Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu funkar American Express med Apple Pay i Sverige

Tråden skapades och har fått 119 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fast är det någon som fått det att funka? Testade köpa snus på pressbyrån samt hämtade en beställning på webhallen. Fail på bägge.

Jag tror inte butikernas apparater ännu har stöd för detta utan att det måste rullas ut ny mjukvara. Det tycker jag de borde ha löst innan folk ansluter sina kort.

Någon som vet om det gröna företagskortet kommer att inkluderas inom en snar framtid?

Ursprungligen av papa_keno:

Fast är det någon som fått det att funka? Testade köpa snus på pressbyrån samt hämtade en beställning på webhallen. Fail på bägge.

Jag tror inte butikernas apparater ännu har stöd för detta utan att det måste rullas ut ny mjukvara. Det tycker jag de borde ha löst innan folk ansluter sina kort.

Men va trist det låter. Har inte haft chansen att prova än, får göra imorrn!

  • Medlem
  • 2018-10-16 21:24
Ursprungligen av zinned:

Men vad är fördelen? Varför inte bara använda vanligt VISA/Mastercard?

Det finns mängder med kreditkort som ger extra tillbaka. Golfkort / Flygpoäng / Poängshop eller Cash back. Det bästa är att man låter kortet jobba medan man använder det och får något tillbaka istället för enbart kostnad. Bankkort är ju inte att tänka på ?

  • Medlem
  • 2018-10-16 21:26
Ursprungligen av Ida Blix:

Samlar också flygpoäng. Vi får en 2 för 1-resa (per år antagligen som våra vanor ser ut nu men inte haft det som primärt kort över ett år än) och som Emil varit inne på redan kan man använda poängen för att uppgradera resor även om jag inte provat just det än.

Trodde du bara betalade med Apple Pay ?

  • Medlem
  • 2018-10-16 21:29
Ursprungligen av emilakered:

Framför allt roligare kickback. I mitt fall flygpoäng via SAS/Eurobonus, som jag sedan använder. Dels för en del resor (såklart), men framför allt för att uppgradera mig när jag ändå reser via till exempel jobbet. Vardagslyx.

Vad ligger årsavgiften på ett sådant kort?

Ursprungligen av PaO:

Vad ligger årsavgiften på ett sådant kort?

Jag blev också nyfiken... 0 kr verkar det vara på SASs grundkort.. så jag blev fundersam

35 kr i månaden för AMEX Blue cashback kort med 1.25% i cashback

Fast jag är fortfarande nyfiken på vilka kedjor som tar Amex?

Senast redigerat 2018-10-16 22:03
Ursprungligen av papa_keno:

Fast är det någon som fått det att funka? Testade köpa snus på pressbyrån samt hämtade en beställning på webhallen. Fail på bägge.

Jag tror inte butikernas apparater ännu har stöd för detta utan att det måste rullas ut ny mjukvara. Det tycker jag de borde ha löst innan folk ansluter sina kort.

Handlade på Pressbyrån idag med Apple Pay

  • Medlem
  • 2018-10-16 22:09
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag blev också nyfiken... 0 kr verkar det vara på SASs grundkort.. så jag blev fundersam

35 kr i månaden för AMEX Blue cashback kort med 1.25% i cashback

Fast jag är fortfarande nyfiken på vilka kedjor som tar Amex?

Ja för jag är med nyfiken
Betalar 295 kr för 1% cashback samt en hel uppsjö av försäkringar mm

Betalar 6000:- per år för mitt Platinum. Då ingår extrakort till frugan, upp till 4 guldkort till familjen och Priority Pass till mig och frugan samt en sjuk- och olycksfallsförsäkring på 10 miljoner USD vid resor. Mm. Dyrt men mycket för pengarna.

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag blev också nyfiken... 0 kr verkar det vara på SASs grundkort.. så jag blev fundersam

35 kr i månaden för AMEX Blue cashback kort med 1.25% i cashback

Fast jag är fortfarande nyfiken på vilka kedjor som tar Amex?

