Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ser din bästa AW-urtavla ut?

Tråden skapades och har fått 57 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Det här med vädret... Verkar vara oerhört viktigt för många att man ska kunna se vädret på sin dator/telefon/klocka. "Har ni inga fönster" tänker jag då...? ?

Jag kollar också vädret ibland, men det är för att se hur det blir i eftermiddag, eller om nån dag. Då behöver man likförbannat en dator/webplats, och då blir det yr.no för min del.

Min fru är likadan, vill också se vad det är för väder, trots att det räcker för henne att titta ut genom ett fönster. Men det är nog nåt jag aldrig förstått helt enkelt.

Tur att alla inte är som jag. ?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-17 13:42

@carlsson Lite svårt att veta temperaturen genom att titta genom fönstret. För övrigt så är det data för hela dagen som är intressant för mig, inte bara hur det är just för tillfället.

Ursprungligen av zinned:

@carlsson Lite svårt att veta temperaturen genom att titta genom fönstret. För övrigt så är det data för hela dagen som är intressant för mig, inte bara hur det är just för tillfället.

Sant.
Här hos mig just nu är det en fin höstdag och "skitkallt". Räcker inte det?

Men ser du temp och väder för hela dagen på klockan?
Att det är bra kan jag absolut förstå. "Just nu är det mulet, men på eftermiddagen börjar det regna" är ju asbra om man cyklar eller behöver röra sig ute.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-17 13:49
Ursprungligen av carlsson:

Sant.
Här hos mig just nu är det en fin höstdag och "skitkallt". Räcker inte det?

Visst, bor man i norrland som du så kanske det är så För oss nere på kontinenten så kan vädret, och temperaturen, vara mer omväxlande och kräver då helt olika ytterkläder

Ursprungligen av carlsson:

Men ser du temp och väder för hela dagen på klockan?
Att det är bra kan jag absolut förstå. "Just nu är det mulet, men på eftermiddagen börjar det regna" är ju asbra om man cyklar eller behöver röra sig ute.

Absolut ser jag både temp och väder för hela dagen på klockan.

Ursprungligen av carlsson:

Det här med vädret... Verkar vara oerhört viktigt för många att man ska kunna se vädret på sin dator/telefon/klocka. "Har ni inga fönster" tänker jag då...? ?

Jag kollar också vädret ibland, men det är för att se hur det blir i eftermiddag, eller om nån dag. Då behöver man likförbannat en dator/webplats, och då blir det yr.no för min del.

Min fru är likadan, vill också se vad det är för väder, trots att det räcker för henne att titta ut genom ett fönster. Men det är nog nåt jag aldrig förstått helt enkelt.

Tur att alla inte är som jag. ?

Jag kollar ofta, så jag vet vad jag kan förvänta mig, mest om temp, vind och molnighet...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-17 18:26

Vafalls!

Har tidsresan försvunnit?
Det var ju asgrymt att snurra på kronan för att se hur vädret skulle utveckla sig under dagen!
Då behövde man inte fråga yr.no om prognosen!

Ursprungligen av zinned:

Visst, bor man i norrland som du så kanske det är så För oss nere på kontinenten så kan vädret, och temperaturen, vara mer omväxlande och kräver då helt olika ytterkläder

Absolut ser jag både temp och väder för hela dagen på klockan.

Jag förstår att götlänningar har andra andra behov än oss...

Jag har en gammal OG på jobbet som jag är mindre rädd om och på S4 har jag komplikationerna:
Batteri - väder - favorit-kontakt - Gymaholic - datum - puls - AutoSleep - aktivitet .

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-18 08:13
Ursprungligen av Mackan1984:

Jag har en gammal OG på jobbet som jag är mindre rädd om och på S4 har jag komplikationerna:
Batteri - väder - favorit-kontakt - Gymaholic - datum - puls - AutoSleep - aktivitet .

Oj, det lät omständigt att ha 2!

Hur ofta byter du? När byter du?

Synkar de bra? Är det inte jobbigt att behöva ladda 2 osv ?

Ursprungligen av henke12:

Oj, det lät omständigt att ha 2!

Hur ofta byter du? När byter du?

