Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nu funkar American Express med Apple Pay i Sverige

Tråden skapades och har fått 119 svar. Det senaste inlägget skrevs .

visade sig att jag är Linkedin-"kompis" med Nordenchefen på Amex och såg av en slump att han skrev igår att de rullar ut uppdateringar löpande till terminalerna de kommande månaderna

Ursprungligen av gneken:

Just nu kommer det endast funka på ICA, Apoteket hjärtat och på iZettle terminaler. Dvs på alla de ställen som accepterarar Amex contactless payment.

Men... Borde det inte stå på alla butiker som accepterar contactless OCH Amex. För i listan så förekommer El-Giganten, Clas Ohlson, Biltema med fler som jag vet accepterar kontaktlös betalning.

Eller har Amex ett eget protokoll för NFC? Det känns osannolikt men det kan vara så.

Ursprungligen av BlackSmp:

Men... Borde det inte stå på alla butiker som accepterar contactless OCH Amex. För i listan så förekommer El-Giganten, Clas Ohlson, Biltema med fler som jag vet accepterar kontaktlös betalning.

Eller har Amex ett eget protokoll för NFC? Det känns osannolikt men det kan vara så.

Kan inte tekniken för betalterminaler, men det är nog samma teknik, men olika certifieringar.
Vet inte vilken lista du pratar om, men Ica och apoteket hjärtat tar Amex contactless. Enligt vissa så ska även iZettle-terminaler klara av det.

Ursprungligen av gneken:

Kan inte tekniken för betalterminaler, men det är nog samma teknik, men olika certifieringar.
Vet inte vilken lista du pratar om, men Ica och apoteket hjärtat tar Amex contactless. Enligt vissa så ska även iZettle-terminaler klara av det.

Jag menar den lista över företag och kedjor som acceptarar Amex och som vi diskuterar tidigare i denna tråd... https://www.99.se/forum/p/2352378

Och svaret verkar vara att Amex använder sig av samma NFC lösning som alla andra så klarar stället kontaktlöst och tar Amex så fungerar det. Vilket ger att det fungerar på Clas Ohlson, Biltema och övriga butiker i den listan som hanterar kontaktlösa betalningar.

Att det står "utomlands" i frågan spelar ingen roll eftersom Sverige kommer att vara utomlands för Amexkunder i andra länder som får samma svar

Ursprungligen av BlackSmp:

Jag menar den lista över företag och kedjor som acceptarar Amex och som vi diskuterar tidigare i denna tråd... https://www.99.se/forum/p/2352378

Och svaret verkar vara att Amex använder sig av samma NFC lösning som alla andra så klarar stället kontaktlöst och tar Amex så fungerar det. Vilket ger att det fungerar på Clas Ohlson, Biltema och övriga butiker i den listan som hanterar kontaktlösa betalningar.

Att det står "utomlands" i frågan spelar ingen roll eftersom Sverige kommer att vara utomlands för Amexkunder i andra länder som får samma svar

Är tyvärr helt fel, terminalerna måste även vara certifierade och klara amex contactless payment.. Vilket endast Ica, apoteket hjärtat och iZettle har.

Edit:
https://www.americanexpress.com/se/formaner/s...

"Du som har symbolen för kontaktlösa betalningar på ditt kort kan enkelt handla genom att ”blippa” ditt kort mot kortterminaler med liknande symbol. Detta gäller på de inköpsställen som har terminaler/kortläsare som är anpassade för kontaktlösa betalningar i Sverige och utomlandsi samarbete med American Express. Beloppsgränsen för när du behöver ange din PIN-kod varierar mellan olika länder."

Ursprungligen av gneken:

Är tyvärr helt fel, terminalerna måste även vara certifierade och klara amex contactless payment.. Vilket endast Ica, apoteket hjärtat och iZettle har.

Edit:
https://www.americanexpress.com/se/formaner/s...

"Du som har symbolen för kontaktlösa betalningar på ditt kort kan enkelt handla genom att ”blippa” ditt kort mot kortterminaler med liknande symbol. Detta gäller på de inköpsställen som har terminaler/kortläsare som är anpassade för kontaktlösa betalningar i Sverige och utomlandsi samarbete med American Express. Beloppsgränsen för när du behöver ange din PIN-kod varierar mellan olika länder."

