Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple håller Ipad-event 30 oktober

Tråden skapades och har fått 85 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av ekloev:

Tänker du på nya appar eller nya funktioner i IOS?

Nya funktioner som i flera användare på iPads ?

  • Medlem
  • 2018-10-19 20:23
Ursprungligen av Mackan1984:

Nya funktioner som i flera användare på iPads ?

Ja, den väntar vi på. På en telefon är det ok med en användare, det är ju en mer personlig pryl. Men vi lär nog få vänta tills grisar kan flyga och helvetet har frusit till is innan det kommer till iPad.

Men den finns ju redan har jag för mig. För skolor och liknande så det vore väl inget större jobb att inkludera det även för privatanvändare. Men som sagt, det lär aldrig ske. Hoppas att jag har fel

Ursprungligen av Ljung:

Ja, den väntar vi på. På en telefon är det ok med en användare, det är ju en mer personlig pryl. Men vi lär nog få vänta tills grisar kan flyga och helvetet har frusit till is innan det kommer till iPad.

Men den finns ju redan har jag för mig. För skolor och liknande så det vore väl inget större jobb att inkludera det även för privatanvändare. Men som sagt, det lär aldrig ske. Hoppas att jag har fel

Tycker åtminstone iPad Pro-modellerna ska få detta.
Det är trots allt en surfplatta för 6000+.
På macbooken är ju detta supersmidigt

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-10-19 22:43
Ursprungligen av MrQuattro:

USB-C känns ju sådär faktiskt, nu har man ju kittat upp hemmet, arbetsplatsen och bilen med lightningkablar och trådlösa laddare. Tråkigt om man behöver ny vagnpark för laddare igen. Sedan kan jag förstå fördelarna också, men de uppväger inte nackdelarna enligt min åsikt. Hade känts mer naturligt om de isåfall även implementerat USB-C i XS/XS MAX/XR, nu blir det bara ytterligare kablar man måste skaffa tyvärr.

Har du MBP eller annan bärbar från Apple så kan du köra samma laddare och laddsladd.

Felet är inte MBP eller kommande iPad Pro, utan felet är att de nya iPhone inte fick USB-C. Eller att Apple inte valde det direkt för ett antal år sedan istället för Lightning när de skrotade 30-pins dockkontakten.

Har det på min arbetstelefon (HP) och grymt smidigt att kunna ladda via den laddare och sladd som jag fick med min MBP 15".are. Kan även ladda min Surface Go med samma kontakt. Samma sak gäller familjens två Nintendo Switchar. Grymt smidigt!

Framtiden är helt klart USB-C, så se till att kitta dit hem med de istället.

En annan fördel med USB-C, förutom att vara en generell standard som inte är begränsad till Apples prylar, är att den kan mata på med bra mycket högre effekt än vad Lightning klarar. Innebär att du kan ladda både stora strömslukande plattor som iPad Pro och Surface mycket snabbare än vad som går med andra kontakter.

Ville Apple gjort en smidig kompromiss och övergång för sina kunder så kunde de erbjudit att ha både USB-C och Lightning på nya iPad Pro (precis som Microsoft mycket smidigt har på Surface Go med USB-C och Surface Dock; kan ladda med antingen min Apple MBP-laddare hemma, eller min Surface Pro-laddare på jobbet).

Dock skulle jag inte hoppas på det, då en sådan smidig övergång normalt inte är Apples "modus operandi".

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-10-19 22:45
Ursprungligen av mattiL:

Vad gäller USB-C så finns nu också en laddare för Apple Watch med USB-C (kostar 29 dollar).

Smidigt! Hittade du det i Apple Store?

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-10-19 22:52
Ursprungligen av omartint:

Smidigt! Hittade du det i Apple Store?

Inte kollat där, läste på 9to5mac.
https://9to5mac.com/2018/10/19/apple-now-sell...

https://www.apple.com/shop/product/MU9K2AM/A/...

Har en mini2 och en mbp 13 2014 som behöver ersättas. En ny mbp skulle kosta 28kkr och en 12" 21kkr, alldeles för dyrt!
Om mina datorvanor tillåter och en viss anpassning så kan den nya ipad pro,n bli den sista Apple produkten för mig.

Tror inte på någon ny Mac, dessa brukar visas på på WWDC i juni om det är någon på gång, men ny iPad är ju självklart och förhoppningsvis en uppföljare till iPhone SE.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-10-21 13:09
Ursprungligen av Hank Solo:

Tror inte på någon ny Mac, dessa brukar visas på på WWDC i juni om det är någon på gång, men ny iPad är ju självklart och förhoppningsvis en uppföljare till iPhone SE.

Skulle snarare säga att det hängt ihop med när intel släppt nya processeror förutom de senaste åren.
Och det gör de nu.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-21 13:52
Ursprungligen av Json_81:

Skulle snarare säga att det hängt ihop med när intel släppt nya processeror förutom de senaste åren.
Och det gör de nu.

