Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gå från Garmin-klocka till Apple Watch - att tänka på!

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

(hoppas det inte finns en liknande tråd under Apple Watch?)

Hej
När Tre i maj, släppte sina AW3(gps+cellular) så var vi säkert många som både blev nöjda och lte fattigare. Och när man skaffar en ny produkt, så vill man ju alltid hitta användningsområden för prylen. Om inte annat så skapar man sig detta

Jag motionerar en del, mestadels genom löpning/jogga. En av belöningarna efter en runda, är att titta på kartan, se all statistik över rundan. Först via Garmins gränssnitt och sedan genom ett enkelt klick registrera bedriften på jogg.se och profilen där. Väl där så har man all statistik, framsteg och bakslag.

Nu har jag då lämnat den trygga "garminvärlden", för att se om den senaste modellen av Apple Watch kan åstadkomma samma fina belöning, lika ackurat och lika smidigt att få detta till sin profil på Jogg? Då det är göteborgsvarvet imorgon, så har man vilat en del under den senaste veckan, tio dagarna, så jag har inte hunnit testa den nya klockan så mycket, men ett pass har det blivit. Då hade jag bara AW3 på armen, airpods i öronen, lyssnade på Apple Music och lät Nike+ Run Club mäta rundan.

Efter som att jag ha sprungit samma runda ett par gånger, så tror jag nog att gps-mätningen stämde rätt bra, hastighet/tiden stämde nog rätt bra också och jag fick statistiken fint till mig, efter genomfört motionspass. Dock fick jag ingen karta och jag fick manuellt lägga upp passet på jogg.se. Och så vill man ju inte ha det.

Har tidigare läst, att appar som runkeeper, strava och så, inte fungerar på klockan om inte telefonen är med? Efter att ha googlat, läst och surfat runt, så verkar det som dessa appar skall funka utan telefonen nu? Någon som vet om så är fallet? Och kopplingen till jogg, hur sköter man detta smidigast?

Oj, för att summera. Jag hoppas att denna tråd kan underlätta för andra, som testar att springa med sin Apple Watch och bara den. Utan att behöva ta med telefon? Vilka hinder man stöter på, hur man löser dessa motgångar och andra tips och trix?

De första frågorna att ta med:
1. Fungerar Runkeeper/Strava utan medhavd telefon?
2. Om man använt Nike+-appen, hur får man en karta över genomfört pass?
3. Vilken av apparna Träning eller Nike är bäst?
4. Om ni använder jogg.se - hur får ni passet dit?
5. Om ni har en Apple Watch Series 3 (GPS+Cellular) och en Garmin (Forerunner 235 i mitt fall), vilken hade ni använt?

Hoppas att det kan bli lite levande och tipsande här!

Trevlig helg

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-05-18 12:04

Har inte en LTE-klocka och använder inte någon av apparna du nämner, men jag springer med zombie run från telefonen och använder inbyggda apple appen för att få VO2max.
Zombie run har en app till klockan men den fungerar tyvärr dåligt och vad supporten sagt är det ett problem hos Apple.

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2018-05-18 12:10

Om du använder inbyggda Träning-appen så kommer du förr eller senare tröttna på att bara kunna se dina träningspass i telefonen. Med HealthFit https://itunes.apple.com/us/app/healthfit/id1... kan du få ut standard FIT-filer eller synka direkt mot Runkeeper, Strava och flera andra tjänster.

Får kolla in både Zombie Run och HealthFit. Zombie är den som man kan ställa in att man blir jagad, va? Jag har hört om den, men aldrig testat.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-05-19 12:11
Ursprungligen av pjnorman:

Får kolla in både Zombie Run och HealthFit. Zombie är den som man kan ställa in att man blir jagad, va? Jag har hört om den, men aldrig testat.

Japp, man kan ställa in hur ofta det händer och hur mycket snabbare man måste springa.

Utvecklarna har sagt att de inte har någon algoritm som väljer att alltid lägga dem i uppförsbackar men jag tror de ljuger...

Ursprungligen av pjnorman:

1. Fungerar Runkeeper/Strava utan medhavd telefon?
2. Om man använt Nike+-appen, hur får man en karta över genomfört pass?
3. Vilken av apparna Träning eller Nike är bäst?
4. Om ni använder jogg.se - hur får ni passet dit?
5. Om ni har en Apple Watch Series 3 (GPS+Cellular) och en Garmin (Forerunner 235 i mitt fall), vilken hade ni använt?

1. Har aldrig testat Runkeeper/Strava själv men vet genom andra att Strava fungerar. Runkeeper borde fungera, dvs dom har en apple watch app. (Själv kör jag med Nike Run Club)
2. Kartan syns i Nike Run Club appen
3. Tycker Nike är bättre, Apples träningsapp är lite för enkel (man kan inte se splits tex.)
4. Aldrig använt jogg.se.
5. Aldrig haft en Garmin.

En nackdel men Apple Watch är att man inte kan koppla in ett externt hr-bälte till en tredjepartsapp (tex. Nike appen), då måste man ha med sig telefonen, sjukt störande! har själv ett Polar H10 bälte jag skulle vilja använda enbart med klockan...

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-10-23 08:36

Har inte kört Runkeeper själv och tycker Nike+ är värdelös, men strava och Garmin connect kör jag. Dock har jag nu löst det så att jag har en garminklocka för träning och en AW för allt annat. Garminklockan är helt enkelt skapad för träning och det märks.

Det jag egentligen vill tillägga i tråden är att man kan skapa splits i träningsappen genom att ”dubbelklicka” på skärmen.

Och vill man träna intervaller med Apple Watch har jag just börjat testa Intervals vilket enligt internet skulle vara den bästa appen för ändamålet:
https://itunes.apple.com/se/app/intervals-pro...

Ursprungligen av SirGadden:

En nackdel men Apple Watch är att man inte kan koppla in ett externt hr-bälte till en tredjepartsapp

Finns en funktionsrik löparapp till Apple Watch som heter ismoothrun:

http://www.ismoothrun.com/

https://itunes.apple.com/us/app/ismoothrun/id...

Men den kan man koppla externt hr-bälte och andra tillbehör, springa intervaller samt exportera ut resultatet till i princip alla tänkbara tjänster såsom Runkeeper, Strava och tom Garmin Connect.

Kostar dock 50:-

Det är tydligen lite av löparproffsens favorit (för Apple Watch) - har testat den några gånger och den fungerar bra

1
Bevaka tråden