Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Pay kommer äntligen till Sverige!

Tråden skapades och har fått 2002 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av kladda:

Försökte köpa med Apple Pay på Pressbyrån idag. Fick rött kryss och ”Gäller ej här”.

Känns som fler haft detta problem. Har ni lyckats lösa problemet?

Vilket kort använder du till ApplePay?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-24 13:26
Ursprungligen av andlin76:

Vilket kort använder du till ApplePay?

Gold

Har ett även ett debit från Nordea som fungerar bra

Ursprungligen av kladda:

Gold

Har ett även ett debit från Nordea som fungerar bra

Amex Gold?

Fungerar inte bortsett från några få Ica butiker å Apotek. Bättre stöd lovat av Amex ”inom några månader”

Unisona symboler för contactless payments lät bra i teorin... lite som standarden för USB-C.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-24 18:57
Ursprungligen av andlin76:

Amex Gold?

Fungerar inte bortsett från några få Ica butiker å Apotek. Bättre stöd lovat av Amex ”inom några månader”

Åh fan, så alla kort fungerar inte? Vilka är det som fungerar fullt ut redan idag?

Tack för info!

Ursprungligen av kladda:

Åh fan, så alla kort fungerar inte? Vilka är det som fungerar fullt ut redan idag?

Tack för info!

https://www.apple.com/se/apple-pay/

Sanning med modifikation.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-24 20:51

Fast där stod det inte något om gold eller amex överlag för den delen? Var har du fått informationen du skrev ovan ifrån?

Ursprungligen av kladda:

Fast där stod det inte något om gold eller amex överlag för den delen? Var har du fått informationen du skrev ovan ifrån?

Här kanske

https://www.americanexpress.com/se/kundservic...

Vilket är totalt intetsägande information från amex. Säger ingenting av värde.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-25 07:05

Stämmer den där informationen så stämmer ju inte påståendet är Amex Gold inte fungerar mer än på utvalda Ica och apotek.

Har personligen svårt att se varför bara vissa kort skulle fungera och vissa kort fungera på bara ett fåtal plaster?

Ursprungligen av kladda:

Stämmer den där informationen så stämmer ju inte påståendet är Amex Gold inte fungerar mer än på utvalda Ica och apotek.

Har personligen svårt att se varför bara vissa kort skulle fungera och vissa kort fungera på bara ett fåtal plaster?

Ica och Apotek gäller Amex blipplösning som av någon, för mig outgrundlig, anledning inte fungerar på samma ställen som övriga blippkort.

Och den begränsningen är Amex väldigt tysta om. Jag har inte sett den klart utskriven på någon Amexsida utan bara refererad till via personer i denna tråd

Edit: Samt på Amex FB-sida, härligt med brasklappen om att de måste skriva avtal med varje enskild butik (vilket iofs går att förstå men...)

Senast redigerat 2018-10-25 07:28
Ursprungligen av kladda:

Stämmer den där informationen så stämmer ju inte påståendet är Amex Gold inte fungerar mer än på utvalda Ica och apotek.

Har personligen svårt att se varför bara vissa kort skulle fungera och vissa kort fungera på bara ett fåtal plaster?

För att alla godtar inte amex och har då inte tecknat avtal med dem.

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-10-25 14:38
Ursprungligen av kladda:

Stämmer den där informationen så stämmer ju inte påståendet är Amex Gold inte fungerar mer än på utvalda Ica och apotek.

Har personligen svårt att se varför bara vissa kort skulle fungera och vissa kort fungera på bara ett fåtal plaster?

Ursprungligen av BlackSmp:

Ica och Apotek gäller Amex blipplösning som av någon, för mig outgrundlig, anledning inte fungerar på samma ställen som övriga blippkort.

Och den begränsningen är Amex väldigt tysta om. Jag har inte sett den klart utskriven på någon Amexsida utan bara refererad till via personer i denna tråd

Edit: Samt på Amex FB-sida, härligt med brasklappen om att de måste skriva avtal med varje enskild butik (vilket iofs går att förstå men...)

Fast det står ju i länken Hank Solo skickade. Dock på svensk istället för engelska.

https://www.americanexpress.com/se/kundservic...

Det hela är för mig ganska enkelt.

Stödjer inte butikens terminal American Express och deras Kontaktlösa betalningar så kan du inte använda Apple Pay ihop med Amex i den butiken.
Tar butiken Amex men inte har stöd för deras kontktlösa betalningar så kan man inte Apple Pay ihop med Amex men du kan använda ditt vanliga Amex plastkort.
Har butiken stöd för Amex och deras kontaktlösa betalningar så kan du använda Apple Pay med Amex

Jag ser inte det luddiga i det?

Ursprungligen av Cribe:

Fast det står ju i länken Hank Solo skickade. Dock på svensk istället för engelska.

https://www.americanexpress.com/se/kundservic...

Det hela är för mig ganska enkelt.

