• Master of 🍃
  • Stockholm
  • 2018-10-22 11:14

Jag har kört igång med testandet av Huawei Mate 20 Pro sedan lanseringseventet i London, och planerar att ha testet klart till nästa vecka. Fram till dess tänkte jag dela med mig av diverse funderingar här, och om det är något ni undrar om telefonen eller något ni vill att jag fokuserar på i testet är det bara att skriva här!

Några huvudpunkter som hittills utmärkt Mate 20 Pro för min del:
- Väldigt bra batteritid, och att den kan snabbladdas till 70% på en halvtimme är riktigt trevligt. Att den stöder trådlös snabbladdning är också fina fisken, men jag har ingen 15W-snabbladdare tillgänglig så jag har inte kunnat testa detta än.
- De tre bakre kamerorna imponerar stort. Att kunna ta vidvinkel-bilder, ultravidvinkelbilder och inzoomade bilder ger imponerande mångsidighet, och resultatet blir riktigt bra. Den är också väldigt bra på att ta bilder i svag belysning, men i vissa fall tycker jag att delar av bilden blir lite för bearbetad.
- Upplåsning av telefonen via fingeravtrycksläsaren i skärmen fungerar bra, men är mer känsligt för vinkeln än traditionella läsare. När jag ska låsa upp telefonen när den ligger på nattduksbordet måste jag ställa mig framför den och placera tummen rakt på som den skulle placeras när jag håller telefonen i handen. Men detta i kombination med ansiktsupplåsningen gör att processen med att låsa upp telefonen är smidig. Ansiktsupplåsningen med 3D-avläsningen är dock väldigt begränsad jämfört med Face ID, det fungerar bra men antalet situationer där den kan användas för att autentisera mig är litet.
- Jag gillar att Huawei är tidigt ute med Android 9 Pie och dessutom stöd för AR Core, ramverket för förstärkt verklighet. Android-plattformen har problem med att det tar lång tid för telefontillverkarna att hoppa på den senaste systemversionen, så här visar Huawei faktiskt vägen, och AR Core behöver få några tunga aktörer bakom sig för att börja ta igen det innehållsmässiga försprånget Apple har med AR Kit-innehåll. Jag är dock fortsatt inte bästa kompis med Huaweis användarmiljö EMUI.