Visst kan de släppa uppdaterade modeller i Apple Store utan att göra väsen av det under eventet, men ska jag spekulera tror jag inte att de blandar in bärbara datorer i eventet. Jag skulle gärna se att de gör det, men jag tror det blir fokus på Ipad Pro faktiskt.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-21 13:53
Ursprungligen av Hank Solo:

Tror inte på någon ny Mac, dessa brukar visas på på WWDC i juni om det är någon på gång, men ny iPad är ju självklart och förhoppningsvis en uppföljare till iPhone SE.

En ny Iphone SE hade varit fantastiskt trevligt, men jag tror att de hade presenterat den under september-eventet i så fall tillsammans med Iphone XS/XR. Men jag har väldigt gärna fel där!

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-21 13:58
Ursprungligen av omartint:

Har du MBP eller annan bärbar från Apple så kan du köra samma laddare och laddsladd.

Felet är inte MBP eller kommande iPad Pro, utan felet är att de nya iPhone inte fick USB-C. Eller att Apple inte valde det direkt för ett antal år sedan istället för Lightning när de skrotade 30-pins dockkontakten.

Har det på min arbetstelefon (HP) och grymt smidigt att kunna ladda via den laddare och sladd som jag fick med min MBP 15".are. Kan även ladda min Surface Go med samma kontakt. Samma sak gäller familjens två Nintendo Switchar. Grymt smidigt!

Framtiden är helt klart USB-C, så se till att kitta dit hem med de istället.

En annan fördel med USB-C, förutom att vara en generell standard som inte är begränsad till Apples prylar, är att den kan mata på med bra mycket högre effekt än vad Lightning klarar. Innebär att du kan ladda både stora strömslukande plattor som iPad Pro och Surface mycket snabbare än vad som går med andra kontakter.

Ville Apple gjort en smidig kompromiss och övergång för sina kunder så kunde de erbjudit att ha både USB-C och Lightning på nya iPad Pro (precis som Microsoft mycket smidigt har på Surface Go med USB-C och Surface Dock; kan ladda med antingen min Apple MBP-laddare hemma, eller min Surface Pro-laddare på jobbet).

Dock skulle jag inte hoppas på det, då en sådan smidig övergång normalt inte är Apples "modus operandi".

Precis, USB-PD i USB Type-C har kapacitet för mer kräm, och följer de den standarden kan man (kanske) snabbladda med andra laddare om man inte har sin Ipad-laddare i närheten.

Men utöver det skulle det bara vara väldigt trevligt att kunna åka iväg på resa med sin USB Type-C-laddare och inte behöva släpa med Ipad-laddaren också.

Ursprungligen av ekloev:

En ny Iphone SE hade varit fantastiskt trevligt, men jag tror att de hade presenterat den under september-eventet i så fall tillsammans med Iphone XS/XR. Men jag har väldigt gärna fel där!

iPhone SE presenterades i mars 2016 tillsammans med en mindre iPad Pro, så jag tror inte att en ev. SE 2 skulle presenteras tillsammans med deras flaggskepp då iPhone 8 blir tillfällig budgetlur.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-10-21 14:42
Ursprungligen av ekloev:

Precis, USB-PD i USB Type-C har kapacitet för mer kräm, och följer de den standarden kan man (kanske) snabbladda med andra laddare om man inte har sin Ipad-laddare i närheten.

Men utöver det skulle det bara vara väldigt trevligt att kunna åka iväg på resa med sin USB Type-C-laddare och inte behöva släpa med Ipad-laddaren också.

Kommer säkert en till adapter för laddning av telefonerna, USB-C till Lightning, om det nu inte redan finns en.
Nu finns även magnet-adaptern för laddning av Apple Watch från USB-C i svenska Apple Store.

Ursprungligen av mattiL:

Kommer säkert en till adapter för laddning av telefonerna, USB-C till Lightning, om det nu inte redan finns en.

Ja, en sådan kabel har funnits ett tag:
https://www.apple.com/se/shop/product/MQGJ2ZM...

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-10-21 15:59
Ursprungligen av Pulver:

Ja, en sådan kabel har funnits ett tag:
https://www.apple.com/se/shop/product/MQGJ2ZM...

Du har givetvis rätt, jag glömde bort den där..

Det jag vill ha allra mest är en vattentät iPad Pro.

  • Medlem
  • 2018-10-21 20:25
Ursprungligen av Chaosstar:

Det jag vill ha allra mest är en vattentät iPad Pro.

Lär aldrig hända. En vattentålig iPad Pro däremot kan vi kanske se fram emot.

Ursprungligen av Ljung:

Lär aldrig hända. En vattentålig iPad Pro däremot kan vi kanske se fram emot.

Ja ip68 räcker för mig.
Vill kunna ha den i duschen/badet. När jag tänker efter så skulle jag lätt betala 5 tusen mer för den funktionen förutsatt att den behöll storlek och vikt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-22 09:16
Ursprungligen av Chaosstar:

Ja ip68 räcker för mig.
Vill kunna ha den i duschen/badet. När jag tänker efter så skulle jag lätt betala 5 tusen mer för den funktionen förutsatt att den behöll storlek och vikt.