Stödjer inte butikens terminal American Express och deras Kontaktlösa betalningar så kan du inte använda Apple Pay ihop med Amex i den butiken.
Tar butiken Amex men inte har stöd för deras kontktlösa betalningar så kan man inte Apple Pay ihop med Amex men du kan använda ditt vanliga Amex plastkort.
Har butiken stöd för Amex och deras kontaktlösa betalningar så kan du använda Apple Pay med Amex

Jag ser inte det luddiga i det?

Jag tror aldrig att jag har sagt att det är luddigt. Jag har sagt att det är svårt att hitta informationen om vilka butiker som hanterar kontaktlösa Amex på Amexs egna site.

Det blir inte lättare av att Amex hänvisar till den generella "Blippsymbolen" och butiken ska acceptera Amex när det finns gott om butiker (i princip alla) som har ikonen och tar Amex men det inte går att blippa Amex.

Att jag sedan, som systemdesigner, har svårt att förstå hur man kan göra ett system där det fungerar med NFC för andra men inte för Amex när Amex är med i EMV-konsortiet som bestämmer över standarden för chip'n'pin kort är en annan sak.

Detta hör inte riktigt till Apple Pay men om jag lägger in mitt kontokort i safari till iOS som sparat kort, varför kommer då inte skiten upp när det kommer en sida jag ska fylla i den infon?

Jag får bara tangentbordet med siffror i vanlig ordning.
Finns det en vits ens att safari vet om mitt kort?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-10-25 18:28
Ursprungligen av Mackan1984:

Detta hör inte riktigt till Apple Pay men om jag lägger in mitt kontokort i safari till iOS som sparat kort, varför kommer då inte skiten upp när det kommer en sida jag ska fylla i den infon?

Jag får bara tangentbordet med siffror i vanlig ordning.
Finns det en vits ens att safari vet om mitt kort?

Det är väl någon HTML-standard tillsammans med taggar som gör att fälten tolkas korrekt. Jag har upplevt samma sak som du. Och det gäller även taggar för lösenord, mailadresser etc. Vissa följer standarden och är up-to-date och andra inte... ☺️

Ursprungligen av frazze:

Det är väl någon HTML-standard tillsammans med taggar som gör att fälten tolkas korrekt. Jag har upplevt samma sak som du. Och det gäller även taggar för lösenord, mailadresser etc. Vissa följer standarden och är up-to-date och andra inte... ☺️

Fruktansvärt irriterande ?
Jag tänkte på jobbet att jag äntligen ska ta tag i att lägga in mitt nya kort i safari när jag skulle betala en sak och sen efter att ha gjort det märkte jag att det inte spela roll alls...
Önskar att safari åtminstone kände av att det kunde vara inmatning av sån info.
Men men då blir det en låst skrift i anteckningar man får lita på istället...

Ursprungligen av Cribe:

Det hela är för mig ganska enkelt.

Stödjer inte butikens terminal American Express och deras Kontaktlösa betalningar så kan du inte använda Apple Pay ihop med Amex i den butiken.
Tar butiken Amex men inte har stöd för deras kontktlösa betalningar så kan man inte Apple Pay ihop med Amex men du kan använda ditt vanliga Amex plastkort.
Har butiken stöd för Amex och deras kontaktlösa betalningar så kan du använda Apple Pay med Amex

Jag ser inte det luddiga i det?

Nja, tekniskt sett är förklaringen begriplig, men det blir en faslig massa ifs and buts på vad Apple Pay innebär för Amex-användarna. Och en Apple Pay-symbol (eller motsvarande) på terminalen blir ingen garanti att faktiskt Apple Pay fungerar. Det kan jag tycka blir oklart.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-10-25 21:17
Ursprungligen av Mackan1984:

Fruktansvärt irriterande ?
Jag tänkte på jobbet att jag äntligen ska ta tag i att lägga in mitt nya kort i safari när jag skulle betala en sak och sen efter att ha gjort det märkte jag att det inte spela roll alls...
Önskar att safari åtminstone kände av att det kunde vara inmatning av sån info.
Men men då blir det en låst skrift i anteckningar man får lita på istället...

Nejdå, Safari ser alltid rätt - *BARA* - om de som utvecklat websiten har gjort sin hemläxa. En hel del webshoppar stödjer detta, men inte alla...

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2018-10-26 10:58

Eurocard kom igår med erbjudande att få deras platina kort till samma pris som guld - svarade väldigt hövligt att jag hade med glädje hoppat på - OM de kan lova att ansluta sig till Apple Pay. Fick samma svar som tidigare att de bevakar - men att inget samarbete var aktuellt, Undrar vad de bevakar?
Tycker det är konstigt att kontokortsföretagen inte hoppas på, att bankerna är långsamma det är ingen nyhet.
Har mitt Nordea kort så jag kan ändå använda mig av AP - men det svider lite för jag vill helst lämna Nordea.

