Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpråd iPhone XR vs iPhone X

Tråden skapades och har fått 45 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2018-10-22 11:33

Hej!
Behöver lite råd av er experter!

Ska köpa ny iphone, har idag en iPhone 6 och väljer mellan iohone X och iphone XR. Vilken tycker ni jag skall köpa? Motivera gärna varför.

Använder mobilen som de flesta andra så har egentligen inga specifika krav.

Tack för hjälpen!

Skulle välja iPhone XR den har den modernaste processorn. Var lite debatt tidigare om att LCD skärmen var för lågupplöst. Men på de senaste YouTube videos jag har sett om den så verkar displayen helt ok.
Finns även i många färger.

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-10-22 13:09

Om inte storleken är ett problem: Xr. Om du vill behålla den smidiga storleken från de äldre icke-plusmodellerna måste du gå på X eller Xs. Gå till butik, kläm och känn!

Jättemobil passar inte alla. Jag hade 7 plus pga kameran men ville ha mindre format. Köpte Xs och är i stort nöjd. Skulle nog inte köpa Xr just pga storleken.

Jag hade valt XR.
Bättre kamera, snabbare processor, snabbare face-id, bättre batteritid och en lite större skärm.

Du kan själv jämföra här:
https://www.apple.com/se/iphone/compare/

Jag hade hållit utkik på en begagnad XS. Finns många som säljer dem nya i kartong begagnat. Men om valet tvunget är mellan X/XR så hade jag kört på X pga skärmen. Det man använder mest på en telefon är ju trots allt skärmen, en OLED är mycket trevligare att titta på än en LCD. Processorn tror jag inte du kommer märka någon större skillnad på. Äger själv en 7 Plus och en XS Max, tycker inte att 7 Plus känns märkbart långsammare, men tilläggas ska att jag inte håller på med någon form av grafikkrävande mobilspel. Är batteritiden viktigare än en bra skärm, välj XR eller köp en X och ett batteriskal. Är du däremot beredd att lägga mer pengar, och kan överleva med storleken kan jag varmt rekommendera XS Max, den telefonen äger jag själv och är väldigt nöjd.

En liten fråga. Hur kan ny i kartong samtidigt vara begagnad?

För mig är det på följande sätt

Använd = begagnad, dvs bruten försegling på kartongen

Ny i kartong=oöppnad kartong

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2018-10-22 13:50
Ursprungligen av SirGadden:

Jag hade valt XR.
Bättre kamera, snabbare processor, snabbare face-id, bättre batteritid och en lite större skärm.

Du kan själv jämföra här:
https://www.apple.com/se/iphone/compare/

Har den verkligen bättre kamera?

Ursprungligen av Hoya:

Har den verkligen bättre kamera?

Det finns väl inte ett glasklart svar där, men jämfört med Iphone X drar ju XR nytta av nyheterna som kommer med A12, det vill säga AI-bitarna och det förbättrade HDR-läget. Är 2x optisk zoom man förlorar med XR som bara har en lins.

Ursprungligen av Ida Blix:

Det finns väl inte ett glasklart svar där, men jämfört med Iphone X drar ju XR nytta av nyheterna som kommer med A12, det vill säga AI-bitarna och det förbättrade HDR-läget. Är 2x optisk zoom man förlorar med XR som bara har en lins.

Sen är har kameran en större sensor oxå vilket ger bättre bildkvalité (men som sagt förlorar man optisk zoom).

Satsa på en fräsch begagnad X ifall du inte vill betala dyra pengar för en XS. Att XR saknar 3D Touch är en deal breaker för mig. Lika korkat att ta bort 3D touch från telefonerna som att ta bort MagSafe på macarna. Det är såna små men mycket praktiska egenskaper som gör att Apple skiljer sig från mängden.

Jag hade nog valt en XR om jag hade valt iPhone idag.
Har en X nu och kommer försöka hålla den så länge som möjligt.
Med XR kan du få en personligare färg och 326ppi räcker gott och väl, ser ingen skillnad på min X och tjejens 6S.

Ursprungligen av johnh3:

Skulle välja iPhone XR den har den modernaste processorn. Var lite debatt tidigare om att LCD skärmen var för lågupplöst. Men på de senaste YouTube videos jag har sett om den så verkar displayen helt ok.
Finns även i många färger.

Problemet är att alla färgerna är fulare än Top tre på X, XS och Max! Vita är snyggast följt av Guld och sedan spacegrey.

Ursprungligen av Mackan1984:

Jag hade nog valt en XR om jag hade valt iPhone idag.
Har en X nu och kommer försöka hålla den så länge som möjligt.
Med XR kan du få en personligare färg och 326ppi räcker gott och väl, ser ingen skillnad på min X och tjejens 6S.

