Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som köpt/beställt iPhone XS/XSMax

Tråden skapades och har fått 443 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Fick hem min svarta XS Max 256GB igår, riktigt nöjd hittils måste jag säga. Vilket lyft från min Samsung Note8 i flyt! Köpte till ett Apple Leather Case (bruna varianten), passade riktigt bra till den svarta telefonen i mitt tycke. Nån som har erfarenhet hur länge såna håller?

Ursprungligen av MrQuattro:

Fick hem min svarta XS Max 256GB igår, riktigt nöjd hittils måste jag säga. Vilket lyft från min Samsung Note8 i flyt! Köpte till ett Apple Leather Case (bruna varianten), passade riktigt bra till den svarta telefonen i mitt tycke. Nån som har erfarenhet hur länge såna håller?

Antar du frågar om Apple Leather Case? Läder brukar hålla väldigt väldigt länge om det är bra "sytt", men beror lite på vad för material dom använt till det som håller själva mobilen, billiga gjorda i plast brukar spricka efter några år.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-16 23:04
Ursprungligen av MrQuattro:

Fick hem min svarta XS Max 256GB igår, riktigt nöjd hittils måste jag säga. Vilket lyft från min Samsung Note8 i flyt! Köpte till ett Apple Leather Case (bruna varianten), passade riktigt bra till den svarta telefonen i mitt tycke. Nån som har erfarenhet hur länge såna håller?

Jag använde mitt bruna läder till min 7:a i nästan två år. Inga tecken på att det höll på att gå sänder. Ganska många fina märken efter användning samt mycket mörkt efter olika fetter och smuts. Om jag orkar ska jag testa att tvätta den med en trasa med kemiskt ren bensin. Det fungerar bra på läder. Problemet är väl möjligen att man borde smörja in fodralet efter en sådan behandling och då blir det ju mörkt igen...

Ursprungligen av CekariYH:

Antar du frågar om Apple Leather Case? Läder brukar hålla väldigt väldigt länge om det är bra "sytt", men beror lite på vad för material dom använt till det som håller själva mobilen, billiga gjorda i plast brukar spricka efter några år.

Ja, det var ju det som jag skrev Får hoppas det håller ett år minst då!

Ursprungligen av xms67:

Jag använde mitt bruna läder till min 7:a i nästan två år. Inga tecken på att det höll på att gå sänder. Ganska många fina märken efter användning samt mycket mörkt efter olika fetter och smuts. Om jag orkar ska jag testa att tvätta den med en trasa med kemiskt ren bensin. Det fungerar bra på läder. Problemet är väl möjligen att man borde smörja in fodralet efter en sådan behandling och då blir det ju mörkt igen...

Jag har bara en tidigare erfarenhet av Apples läderskal, hade ett svart Apple Läder till min iPhone 7 Plus, det blev rätt fult efter ett år. Tror dock den bruna varianten åldras snyggare. Det svarta såg mest skabbigt ut, men jag gissar på att det bruna ser bättre ut när det mörknar o får några krigsskador

iPhone XS Max klår Pixel 3...
Saxat från MacWorld: https://macworld.idg.se/2.1038/1.709071/iphon...

Ursprungligen av CekariYH:

iPhone XS Max klår Pixel 3...
Saxat från MacWorld: https://macworld.idg.se/2.1038/1.709071/iphon...

Intressant, då känns ju mitt val av XS Max ännu mer lyckat
Egentligen bryr jag mig inte om benchmarks öht, det som framförallt är viktigt för mig är noll lagg. Det har jag inte upplevt ännu på XS Max, misstänker att jag inte kommer göra det inom en snar framtid heller.

  • Medlem
  • 2018-10-22 12:53
Ursprungligen av MrQuattro:

Intressant, då känns ju mitt val av XS Max ännu mer lyckat
Egentligen bryr jag mig inte om benchmarks öht, det som framförallt är viktigt för mig är noll lagg. Det har jag inte upplevt ännu på XS Max, misstänker att jag inte kommer göra det inom en snar framtid heller.

Helt noll är svårt men när de får till variabel 120hz i telefonerna som iPad pro har så börjar vi nog komma nära.

Ursprungligen av 5AA:

Helt noll är svårt men när de får till variabel 120hz i telefonerna som iPad pro har så börjar vi nog komma nära.

Mja jo kanske det, men jag ser det inte som ett problem. Det jag menar med lagg är typ Samsung Touchwiz. Jag upplevde detta på min Note8 när jag haft den cirka ett år. Bland annat började den lagga när man växlade mellan öppna appar och ibland kraschade hemskärmen etc. Skulle säkert gå att lösa med en factory reset, men det orkade jag inte. Såna typer av lagg har jag inte upplevt på tidigare iOS enheter jag ägt/äger. Har tillexempel en iPad Air2 från 2015 som fortfarande känns rapp med senaste iOS 12.0.1 installerat.