Synkar de bra? Är det inte jobbigt att behöva ladda 2 osv ?

Nej skitsmidigt ?
Har arbetsklockan i bilen på en smidig laddare som får plats i kopphållaren.
När jag åker till jobbet så laddar den, tar av S4an och byter plats med den, knappar in koden och den synkar dagens/nattens aktivitet direkt.
Byter tillbaks när jag parkerat hemma.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-18 08:21
Ursprungligen av Mackan1984:

Nej skitsmidigt ?
Har arbetsklockan i bilen på en smidig laddare som får plats i kopphållaren.
När jag åker till jobbet så laddar den, tar av S4an och byter plats med den, knappar in koden och den synkar dagens/nattens aktivitet direkt.
Byter tillbaks när jag parkerat hemma.

Smart!

Jag har "kontorsjobb" så jag ids inte byta
Generation 0 får pensioneras!

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-10-18 11:20
Ursprungligen av jakobnilsson:

Eftersom jag inte vill ha "analoga" visare begränsas tillgången en del. Så här ser min tavla ut, och egentligen behöver jag inte solens upp- och nedgång men tycker det ser konstigt ut när den platsen är tom.

https://dl.dropbox.com/s/ehdv5b3tm6i5o6b/jakob_urtavla.png?dl=0

Vad är den uppe till vänster för något?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-18 11:34
Ursprungligen av jonasn:

Vad är den uppe till vänster för något?

Temperatur.

Ursprungligen av jonasn:

Vad är den uppe till vänster för något?

"Väder" som visar temperaturen just nu samt lägst och högst under dygnet

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-10-18 12:02
Ursprungligen av BlackSmp:

"Väder" som visar temperaturen just nu samt lägst och högst under dygnet

Hm. Om det är inbyggda väderappen så är den ändrad från S3. Synd, jag gillade den där!

Ursprungligen av jonasn:

Hm. Om det är inbyggda väderappen så är den ändrad från S3. Synd, jag gillade den där!

Det beror på vilken väderkomplikation som du använder. Det finns olika för olika urtavlor och platser på Infographics urtavlorna.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-10-18 22:42

Gillar inte de med visare (speciellt då det inte är en rund klocka), så kör med digital tid.

Vill också ha det viktigaste för både jobbet och privat tydligt direkt på skärmen; nästa möte som kommer upp, och tid och plats för det.

Har också med aktivitet och kaloriintag (separat komplikation/app Lifesum). samt väder (även om jag ser ut genom fönstret så ser jag inte temperatur och vind).

Jättenöjd med både denna urtavla och min nya AW4:a!

Ursprungligen av omartint:

Gillar inte de med visare (speciellt då det inte är en rund klocka), så kör med digital tid.

Vill också ha det viktigaste för både jobbet och privat tydligt direkt på skärmen; nästa möte som kommer upp, och tid och plats för det.

Har också med aktivitet och kaloriintag (separat komplikation/app Lifesum). samt väder (även om jag ser ut genom fönstret så ser jag inte temperatur och vind).

Jättenöjd med både denna urtavla och min nya AW4:a!

https://i.imgur.com/SzxTzkb.jpg

Vi har rätt lika upplägg du och jag!

  • Medlem
  • 2018-10-19 17:55

Med risk för att mitt inlägg blir raderat kommer här mina Gear Sport urtavlor jag laddat ned till klockan ?

Ursprungligen av PaO:

Med risk för att mitt inlägg blir raderat kommer här mina Gear Sport urtavlor jag laddat ned till klockan ?

En del snygga! Linus på Linjen var rolig ?

  • Medlem
  • 2018-10-19 19:57
Ursprungligen av jakobnilsson:

En del snygga! Linus på Linjen var rolig ?

Ja vissa är bättre än andra och linus är kul
Blir svart i AOD mode
Byter faktiskt rätt ofta mellan vissa av dem

Ursprungligen av PaO:

Med risk för att mitt inlägg blir raderat kommer här mina Gear Sport urtavlor jag laddat ned till klockan ?