Tror du överdriver då förra årets Iphone X har den absolut bästa display tsm med Note 9 och övriga X iår. Det är stor skillnad på oled
och högre ppi

Ursprungligen av submariner:

Tror du överdriver då förra årets Iphone X har den absolut bästa display tsm med Note 9 och övriga X iår. Det är stor skillnad på oled
och högre ppi

Överdriver faktiskt inte ?
Sen när jag hade truetone på sida vid sida såg min även grådassigare ut.
Skriver just nu på min iPad Pro som har ca 260ppi och tycker heller inte den är sämre.

  • Medlem
  • 2018-10-22 19:24
Ursprungligen av submariner:

Tror du överdriver då förra årets Iphone X har den absolut bästa display tsm med Note 9 och övriga X iår. Det är stor skillnad på oled
och högre ppi

En avgörande faktor här är ju faktiskt de egna ögonen och hur bra de fungerar. Siffror och teknikaliteter i all ära men till sist och syvende så är det ögonen som bestämmer vad som är bra eller tillräckligt bra

Utan tvekan X! Mycket bättre skärm samt smidigare format. Dessutom saknar XR 3D touch:hål i huvudet. Hade hellre köpt iPhone 8 än XR.

Ursprungligen av Paulista:

Utan tvekan X! Mycket bättre skärm samt smidigare format. Dessutom saknar XR 3D touch:hål i huvudet. Hade hellre köpt iPhone 8 än XR.

Fejkar inte XR 3D Touch med långtryck?
3D Touch var väl aldrig en vinnande teknik i utsträckning, vet att jag kan bli förbannad på det när jag bara vill ta bort en app t ex.
Använder det aldrig

"En avgörande faktor här är ju faktiskt de egna ögonen och hur bra de fungerar. Siffror och teknikaliteter i all ära men till sist och syvende så är det ögonen som bestämmer vad som är bra eller tillräckligt bra".

Håller fullständigt med! Inte för att vara taskig eller klanka ner på nyare modeller men det där med OLED skärm på en mobiltelefon, det blir bara en köpargument, men inget mer. När jag jämför i butik eller privat en X skärm och en Iphone 6s eller 7 eller 8 exempelvis så märker jag ingen skillnad. Så det är inte riktigt så att en OLED skärm ger en WOW känsla och du märker en riktig tydlig skillnad mot LCD skärmen.

Nä jag skulle nog rekommendera att du slår till på en XR istället för en Iphone X.

Ursprungligen av Ggabbe:

det där med OLED skärm på en mobiltelefon, det blir bara en köpargument, men inget mer. När jag jämför i butik eller privat en X skärm och en Iphone 6s eller 7 eller 8 exempelvis så märker jag ingen skillnad. Så det är inte riktigt så att en OLED skärm ger en WOW känsla och du märker en riktig tydlig skillnad mot LCD skärmen.

Jag håller absolut inte med. Sitter här med både en XS Max och en 7 Plus, om jag öppnar exakt samma bild på båda telefonerna med full ljusstyrka är det jättetydligt hur mycket bättre färgerna och svärtan är på XS Max med den finfina OLED skärmen. Se nedan, 7 Plus till vänster, XS Max till höger.

Kan inte öppna bilden. Måste skaffa en IPhone XS Max?

Jag för min del älskar OLED-skärmen på min Iphone XS. Men det jag verkligen inte vill leva utan är True Tone!
Sen vad gäller pixeltätheten så tycker jag det ligger mycket i det Phil Schiller sa: om du inte kan se pixlarna är det inte så viktigt längre. Vid en viss punkt spelar det inte så stor roll.

Test av Iphone XR kommer snart på en 99-sajt nära dig!

Ursprungligen av Ggabbe:

...När jag jämför i butik eller privat en X skärm och en Iphone 6s eller 7 eller 8 exempelvis så märker jag ingen skillnad...

Jämför utomhus en solig dag. Då märker du hur mycket bättre OLED är.

Det är bara att erkänna att jag hade fel och det kanske syns en väldigt tydlig skillnad mot LCD. Men som sagt inget jag märkte med blött öga när jag jämförde telefonerna. Tja, det måste bli en Iphone med OLED skärm nästa gång!

För att sammanfatta tydliggöra mitt tidigare inlägg, den största skillnaden mellan OLED och LCD som jag ser det är hur pass mycket naturligare färgerna blir. Kan också ha att göra med TrueTone som @jakobnilsson nämnde. Svart blir svart och kontrasterna blir avsevärt mycket bättre. Om du tar upp en svart bild på en LCD skärm, så ser du tydligt att det är en blågrå ton i den, inte är den kolsvart iallafall (om inte skärmen är avstängd då, vilket den är på OLED när svart visas därav blir det svarta svart på riktigt).