AMEX funkar i stort sätt överallt nu mera. Använder mitt AMEX som ”vardags” kort och inte är det ofta man får dra fram vanliga debit kortet från banken inte.
Känns som dom flesta butiker och kedjor stödjer AMEX nu.

  • Medlem
  • 2018-10-17 05:48
Ursprungligen av pmarriott:

Betalar 6000:- per år för mitt Platinum. Då ingår extrakort till frugan, upp till 4 guldkort till familjen och Priority Pass till mig och frugan samt en sjuk- och olycksfallsförsäkring på 10 miljoner USD vid resor. Mm. Dyrt men mycket för pengarna.

För en som reser mycket kan det ju vara något kanske
Har förmånen att slippa tjänsteresor och hotellnätter nuförtiden ?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2018-10-17 08:56
Ursprungligen av BlackSmp:

Jag blev också nyfiken... 0 kr verkar det vara på SASs grundkort.. så jag blev fundersam

35 kr i månaden för AMEX Blue cashback kort med 1.25% i cashback

Fast jag är fortfarande nyfiken på vilka kedjor som tar Amex?

Bor i en medelstor stad på 100k invånare, listar alla ställen där jag använder Amex:

Alla som använder sig utav iZettle

Circle K, Statoil, Preem, Shell, OkQ8, Tanka

Ica, Coop, Hemköp, City Gross, Systembolaget, ÖoB, Willys

Mcd, Texas Longhorn, alla restauranger, inte snabbmatshak dock.

MediaMarkt, Elgiganten, Digital Inn, Electrolux Home, ELON,

Biltema, Kjell & Compani, Clas Ohlsson, BR Leksaker, Cervera, Granngården, Synsam,
Rusta, Mio, Mekonomen, Jula, SF Bio/Svenska Bio,

Apotek Hjärtat, Apotek Kronan, Apoteket AB
Folktandvården,

K-rauta, Beijer, Bauhaus, ByggMax

Stadium, Tommy Hilfiger, Gant, Jonells,
Cubus, XXL, Kappahl, InterSport, Dressman, PolarnOPyret.. Många klädbutiker tar kortet, speciellt märkesbutiker typ Levis osv.. Kommer inte på alla just nu.

Zalando, CDON, Dustin, Apple (Online och butik) Jollyroom, Inet, Webhallen, Amazon, Ebay, Däckonline

Alla ställen online där man kan betala med Klarna vilket är jäkligt många, man får ju välja om man vill ha faktura, delbetalning eller kortbetalning..

Sixth/Hertz Hyr man bil så behöver man inte köpa till försäkring, Amex täcker det.

Gekås i Ullared ?

Alla hotell samt flygplatser jag har varit på..
Sist vi var i Dubrovnik så accepterades Amex överallt.. Var även i Tyskland i våras och betalade nästan överallt med Amex..

Detta är ställen jag använder mitt kort på, kan säkert ha glömt nåt, men du får en liten fingervisning iaf.. Sen om det skiljer sig från stad till stad det kan jag inte svara på. Men vet att när vi åker till någon utav storstäderna Stockholm/GBG så fungerar kortet i alla butiker vi har handlat..

Senast redigerat 2018-10-17 09:15
Ursprungligen av PaO:

Trodde du bara betalade med Apple Pay ?

Har inte kunnat använda det särskilt mycket alls faktiskt. Har Rikskort via jobbet så har kunnat betala på några lunchrestauranger, men nu med Amex ska jag nog kunna prova oftare!

Ursprungligen av PaO:

Vad ligger årsavgiften på ett sådant kort?

Vi har SAS Amex Premium hemma, kostar enligt deras hemsida 85 kr/mån i medlemsavgift.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-17 09:35
Ursprungligen av Ida Blix:

Vi har SAS Amex Premium hemma, kostar enligt deras hemsida 85 kr/mån i medlemsavgift.