Bortsett på Linus på linjen förstår jag varför Apple håller fast i urtavlorna.
Jag mår dåligt när jag har fler än fem att välja mellan.
Likförbannat använder jag max 2 ?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-10-19 21:34
Ursprungligen av jakobnilsson:

Vi har rätt lika upplägg du och jag!

Jo, tycker att det är en effektiv och funktionell urtavla! Går också snabbare och tydligare att läsa både tid, datum med siffror/digitalt och kommande aktivitet/kalenderhändelse.

För mig så tycker jag att alla elektroniska klockor har fyra viktiga basuppgifter; aktuell tid/datum, kommande kalenderhändelser/aktiviteter, hälsa/träning och notiser från telefon/appar.

Resten och övriga funktioner hos klockan är bara bra bonusar.

Gillar också det "cleana" och modernistiska/funktionella upplägg som Infograph Modular har.

Skulle dock vara kul om Apple så småningom släppte lite fler digitala/siffer-urtavlor, då det inte skadar med lite olika variation och alternativ (även om jag är mycket nöjd med den nuvarande)!

Den bästa överraskningen med min AW4 är dock att batteritiden är så mycket bättre än vad jag trodde/läste om. Var rädd att den inte skulle räcka hela dagarna ut, men har ofta 50-80% kvar på kvällarna!

Bra jobbat av Apple (även om jag misstänker att den minskar kraftigt när Telenor får eSIM och jag börjar använda LTE på klockan).

Kan lägga till att Apple Watch fann problem med min vilopuls för cirka 2 år sen.
Har alltid varit orolig om mitt hjärtas puls och varit smått hypokondrisk.
Fick reda på sen genom series 2 att min vilopuls var 20 slag/min för mycket och fick medicin för det och efter att jag ägt klockan och medicinen lugnande sig (antagligen stresshormoner) i mig med 30+ slag/min nu 1,5 år senare.
Käkar ingen medicin och ca 10kg lättare.
Sambon som jag ordna en series 3 för en månad sen ser samma mönster.
Apple Watch kanske inte räddar liv men enligt mig förlänger den liv just nu.

Senast redigerat 2018-10-19 22:18

Jag har funderat på detta en stund och försökt förstå varför Siriurtavlan var min favorit på Serie2 men Infographic på S4...

Jag kommer nog fram till att det har med den större skärmen att göra. Nu tycker jag att Infographics ger en bra kombination av en traditionell urtavla samtidigt som den utnyttjar den rektangulära ytan medan det finns för liten yta på pre-S4.

Däremot så förstår jag inte varför Apple har har halvminutersmarkörer istället för minutmarkörer. Det är helt obegripligt och gör bara urtavlan mer svårläst.

Ursprungligen av Mackan1984:

Kan lägga till att Apple Watch fann problem med min vilopuls för cirka 2 år sen.
Har alltid varit orolig om mitt hjärtas puls och varit smått hypokondrisk.
Fick reda på sen genom series 2 att min vilopuls var 20 slag/min för mycket och fick medicin för det och efter att jag ägt klockan och medicinen lugnande sig (antagligen stresshormoner) i mig med 30+ slag/min nu 1,5 år senare.
Käkar ingen medicin och ca 10kg lättare.
Sambon som jag ordna en series 3 för en månad sen ser samma mönster.
Apple Watch kanske inte räddar liv men enligt mig förlänger den liv just nu.

Värt en egen tråd...

Personligen så har jag minskat nästan 20 kg bland annat genom det inbillade trycket att avsluta ringar varje dag.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-10-22 10:14
Ursprungligen av omartint:

Personligen så har jag minskat nästan 20 kg bland annat genom det inbillade trycket att avsluta ringar varje dag.

Även det värt en egen tråd. Den första "gameification" som har fungerat på mig.

Dags att väcka denna tråd till liv igen. Jag tycker numera att infograf är svårläst. Det är helt enkelt svårt att se vad klockan är så jag bråkar gått tillbaka till min gamla favorit som fått nytt liv med serie 4

Bilder där jag hela tiden påminns som glada minnen eftersom bilderna ändras hela tiden. Fantastical och Bättre dag ger den information som jag behöver

På jobbet växlar jag till den gamla hederliga Siriurtavlan

Bevaka tråden