Ursprungligen av MrQuattro:

För att sammanfatta tydliggöra mitt tidigare inlägg, den största skillnaden mellan OLED och LCD som jag ser det är hur pass mycket naturligare färgerna blir. Kan också ha att göra med TrueTone som @jakobnilsson nämnde. Svart blir svart och kontrasterna blir avsevärt mycket bättre. Om du tar upp en svart bild på en LCD skärm, så ser du tydligt att det är en blågrå ton i den, inte är den kolsvart iallafall (om inte skärmen är avstängd då, vilket den är på OLED när svart visas därav blir det svarta svart på riktigt).

Jag håller med, svärtan är det bästa med en OLED-skärm. True Tone tycker jag framförallt gör skärmen behagligare när man läser text osv. Men det är svårt att separera en enda del av skärmarna egentligen, allt bakas ju ihop till en helhet – HDR, Truetone, OLED/LCD, pixeltäthet och så vidare.

Ursprungligen av Ggabbe:

"En avgörande faktor här är ju faktiskt de egna ögonen och hur bra de fungerar. Siffror och teknikaliteter i all ära men till sist och syvende så är det ögonen som bestämmer vad som är bra eller tillräckligt bra".

Håller fullständigt med! Inte för att vara taskig eller klanka ner på nyare modeller men det där med OLED skärm på en mobiltelefon, det blir bara en köpargument, men inget mer. När jag jämför i butik eller privat en X skärm och en Iphone 6s eller 7 eller 8 exempelvis så märker jag ingen skillnad. Så det är inte riktigt så att en OLED skärm ger en WOW känsla och du märker en riktig tydlig skillnad mot LCD skärmen.

Nä jag skulle nog rekommendera att du slår till på en XR istället för en Iphone X.

Nja, LCD, kan inte ge samma djupa svärta och färgåtergivning som en OLED, men det behöver man ju "bara" om man kollar bilder/film.

Ursprungligen av CekariYH:

Nja, LCD, kan inte ge samma djupa svärta och färgåtergivning som en OLED, men det behöver man ju "bara" om man kollar bilder/film.

Hur tänkte du nu? Vem tittar inte på bilder på telefonen? Bara du tar en bild med kameran så kollar du ju på den. Sen har du ju bilder i appar/på webbsidor du besöker etc. O skärmbakgrunden är ju en bild. Så OLED är kanske inte något som är kritiskt för att telefonen skall fungera, men det höjer definitivt helhetsupplevelsen av telefonen. Personligen anser inte jag att XR är värd sitt pris. Då skulle jag hellre köpa en begagnad X. Visst, man får inte senaste processorn, men är man inte en hardcore mobil gamer, tror jag ärligt talat inte att prestandaskillnaden är så stor. Nu fick jag min XS Max via företaget, men hade jag varit tvungen att betala själv hade jag förmodligen inte köpt en mobil för 15K. Ingen telefon är värd så mycket pengar egentligen. Jag hade antagligen behållit min 7 Plus som fortfarande är fullt fungerande eller sneglat på en begagnad X.

Ursprungligen av MrQuattro:

Hur tänkte du nu? Vem tittar inte på bilder på telefonen? Bara du tar en bild med kameran så kollar du ju på den. Sen har du ju bilder i appar/på webbsidor du besöker etc. O skärmbakgrunden är ju en bild. Så OLED är kanske inte något som är kritiskt för att telefonen skall fungera, men det höjer definitivt helhetsupplevelsen av telefonen. Personligen anser inte jag att XR är värd sitt pris. Då skulle jag hellre köpa en begagnad X. Visst, man får inte senaste processorn, men är man inte en hardcore mobil gamer, tror jag ärligt talat inte att prestandaskillnaden är så stor. Nu fick jag min XS Max via företaget, men hade jag varit tvungen att betala själv hade jag förmodligen inte köpt en mobil för 15K. Ingen telefon är värd så mycket pengar egentligen. Jag hade antagligen behållit min 7 Plus som fortfarande är fullt fungerande eller sneglat på en begagnad X.

Tja, inte alla använder den för kritiskt kollande av foton eller film, och bilder i allmänhet som bakgrunder, webbsidor etc funkar ju bra med vilken skärmtyp som helst.

XR är säkert en toppenmobil men fortfarande ingen budget-variant, om man nu inte tycker 10000+ är billigt
Själv gick jag på XS Max 256 men uj va dyr...

Ursprungligen av CekariYH:

Tja, inte alla använder den för kritiskt kollande av foton eller film, och bilder i allmänhet som bakgrunder, webbsidor etc funkar ju bra med vilken skärmtyp som helst.

XR är säkert en toppenmobil men fortfarande ingen budget-variant, om man nu inte tycker 10000+ är billigt
Själv gick jag på XS Max 256 men uj va dyr...

Instegsmodell är kanske ett bättre ord

Ursprungligen av BlackSmp:

Instegsmodell är kanske ett bättre ord

Skulle inte kalla det instegsmodell, då både iPhone 7 & 8 fortfarande säljs för en betydligt billigare peng än XR.

Bevaka tråden