Med vilken cashback?

Ursprungligen av zinned:

Med vilken cashback?

SAS-korten ger Eurobonus-poäng. "15 extrapoäng per 100 kr och 30 extrapoäng per 100 kr vid köp av flygbiljetter på sas.se."

Tillägg: plus då att om vi handlar för 150 000 per år får vi en 2 för en 1-resa någonstans i världen med Star Alliance. Vi bestämde oss för att testa ett år eller så, får se om vi byter till nått annat.

Äsch, jag hoppar på efter ha läst @Hoya inlägg:) Sökte ett Blue Cashback kort som då kommer att ersätta mitt Q8OK kort

Tack för listan, det är inte alltid lätt att se vilka butiker som tar Amex eftersom många har slutat med att visa vilka kort de tar.

SAS AMEX Premium har ju en kampanj nu där man får första året gratis så det kan vara värt att testa. Väldigt smidigt kort. "Elite"-kortet ger ju även 20.000 statusgrundande poäng (vilket gör dig till minst Silver på EuroBonus) och lite mer EB-poäng när du handlar. Hade ett sådant tidigare, mest för att man samlade mer poäng då jag ändå är "Gold for Life" hos SAS.

Flyger man ofta med SAS så lönar det sig.

Ursprungligen av BlackSmp:

Äsch, jag hoppar på efter ha läst @Hoya inlägg:) Sökte ett Blue Cashback kort som då kommer att ersätta mitt Q8OK kort

Tack för listan, det är inte alltid lätt att se vilka butiker som tar Amex eftersom många har slutat med att visa vilka kort de tar.

Vi hade ett OKQ8-kort tidigare, riktigt bra cashback där ett tag, men de har försämrat det enormt vilket är varför vi bestämde oss för att prova nått annat.

Ursprungligen av papa_keno:

Fast är det någon som fått det att funka? Testade köpa snus på pressbyrån samt hämtade en beställning på webhallen. Fail på bägge.

Jag tror inte butikernas apparater ännu har stöd för detta utan att det måste rullas ut ny mjukvara. Det tycker jag de borde ha löst innan folk ansluter sina kort.

Just nu kommer det endast funka på ICA, Apoteket hjärtat och på iZettle terminaler. Dvs på alla de ställen som accepterarar Amex contactless payment.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-17 10:12
Ursprungligen av gneken:

Just nu kommer det endast funka på ICA, Apoteket hjärtat och på iZettle terminaler. Dvs på alla de ställen som accepterarar Amex contactless payment.

Vaddå? Inte på alla de ställen som @Hoya nämnde i inlägg #43?

Ursprungligen av zinned:

Vaddå? Inte på alla de ställen som @Hoya nämnde i inlägg #43?

Jag är dock inte säker på att @Hoya betalar kontaktlöst på alla de ställena. Kan ju vara med chip...

Ursprungligen av gneken:

Just nu kommer det endast funka på ICA, Apoteket hjärtat och på iZettle terminaler. Dvs på alla de ställen som accepterarar Amex contactless payment.

Har du nån koll på varför Amex inte går att köra kontaktlöst på alla ställen med sådana terminaler?

Ursprungligen av zinned:

Vaddå? Inte på alla de ställen som @Hoya nämnde i inlägg #43?

Ursprungligen av Ida Blix:

Jag är dock inte säker på att @Hoya betalar kontaktlöst på alla de ställena. Kan ju vara med chip...

Ursprungligen av Ida Blix:

Har du nån koll på varför Amex inte går att köra kontaktlöst på alla ställen med sådana terminaler?

Han måste betalat med chip, tänker mer att det är ställen som tar emot amexbetalningar med fysiskt kort.