Kan nånn vettig människa testa om Amex via ApplePay fungerar på andra ställen än Ica, Apoteket hjärtat samt iZettle?

Sitter själv på en grekisk ö just nu och har svårt att prova själv.

Senast redigerat 2018-10-17 20:20
Ursprungligen av gneken:

Är tyvärr helt fel, terminalerna måste även vara certifierade och klara amex contactless payment.. Vilket endast Ica, apoteket hjärtat och iZettle har.

Edit:
https://www.americanexpress.com/se/formaner/s...

"Du som har symbolen för kontaktlösa betalningar på ditt kort kan enkelt handla genom att ”blippa” ditt kort mot kortterminaler med liknande symbol. Detta gäller på de inköpsställen som har terminaler/kortläsare som är anpassade för kontaktlösa betalningar i Sverige och utomlandsi samarbete med American Express. Beloppsgränsen för när du behöver ange din PIN-kod varierar mellan olika länder."

Går att tolka på olika sätt. Samarbete kan helt enkelt innebära att de tar Amex. FInns det någon speciell symbol för "Amex Contactless". Jag har aldrig sett någon.

Svar på frågan: de använder samma blippsymbol som alla andra så jag är övertygad om min tolkning tills någon kan motbevisa mig. De skriver också "Amex AND contactless logo"

https://www.americanexpress.com/us/credit-cards/features-benefits/contactless/index.html

Ursprungligen av BlackSmp:

Går att tolka på olika sätt. Samarbete kan helt enkelt innebära att de tar Amex. FInns det någon speciell symbol för "Amex Contactless". Jag har aldrig sett någon.

Som gneken skrev fungerar bara Amex Contactless på Ica, Apoteket hjärtat samt iZettle. Därför är det förbaskat intressant om Amex via ApplePay fungerar på fler ställen.

Bra om någon verkligen kan testa och återkomma.

Ursprungligen av BlackSmp:

Går att tolka på olika sätt. Samarbete kan helt enkelt innebära att de tar Amex. FInns det någon speciell symbol för "Amex Contactless". Jag har aldrig sett någon.

Svar på frågan: de använder samma blippsymbol som alla andra så jag är övertygad om min tolkning tills någon kan motbevisa mig. De skriver också "Amex AND contactless logo"

https://www.americanexpress.com/us/credit-cards/features-benefits/contactless/index.html

Ursprungligen av andlin76:

Som gneken skrev fungerar bara Amex Contactless på Ica, Apoteket hjärtat samt iZettle. Därför är det förbaskat intressant om Amex via ApplePay fungerar på fler ställen.

Bra om någon verkligen kan testa och återkomma.

@BlackSmp, vet inte varför jag ska tolka på ett annat sätt när jag vet att jag har rätt. Jag har ett amexkort som jag i princip använder dagligen. Jag har slutat blippa eftersom det inte funkar. Varför skulle annars Amex gå ut på deras sida och skylta med att man kan blippa på Ica och apoteket hjärtat?

https://www.americanexpress.com/se/formaner/s...
Punkt 7:

"7. Mitt kort verkar ha slutat att fungera för kontaktlösa transaktioner?

Kontrollera att kortläsaren är aktiverad för kontaktlösa betalningar. Det är inte alla inköpsställen som accepterar kontaktlösa transaktioner med American Express. Du kan även använda ditt kort med Chip och PIN."

Edit: Förövrigt så länkar du till amerikanska sidan av American Express, det är skillnad. Och kika på deras symbol, det skall finnas en Amexlogga ovanför blippsymbolen, vilket jag aldrig sett i Sverige exempelvis.

@andlin76, om jag minns rätt så har folk från forumet businessclass.se rapporterat att det inte funkar.

@BlackSmp

Denna länk kanske övertygar dig.

"Våra kontaktlösa Kort känns igen på den universella symbolen för kontaktlös
betalning på Kortets baksida.
För att börja ta emot kontaktlösa betalningar ber du din terminalleverantör att
uppdatera eller konfigurera din terminal så att American Express kan läggas
till som ett alternativ för kontaktlös betalning.
"

https://www.americanexpress.com/content/dam/a...

