Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Gurra:

Det är en myt att Amex är dyrare för butiken. Anledningen till att färre butiker (i Sverige) tar Amex är att terminalerna kommer förberedda för Visa och Mastercard och butikerna måste skriva ett separat avtal med Amex, men kostnaden är densamma.

I övrigt håller jag med vad tidigare sagts i tråden att idag tar de flesta Amex även i Sthlm. Det är mitt default-kort och skulle gissa på att jag har 30-1 Amex-Mastercard en vanlig månad. De enda ställen jag handlar på som inte tar Amex är mindre lunchrestauranger.

Är ingen myt, har en bekant som äger en restaurang och vi pratade om det för något år sedan och han nämnde att han riktigt avskyr när folk kommer och vill betala med Amex-kort då det kostar han nästan dubbelt så mycket gentemot MasterCard och VISA.

  • Medlem
  • Boston
  • 2018-10-16 22:29
Ursprungligen av Hank Solo:

Är ingen myt, har en bekant som äger en restaurang och vi pratade om det för något år sedan och han nämnde att han riktigt avskyr när folk kommer och vill betala med Amex-kort då det kostar han nästan dubbelt så mycket gentemot MasterCard och VISA.

Min bror har varit nordenchef för Amex i ett antal år (nu på Amex travel) och säger att det inte är dyrare numera. Det var absolut sant för 10-20 år sen men inte idag. Föreslår att din bekant kontaktar Amex och ser över sitt avtal.

Men nu har vi kommit lite off topic. Jag är glad att Amex nu stödjer Apple Pay. Sen återstår väl att se hur många butiker som börjar ta Apple Pay, Amex eller inte.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-16 23:16

Amex var ju superbra!!! Men, min telefon har fått världens svagaste signal mellan telefon och terminal. Fungerar knappt alls. I helgen var jag i en butik och utan andra kunde. Testade mig då fram och efter mycket försökande lyckades jag. Testade exakt samma "vinkel" på Donken nyss. Ingen kontakt. F_n, misstänker hårdvarufel. Men, hur gör man hard reset eller vad det heter på XS? Vill testa det först, innan jag knallar iväg till en butik.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-17 00:58

Första träffen på Google ger:
http://www.iphonehacks.com/2018/09/how-hard-r...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-17 09:11
Ursprungligen av Hank Solo:

Anledningen till att färre butiker har stöd för Amex är för att de nästan tar dubbelt betalt från butiken för varje transaktion gentemot MasterCard och VISA.

Sedan är väl AMEX också endast kreditkort, väl? Det är för mig ett minus.

Ursprungligen av zinned:

Sedan är väl AMEX också endast kreditkort, väl? Det är för mig ett minus.

Ja, det stämmer att det endast är ett kreditkort.

  • Medlem
  • 2018-10-17 09:32
Ursprungligen av Ida Blix:

Ja, det stämmer att det endast är ett kreditkort.

Amexblue är betalkort.

Ursprungligen av garda:

Amexblue är betalkort.

Det har du helt rätt i, det är jag som lite slarvigt använder kreditkort för de kort där du får en faktura att betala i efterhand jämfört med korten där pengarna dras från ditt konto direkt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-17 09:43
Ursprungligen av garda:

Amexblue är betalkort.

Men verkar inte ge någon cashback.

Ursprungligen av Ida Blix:

Det har du helt rätt i, det är jag som lite slarvigt använder kreditkort för de kort där du får en faktura att betala i efterhand jämfört med korten där pengarna dras från ditt konto direkt.

En nyfiken fråga där, får du fakturan som e-faktura? Den räntan som gäller för ditt kort, den blir endast aktuell om du dröjer med att betala fakturan?

Ursprungligen av zinned:

Men verkar inte ge någon cashback.

En nyfiken fråga där, får du fakturan som e-faktura? Den räntan som gäller för ditt kort, den blir endast aktuell om du dröjer med att betala fakturan?

Cashbacken verkar finns på Amex Blue Cashback som är ett kreditkort (efter vad jag förstod på Amexsida)

Jag har också fattat det som att om jag betalar hela fakturan så utgår ingen ränta på beloppet.

Edit... Från Amexsida om Blue Cashback

Citat:

Inga räntekostnader tillkommer. Betala bara fakturan i sin helhet varje månad.

Ursprungligen av zinned:

Men verkar inte ge någon cashback.

En nyfiken fråga där, får du fakturan som e-faktura? Den räntan som gäller för ditt kort, den blir endast aktuell om du dröjer med att betala fakturan?

Yes, e-faktura utan ränta om jag betalar hela beloppet direkt.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-17 09:52
Ursprungligen av Ida Blix:

Yes, e-faktura utan ränta om jag betalar hela beloppet direkt.

Bra det

Ursprungligen av BlackSmp:

Cashbacken verkar finns på Amex Blue Cashback som är ett kreditkort (efter vad jag förstod på Amexsida)

Jag har också fattat det som att om jag betalar hela fakturan så utgår ingen ränta på beloppet.

