Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med skivavbilder

Tråden skapades och har fått 24 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-11 14:26

Håller på och testar att skapa image-filer av system diskar enl. följande koncept...

https://apple.stackexchange.com/questions/282728/create-a-disk-image-for-recovery

Att skapa filen är inga problem, så länge man först avmonterar volymen. Problem uppstår dock ibland när avbilden ska monteras/öppnas (för vidare åtkomst av data). Oftast är detta inga problem, men vissa filer går inte att öppna... Får följande varning:

The following disk images could not be opened
Image, [Image name]
Reason, No mountable file systems

Jag kan inte hitta någon röd tråd, men det är endast avbilder från vissa maskiner som bråkar. Processen funkar med både HFS och APFS, men jag har (hittills) bara stött på problemet när det gäller APFS.

Någon som har en aning om vad som kan vara fel?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-15 07:27

Ingen som kan "sån't här"?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-15 09:11

Vilken format av skivavbilder avses?
Nativt på OS X är DMG. Jag har aldrig haft problem med dem.

Senast redigerat 2018-10-15 10:12
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-15 09:24

Och det brukar aldrig vara bra att tvinga fram ett arbetssätt på ett OS som finns naturligt på ett annat OS med vitt skild arkitektur.
Dvs. macOS brukar inte jobba på det sätt du försöker med. MacOS säkerhetskopior brukar ligga som lösa filer.

Senast redigerat 2018-10-15 10:13
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-15 09:26
Ursprungligen av iSweden:

Vilken format av skivavbilder avses?
Nativt på OS X är DMG. Jag har aldrig hat problem med dem.

Det är .dmg-filer (oberoende av om kryptering eller komprimering har använts eller ej). Efter lite ytterligare tester kan jag konstatera att problemet endast dyker upp på nya Macbook Pro. Vet inte om det är en slump, men det är än så länge bara där som jag har stött på det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-15 10:13
Ursprungligen av lensv:

Det är .dmg-filer (oberoende av om kryptering eller komprimering har använts eller ej). Efter lite ytterligare tester kan jag konstatera att problemet endast dyker upp på nya Macbook Pro. Vet inte om det är en slump, men det är än så länge bara där som jag har stött på det.

Skumt. Nya MBP är ju ett sorgebarn. OS?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-15 10:24
Ursprungligen av iSweden:

Skumt. Nya MBP är ju ett sorgebarn. OS?

10.13.6

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-17 08:46

Skulle OS version kunna ha någon betydelse här, egentligen?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-17 20:14
Ursprungligen av lensv:

Skulle OS version kunna ha någon betydelse här, egentligen?

Inte om du har hyfsat modernt.
Har du testat via terminal, dvs. med diskutil?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-18 08:46
Ursprungligen av iSweden:

Inte om du har hyfsat modernt.
Har du testat via terminal, dvs. med diskutil?

Nope! Har du koll på rel. kommando?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-18 10:42
Ursprungligen av lensv:

Nope! Har du koll på rel. kommando?

diskutil

?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-18 10:49

Om någon har kunskapen får ni gärna avslöja korrekt kommando (för att skapa en .dmg-fil av systemdisken).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-18 11:20
Ursprungligen av lensv:

Om någon har kunskapen får ni gärna avslöja korrekt kommando (för att skapa en .dmg-fil av systemdisken).

Montera och avmontera med diskutil.
Skapa skivavbilder med hdiutil (dd kan också en hel del).

Ex:
http://www.theinstructional.com/guides/disk-m...

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-18 11:58
Ursprungligen av iSweden:

Montera och avmontera med diskutil.
Skapa skivavbilder med hdiutil (dd kan också en hel del).

Ex:

http://www.theinstructional.com/guides/disk-m...

Suck! Sudo: command not found

Ärligt talat... Disk Utility är ju bara ett grafiskt skal, så det borde väl bli exakt samma output där som via Terminalen (och vice versa)?

Nyfiken fråga:
Varför inte bara klona volymen till en annan volym, med t.ex. CarbonCopyCloner eller SuperDuper? Varför ta omvägen över image-filer?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-18 13:07
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Nyfiken fråga:
Varför inte bara klona volymen till en annan volym, med t.ex. CarbonCopyCloner eller SuperDuper? Varför ta omvägen över image-filer?

Dels för att det är gratis, men framför allt för att man inte behöver några tredjepartsverktyg eller extra tillbehör (förutom ev. lagringsmedia). Dessutom går det fort och tar rel. lite plats.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-10-18 13:16
Ursprungligen av lensv:

Sudo: command not found

sudo med litet/gement s? Annars får du kolla upp din $PATH.

Ursprungligen av lensv:

Dels för att det är gratis, men framför allt för att man inte behöver några tredjepartsverktyg...

CarbonCopyCloner är gratis om man bara använder kloningsfunktionerna. Betalversionen krävs nog bara om man ska schemalägga backuper och liknande. Tror att samma gäller för Superduper.

Och vill man inte ha hjälp av tredjepartsprogram, så går det bra att klona med Skivverktyg (Disk Utility) också. Så jag ser nog ändå image-filer som en onödig omväg.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-18 13:31

Sry... Det ska vara ett litet s, men det funkar ändå inte.

Jag botar alltså upp mot Apple (Internet recovery). Ska inte korrekt path vara satt då?

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-18 13:35
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Och vill man inte ha hjälp av tredjepartsprogram, så går det bra att klona med Skivverktyg (Disk Utility) också.

Jo, det är just Disk Utility som jag VILL använda (se trådens inledning). Terminalen är bara ett sidospår för felsökning.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-10-18 13:51
Ursprungligen av lensv:

Sry... Det ska vara ett litet s, men det funkar ändå inte.

Jag botar alltså upp mot Apple (Internet recovery). Ska inte korrekt path vara satt då?

Ahh... Du menar i den begränsade miljön. Där är du redan root. Det syns på prompten i shellet som körs, för du har # istf $. Hoppa alltså över sudo i exemplet.

Ursprungligen av lensv:

Jo, det är just Disk Utility som jag VILL använda (se trådens inledning). Terminalen är bara ett sidospår för felsökning.

Jo, det förstår jag. Men jag förstår fortfarande inte varför det måste vara via image-filer.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-18 14:35
Ursprungligen av frazze:

Ahh... Du menar i den begränsade miljön. Där är du redan root. Det syns på prompten i shellet som körs, för du har # istf $. Hoppa alltså över sudo i exemplet.

Hmm… Utan sudo blir det "create failed - Permission denied"

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-18 14:39
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jo, det förstår jag. Men jag förstår fortfarande inte varför det måste vara via image-filer.

Ska man dumpa ett flertal systemdiskar varje vecka vill man gärna minimera filstorleken. Dessutom går det som sagt snabbt att skapa en sådan här image.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-19 09:59
Ursprungligen av lensv:

Hmm… Utan sudo blir det "create failed - Permission denied"

Fattar inte riktigt... Om jag nu är root, borde jag inte ha fulla rättigheter då?

1
Bevaka tråden