Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Installera Firefox

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Får inte min Firefox att fungera.......
Från vilken webbläsare är det lämpligt att installera Firefox? Ska det vara skivavbild man installerar?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-10-17 10:26

Det ska ALLTID vara från skivavbild man installerar webbläsare som inte heter Safari

Edit: Ser att Firefox kör en annan variant som jag personlige skulle hålla mig från

Ursprungligen av Innis:

...kör en annan variant som jag personlige skulle hålla mig från...

Vilken annan variant? Och var hittar du den?

Här är det dmg-filer:
https://www.mozilla.org/sv-SE/firefox/all/
https://www.mozilla.org/sv-SE/firefox/new/

Ursprungligen av calinou:

...Från vilken webbläsare är det lämpligt att installera Firefox...

Spelar ingen som helst roll.

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-10-17 11:36
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Vilken annan variant? Och var hittar du den?

Här är det dmg-filer:
https://www.mozilla.org/sv-SE/firefox/all/
https://www.mozilla.org/sv-SE/firefox/new/

Du har helt rätt.

Nu har jag installerat enligt länken från @Jesper Ohlsson. Undrar om det är det verkligen normalt att den hamnar där i Finder?

Det där är inte själva programmet, utan det är installationsfilen. Den ska du mata ut när du har installerat.

Se punkt 2.1 på den här listan:
https://www.enkelteknik.se/installera-och-avi...

Senast redigerat 2018-10-17 15:50
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det där är inte själva programmet, utan det är installationsfilen. Den ska du mata ut när du har installerat.

Men varför ska den hamna under enheter av alla ställen? Då hänger den sig om jag matar ut. Det har varit så varje gång jag provat installera den.

Ursprungligen av calinou:

Men varför ska den hamna under enheter av alla ställen...

- Om Firefox är igång, avsluta det.
- Läs mitt förra inlägg en gång till.
- Följ instruktionerna i den länkade artikeln.

Nu är vi inne på en av de saker som jag tycker att Apple borde implementera - En ordentlig av- och på-installerare. Så att "vanliga" användare kan installera program på ett enklare sätt.
En positiv bieffekt är också att en avinstallerare skulle (ha möjligheten att) radera inställningsfiler och tillägg som det aktuella programmet har lagt till.
Detta skulle vara en enkel sak att implementera, men men...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-17 17:14
Ursprungligen av carlsson:

Nu är vi inne på en av de saker som jag tycker att Apple borde implementera - En ordentlig av- och på-installerare. Så att "vanliga" användare kan installera program på ett enklare sätt.
En positiv bieffekt är också att en avinstallerare skulle (ha möjligheten att) radera inställningsfiler och tillägg som det aktuella programmet har lagt till.
Detta skulle vara en enkel sak att implementera, men men...

App Store ?

Jag har sert något util som automatiskt monterade, installerade och avmonterade DMGer. Kommer dock inte ihåg namnet på programmet.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-17 19:11
Ursprungligen av calinou:

Nu har jag installerat enligt länken från @Jesper Ohlsson. Undrar om det är det verkligen normalt att den hamnar där i Finder?

Det är skillnad på att ladda ner och installera. Har du verkligen installerat det? Eller kör du Firefox från den nedladdade skivavbilden?

Nu har jag fastnat där.......Har lagt den i mappen och det händer ingenting.....

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det där är inte själva programmet, utan det är installationsfilen. Den ska du mata ut när du har installerat.

Se punkt 2.1 på den här listan:
https://www.enkelteknik.se/installera-och-avi...

Försöker följa instruktionerna med det stämmer inte med verkligheten. Fast en bit har jag kommit......

Denna får jag hela tiden när jag ska öppna Firefox från dockan.

Ursprungligen av calinou:

Denna får jag hela tiden när jag ska öppna Firefox från dockan.

Ja, den dyker upp första gången du öppnar programmet. Svara "öppna", så ska den inte dyka upp nästa gång.

