Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple och Samsung åker dit för "planerat åldrande"

Tråden skapades och har fått 21 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

En italiensk myndighet utkräver böter från både Apple och Samsung, eftersom båda bolagen har tillhandahållit mjukvaruuppdateringar till gamla telefoner, som kan göra telefonen långsammare. Planerat åldrande, säger Italien.

Läs hela artikeln här

Fast jag antar att det inte finns några hinder att helt enkelt bara komma med säkerhetsuppdateringar? Precis som Apple gör för äldre versioner av Mac OS X. Att neka ny funktionalitet kan väl kännas surt, men om man inte har lovats något är det vad man får leva med.

Ursprungligen av Zeugma:

Fast jag antar att det inte finns några hinder att helt enkelt bara komma med säkerhetsuppdateringar? Precis som Apple gör för äldre versioner av Mac OS X. Att neka ny funktionalitet kan väl kännas surt, men om man inte har lovats något är det vad man får leva med.

Jag ser det som en fördel att få ny funktionalitet genom uppdateringar.
Dessutom är ju hela resonemanget om ”planerat åldrande” knasigt från början, eftersom IOS 12 förbättrat prestandan på flera äldre mobiler.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Jag ser det som en fördel att få ny funktionalitet genom uppdateringar.
Dessutom är ju hela resonemanget om ”planerat åldrande” knasigt från början, eftersom IOS 12 förbättrat prestandan på flera äldre mobiler.

Ja, den här domen hade extremt dålig tajming sett till Apples släpp av iOS 12 som kanske är den mest långtgående systemuppdateringen på någon större plattform i modern tid vad gäller prestandaförbättring av äldre enheter. Apple har även gjort åtminstone en liknande uppdatering tidigare med Mac OS vad jag kan minnas.

Jag tycker att de straffar en av de branschledande aktörerna på detta område.

Ursprungligen av jakobnilsson:

Jag ser det som en fördel att få ny funktionalitet genom uppdateringar.
Dessutom är ju hela resonemanget om ”planerat åldrande” knasigt från början, eftersom IOS 12 förbättrat prestandan på flera äldre mobiler.

Det är väldigt hårdraget att underförstått se det som att jag inte skulle se det som en fördel med att få ny funktionalitet. Så är det inte, men jag föredrar bibehållen prestanda och säkerhet. Med IOS 12 skedde det också, inklusive ny funktionalitet, och det är bra!

Ursprungligen av Kingbaldr:

Ja, den här domen hade extremt dålig tajming sett till Apples släpp av iOS 12 som kanske är den mest långtgående systemuppdateringen på någon större plattform i modern tid vad gäller prestandaförbättring av äldre enheter. Apple har även gjort åtminstone en liknande uppdatering tidigare med Mac OS vad jag kan minnas.

Jag tycker att de straffar en av de branschledande aktörerna på detta område.

Men det kan vara ett överoptimistiskt sätt att se saken. Man kan lika gärna hävda att IOS 12:s inriktning att inkludera och ”förbättra” äldre hårdvara beror just på kritiken Apple fick för tidigare IOS. Det Apple kritiseras för ligger längre tillbaka i tiden än i år.

Ursprungligen av Zeugma:

Det är väldigt hårdraget att underförstått se det som att jag inte skulle se det som en fördel med att få ny funktionalitet. Så är det inte, men jag föredrar bibehållen prestanda och säkerhet. Med IOS 12 skedde det också, inklusive ny funktionalitet, och det är bra!Men det kan vara ett överoptimistiskt sätt att se saken. Man kan lika gärna hävda att IOS 12:s inriktning att inkludera och ”förbättra” äldre hårdvara beror just på kritiken Apple fick för tidigare IOS. Det Apple kritiseras för ligger längre tillbaka i tiden än i år.

Nej det var inte så jag menade, alltså att du inte skulle se det som en fördel. Jag menade bara att jag ser det som en fördel, och även att det är ännu ett sätt att förlänga livslängden på en telefon; att ge den ny funktionalitet.

Ja snacket om ”Apple gör mobiler långsammare” har pågått länge, men också tidigare versioner av IOS har gjort äldre mobiler snabbare att använda. Minns inte versionen, men det kan ha varit en punktuppdatering till IOS 6 eller 7 som gjorde Iphone 4 snabbare.

Paradexemplet som brukar lyftas fram är väl annars OS X Snow Leopard som presenterades 2008 med ”noll nya funktioner” (vilket inte stämde) men gav gamla Mac-datorer en ordentlig prestandaskjuts och tog upp mindre utrymme på hårddisken än föregångaren Leopard.

