Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så dyra blir Google-apparna i EU

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ett hemligt dokument avslöjar nu vad Android-tillverkarna får betala för att ha Play Store förinstallerad, och det blir dyrt. Men rabatt ges om även Chrome och Googles sökmotor används.

Läs hela artikeln här

Då kanske sådana här sajter blir populärare?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-22 13:06
Ursprungligen av Zeugma:

Då kanske sådana här sajter blir populärare?

Ja de kan säkert bli mer populära, men jag har svårt att se att gemene smartphone-konsumenten kommer kolla upp den sortens sajter. Jag tror effekten snarare blir att folk blir sura över högre priser, men fortsätter konsumera i samma stil som tidigare. Och många telefontillverkare lär acceptera Googles erbjudande om rabatt i utbyte mot att förinstallera Chrome och Google Sök.

Jag tror de allra flesta tillverkare kommer att fortsätta som idag, det vill säga bundla Chrome och Sök med de övriga apparna. För att undvika avgifter, och för att kunna ta del av intäkter från sökningarna.

De enda som eventuellt kommer att ändra taktik är de tillverkare som redan har en alternativ App Store att erbjuda, till exempel Samsung. Om några år kanske de tycker det ärt värt att sälja en ren Galaxy Experience med egen fork av Android. Men jag vet inte – det är väldigt svårt att sälja en smart mobiltelefon utan en välfylld appbutik. Fråga Microsoft.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-10-22 13:29

Kan de inte bara skita i att betala google och ha en popup som frågar om man vill ladda ner apparna när man startar första gången?

Ursprungligen av Json_81:

Kan de inte bara skita i att betala google och ha en popup som frågar om man vill ladda ner apparna när man startar första gången?

Nja, det är väldigt svårt att ladda ned något om inte Google Play Store finns där från början väl?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-22 13:31
Ursprungligen av Json_81:

Kan de inte bara skita i att betala google och ha en popup som frågar om man vill ladda ner apparna när man startar första gången?

Jag tror inte Google skulle tillåta det, vill man släppa en Android-telefon med Play Store måste man få licens från Google att göra det. Android i sig är open source så företag kan bygga Android-telefoner utan Googles godkännande, men för att ha butiken måste man godkännas och jag tror inte man får licensen om telefonen skeppas utan affären installerad.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-10-22 15:40
Ursprungligen av jakobnilsson:

Nja, det är väldigt svårt att ladda ned något om inte Google Play Store finns där från början väl?

Rent tekniskt kan jag inte tänka mig att det är så svårt, det är väl en APK som allt annat?
Minns att jag fick ladda hem GAPPS separat och flasha in när jag höll på med customromar t ex.

Ursprungligen av ekloev:

Jag tror inte Google skulle tillåta det, vill man släppa en Android-telefon med Play Store måste man få licens från Google att göra det. Android i sig är open source så företag kan bygga Android-telefoner utan Googles godkännande, men för att ha butiken måste man godkännas och jag tror inte man får licensen om telefonen skeppas utan affären installerad.

Ja, det är väl den här biten som är knivigare. Jag tänkte i stil med när MS hade en popup om att välja webbläsare (eller det kanske de fortfarande har?).

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-22 15:47
Ursprungligen av Json_81:

Rent tekniskt kan jag inte tänka mig att det är så svårt, det är väl en APK som allt annat?
Minns att jag fick ladda hem GAPPS separat och flasha in när jag höll på med customromar t ex.

Ja, det är väl den här biten som är knivigare. Jag tänkte i stil med när MS hade en popup om att välja webbläsare (eller det kanske de fortfarande har?).

Ja precis, en APK ska gå att installera även om Play Store inte finns närvarande, jag har dock aldrig testat på en Android-telefon utan affären närvarande så jag vet inte 100% säkert.

Jag tror att man fortfarande får frågan om webbläsare när man kör igång en ny installation av Windows 10, men det var ett tag sedan jag bootade upp en helt ny Windows 10-dator så jag vet inte om det fortfarande är så. Men när jag fick min arbetsdator tidigare i vår var det så.

Mmm, men jag tror inte att Google tillåter att telefontillverkare låter sina kunder ladda ner Play Store som ett tillägg i efterhand, jag tror det måste vara licensierad Play Store-produkt eller ej, tror inte det kan tillkomma i efterhand. Kan vara värt att undersöka detta!

Ja tekniskt sett går det nog att göra, men det blir inte särskilt användarvänligt. Däremot är jag helt säker på att det inte är tillåtet under Googles licens.

Ursprungligen av ekloev:

Ja precis, en APK ska gå att installera även om Play Store inte finns närvarande, jag har dock aldrig testat på en Android-telefon utan affären närvarande så jag vet inte 100% säkert. ...

Jo, det kan man. Jag har installerat Lineage OS utan Gapps i testsyfte*. Problemet är att många appar är beroende av GSF**/Google play services. I stället för Playbutiken kan man installera Yalp (som apk), som kan logga in anonymt i Playbutiken. Där anges vilka appar som kräver GSF/Google play services. Fast det där med krav avser ofta full funktionalitet, vanligtvis fungerar apparna mer eller mindre ändå.

*Jag ville se om man kan klara sig utan Google helt och hållet. Svaret blev ja, om man har tänkt leva livet som eremit.
**GSF = Google services framework.

Ursprungligen av Redaktionen:

Ett hemligt dokument avslöjar nu vad Android-tillverkarna får betala för att ha Play Store förinstallerad, och det blir dyrt. Men rabatt ges om även Chrome och Googles sökmotor används.

Läs hela artikeln här

Vänta lite nu...

Finns det inte en lag som förbjuder företag i marknadsledande position att "Bundla" sina produkter på detta sätt?!

Detta låter som ett fall för EU-domstolen.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-23 13:12
Ursprungligen av Rocklets:

Vänta lite nu...

Finns det inte en lag som förbjuder företag i marknadsledande position att "Bundla" sina produkter på detta sätt?!

Detta låter som ett fall för EU-domstolen.

Jag är ingalunda en expert på den här sortens lagstiftning, särskilt inte när det gäller EU, men jag tror att det är som följande: eftersom Google inte tvingar någon tillverkare att välja en paketering med samtliga komponenter tror jag att de kringgår lagar runt antikonkurrensmässigt beteende. En tillverkare kan ju välja att installera en ren Android-installation utan vare sig Play Store, Play Services, Chrome och Google Sök.

De kan nu också välja att inte installera Chrome och förkonfigurera Google Sök, men inkludera Play Store. I praktiken lär mer eller mindre ingen välja att släppa en telefon utan Play Store, men eftersom Google inte tvingar på dem paketet tror jag inte att de bryter mot antikonkurrensmässiga lagar. Med de nya paketeringarna Google infört efter EU-bötern kanske vi kommer få se företag som väljer att inte installera Chrome och Google Sök, det är väl det önskade resultatet med bötern, men rena Android-telefoner utan Play Store tror jag kommer kunna räknas på en hand, om ens det.

  • Medlem
  • 2018-10-25 18:23

Google ställer även numera krav på tillverkare att erbjuda uppdateringar i 2 år. Förhoppningsvis blir det bättre för oss konsumenter i framtiden

1
Bevaka tråden