med att jag har blivit mer försiktig med åren på vad jag installerar nu när jag har mer känslig data med mig.

Ursprungligen av jonasn:

Att skicka in förslag och "skriva på olika sidor" påverkar nog inte Apple speciellt mycket.

Finns inte så mycket mer man kan göra. Om tusentals personer gör det istället för att klaga på dessa forum så borde det påverka mer.

Ursprungligen av jonasn:

Bra input där, det är nog precis som du säger inte många som vet om det. Däremot - om säkerheten är viktig för dig borde du inte använda program som är skapade specifikt för att åsidosätta säkerheten i din mobil om du inte vet vilka som står bakom mjukvaran.

Det är typ inbakad i operativsystemet om du köper Galaxy lur så inget man gör frivilligt om man nu vill ha Samsung.

Ursprungligen av jonasn:

Jag förstår helt enkelt inte varför man inte köper en Androidmobil om det nu är de funktionerna man vill åt. Google Photos är asbra, minst lika bra som iCloud Photo library. Alla andra funktioner fungerar också - gmails kontakter är väl den sämsta av deras tjänster men annars är likheterna stora.

Det kanske är jag som har blivit gammal, men jag ser helt enkelt inte vitsen med att pilla. Det kan kanske vara så enkelt att jag har mer pengar än tålamod och att jag helt enkelt inte finner något nöje i att mecka med skit som ändå fungerar bra som det är. Jag köper idag hellre en 25000-kronorslaptop med bra garanti än att spendera en tredjedel av beloppet på att själv bygga en dator med dubbla prestandan, men det har kommit gradvis de senaste 18 åren, tillsammans med insikten att saker/tjänster sällan fungerar bra om man försöker få dem att göra saker de inte är avsedda för.

Det är inte så att det inte finns förbättringspotential. Råformat i kameran, upplättningen av Homekit-reglerna och Apples uppköp av Workflow är saker från de senaste åren som jag har gillat skarpt.

Nu tar jag paus från den här tråden. Precis som jag inte orkar försöka få min iPhone att vara en Androidmobil orkar jag heller inte diskutera detta mer.

Det är också konstig sak och säga. Om du har en PC dator eller Mac dator så vill du ändå kunna använda båda till samma saker. Att de kör olika OS betyder inte att du vill ha inlåsningar och massa begränsningar. Till ex att ha splitt screen på en iPhone XS Max är något Apple kan enkelt lägga till. Att kunna använda flera använda Bluetooth profiler har de kunna göra riktigt länge (jag har varit bluetooth utvecklare och testat mot deras produkter en gång i tiden för många år sen). Samma sak med tema och massa annat. Varför ska man till ex vara låst till 5 ikoner längst ner? Finns hur mycket som helst som suger på iOS men mycket som också är bra naturligtvis. Man behöver inte pilla särskild mycket om man inte vill men att inte ens kunna göra det är problemet. För 7-8 år sedan använde vi inte våra telefoner till hälften av vad vi gör idag så argumentet att "göra saker de inte är avsedda för" håller inte.
Själv kan jag däremot tycka att använda telefonen för "Råformat i kameran" är ganska onödig men det är för att jag inte har det intresset. Så bara för att du inte ser nyttan betyder det inte att vissa funktioner är onödiga.

Nyfiken bara, vad kör du för mail klient? Jag har använt gmail länge och tycker funktionellt är det överlägset Apple's mail klient men eftersom jag överger Google mer och mer tack vare dera data mining så vill jag köra annat. Outlook så länge har varit det bästa men du har kör något bättre?

Ursprungligen av matssoderstrom:

Är det fortfarande 4 ikoner som får plats i dockan? Även på XS Max? Jag hittar inga bilder som visar det på apples hemsida.

Löjligt nog så får man leva med det tills iOS 13 kommer. Läste att de ska uppdatera en hel del i gränssnittet. Man kan hoppas.

  • Medlem
  • 2018-10-18 22:38
Ursprungligen av reza666:

Löjligt nog så får man leva med det tills iOS 13 kommer. Läste att de ska uppdatera en hel del i gränssnittet. Man kan hoppas.

Nu när nästan alla årets flaggskepp presenterats så kan man än en gång se att de är så oerhört lika.
Oavsett vilken man köper blir man nog mycket nöjd.
Dock hade jag personligen tyckt det varit jobbigt att byta till iPhone och ge upp de saker jag gillar extra med Note serien.
Nu blir det spännande att se om Samsung visar upp sin F1 i November ?

Ursprungligen av PaO:

Nu när nästan alla årets flaggskepp presenterats så kan man än en gång se att de är så oerhört lika.
Oavsett vilken man köper blir man nog mycket nöjd.
Dock hade jag personligen tyckt det varit jobbigt att byta till iPhone och ge upp de saker jag gillar extra med Note serien.
Nu blir det spännande att se om Samsung visar upp sin F1 i November ?