Istället för att hacka på varann, kan någon traska iväg till en butik å testa om Amex via ApplePay fungerar?

Ursprungligen av andlin76:

Istället för att hacka på varann, kan någon traska iväg till en butik å testa om Amex via ApplePay fungerar?

Bra idé.

Man behöver inte ens Apple Pay. Det räcker med att prova blippa sitt kort.

Mitt kort kommer om två veckor:)

Fungerade inte med Amex på Pressbyrån idag men det gick bra på ICA.

Verkar lovande...

Kommentar från Fredrik Sauter:

"Framtidens betalningar är här! Nu tar vi äntligen steget och erbjuder Apple Pay till alla våra privatkunder. Vi accelererar därför utrullningen av ställen som accepterar Amex contactless och inom de närmsta månaderna kommer det mängder med nya butiker där du kan betala med Apple Pay."

Ursprungligen av Chaosstar:

Fungerade inte med Amex på Pressbyrån idag men det gick bra på ICA.

Kontrollfråga som skulle avgöra mycket: Går det att betala med annat kontaktlöst kort på den Pressbyråkiosken där Amex inte fungerade?

Om svaret är "ja" så viker jag mig

Om svaret är "nej" så vet vi fortfarande inte hur det är även om andlinds svar kan peka på att jag har fel.

Ursprungligen av BlackSmp:

Kontrollfråga som skulle avgöra mycket: Går det att betala med annat kontaktlöst kort på den Pressbyråkiosken där Amex inte fungerade?

Om svaret är "ja" så viker jag mig

Om svaret är "nej" så vet vi fortfarande inte hur det är även om andlinds svar kan peka på att jag har fel.

Kan inte uttala mig om detta specifika fallet men det är mycket vanligt förekommande när jag ska betala i en kontaktlös terminal med Amex att det inte fungerar att blippa, däremot går det utmärkt att antingen blippa ett annat kort alternativt betala med chip med Amex.

Ursprungligen av pmarriott:

Kan inte uttala mig om detta specifika fallet men det är mycket vanligt förekommande när jag ska betala i en kontaktlös terminal med Amex att det inte fungerar att blippa, däremot går det utmärkt att antingen blippa ett annat kort alternativt betala med chip med Amex.

Enig.

Ursprungligen av Ida Blix:

Enig.

Ok, då viker jag mig;)

Men som systemutvecklare så tycker jag att det verkar som en konstig lösning men det finns väl någon vinkel på det hela som jag inte greppar.

Ursprungligen av BlackSmp:

Ok, då viker jag mig;)

Men som systemutvecklare så tycker jag att det verkar som en konstig lösning men det finns väl någon vinkel på det hela som jag inte greppar.

Det viktiga är att det måste lösa sig. Jag trodde jag kunde börja Apple Pay-betala men inte riktigt än.

Webhallen är konkret exempel för den som sladdar förbi och vill testa. De tar kontaktlöst för MC och Visa, men Amex kräver chip.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-18 14:13
Ursprungligen av BlackSmp:

Ok, då viker jag mig;)

Men som systemutvecklare så tycker jag att det verkar som en konstig lösning men det finns väl någon vinkel på det hela som jag inte greppar.

Betalterminalen måste ju veta vilken server den ska kontakta för att verifiera/överföra betalningen. AmEx har säkert en annan server än Visa/MC, och AmExs server behöver nog ha en viss programversion i betalterminalen för att kunna blippa deras kort.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2018-10-18 15:24
Ursprungligen av kenjon:

Betalterminalen måste ju veta vilken server den ska kontakta för att verifiera/överföra betalningen. AmEx har säkert en annan server än Visa/MC, och AmExs server behöver nog ha en viss programversion i betalterminalen för att kunna blippa deras kort.

Det skumma, tycker jag, är att det funkar med Amex chip i terminalen, men inte Amex NFC på samma kort (eller har jag uppfattat fel?)

Det borde ju tyda på att terminalen vet "vem" den ska kontakta, men att det är nåt i NFC-protokollet som skiljer, vilket i sig känns som... inte helt genomtänkt.

