Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Snabbladdning i bil

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Undrar om någon har tips på produkter för att möjliggöra snabbladdning av exempelvis iPhone X i bil (via 12 V-uttaget)?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2017-11-15 21:49

Vilket sammanträffande, det här dök upp i mitt RSS-flöde samtidigt som ditt inlägg:

https://www.macrumors.com/2017/11/15/belkin-u...

#nyhetstips

Ursprungligen av Json_81:

Vilket sammanträffande, det här dök upp i mitt RSS-flöde samtidigt som ditt inlägg:

https://www.macrumors.com/2017/11/15/belkin-u...

#nyhetstips

Stort tack för tipset, precis vad jag önskat mig!!

Vet att nya bilar, tex BMW M5 kommer med trådlösladdning direkt i bilen vilket jag ändå måste säga är extremt smidigt! Inte jag som köpte bilen utan en vän. Men det funkade prima. Dock vet jag inte om de stödjer snabbladdning, går nog att googla. Det verkar som att de kallar de "connected drive" BMW trådlösladdning

Någon som vet hur snabbladdning påverkar batteriet? Det brukar ju betyda kortare livslängd när man brassar på för fullt.

Ursprungligen av RolexJocke:

Någon som vet hur snabbladdning påverkar batteriet? Det brukar ju betyda kortare livslängd när man brassar på för fullt.

Påverkar mobilen? Jag vet att mobil batterier egentligen inte ska ligga på 100% eftersom de skapar hög spänning och batteriet ändå kommer princip tomma sig själv till 80% rätt så fort. Men visst känns de bättre att gå hemifrån och ha 100% istället för 80%! Om det skulle slita har jag svårt att tro. Förr skulle du ju inte ladda batteriet för ofta. De stämmer inte längre, batteriet skadas inte av att du laddar de flera gånger på en dag.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-10-17 10:23
Ursprungligen av RolexJocke:

Någon som vet hur snabbladdning påverkar batteriet? Det brukar ju betyda kortare livslängd när man brassar på för fullt.

Ja det påverkar batteriet....högre värmeutveckling och värme är inte bra för ett batteri.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-17 10:47

Det är ju dock ett minus då CarPlay inte kommer fungera samtidigt, vilket många bilar idag är utrustade att stödja.

Ursprungligen av Glen88:

Påverkar mobilen? Jag vet att mobil batterier egentligen inte ska ligga på 100% eftersom de skapar hög spänning och batteriet ändå kommer princip tomma sig själv till 80% rätt så fort.

Det är totalt felaktigt

Ursprungligen av Innis:

Ja det påverkar batteriet....högre värmeutveckling och värme är inte bra för ett batteri.

Snabbladdning påverkar inte batteriets livslängd. Temperatur gör det dock.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-10-17 11:34
Ursprungligen av Mikael_A:

Snabbladdning påverkar inte batteriets livslängd. Temperatur gör det dock.

Snabbladdning gör att temperaturen i batteriet blir högre=påverkar batteriet negativt.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-17 12:22

Nja, man kan ha aktiv kylning av batteriet (t ex i elbilar). Så något likhetstecken är det inte direkt.

Ursprungligen av Mikael_A:

Det är totalt felaktigt

Hur menar du nu?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-17 19:08

Jag har rätt många LiIon-batterier och enheter med inbyggda dito. Inget av dem tömmer sej "rätt snabbt" till 80 %!
Ska man långtidslagra batterier bör de inte vara laddade till 100 % (rekommenderas ca 60 %).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-17 19:44

Kaxigast för att snabbladda iPhone och iPad i bilen är nog inverter och USB-C strömadapter för MacBook.
https://support.apple.com/sv-se/HT201700
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg...

Ursprungligen av Glen88:

Hur menar du nu?

Det du skrev stämmer inte.

Ursprungligen av Innis:

Snabbladdning gör att temperaturen i batteriet blir högre=påverkar batteriet negativt.

Om temperaturen ligger på normal nivå (rumstemperatur) så påverkas ej batteriet. Det du skriver förutsätter altså att batteriet utsätts för för höga temperaturer vilket inte har något med snabbladdning att göra.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-18 14:54
Ursprungligen av Mikael_A:

Det du skrev stämmer inte.

Du kommer med detta påstående flera gånger om men inte någonstans kan jag se dig beskriva varför det du kommenterar är felaktigt och inte heller någon referens till något som visar på det.

Ursprungligen av Mikael_A:

Om temperaturen ligger på normal nivå (rumstemperatur) så påverkas ej batteriet. Det du skriver förutsätter altså att batteriet utsätts för för höga temperaturer vilket inte har något med snabbladdning att göra.

Vad är svårt att förstå? Givetvis menar han att snabbladdning genererar en högre värmeutveckling för batteriet, att det blir varmare, och därav påverkas batteriet negativt.

Ursprungligen av zinned:

Du kommer med detta påstående flera gånger om men inte någonstans kan jag se dig beskriva varför det du kommenterar är felaktigt och inte heller någon referens till något som visar på det.

Vad är svårt att förstå? Givetvis menar han att snabbladdning genererar en högre värmeutveckling för batteriet, att det blir varmare, och därav påverkas batteriet negativt.