Kul sidospår: Upptäckte precis att Snow Leopard fortfarande säljs i Apples nätbutik! DET är att ta ansvar för äldre produkter...

https://www.apple.com/se/shop/product/MC573S/...

Ursprungligen av jakobnilsson:

... Paradexemplet som brukar lyftas fram är väl annars OS X Snow Leopard som presenterades 2008 med ”noll nya funktioner” (vilket inte stämde) men gav gamla Mac-datorer en ordentlig prestandaskjuts och tog upp mindre utrymme på hårddisken än föregångaren Leopard. ...

Ja, vad gällde Intelmacar så stämmer det. Dock lämnades alla PPC-macar i sticket från och med Snow Leopard. Därför behövdes heller inte en massa PPC-kod eller Universal Binary, så därför blev installationen lättviktigare.

Ursprungligen av jakobnilsson:

... Kul sidospår: Upptäckte precis att Snow Leopard fortfarande säljs i Apples nätbutik! DET är att ta ansvar för äldre produkter...

Ja, det är bra. Ytterst är detta för att ge tillgång till App Store och därmed nyare operativsystem. Synd bara att de säljer 10.6(.3?), vilket är för tidigt för en del macar som har senare Snow Leopard i grunden. De hamnar i limbo. Men absolut bättre än att avstå, förstås!

På det hela taget tar Apple mycket mer ansvar för mjukvara än någon annan, möjligtvis jämsides med Google vad gäller Chromebook, Chromecast, Nexus och Pixel och dylikt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-10-24 23:22

Trams av Italienska myndigheten. Bristfällig info från Apple.

Sidospår: Apple vägrade sälja nytt batteri till min 2 år gamla 7+. Batterihälsa 93%, funkar problemfritt.

Senast redigerat 2018-10-25 09:42

Bra artikel med "rätta" åsikterna.

Även jag tycker det är trams av Italien... och löjligt hög summa i böter för detta enligt min åsikt ett numer icke existerande problem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-25 08:13

Alla som har haft en iPhone 4s och uppgraderat till 9.x vet att telefonen blev otroligt slö, det allra enklaste från att öppna kamera appen till att skriva text i valfri app laggar fruktansvärt, likaså gäller iPhone 5 med iOS 10.x. Här förtjänar Apple all kritik och straff..

iOS 12 däremot har blivit ett lyft prestandamässigt även för äldre telefoner.

Ursprungligen av Saalad:

Alla som har haft en iPhone 4s och uppgraderat till 9.x vet att telefonen blev otroligt slö, det allra enklaste från att öppna kamera appen till att skriva text i valfri app laggar fruktansvärt, likaså gäller iPhone 5 med iOS 10.x. Här förtjänar Apple all kritik och straff..

iOS 12 däremot har blivit ett lyft prestandamässigt även för äldre telefoner.

Håller inte med! I vår familj så var vi glada att tex 4s följde med så länge som den gjorde trots prestandaförsämring. Annars hade nyheter som familjedelning inte funkat. Det gav oss mer värde. Prestanda kan mätas på olika sätt. Ibland får man kompromissa.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-25 08:58
Ursprungligen av Martin Rudolfson:

Håller inte med! I vår familj så var vi glada att tex 4s följde med så länge som den gjorde trots prestandaförsämring. Annars hade nyheter som familjedelning inte funkat. Det gav oss mer värde. Prestanda kan mätas på olika sätt. Ibland får man kompromissa.

Ok, bra att du erkänner att det blev en prestandaförsämring, det är det kritiken mot Apple handlar om.

Det största misstaget Apple gjort imo är att inte låta användare nedgradera till äldre iOS. Nu har jag 2 obrukbara (enligt mig och många andra) iPhones pga prestandaförsämringen. Jag skulle gladeligen kört äldre iOS på dem om det bara tilläts, även om säkerheten blivit lidande..

Ursprungligen av jakobnilsson:

Jag ser det som en fördel att få ny funktionalitet genom uppdateringar.
Dessutom är ju hela resonemanget om ”planerat åldrande” knasigt från början, eftersom IOS 12 förbättrat prestandan på flera äldre mobiler.

Bara nyfiken. Är prestandan förbättrad på äldre enheter säg 5s och 6 jämfört med IOS 7 samt 8 eller är det bara inte lika illa som det var med IOS 11 på dessa enheter? Vet att min mors iphone 5s (min gamla) var ganska slö mot slutet i alla fall tror det var IOS 10 eller 11 på den. Nu har hon en SE som än så länge är pigg.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-10-25 11:07
Ursprungligen av Saalad:

Det största misstaget Apple gjort imo är att inte låta användare nedgradera till äldre iOS. Nu har jag 2 obrukbara (enligt mig och många andra) iPhones pga prestandaförsämringen. Jag skulle gladeligen kört äldre iOS på dem om det bara tilläts, även om säkerheten blivit lidande..