Edit... Från Amexsida om Blue Cashback

Ok, så man kan inte få ett AMEX som kreditkort och samtidigt få cashback. Då måste man ha ett kreditkort, där det egentligen endast finns ett val - AMEX Blue Cashback. Detta kostar 35 kr/mån och ger 1,25% cashback, dvs att man måste använda kortet för köp på minst 3000 kr i månaden bara för att täcka kortkostnaden. Jag ser inte hur AMEX egentligen kan vara ett kort för någon annan än höginkomsttagare eller de som reser mycket.

  • Medlem
  • Boston
  • 2018-10-17 11:14
Ursprungligen av zinned:

Bra det

Ok, så man kan inte få ett AMEX som kreditkort och samtidigt få cashback. Då måste man ha ett kreditkort, där det egentligen endast finns ett val - AMEX Blue Cashback. Detta kostar 35 kr/mån och ger 1,25% cashback, dvs att man måste använda kortet för köp på minst 3000 kr i månaden bara för att täcka kortkostnaden. Jag ser inte hur AMEX egentligen kan vara ett kort för någon annan än höginkomsttagare eller de som reser mycket.

Att spendera 3000kr/månad på allt man handlar kan väl knappast räknas som höginkomsttagare, eller? Jag använder mitt Amex till allt, mat, kläder etc.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-10-17 11:30
Ursprungligen av zinned:

Bra det

Ok, så man kan inte få ett AMEX som kreditkort och samtidigt få cashback. Då måste man ha ett kreditkort, där det egentligen endast finns ett val - AMEX Blue Cashback. Detta kostar 35 kr/mån och ger 1,25% cashback, dvs att man måste använda kortet för köp på minst 3000 kr i månaden bara för att täcka kortkostnaden. Jag ser inte hur AMEX egentligen kan vara ett kort för någon annan än höginkomsttagare eller de som reser mycket.

3000 är ju typ maten för en månad, allt över det är bonus?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-17 11:46
Ursprungligen av Gurra:

Att spendera 3000kr/månad på allt man handlar kan väl knappast räknas som höginkomsttagare, eller? Jag använder mitt Amex till allt, mat, kläder etc.

Ursprungligen av Json_81:

3000 är ju typ maten för en månad, allt över det är bonus?

Först o främst måste ju då all mat handlas på ett ställe som tar AMEX contactless. Det var ju tydligen inte många. Sedan så handlas det inte så mycket kläder varje månad. Övriga utgifter är löpande som kommer med e-faktura från diverse bolag och tjänsteleverantörer och där blandas heller inte AMEX in.

Så jag kan inte se hur man skulle komma upp i så pass mycket utgifter som betalas med AMEX...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-10-17 12:27
Ursprungligen av zinned:

Först o främst måste ju då all mat handlas på ett ställe som tar AMEX contactless. Det var ju tydligen inte många. Sedan så handlas det inte så mycket kläder varje månad. Övriga utgifter är löpande som kommer med e-faktura från diverse bolag och tjänsteleverantörer och där blandas heller inte AMEX in.

Så jag kan inte se hur man skulle komma upp i så pass mycket utgifter som betalas med AMEX...

Cashbacken kräver ju inte contactless.

Med mat, bränsle etc ligger iaf jag sällan under 8-10k per månad som betalas med kort.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-17 13:39
Ursprungligen av Json_81:

Cashbacken kräver ju inte contactless.

Sant men jag gör det, då jag har lämnat 1900-talet bakom mig

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-10-17 13:43
Ursprungligen av zinned:

Sant men jag gör det, då jag har lämnat 1900-talet bakom mig

Önskar jag kunde göra det med...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-17 13:50
Ursprungligen av Json_81:

Önskar jag kunde göra det med...

Kan jag så kan väl du?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-17 13:56

35 kr/mån, 1,25% cashback?

Jag handlar för 6500 per månad på mitt ST1-kort utan cashback, utan månadsavgift.

Skulle jag byta blir det 81-35=46 kronor ren och skär vinst!
Man kan inte få mig att orka något för 46 kronor... Ni som har cashback, är det detta ni får eller har ni radikalt bättre deals?

Ursprungligen av zinned:

Kan jag så kan väl du?

Inte förrän butiker etc har kommit ikapp med tekniken som behövs. Jag orkar inte hålla på och jaga rätt på ersättare till alla ställen som inte fått till nfc än. Det kommer ju. Har inte så bråttom.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-10-17 16:13
Ursprungligen av zinned:

Kan jag så kan väl du?

Ursprungligen av Ida Blix:

Inte förrän butiker etc har kommit ikapp med tekniken som behövs. Jag orkar inte hålla på och jaga rätt på ersättare till alla ställen som inte fått till nfc än. Det kommer ju. Har inte så bråttom.