Saken är att det är riktigt svårt att göra något spännande med telefoner nu när de har typ allt man kan önska sig (tills något riktigt revolutionerande dyker upp). Men med Android kan man göra telefonen mycket trevligare med olika launchers. Nova som ex är så otroligt trevlig och låter mig göra allt möjligt utan att påverka prestanda eller batteri.
Jag älskar min Note8 fortfarande och använder det lite då o då. Men på grund av säkerheten som clipboard sharing, Android i sin helhet så använder jag min nya iphone som min primära även om det svider lite när jag vet hur mycket trevligare min Note8 är i vissa fall.
Tyvärr finns det ingen perfekt lur idag utan man får avgöra vad man prioriterar. Android i sin helhet är en mycket bättre "telefon" men det är många saker man då ger upp i form av säkerhet och även backup möjligheter som lustigt nog iOS fortfarande är kung på.
Att de inte har lyckats göra en total backup på Android än idag är bara ofattbart för mig. Då pratar jag om all data utöver program och kataloger. Man kan göra det mesta med flera program och en del strul men på iOS är det super simple med restore genom itunes.
Jag såg att Samsung har hittat på en egen lösning så det har jag inte testat. Möjlig att det är lika bra men jag tvivlar.....

Note9 var inte så värst mycket bättre än Note8 men jag vet att jag kommer och köpa även deras nästa Note. Note serien är bara bäst
Sa jag att jag är "lite" galen i telefoner

Jag känner att som det är nu kommer jag inte byta från min iPhone X nästa höst.
Den ska vara med mig länge och jag ska byta batteri på den hos Apple då istället.
Jag ser ingen anledning att byta min iPhone eller iPad Pro 10,5” på ett par år.
Har inte varit mer nöjd än jag är nu med mina prylar.
Foton på X duger fint för mig.
Antagligen blir det inget prylköp på länge nu (deprimerande tanke egentligen ?) men jag använder inte mina prylar tillräckligt för att rättfärdiga det.
iPhone om dagarna i olika utsträckningar, Apple Watch på för att hjälpa mina hypokondriska tankar att försvinna, iPad Pro i sängen eller för soffsurf, MacBook Pro (2012 som tuffar på) när sambon pillar med sina foton, jag med mina 2D spel-projekt som jag alltför sällan gör, spel-PC som bara är en Netflix-maskin till tvn emellan FIFA-matcherna, ps4a med PS vr som sambons ungar mest sitter med eller om jag köper nåt nytt blockbuster-spel.
Jag har för en gång skull blivit mätt och nöjd.
Ser inte att framtiden erbjuder något som skulle få mig att uppgradera heller.
Men men en sprucken skärm kan ändra på det också ?

Ursprungligen av reza666:

Saken är att det är riktigt svårt att göra något spännande med telefoner nu när de har typ allt man kan önska sig (tills något riktigt revolutionerande dyker upp). Men med Android kan man göra telefonen mycket trevligare med olika launchers. Nova som ex är så otroligt trevlig och låter mig göra allt möjligt utan att påverka prestanda eller batteri.
Jag älskar min Note8 fortfarande och använder det lite då o då. Men på grund av säkerheten som clipboard sharing, Android i sin helhet så använder jag min nya iphone som min primära även om det svider lite när jag vet hur mycket trevligare min Note8 är i vissa fall.
Tyvärr finns det ingen perfekt lur idag utan man får avgöra vad man prioriterar. Android i sin helhet är en mycket bättre "telefon" men det är många saker man då ger upp i form av säkerhet och även backup möjligheter som lustigt nog iOS fortfarande är kung på.
Att de inte har lyckats göra en total backup på Android än idag är bara ofattbart för mig. Då pratar jag om all data utöver program och kataloger. Man kan göra det mesta med flera program och en del strul men på iOS är det super simple med restore genom itunes.
Jag såg att Samsung har hittat på en egen lösning så det har jag inte testat. Möjlig att det är lika bra men jag tvivlar.....

Note9 var inte så värst mycket bättre än Note8 men jag vet att jag kommer och köpa även deras nästa Note. Note serien är bara bäst
Sa jag att jag är "lite" galen i telefoner

Vad är det du saknar med Huawei Cloud och även Phone Clone (som jag redan hunnit använda vid byte mellan tre telefoner (angående det jag fetstilat i ditt inlägg).

Ni alla verkar ju väldigt pålästa och skriver spaltkilometer så därför vore det intressant att veta hur ni tycker Huawei har klarat uppgiften med telefonbyten (Phone Clone) och online-backup (Huawei Cloud).

Jag har varit väldigt nöjd. Enda som jag fått justera ibland är några mailkonton och att installera om säkerhets/bankprogram som BandID, Glaze, Ecster och möjligen någon till som Kivra, men så vill jag minnas det är med Apple också.

https://www.mobil.se/nyheter/s-fungerar-huawe...
https://huaweimobileservices.com/cloud-2/
https://www.sweclockers.com/forum/trad/149760...
http://consumer.huawei.com/minisite/se/phonec...