Liknande svar från SAS Mastercard...

Hej!

I dagsläget har vi inget samarbete med Apple Pay vilket betyder att du inte kan ansluta ditt kort till den tjänsten. Självklart är detta något vi bevakar. Om och när ett samarbete kommer igång informerar vi om detta.

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2018-10-26 12:08
Ursprungligen av andlin76:

Liknande svar från SAS Mastercard...

Hej!

I dagsläget har vi inget samarbete med Apple Pay vilket betyder att du inte kan ansluta ditt kort till den tjänsten. Självklart är detta något vi bevakar. Om och när ett samarbete kommer igång informerar vi om detta.

Identiskt svar - de måste ha samma support.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-26 12:22

Är i kontakt med Apple Support nu om att mitt ApplePay inte fungerar. De skulle gräva djupare(?) för att se om det kan finnas någon mjukvara som kan strul. Väntar nu på att de ska ringa tillbaka.

Doh, jag har fått mitt ST1 kort och PIN kod bara för att upptäcka att det inte går att lägga in i Macens WALLET då ST1 inte har någon konfirmerings-kod för det enligt telefonsamtal med dom :-/

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2018-10-26 12:40
Ursprungligen av xms67:

Är i kontakt med Apple Support nu om att mitt ApplePay inte fungerar. De skulle gräva djupare(?) för att se om det kan finnas någon mjukvara som kan strul. Väntar nu på att de ska ringa tillbaka.

Min funkar fortfarande utmärkt! Nästan säker på att det är hårdvara

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2018-10-26 12:46

Har ni läst denna Blogg:

https://atadistance.net/2018/07/26/iphone-x-s...

Min första iphone x var första generation. Min utbytes mobil är av sista och har inga problem.

  • Medlem
  • Lammhult
  • 2018-10-30 07:49

Var på ett seminarium med en representant från en av storbankerna. Denne fick frågan gällande Apple Pay.

Svaret blev att det enligt dom ställs ”totalt orimliga krav” från Apples håll gällande avtal.
Någon bad om att gå in på detta i detalj men representanten avböjde.

Hen bekräftade även att deras #1 efterfrågade sak via sociala medier / kundtjänst är Apple Pay.

Min gissning är ju fortfarande att Apple på något sätt vill ha en % av kakan $$$ som svenska bankerna inte vill släppa ifrån sig.

Känns därför fortsatt väldigt trögt. Men ändå jävligt sjukt med tanke på den massiva efterfrågan från kund.

Själv känner jag en frustration kring kommunikationen mot kund. I flera år har det nu låtit att detta är något som ”undersöks” och ”bevakas”.
Sanningen är alltså att det rent tekniskt och avtalsmässigt skulle gå och har gått, att bara köra, men det mörkas att det egentliga problemet är att bankerna inte är nöjda med avtalen.

Ursprungligen av Basss:

Var på ett seminarium med en representant från en av storbankerna. Denne fick frågan gällande Apple Pay.

Svaret blev att det enligt dom ställs ”totalt orimliga krav” från Apples håll gällande avtal.
Någon bad om att gå in på detta i detalj men representanten avböjde.

Hen bekräftade även att deras #1 efterfrågade sak via sociala medier / kundtjänst är Apple Pay.

Min gissning är ju fortfarande att Apple på något sätt vill ha en % av kakan $$$ som svenska bankerna inte vill släppa ifrån sig.

Känns därför fortsatt väldigt trögt. Men ändå jävligt sjukt med tanke på den massiva efterfrågan från kund.

Själv känner jag en frustration kring kommunikationen mot kund. I flera år har det nu låtit att detta är något som ”undersöks” och ”bevakas”.
Sanningen är alltså att det rent tekniskt och avtalsmässigt skulle gå och har gått, att bara köra, men det mörkas att det egentliga problemet är att bankerna inte är nöjda med avtalen.

Konstigt att dom inte är mer öppna med det då det skulle öka förståelsen som kund.

Ursprungligen av Basss:

Var på ett seminarium med en representant från en av storbankerna. Denne fick frågan gällande Apple Pay.

Svaret blev att det enligt dom ställs ”totalt orimliga krav” från Apples håll gällande avtal.

Min gissning är ju fortfarande att Apple på något sätt vill ha en % av kakan $$$ som svenska bankerna inte vill släppa ifrån sig.

Jag skrev detta tidigare i tråden:

Citat:

Är det inte så att det är ett dödläge ?

Apple kräver en liten betalning från alla banker varje gång ett köp genomförs med Apple Pay och bankerna vägrar gå med på det.

Några sådana avgifter finns inte med Samsung Pay (eller Garmin/Fitbit Pay )

Apple är beroende av bankerna och bankerna är beroende av Apple (pga kundefterfrågan) - men båda sidor vägrar att ge med sig.

Verkar stämma ganska bra ?

Bevaka tråden