Jag hade förstått det om Amex-korten inte fungerade överhuvudtaget i vissa terminaler och att de därför kräver uppdatering.

Ursprungligen av kenjon:

Betalterminalen måste ju veta vilken server den ska kontakta för att verifiera/överföra betalningen. AmEx har säkert en annan server än Visa/MC, och AmExs server behöver nog ha en viss programversion i betalterminalen för att kunna blippa deras kort.

Det borde vara konfigurationsinställning. Inte en ny programvara. Om serveradressen är hårdkodad i programvaran har man låst fast sig något så fruktansvärt, så det tror jag inte.

Jag räknar med att alla chipkort har samma typ av chip med samma gränssnitt. Det är något som köps i bulk och inte specialutvecklas per kortutgivare. I chippet finns information om utgivare, pinkod och lite annat. Kommunikationen över NFC protokollet borde vara standardiserat på samma sätt som avläsningen av chippet är standardiserat.

Sedan så måste givetvis amex kommunicera mot en annan server än mc eller visa eller den aktuella banken. Men det ska redan terminalen kunna hantera eftersom den kan ta ett chippat amexkort.

Nåväl. Jag är mest intresserad eftersom jag jobbar inom ett liknande område och gärna vill förstå lösningen.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-18 17:44

Självklart kommunicerar den med rätt server, men den version som finns på servern kräver en (minsta) version av programvaran i betalterminalen. Och den versionen som finns där stödjer inte NFC på AmEx kort. Varför inte AmEx har lagt in det tidigare i terminalen vet jag inte, men de behöver uppdatera mjukvaran i betalterminalerna, så AmEx också "vet om" att den kan köra NFC.

Senast redigerat 2018-10-18 23:47
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2018-10-18 21:29

Skulle handla på den lokala Ica Kvantum i Helsingborg. De tar Amex men när jag skulle betala med Apple Pay så stod det "Kortet stöds inte" ???

En kul grej jag har upptäkt med att ha Amex Applepay i klockan är att jag får en notis varje gång jag gör ett köp med mitt fysiska kort. Står var jag har handlat och belopp.

Går även att se kontoutdraget direkt i Wallet appen istället för att logga in med Amex egna app eller besöka sidan.

Känns bra nu när jag är i Grekland å fattar nada var som står på betal terminalerna i affärena.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2018-10-20 12:10
Ursprungligen av andlin76:

En kul grej jag har upptäkt med att ha Amex Applepay i klockan är att jag får en notis varje gång jag gör ett köp med mitt fysiska kort. Står var jag har handlat och belopp.

Går även att se kontoutdraget direkt i Wallet appen istället för att logga in med Amex egna app eller besöka sidan.

Känns bra nu när jag är i Grekland å fattar nada var som står på betal terminalerna i affärena.

Synd bara att notiserna inte försvinner från de andra enheterna bara när det är läst från enhet.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2018-10-20 13:08

Lite osäker på @Hoya lista. T.ex. Willys säger detta på sin hemsida: "Hos oss kan du betala med Visa och Mastercard som är utfärdade i Norden. Vi accepterar inte Diners eller American Express."
Just livsmedelsbutiker upplever jag som butiker som inte har det.

Som en som har AmEx-kort genom jobbet tycker jag att är oftast man inte kan, även i Stockholm, använda kortet. Bättre stöd utomlands.

Ursprungligen av macki81:

Synd bara att notiserna inte försvinner från de andra enheterna bara när det är läst från enhet.

Mina notiser kommer bara på klockan, har inte lagt in ApplePay på mobilen utan bara klockan. Den är ju alltid med liksom...

Man märker att finansbranschen behöver ett rejält stålbad precis som film- och musikbranschen fått göra inför ett teknikskifte.
För att skriva lite nytta så kan jag bekräfta att Amex med Apple Pay är ytterst begränsat, fungerar ej på:

Espresso House
Lindex
Kapp Ahl
Houdini
McDonalds
OK/Q8
XXL
Skosnöresbutiker
Etc

Eller så jag har en defekt iPhone X. (Ber om ursäkt för urvalet av handelspunkter, ej självvalt).

Bevaka tråden