Precis. Jag skaffade ett ST1-kort för att testa och är inte särskilt imponerad över var man kan använda klockan för att betala.
Jag använder SAS mastercard för att samla poäng dessutom, så varken Nordea eller ST1 känns aktuellt.
AmEx skulle visserligen lösa det problemet, men att alldeles för få ställen häromkring accepterar som sagt kontaktlöst så det känns inte värt att byta till ett kreditkort som accepteras på färre ställen, även om det inte verkar vara lika illa som för enligt tråden.

Och även om bensinmackar har kontaktlöst så har inte pumparna det.
Gå in i butiken för att betala är inte enklare än att plocka fram kortet

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-17 19:00

Gå in i butiken? Tankar du inte med St1-appen?

  • Medlem
  • 2018-10-18 02:48
Ursprungligen av pesc:

35 kr/mån, 1,25% cashback?

Jag handlar för 6500 per månad på mitt ST1-kort utan cashback, utan månadsavgift.

Skulle jag byta blir det 81-35=46 kronor ren och skär vinst!
Man kan inte få mig att orka något för 46 kronor... Ni som har cashback, är det detta ni får eller har ni radikalt bättre deals?

Jag har Remember just nu med 1% Cash back
Familj på 2 vuxna och 2 barn där jag och min fru trycker så mycket vi kan genom kontot
Blir några tusenlappar kvar efter avdrag för årsavgiften
Har inte hittat något bättre cash back kreditkort om man ser till årsavgift kontra cash back.

  • Medlem
  • 2018-10-18 02:51
Ursprungligen av zinned:

Sant men jag gör det, då jag har lämnat 1900-talet bakom mig

Jag tjänar pengar gladeligen på att inte välja mobilbetalning medan du betalar gärna extra för den funktionen, så olika det kan vara ?

Ursprungligen av PaO:

Jag har Remember just nu med 1% Cash back
Familj på 2 vuxna och 2 barn där jag och min fru trycker så mycket vi kan genom kontot
Blir några tusenlappar kvar efter avdrag för årsavgiften
Har inte hittat något bättre cash back kreditkort om man ser till årsavgift kontra cash back.

du får det att låta som en hetsjakt att jaga så mycket återbäring som möjligt för den där 1% cashback på dina egna spenderade pengar.
Har sett så många människor misslyckas med kreditkort där det helt plötsligt inte gick ena månaden och det betalas in en mindre summa än vad som spenderats och voilà kreditkortet vann.

Fast samtidigt gör ju jag nåt liknande med att dra mer på skatten varje månad för att det är magiskt att se dom dyka upp i midsommar gånger 12 ?

Ursprungligen av Mackan1984:

Fast samtidigt gör ju jag nåt liknande med att dra mer på skatten varje månad för att det är magiskt att se dom dyka upp i midsommar gånger 12 ?

Det där har jag också funderat på, men inte orkat få till. Smart sätt att "spara".

  • Medlem
  • Växjö, Sweden
  • 2018-10-18 08:32
Ursprungligen av PaO:

Jag har Remember just nu med 1% Cash back
Familj på 2 vuxna och 2 barn där jag och min fru trycker så mycket vi kan genom kontot
Blir några tusenlappar kvar efter avdrag för årsavgiften
Har inte hittat något bättre cash back kreditkort om man ser till årsavgift kontra cash back.

Det där konceptet verkar Remember ha slutat med, nu får man "bara" rabatt på en massa webbutiker. (dock hög rabatt) Men ingen årsavgift längre.
Själv har jag kommit fram till att Coop Mer mastercard är förmånligast för min familj. Får dock vänta förgäves på att Coop ska införa Apple Pay. Det är riktigt sega på bollen.
Men med Coop får jag 1% cashback i Coops butiker och samarbetspartners och 0,5% cashback överallt annars. Inga valutapåslag eller avgifter vid kontantuttag heller vilket de verkar ganska ensamma om.

Men någon "hetsjakt" är det ju knappast en fråga om. Ska jag betala något så väljer jag ju mitt kort helt enkelt framför kontanter. Det är ju alltid en icke-fråga då jag aldrig har kontanter på mig. Men ser jag NFC-loggan så lägger jag ju klockan emot istället och betalar med ST1, även om jag "förlorar" cashbacken.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-18 09:16
Ursprungligen av PaO:

Jag tjänar pengar gladeligen på att inte välja mobilbetalning medan du betalar gärna extra för den funktionen, så olika det kan vara ?

Du är lycklig i din värld, du

Jag vill inte krossa bilden men måste korrigera dig. Du tjänar inga pengar, du sparar. Stor skillnad men jag förstår att du gärna vill få det till det

  • Medlem
  • 2018-10-18 17:06
Ursprungligen av zinned:

Du är lycklig i din värld, du

Jag vill inte krossa bilden men måste korrigera dig. Du tjänar inga pengar, du sparar. Stor skillnad men jag förstår att du gärna vill få det till det

Så du menar att jag inte tjänar ju mer jag handlar ?
Naturligtvis tack för tillrätta visningen

Bevaka tråden