  • Medlem
  • 2018-10-22 16:30
Ursprungligen av MrQuattro:

Mja jo kanske det, men jag ser det inte som ett problem. Det jag menar med lagg är typ Samsung Touchwiz. Jag upplevde detta på min Note8 när jag haft den cirka ett år. Bland annat började den lagga när man växlade mellan öppna appar och ibland kraschade hemskärmen etc. Skulle säkert gå att lösa med en factory reset, men det orkade jag inte. Såna typer av lagg har jag inte upplevt på tidigare iOS enheter jag ägt/äger. Har tillexempel en iPad Air2 från 2015 som fortfarande känns rapp med senaste iOS 12.0.1 installerat.

Jag tror att jag feltolkade vad du skrev. Du menar alltså att du har noll lagg på din iphone xs max? Jag växlar mycket mellan att jobba på ipad pro till att använda telefonen och det är lite drygt innan man vant sig vid lägre refresh rate igen. Jag längtar tills de får in 120 i iphones

  • Medlem
  • 2018-10-23 06:07
Ursprungligen av CekariYH:

iPhone XS Max klår Pixel 3...
Saxat från MacWorld: https://macworld.idg.se/2.1038/1.709071/iphon...

Inte på något sätt oväntat
Pixel 3 orna är i mina ögon precis som X förra året koncept mobiler för att visa upp vad som komma skall ?

Ursprungligen av PaO:

Inte på något sätt oväntat
Pixel 3 orna är i mina ögon precis som X förra året koncept mobiler för att visa upp vad som komma skall ?

Jag har lite svårt att se X som en konceptmobil. X var den första modellen i ny serie och sålde bra.

XR i rött, synd att den färgen inte finns för XS Max, hade gärna valt den...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-27 09:43

Har skrivit i annan tråd, menn det passar här med. Efter några dagar med XS blev ApplePAy obrukbar. Den får inte kontakt med terminalen. Saken är att om jag testar länge vid en terminal så kan det fungera. >samtidigt har jag så sent som igår testat väldigt långe utan att det fungerade. Så nu känns det som att den gradvis gått in i ett totalt felaktigt beteende. Använde mitt AppleCare och pratade med support igår. Vid det korta samtalet via telefon hittades ingen lösning. Supporten ville dock gräva djupare för att se in det kan vara ett mjukvaruproblem. Han skulle återkomma under gårdagen. Det skedde aldrig. Nu får vi se om de tappade bort mig, eller om de gräver så djupt att det krävs extra lång tid..?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-10-28 09:31
Ursprungligen av CekariYH:

Antar du frågar om Apple Leather Case? Läder brukar hålla väldigt väldigt länge om det är bra "sytt", men beror lite på vad för material dom använt till det som håller själva mobilen, billiga gjorda i plast brukar spricka efter några år.

Ajabaja man ska inte tvätta läderfodralet. Det ska se ut så. Patina kallas det ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-10-28 09:33
Ursprungligen av PaO:

Inte på något sätt oväntat
Pixel 3 orna är i mina ögonprecis som X förra året koncept mobiler för att visa upp vad som komma skall ?

Sluta att killgissa nu. Bara pinsamt ?

Ursprungligen av Innis:

Ajabaja man ska inte tvätta läderfodralet. Det ska se ut så. Patina kallas det ?

Eh, fel citering väl?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-10-28 09:40
Ursprungligen av xms67:

Jag använde mitt bruna läder till min 7:a i nästan två år. Inga tecken på att det höll på att gå sänder. Ganska många fina märken efter användning samt mycket mörkt efter olika fetter och smuts. Om jag orkar ska jag testa att tvätta den med en trasa med kemiskt ren bensin. Det fungerar bra på läder. Problemet är väl möjligen att man borde smörja in fodralet efter en sådan behandling och då blir det ju mörkt igen...

Såg en bild FaceBook där läderfodralet var så väl använt att det såg ut som en betsad träbit ?

Edit: hittade

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-10-28 09:43
Ursprungligen av CekariYH:

Eh, fel citering väl?

Stämmer bra det. Sorry. Hoppas den det var riktad till läser ändå.

Ursprungligen av Innis:

Stämmer bra det. Sorry. Hoppas den det var riktad till läser ändå.

NP, och det gäller ju alla med läderfodral

Ursprungligen av Innis:

Såg en bild FaceBook där läderfodralet var så väl använt att det såg ut som en betsad träbit ?

Edit: hittade

Så där blir mina också, men kanske lite mer slitna

Mitt gamla BookBook läder plånboksfordral för min 5s:

7R309617 by Lars Hernborg, on Flickr

Senast redigerat 2018-10-28 10:20

Fick besked idag att min Watch och XS MAX är på väg och beräknas anlända 12/11... ror nån stackars kines hit dom i en eka?
Nåja, brukar bli nån dag tidigare så snart kan man äntligen börja använd Apple Pay

  • Medlem
  • 2018-10-29 22:54
Ursprungligen av CekariYH:

Fick besked idag att min Watch och XS MAX är på väg och beräknas anlända 12/11... ror nån stackars kines hit dom i en eka?
Nåja, brukar bli nån dag tidigare så snart kan man äntligen börja använd Apple Pay

När min AW4 hade lämnat Suzhou i Kina så tog det knappt tre dygn innan den fanns hos mig i Malmö med hjälp av UPS. Och då hade den turistat i Shanghai i mer än ett dygn. Undrar vad den gjorde där?