  • Medlem
  • 2018-10-19 06:05
Ursprungligen av MultiMan:

Vad är det du saknar med Huawei Cloud och även Phone Clone (som jag redan hunnit använda vid byte mellan tre telefoner (angående det jag fetstilat i ditt inlägg).

Ni alla verkar ju väldigt pålästa och skriver spaltkilometer så därför vore det intressant att veta hur ni tycker Huawei har klarat uppgiften med telefonbyten (Phone Clone) och online-backup (Huawei Cloud).

Jag har varit väldigt nöjd. Enda som jag fått justera ibland är några mailkonton och att installera om säkerhets/bankprogram som BandID, Glaze, Ecster och möjligen någon till som Kivra, men så vill jag minnas det är med Apple också.

https://www.mobil.se/nyheter/s-fungerar-huawe...
https://huaweimobileservices.com/cloud-2/
https://www.sweclockers.com/forum/trad/149760...
http://consumer.huawei.com/minisite/se/phonec...

Känner tyvärr inte till Huawei Cloud
Men däremot Samsung Cloud / Google
Är fortfarande förvånad över att så många iPhone användare måste göra ofrivilliga totalåterställning från iTunes / iCloud.

Jag kan inte minnas att jag någonsin behövt göra det på mina Samsung lurar annat än när de byter ägare eller annat användningsområde, men då är det högst frivilligt med fabriksåterställning.

Har och har haft S3, S5, S7, Note 3 Note Edge, Note 8 och A8.

Fick testa den hårda vägen när jag tappade min Note Edge i gatan och den tvär dog (Hade bokat Note 7 som tyvärr brann inne). Köpte en Honor 8 Lite som mellan lur tills Note 8 kom och ville även se om jag saknade s-pen. Alla viktiga dokument låg på SD kortet bara att stoppa i Honor och sedan körde jag en återställning från Google och det enda förutom vissa specifika Samsung appar och att behöva logga in på tjänster igen var mobilt Bank ID som behövde nyskapas, jag blev imponerad, fick till och med rätt wallpaper från min Note Edge på min Honor 8 Lite ?

Så när jag köpte min Note 8 så körde jag ingen återställning från backup utan började på ny kula och plockade endast över SD kort och S-Note filer som då vilat i 6 månader hos Samsung Cloud. Resten installerade jag efterhand som behov uppkom.

Nu kör jag som hängslen och livrem även cloud backup på viktiga dokument och foto till min NAS men kommer ihåg att när jag startade min Note 8 så laddade jag ned alla S Note filer från min NAS men det behövde jag inte för jag fick dubbletter från Samsung Cloud ?

Ursprungligen av PaO:

Är fortfarande förvånad över att så många iPhone användare måste göra ofrivilliga totalåterställning från iTunes / iCloud

Måste vi?
Har inte gjort nån sen iPhone 5S för att lösa nån bugg men det hjälpte ändå inte förrän nästa iOS-uppdatering kom.
Däremot är det ofta den lösningen man får som svar vid minsta problem i forum och eftersom det är snabbt och smärtfritt så är det snabbt gjort.
Dock får man ställa om BankID i vanlig ordning.

Ursprungligen av PaO:

Är fortfarande förvånad över att så många iPhone användare måste göra ofrivilliga totalåterställning från iTunes / iCloud.

Måste man? Det var ett par år sedan de ändrade det, var i samband med iOS 7 eller 8 om jag inte minns helt galet.

https://support.apple.com/sv-se/HT201274

Ursprungligen av MultiMan:

Vad är det du saknar med Huawei Cloud och även Phone Clone (som jag redan hunnit använda vid byte mellan tre telefoner (angående det jag fetstilat i ditt inlägg).

Ni alla verkar ju väldigt pålästa och skriver spaltkilometer så därför vore det intressant att veta hur ni tycker Huawei har klarat uppgiften med telefonbyten (Phone Clone) och online-backup (Huawei Cloud).

Jag har varit väldigt nöjd. Enda som jag fått justera ibland är några mailkonton och att installera om säkerhets/bankprogram som BandID, Glaze, Ecster och möjligen någon till som Kivra, men så vill jag minnas det är med Apple också.

https://www.mobil.se/nyheter/s-fungerar-huawe...
https://huaweimobileservices.com/cloud-2/
https://www.sweclockers.com/forum/trad/149760...
http://consumer.huawei.com/minisite/se/phonec...

Jag har haft många Android lurar men aldrig en Huawei så jag kan inte tala för det. Och det är kanske det som är problemet också.
Detta är ett väldigt kritisk funktion som borde ligga i Android som OS och inte ha olika lösningar från tillverkare.
Det som aldrig har fungerat med backup/restore är väll det att många program sparar inte inställningar och sin data hos google. Det är väldigt olika från program till program. Andelen av program som har speciellt lösningar är rätt mycket större än apple.
Det är också så för många spel där min progress går puts bort vid köpe av ny Android lur medan på iOS så får jag tillbaks mina sparringar och allt.
Android har växt en hel del men det är inte lita långt framme som iOS tycker jag (i just det området).

Bevaka tråden