Men det förutsätter att du har gjort rätt vid installationen. Om du fortfarande sitter och försöker köra programmet från en skivavbild, så lär du nog inte bli av med den frågan.

Gör så här:
- Om Firefox är igång, avsluta det.
- Ta bort Firefox-ikonen från Dockan.
- Öppna den nedladdade dmg-filen.
- Dra programmet från dmg-filen till din Program-mapp. Om den säger att den redan finns, välj då att ersätta.
- Dubbelklicka på programmet i Program-mappen - inte i dmg-filen.
- Svara på eventuell fråga om att öppna programmet.
- Högerklicka på ikonen i Dockan, och välj "Behåll i Dock".

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Ja, den dyker upp första gången du öppnar programmet. Svara "öppna", så ska den inte dyka upp nästa gång.

Men det förutsätter att du har gjort rätt vid installationen. Om du fortfarande sitter och försöker köra programmet från en skivavbild, så lär du nog inte bli av med den frågan.

Gör så här:
- Om Firefox är igång, avsluta det.
- Ta bort Firefox-ikonen från Dockan.
- Öppna den nedladdade dmg-filen.
- Dra programmet från dmg-filen till din Program-mapp. Om den säger att den redan finns, välj då att ersätta.
- Dubbelklicka på programmet i Program-mappen - inte i dmg-filen.
- Svara på eventuell fråga om att öppna programmet.
- Högerklicka på ikonen i Dockan, och välj "Behåll i Dock".

Gjorde punkt 1 dvs ta bort ikonen från dockan
Vad ska jag göra sedan?
dmg filen finns på skrivbordet ser det ut som
resten som hör till Firefox finns enligt bilden.
Vem inte riktigt vad jag ska dra till vad?

Ursprungligen av calinou:

...Vem inte riktigt vad jag ska dra till vad?

Du har en Firefox-ikon till vänster i fönstret.
Du har en grön pil som visar riktningen.
Du har en genväg till din Program-mapp till höger i fönstret.

Hur i hela världen kan det vara någon tveksamhet vad du ska dra, och vart?

(Om du vill så kan du i stället dra till Program-mappens genväg som du har bland Favoriter ute i vänsterkolumnen. Det går också bra, men den stora ikonen till höger är ju lättare att pricka.)

Ursprungligen av calinou:

Gjorde punkt 1 dvs ta bort ikonen från dockan

Att ta bort ikonen var ju faktiskt punkt 2 på min lista. Nu blir du säkert sur på mig igen, men att du kallar det för punkt 1 tycker jag säger en del om din förmåga att ta instruktioner.

Senast redigerat 2018-10-18 21:27
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du har en Firefox-ikon till vänster i fönstret.
Du har en grön pil som visar riktningen.
Du har en genväg till din Program-mapp till höger i fönstret.

Hur i hela världen kan det vara någon tveksamhet vad du ska dra, och vart?

(Om du vill så kan du i stället dra till Program-mappens genväg som du har bland Favoriter ute i vänsterkolumnen. Det går också bra, men den stora ikonen till höger är ju lättare att pricka.)

Att ta bort ikonen var ju faktiskt punkt 2 på min lista. Nu blir du säkert sur på mig igen, men att du kallar det för punkt 1 tycker jag säger en del om din förmåga att ta instruktioner. :/

Tack för hjälpen och ditt tålamod att förklara! nu fungerar det. Första gången jag gör på så sätt att ta bort filer i samband med att installera ett program därför blev jag lite osäker med varför man ska hålla på det viset.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-18 23:49

Det beror på att du gjorde fel först, och då måste "återställa" det, så du kan fortsätta med det rätta förfarandet att installera/köra Firefox

Ursprungligen av kenjon:

Det beror på att du gjorde fel först, och då måste "återställa" det, så du kan fortsätta med det rätta förfarandet att installera/köra Firefox

Jag gör alltid fel men tur att man kan fråga och få hjälp här.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-19 12:53

Nej, nu har du väl gjort rätt!

1
Bevaka tråden