Ursprungligen av Jonatatatan:

Bara nyfiken. Är prestandan förbättrad på äldre enheter säg 5s och 6 jämfört med IOS 7 samt 8 eller är det bara inte lika illa som det var med IOS 11 på dessa enheter? Vet att min mors iphone 5s (min gamla) var ganska slö mot slutet i alla fall tror det var IOS 10 eller 11 på den. Nu har hon en SE som än så länge är pigg.

Något man får komma ihåg när man pratar om dessa prestandaförsämringar är att det inte bara gäller OS'et.
De flesta appar har uppdaterats och kräver mer och mer av hårdvaran också.

T ex när jag köpte min 5S började jag använda min 4S som jobbtelefon och hade i princip inget extra installerat.
Då var den helt ok, trots iOS9. Men sista jag använde den privat full med appar var en pina.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Bara nyfiken. Är prestandan förbättrad på äldre enheter säg 5s och 6 jämfört med IOS 7 samt 8 eller är det bara inte lika illa som det var med IOS 11 på dessa enheter? Vet att min mors iphone 5s (min gamla) var ganska slö mot slutet i alla fall tror det var IOS 10 eller 11 på den. Nu har hon en SE som än så länge är pigg.

Jag har en 5s som reserv och den är lite piggare med IOS 12 än den var med IOS 11. Ingen jätteskillnad, dock.

Ursprungligen av Zeugma:

Jag har en 5s som reserv och den är lite piggare med IOS 12 än den var med IOS 11. Ingen jätteskillnad, dock.

Har precis samma, men just nu inte reserv sen jag kraschade min 6+ och väntar på min XS Max.
Det blev en himla skinnad från iOS 9 till 12 på min

Ursprungligen av Saalad:

Ok, bra att du erkänner att det blev en prestandaförsämring, det är det kritiken mot Apple handlar om.

Det största misstaget Apple gjort imo är att inte låta användare nedgradera till äldre iOS. Nu har jag 2 obrukbara (enligt mig och många andra) iPhones pga prestandaförsämringen. Jag skulle gladeligen kört äldre iOS på dem om det bara tilläts, även om säkerheten blivit lidande..

He he! Erkänner va!
det var ju just det. Den stora prestandaförsämringen för oss hade varit om de nya funktionerna inte kommit med. Trots att de nog ar lite tunga för de äldsta telefonerna i familjen. g

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-25 21:23
Ursprungligen av Json_81:

Något man får komma ihåg när man pratar om dessa prestandaförsämringar är att det inte bara gäller OS'et.
De flesta appar har uppdaterats och kräver mer och mer av hårdvaran också.

T ex när jag köpte min 5S började jag använda min 4S som jobbtelefon och hade i princip inget extra installerat.
Då var den helt ok, trots iOS9. Men sista jag använde den privat full med appar var en pina.

Problemet med 4s och iOS 9.x är ju att prestandaförsämringen gällde Apples egna appar, som kamera, telefon, medddelanden mm, basic appar som laggar fruktansvärt. När det laggar när man ska skriva in text eller ringa är det under all kritik.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-10-26 09:22
Ursprungligen av Saalad:

Problemet med 4s och iOS 9.x är ju att prestandaförsämringen gällde Apples egna appar, som kamera, telefon, medddelanden mm, basic appar som laggar fruktansvärt. När det laggar när man ska skriva in text eller ringa är det under all kritik.

Märkte jag inte av med en nollställd och ganska tom telefon som sagt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-26 09:51
Ursprungligen av Json_81:

Märkte jag inte av med en nollställd och ganska tom telefon som sagt.

Jag har provat att nollställa och testat alla tips utan framgång. Apple har även blivit stämda för hur uselt ios9 fungerar.

https://www.google.se/amp/s/amp.usatoday.com/...

The update significantly slowed down their iPhones and interfered with the normal usage of the device, leaving Plaintiff with a difficult choice: use a slow and buggy device that disrupts everyday life or spend hundreds of dollars to buy a new phone.

Haft Samsung flaggskepp och man ska vara glad om man får nån update av OS:et. Efter ett år är det bajbaj med det.
Värsta var ändå att efter 6 månader så segade telefonen ner något otroligt. Inga uppdateringar. Bara seg. Öppna bilder appen tog en halv minut.

1
Bevaka tråden