Jag sympatiserar med tanken att ligga i badet med en iPad, men jag undrar om pekskärmen kommer att fungera så bra med blöt skärm. Kanske någon med en vattentät iPhone XS kan prova?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-10-22 10:02
Ursprungligen av Chaosstar:

Ja ip68 räcker för mig.
Vill kunna ha den i duschen/badet. När jag tänker efter så skulle jag lätt betala 5 tusen mer för den funktionen förutsatt att den behöll storlek och vikt.

Jag har badat med min ipad pro sen jag köpte den för drygt ett år sen.
Lägger inte ner den i vattnet såklart.

Ursprungligen av pesc:

Jag sympatiserar med tanken att ligga i badet med en iPad, men jag undrar om pekskärmen kommer att fungera så bra med blöt skärm. Kanske någon med en vattentät iPhone XS kan prova?

Vatten och touch går aldrig ihop, har flerårig erfarenhet av olika vattentäta mobiler (bla iPhone X) och surfplattor i kombination med badkar

Det går oftast ganska OK, man får ha en handduk är närheten och vara beredd på att torka av både skärm och fingrar om touch inte går att använda - en droppe på skärmen kan ge "spök-tryckningar"

Har man skärmen igång och telefonen/surfplattan är under vatten får touch-funktionen "sputnik"

Surfplattan jag använt för att titta på film/TV i badkaret är Sony Z3 Tablet Compact (IP68) - har fungerar bra, och jag ser också fram emot en vattenskyddad iPad i framtiden

Senast redigerat 2018-10-22 10:47
Ursprungligen av Chaosstar:

Ja ip68 räcker för mig.
Vill kunna ha den i duschen/badet. När jag tänker efter så skulle jag lätt betala 5 tusen mer för den funktionen förutsatt att den behöll storlek och vikt.

Det finns fodral att använda för sådant. Kostar betydligt mindre än 5000

Ursprungligen av BlackSmp:

Det finns fodral att använda för sådant. Kostar betydligt mindre än 5000

Som jag skrev ovan: "förutsatt att den behöll storlek och vikt".

Jag utgår från att iPad blir nästa produkt Apple gör vattentålig.
Jag tror dock inte att det kommer ske nu tyvärr.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-22 15:43
Ursprungligen av Chaosstar:

Som jag skrev ovan: "förutsatt att den behöll storlek och vikt".

Jag utgår från att iPad blir nästa produkt Apple gör vattentålig.
Jag tror dock inte att det kommer ske nu tyvärr.

Tror inte heller det, men förhoppningsvis blir nästa års modeller det. För mig personligen är det inte så viktigt eftersom jag aldrig utsätter plattan för väder och vind, men för föräldrar vars Ipads utsätts för småbarn är det nog ett välkommet tillskott. Föräldrarnas första platta dog vattendöden efter att ena syskonbarnet kastade ner en vattenflaska upp och ner i väskan där Ipaden befann sig.

Ursprungligen av Chaosstar:

Som jag skrev ovan: "förutsatt att den behöll storlek och vikt".

Jag utgår från att iPad blir nästa produkt Apple gör vattentålig.
Jag tror dock inte att det kommer ske nu tyvärr.

Jag menar att det finns påsliknande fodral som inte bygger på nämnvärt med vare sig vikt eller omfång

https://www.kjell.com/se/sortiment/mobilt/ipad-tillbehor/ipad-fodral/ipad-2-fodral/linocell-vattenskyddande-vaska-for-surfplatta-10-1--p93261

Det finns ännu mindre

Men jag sade aldrig att det var snyggt

Ursprungligen av pesc:

Jag sympatiserar med tanken att ligga i badet med en iPad, men jag undrar om pekskärmen kommer att fungera så bra med blöt skärm. Kanske någon med en vattentät iPhone XS kan prova?

Jag har mer eller mindre allltid iPhonen då jag badar och visst är det problem med att skärmen blir lite blöt, men det fungerar bra om man mest ska läsa och scrolla lite.

Då man ska göra annat är det dock ett problem kan jag tycka, om det går borde Apple absolut fixa så att blöta fingrar inte stör navigeringen på iPhones skärm. Spela Pokemon i regn fungerar exempelvis sådär.

Problemet är väl att skärmarna inte är tryckkänsliga utan ”konduktiva” vilket är svårt att kombinera med vatten?

Om apple släpper en Ipad Pro 10.5 el 11tum som ser exakt samma ut som Iphone X serien med 4mm bezel, steinless steel och oled skärm och dubbla kamera lins så kommer jag köpa en direkt i Vit! Matchar isf min Iphone X

Ursprungligen av ekloev:

Tror inte heller det, men förhoppningsvis blir nästa års modeller det. För mig personligen är det inte så viktigt eftersom jag aldrig utsätter plattan för väder och vind, men för föräldrar vars Ipads utsätts för småbarn är det nog ett välkommet tillskott. Föräldrarnas första platta dog vattendöden efter att ena syskonbarnet kastade ner en vattenflaska upp och ner i väskan där Ipaden befann sig.

Hur menar du med Vind då det blåser alltid i vårt avlånga land. Alla teknik prylar klarar ju vind galant

Bevaka tråden