OnePlus klarar snabbladdning utan att batteriet (eller telefonen) blir nämnvärt varm.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-10-19 11:57
Ursprungligen av Mikael_A:

Om temperaturen ligger på normal nivå (rumstemperatur) så påverkas ej batteriet. Det du skriver förutsätter altså att batteriet utsätts för för höga temperaturer vilket inte har något med snabbladdning att göra.

Snabbladdning påverkar temperaturen på batteriet. Inget hittepå utan det är fakta.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-19 12:35

Javisst, men det kan åtgärdas med olika typer av kylning. Så snabbladdning behöver inte betyda att temperaturen stiger nämnvärt för att man snabbladdar.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-10-19 13:08
Ursprungligen av kenjon:

Javisst, men det kan åtgärdas med olika typer av kylning. Så snabbladdning behöver inte betyda att temperaturen stiger nämnvärt för att man snabbladdar.

Om telefonen inte är designad för att kunna kyla ett batteri med extern kylning är det ganska så meningslöst.
Men nu tycker jag det börjar bli löjligt när vi drar till med ytterligheter.
Snabbladdning är inte bra för ett batteri OM man inte har effektiv kylning och det finns inte på en telefon.

Lyssnade på en Podcast där dom pratade om just snabbladdning och en av dom använde enbart snabbladdning.
Den andra använde inte snabbladdning och dom jämförde batterihälsan och man behöver inte vara raketforskare för att förstå vilket batteri som hade tagit störst skada.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-19 13:14
Ursprungligen av Innis:

Om telefonen inte är designad för att kunna kyla ett batteri med extern kylning är det ganska så meningslöst.
Men nu tycker jag det börjar bli löjligt när vi drar till med ytterligheter.
Snabbladdning är inte bra för ett batteri OM man inte har effektiv kylning och det finns inte på en telefon.

Lyssnade på en Podcast där dom pratade om just snabbladdning och en av dom använde enbart snabbladdning.
Den andra använde inte snabbladdning och dom jämförde batterihälsan och man behöver inte vara raketforskare för att förstå vilket batteri som hade tagit störst skada.

Jag håller med dig, det är så det är.

Men, samtidigt måste man ju se det ur ett större perspektiv. Är det verkligen ett problem att batteriet i någon grad påverkas negativt? Det kanske påverkar i en grad att batteriet är att anse förbrukat efter fem år istället för sex år. Spelar det någon roll? Nej, ingen större roll. Därmed har det heller ingen betydelse med den påverkan som snabbladdning har på batteriet kontra att ladda med kabel.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-19 18:59
Ursprungligen av Innis:

Om telefonen inte är designad för att kunna kyla ett batteri med extern kylning är det ganska så meningslöst.
Men nu tycker jag det börjar bli löjligt när vi drar till med ytterligheter.
Snabbladdning är inte bra för ett batteri OM man inte har effektiv kylning och det finns inte på en telefon.

Lyssnade på en Podcast där dom pratade om just snabbladdning och en av dom använde enbart snabbladdning.
Den andra använde inte snabbladdning och dom jämförde batterihälsan och man behöver inte vara raketforskare för att förstå vilket batteri som hade tagit störst skada.

De har ju tempsensorer som bryter eller minskar snabbladdningen innan batteriet tar skada. Så jag håller fortfarande inte med om att snabbladdning skadar batteriet.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-10-20 10:14
Ursprungligen av zinned:

Jag håller med dig, det är så det är.

Men, samtidigt måste man ju se det ur ett större perspektiv. Är det verkligen ett problem att batteriet i någon grad påverkas negativt? Det kanske påverkar i en grad att batteriet är att anse förbrukat efter fem år istället för sex år. Spelar det någon roll? Nej, ingen större roll. Därmed har det heller ingen betydelse med den påverkan som snabbladdning har på batteriet kontra att ladda med kabel.

Precis istället för 85% batterihälsa efter 2 år kanske man har 75-80%

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-10-20 10:16
Ursprungligen av kenjon:

De har ju tempsensorer som bryter eller minskar snabbladdningen innan batteriet tar skada. Så jag håller fortfarande inte med om att snabbladdning skadar batteriet.

Du får tro vad du vill men du har fel.
Tänker inte lägga ner mer tid på detta

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-20 12:06
Ursprungligen av Innis:

Om telefonen inte är designad för att kunna kyla ett batteri med extern kylning är det ganska så meningslöst.
Men nu tycker jag det börjar bli löjligt när vi drar till med ytterligheter.
Snabbladdning är inte bra för ett batteri OM man inte har effektiv kylning och det finns inte på en telefon.

Lyssnade på en Podcast där dom pratade om just snabbladdning och en av dom använde enbart snabbladdning.
Den andra använde inte snabbladdning och dom jämförde batterihälsan och man behöver inte vara raketforskare för att förstå vilket batteri som hade tagit störst skada.

Du kommer inte ihåg vilken pod?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-10-26 14:26
Ursprungligen av xms67:

Du kommer inte ihåg vilken pod?

Nope...lyssnar på många teknikpoddar så det är svårt att hålla isär dom.

1
Bevaka tråden