Hallå Postnord

Brukar gå väldigt snabbt när dom väl skickats men det här va ju lite segt

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-11-01 20:53

Om någon annan saknar att dubbeltappa på touchid för att få ner skärmen så finns nedåtsvep istället, men måste aktiveras.
General -> Accessibility -> slå på Reachability.

Tror faktiskt att dessa kommer redan nästa vecka, så ihop med beställningen av iPad Pro etc kommer det bli några intensiva dagar att initiera, uppdatera och installera och hämta bank-ID mm.
Kommer inte att hämta backupper etc utan installera som "Nya" så det blir lite färre av alla appar man aldrig använder och en massa profiler för ditten & datten man provat genom åren försvinner.

En fråga om Face-ID.
Med touch-ID kan man ju lägga up fem fingrar/variabler om jag minns rätt, men hur många ansikten på sig själv kan man registrera?
Med och utan keps, orakad, ovårdad slätrakad, you name it... kan ju bli en hel del varianter om man vill

Ok, hittade själv... två ansikten... kommer bli mycket knappade av lösen då!

Senast redigerat 2018-11-01 23:41
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-02 00:22
Ursprungligen av CekariYH:

En fråga om Face-ID.
Med touch-ID kan man ju lägga up fem fingrar/variabler om jag minns rätt, men hur många ansikten på sig själv kan man registrera?
Med och utan keps, orakad, ovårdad slätrakad, you name it... kan ju bli en hel del varianter om man vill

Ok, hittade själv... två ansikten... kommer bli mycket knappade av lösen då!

Varje gång Face-ID gör en godkänd avläsning noterar den också mindre förändringar som skett så att den uppdaterar den ursprungliga inskanningen och godkänner förändringar som sker successivt. Du kommer kanske bli förvånad hur sällan du behöver verifiera med lösenkoden! Det är ju inte varje dag man kan raka av ett helskägg

Om den avancerade Face ID-tekniken

Citat:

Face ID anpassar sig automatiskt till förändringar i ditt utseende, till exempel om du använder smink eller sparar ut skägg. Om du förändrar ditt utseende på ett mer radikalt sätt, till exempel rakar av ett helskägg, bekräftar Face ID din identitet med hjälp av lösenkoden innan den uppdaterar dina ansiktsdata. Face ID är utformat för att fungera med hattar, halsdukar, glasögon, linser och många solglasögon.

Ursprungligen av IngoX:

Varje gång Face-ID gör en godkänd avläsning noterar den också mindre förändringar som skett så att den uppdaterar den ursprungliga inskanningen och godkänner förändringar som sker successivt. Du kommer kanske bli förvånad hur sällan du behöver verifiera med lösenkoden! Det är ju inte varje dag man kan raka av ett helskägg

Om den avancerade Face ID-tekniken

Ah, det var ju riktigt smart, då kan jag fortsätta min långsamma bergochdalbana mellan vårdad och ovårdad, och sant, raka av ett helskägg gör man ju inte så många dar i sträck

Också nice att den klarar andra attribut också... blir nog perfekt detta.

Ursprungligen av CekariYH:

En fråga om Face-ID.
Med touch-ID kan man ju lägga up fem fingrar/variabler om jag minns rätt, men hur många ansikten på sig själv kan man registrera?
Med och utan keps, orakad, ovårdad slätrakad, you name it... kan ju bli en hel del varianter om man vill

Ok, hittade själv... två ansikten... kommer bli mycket knappade av lösen då!

Det är inte två ansikten. Det är två registreringar av samma ansikte.

Ett tips om du ofta använder solglasögon är att slå av kravet på uppmärksamhet. Då krävs intr att telefonen ser dina ögon. Det ger även fördelen att FaceId fungerar i större vinklar.

Du tappar lite säkerhet eftersom någon kan låsa upp mobilen medan du sover... men jag bedömer den risken som obefintlig

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-11-02 06:58
Ursprungligen av CekariYH:

En fråga om Face-ID.
Med touch-ID kan man ju lägga up fem fingrar/variabler om jag minns rätt, men hur många ansikten på sig själv kan man registrera?
Med och utan keps, orakad, ovårdad slätrakad, you name it... kan ju bli en hel del varianter om man vill

Ok, hittade själv... två ansikten... kommer bli mycket knappade av lösen då!

Jag har haft solglasögon, stort headset, mössa osv utan att behöva knappa in koden. Tror inte variationer i skägg är något problem heller.

Bevaka tråden