Vad jag läst på ett annat forum så behöver betalningsförmedlarna, exempelvis Nets som är stora här, ha stöd för kontaktlös betalning med Amex. Sedan behöver terminalerna certifieras och kanske uppgraderas för att det skall funka i verkligheten.

Citerar Fredrik Sauter från American Express.
"Framtidens betalningar är här! Nu tar vi äntligen steget och erbjuder Apple Pay till alla våra privatkunder. Vi accelererar därför utrullningen av ställen som accepterar Amex contactless och inom de närmsta månaderna kommer det mängder med nya butiker där du kan betala med Apple Pay. Nu räcker det alltså med klockan på armen när du går hemifrån! All info finns här: Apple Pay Information & Guide | American Express SE #Amex #ApplePay"

Ursprungligen av gneken:

Han måste betalat med chip, tänker mer att det är ställen som tar emot amexbetalningar med fysiskt kort.

Vad jag läst på ett annat forum så behöver betalningsförmedlarna, exempelvis Nets som är stora här, ha stöd för kontaktlös betalning med Amex. Sedan behöver terminalerna certifieras och kanske uppgraderas för att det skall funka i verkligheten.

Alltid är det nått... Hoppas det löser sig, trist att det inte funkar överallt. Tänker att Apple Pay borde hjälpa dock, då ser ju inte butiken vilket kort det är?

Ursprungligen av Ida Blix:

Alltid är det nått... Hoppas det löser sig, trist att det inte funkar överallt. Tänker att Apple Pay borde hjälpa dock, då ser ju inte butiken vilket kort det är?

Terminalen snappar fortfarande upp vilket kort det är. Många verkar tro att man kommer att kunna betala med Amex på ställen som inte tar Amex, men så är inte heller fallet.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-17 10:53
Ursprungligen av gneken:

Han måste betalat med chip, tänker mer att det är ställen som tar emot amexbetalningar med fysiskt kort.

Vad jag läst på ett annat forum så behöver betalningsförmedlarna, exempelvis Nets som är stora här, ha stöd för kontaktlös betalning med Amex. Sedan behöver terminalerna certifieras och kanske uppgraderas för att det skall funka i verkligheten.

Citerar Fredrik Sauter från American Express.
"Framtidens betalningar är här! Nu tar vi äntligen steget och erbjuder Apple Pay till alla våra privatkunder. Vi accelererar därför utrullningen av ställen som accepterar Amex contactless och inom de närmsta månaderna kommer det mängder med nya butiker där du kan betala med Apple Pay. Nu räcker det alltså med klockan på armen när du går hemifrån! All info finns här: Apple Pay Information & Guide | American Express SE #Amex #ApplePay"

Ok, då är det definitivt inte aktuellt med AMEX förrän kanske om ett år...om någonsin.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2018-10-17 11:08

@zinned

Du skrev ” Fast jag är fortfarande nyfiken på vilka kedjor som tar Amex? ” Inlägg #37

Ber om ursäkt ifall jag vilseledde dig, inte alls min mening, jag uppfattade frågan som att du undrade vilka butiker/affärer som accepterar Amex som betalmedel.

Jag har SEB som bank, där stöds ju inte Apple Pay så jag har aldrig provat det, har heller inte hunnit prova Amex med Apple Pay då det precis har släppts.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-17 11:47
Ursprungligen av Hoya:

@zinned

Du skrev ” Fast jag är fortfarande nyfiken på vilka kedjor som tar Amex? ” Inlägg #37

Ber om ursäkt ifall jag vilseledde dig, inte alls min mening, jag uppfattade frågan som att du undrade vilka butiker/affärer som accepterar Amex som betalmedel.

Jag har SEB som bank, där stöds ju inte Apple Pay så jag har aldrig provat det, har heller inte hunnit prova Amex med Apple Pay då det precis har släppts.

Aha, inga problem

Det är med ApplePay det blir intressant, att skaffa ett nytt kort för att tvingas ha det fysiskt med mig är 1984...inte intressant

Bevaka tråden