Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Swish + bluetooth = kontaktlös betalning?

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2018-10-25 22:59
Ursprungligen av pesc:

Fråga: Varför?

Är det smidigare än EMV/NFC? Fungerar det på fler terminaler? Måste man in och bläddra fram Swish-appen? Fungerar det på en Apple Watch?
Vad vill de uppnå? Vem vinner på det här?

Svenska bankerna, som med detta inte bara kan ignorera Apple Pay osv, men också minska beroendet av Mastercard och Visa. De skippar idag Apple Pay för att "det finns inget att vinna på", men här finns det vinst att hämta hem.

Problemet är att det här skapar en splittring på marknaden. Turister kan inte köra Swish, och vi kan inte köra det utomlands. Så har svårt att se att det här blir särskilt bra på lång sikt.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-10-26 14:09
Ursprungligen av jeaz:

Svenska bankerna, som med detta inte bara kan ignorera Apple Pay osv, men också minska beroendet av Mastercard och Visa. De skippar idag Apple Pay för att "det finns inget att vinna på", men här finns det vinst att hämta hem.

Problemet är att det här skapar en splittring på marknaden. Turister kan inte köra Swish, och vi kan inte köra det utomlands. Så har svårt att se att det här blir särskilt bra på lång sikt.

Ser samma problem med Swish. Kommer ApplePay till storbankerna, alla terminaler samt möjlighet att skicka pengar via Imessage så ser jag inget skäl till att använda ett ”litet” nationellt system som bara fungerar i Sverige.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2018-10-26 17:46
Ursprungligen av reboot81:

Ser samma problem med Swish. Kommer ApplePay till storbankerna, alla terminaler samt möjlighet att skicka pengar via Imessage så ser jag inget skäl till att använda ett ”litet” nationellt system som bara fungerar i Sverige.

Därför är det lite förvånande att småbankerna och enskilda kortutgivare inte hoppat på ApplePay. Det är ett bra sätt att konkurrera mot storbankerna som bara vill köra deras egna påhitt.

  • Medlem
  • 2018-10-26 18:31
Ursprungligen av reboot81:

Ser samma problem med Swish. Kommer ApplePay till storbankerna, alla terminaler samt möjlighet att skicka pengar via Imessage så ser jag inget skäl till att använda ett ”litet” nationellt system som bara fungerar i Sverige.

Vi får väl skilja på Apple Pay och Apple Pay Cash? Den sistnämnda är en sämre version av Swish och kommer aldrig att slå i Sverige. Apple Pay däremot får gärna slöfockarna till banker ta till sig.

Och apropå "så ser jag inget skäl till att använda ett ”litet” nationellt system som bara fungerar i Sverige."

Men man ska alltså istället ha ett system som bara fungerar med Apples produkter?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-27 09:49

Det finns mycket som bara funkar på Apples produkter...
Om ApplePay Cash fixar så pengarna kommer in på det kort/konto som är registrerat i iTunes/AppleID så har nog inte bankerna något att säga till om. Och då tror jag det kan slå i Sverige också.

  • Medlem
  • 2018-10-27 10:12
Ursprungligen av kenjon:

Det finns mycket som bara funkar på Apples produkter...
Om ApplePay Cash fixar så pengarna kommer in på det kort/konto som är registrerat i iTunes/AppleID så har nog inte bankerna något att säga till om. Och då tror jag det kan slå i Sverige också.

Om jag har förstått det hela rätt så hamnar pengarna man får via Apple Pay Cash på ett virtuellt kort. Det kan man använda för att betala till andra. Men om man vill ha pengarna till sitt bankkonto så får man manuellt göra en överföring vilket tar 1-3 bankdagar, i alla fall i USA.

Och dessutom måste du föra över pengar till det virtuella kortet för att kunna använda det för att skicka pengar till en annan Apple Pay Cash-användare.

Swish med 6 621 759 privatanvändare, 25 459 205 överföringar till ett sammanlagt belopp på 15 204 872 020 kronor under september 2018 och där man har pengarna på sitt konto sekunden efter att de har skickats tror jag inte behöver frukta Apple Pay Cash

https://www.getswish.se/content/uploads/2018/...

Senast redigerat 2018-10-27 11:21

Grundproblemet är väl att banker är ovilliga att så att säga släppa kontrollen av systemen till andra aktörer som Apple och Google.
Likaså med Visa och Mastercard. Swish har ett stort försprång i Sverige där även vanliga människor utan ett teknikintresse använder systemet.

Storbankerna i USA har introducerat Zelle:
https://www.zellepay.com/

Hur det blir på längre sikt är svårt att sia om. Blir intressant att se.

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-10-28 02:47
Ursprungligen av Ljung:

Om jag har förstått det hela rätt så hamnar pengarna man får via Apple Pay Cash på ett virtuellt kort. Det kan man använda för att betala till andra. Men om man vill ha pengarna till sitt bankkonto så får man manuellt göra en överföring vilket tar 1-3 bankdagar, i alla fall i USA.

Och dessutom måste du föra över pengar till det virtuella kortet för att kunna använda det för att skicka pengar till en annan Apple Pay Cash-användare.

Swish med 6 621 759 privatanvändare, 25 459 205 överföringar till ett sammanlagt belopp på 15 204 872 020 kronor under september 2018 och där man har pengarna på sitt konto sekunden efter att de har skickats tror jag inte behöver frukta Apple Pay Cash

https://www.getswish.se/content/uploads/2018/...

Ja där har Apple Pay Cash en rejäl nackdel jämte mot Swish, att det tar ett par dagar att få pengarna på ett bankkonto. Men om APC en dag fungerar på bankomater så ser jag inga problem.
Swish är inte en 100-poängare men trots det så har den slagit rejält i Sverige.

Att APC bara fungerar på Apple-enheter (idag) är en nackdel, trots att iphone är den vanligaste mobilen i Sverige.
https://2018.svenskarnaochinternet.se/allmant...

Swish har ett grepp om marknaden eftersom de var först, är enkla och har bra täckning.

APC kan ha en niche för internationella betalningar mellan privatpersoner men inom Sverige skulle jag inte ens fundera på APC - trots att jag är tekniknörd

Bevaka tråden