Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ljudvolym vill inte visas i meny-baren i Mac OS

Tråden skapades och har fått 17 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Sedan macOS High Sierra och nu även Mojave går det inte att få ljudvolym kontrollen att visas på meny-baren. när man försöker i Inställningar så visa den i typ 2s och försvinner.
varför och hur kan man fixa det?

Senast redigerat 2018-10-22 07:00

Min ljudkontroll i High Sierra ligger permanent i menyn. Som den alltid gjort.

Kanske att den ligger för långt till vänster, och när du kör ett program med lång meny så pressas ikonerna längst till vänster undan?

Ursprungligen av johan_tanying:

Min ljudkontroll i High Sierra ligger permanent i menyn. Som den alltid gjort.

Kanske att den ligger för långt till vänster, och när du kör ett program med lång meny så pressas ikonerna längst till vänster undan?

Min sluta ligga där iom HS???
Och inga problem med plats i menyraden heller:

Meny-raden by Lars Hernborg, on Flickr

Knepigt. Och det är likadant under ett annat användarkonto?

Ursprungligen av johan_tanying:

Knepigt. Och det är likadant under ett annat användarkonto?

Har inte provat, men ska väl testa nu då du påminde mig

Ok, har testade med Gästanvändare och då funkar det, så är väl nån app som spökar på bägge datorerna... men har ju så många som finns i bägge datorerna så får väl prova mig fram med dom gemensamma men det får bli en annan dag, är ju inte livsviktigt

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-16 02:58

Är den kryssad i Äpplet - Systeminställningar - Ljud - Visa i menyraden? Om så kryssa ur den, starta om och kryssa i den igen.
Hjälper inte det är det nog en plist-til som behöver tas bort, jag vet dock inte vilken.

Ursprungligen av kenjon:

Är den kryssad i Äpplet - Systeminställningar - Ljud - Visa i menyraden? Om så kryssa ur den, starta om och kryssa i den igen.
Hjälper inte det är det nog en plist-til som behöver tas bort, jag vet dock inte vilken.

Japp, den är ikryssad, och jag har gjort det du förslår innan jag skapade tråden

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-16 03:25

Testa att radera com.apple.systempreferences.plist
Borde ligga i //MacintoshHD/Users/Library/Preferences

Ibland kan det gå troll i vissa Finder-tillägg. Testade SneakPeak ett tag så att man fick fler och bättre förhandsvisningar av t o m indesignfiler i Finders QuickLook. Men efter systemuppdatering funkade det inte längre. "Bara att avinstallera" tänkte jag. Pyttsan. Gav mig dysfunktionell förhandsvisning av framförallt bilder ända fram till en komplett radering av hårddisken.

Hittade vad som orsakar att ljudkontrollen inte visats i meny-baren, det är Bartender appen som inte gillar att den finns där

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-10-21 15:13
Ursprungligen av CekariYH:

Hittade vad som orsakar att ljudkontrollen inte visats i meny-baren, det är Bartender appen som inte gillar att den finns där

Lol i detta fall får du skylla dig själv
Tänkte på det men nej, inte kan det väl vara SÅ enkelt.

Ursprungligen av reboot81:

Lol i detta fall får du skylla dig själv
Tänkte på det men nej, inte kan det väl vara SÅ enkelt.

Japp, men en hittade det iaf
Jopp, så enkelt var det... skickat en buggrapport till tillverkaren

Så du har en app som gömmer saker i menyraden - och blir förvånad när saker försvinner från nämnda menyrad!?

Bara av nyfikenhet - varför skall man ha ett sådant tillägg? De flesta tillägg/program ger väl möjlighet att välja om/hur de skall visas i menyraden? iStatMenues är ju ett föredöme - där kan man välja om halva menyn skall fyllas med nästan löjeväckande detaljerad information, ett absolut minimum, eller ingenting alls.

Ursprungligen av johan_tanying:

Så du har en app som gömmer saker i menyraden - och blir förvånad när saker försvinner från nämnda menyrad!?

Bara av nyfikenhet - varför skall man ha ett sådant tillägg? De flesta tillägg/program ger väl möjlighet att välja om/hur de skall visas i menyraden? iStatMenues är ju ett föredöme - där kan man välja om halva menyn skall fyllas med nästan löjeväckande detaljerad information, ett absolut minimum, eller ingenting alls.

Tja, jag vet ju att dom finns där men används inte så ofta och då behöver dom inte ligga och synas jämt.

När menyraden blir överfull, som på min MBPr så är det guld värt, och få appar är så exemplariska som iStatMenus.

Nu fick jag svar på varför, på en söndag? Kudos!
Man skäms och rodnar... "I can see that you have volume set to always hide..."
Till mitt försvar om än dåligt sådant så visste jag inte om den inställningen

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-10-21 23:17
Ursprungligen av johan_tanying:

Så du har en app som gömmer saker i menyraden - och blir förvånad när saker försvinner från nämnda menyrad!?

Bara av nyfikenhet - varför skall man ha ett sådant tillägg? De flesta tillägg/program ger väl möjlighet att välja om/hur de skall visas i menyraden? iStatMenues är ju ett föredöme - där kan man välja om halva menyn skall fyllas med nästan löjeväckande detaljerad information, ett absolut minimum, eller ingenting alls.

Jag vill påstå att de flesta program inte erbjuder den möjligheten. Iaf inte mina appar.

För mig med 39 ikoner däruppe är Bartender super. Bort med det jag aldrig vill se, speciellt inte på en bärbar med begränsad yta.

I min meny går 1Password, NTFS för Mac (Paragon), iStatMenus, DefaultFolderX, LittleSnitch samt Airplay, Nätverk, Batteristatus, Ljud, Bluetooth mfl av Apples egna menyobjekt att ställa in huruvida de skall visas eller ej.

Tyvärr inte SteelSeries Engine, Dropbox, gfxCardStatus och Tunnelblick.

Hyfsat utfall på min burk, tycker jag.

1
Bevaka tråden