Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Så kan man också slippa flärpen

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Xiaomi släpper ännu en flaggskeppstelefon, mestadels enligt standardmallen. Däremot har bolaget en intressant lösning för att inte behöva någon skärmflärp.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2018-10-25 20:47

Är allergisk mot flärpen och detta var väl ingen höjdare. Vi får vänta tills Samsung lyckas placera sensorer och kameran under skärmen. FoD, UPS, HoD och SoD där UPS teknologin är oerhört intressant.
Heja Samsung Display, får vi se något av detta i S10 kanske ?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-25 21:59

Ganska bra lösning.
Påminner om hur knappsatsen kunde skjutas fram på många gamla mobiler.

Folk är allergiska mot flärpen men har inget emot en flärp som går över hela skärmen. För det är ju det som en skärm som inte går hela vägen upp har...

  • Medlem
  • 2018-10-26 10:39
Ursprungligen av BlackSmp:

Folk är allergiska mot flärpen men har inget emot en flärp som går över hela skärmen. För det är ju det som en skärm som inte går hela vägen upp har...

Nja jag gillar en hel rektangel att konsumera media på
Flärpen i porträtt läge går väl an men i landskaps läge är den inget vidare IMO
Du kanske vill ha en flärp på sidan på din 55 tummare med i vardagsrummet

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-10-26 14:17
Ursprungligen av PaO:

Nja jag gillar en hel rektangel att konsumera media på
Flärpen i porträtt läge går väl an men i landskaps läge är den inget vidare IMO
Du kanske vill ha en flärp på sidan på din 55 tummare med i vardagsrummet

Usel jämförelse. Två skilda användningsområden.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-26 17:42

Jag gillar flärpen!

Ursprungligen av BlackSmp:

Folk är allergiska mot flärpen men har inget emot en flärp som går över hela skärmen. För det är ju det som en skärm som inte går hela vägen upp har...

Kameran i telefonerna tar bilder i rektangulärt format (90° hörn), tror alla kamerasensorer är rektangulära. Jag gillar inte en flärp som skalar bort del av bilden.

  • Medlem
  • 2018-10-26 19:15

Jag blev med flärp när jag gick från 8 Plus till XS Max. Jag trodde jag skulle reta mig på den men det gör jag inte. Den märks inte.

Sen är det ju lite roligt med alla konkurrenter som skrattade åt flärpen när den lanserades med X. Men nu har ju de ju själva en flärp oavsett om den behövs eller inte.

  • Medlem
  • 2018-10-26 19:40
Ursprungligen av Ljung:

Jag blev med flärp när jag gick från 8 Plus till XS Max. Jag trodde jag skulle reta mig på den men det gör jag inte. Den märks inte.

Sen är det ju lite roligt med alla konkurrenter som skrattade åt flärpen när den lanserades med X. Men nu har ju de ju själva en flärp oavsett om den behövs eller inte.

Är fortfarande förvånad över att så många har infört flärpen ?

  • Medlem
  • 2018-10-26 20:07
Ursprungligen av kenjon:

Jag gillar flärpen!

Okej, men den är ju en nödlösning iväntan på annat ?

Flärpen är aldrig i vägen för information, folk som stör sig på den är folk som stirrar på pressbilder.
Det är ju typ här man läser på webbsidor och kollar bilder på instagram så förstår inte vad flärpen skulle vara ivägen för.

  • Medlem
  • 2018-10-27 07:56
Ursprungligen av Mackan1984:

Flärpen är aldrig i vägen för information, folk som stör sig på den är folk som stirrar på pressbilder.
Det är ju typ här man läser på webbsidor och kollar bilder på instagram så förstår inte vad flärpen skulle vara ivägen för.

Rotera den 90 grader och titta på foto, video eller filmer så får du se ?

Ursprungligen av PaO:

Rotera den 90 grader och titta på foto, video eller filmer så får du se ?

Foto och film.
Check.
Nu då?

Ursprungligen av PaO:

Rotera den 90 grader och titta på foto, video eller filmer så får du se ?

Skämt åsido.
Fattar att det är det här du är ute efter men svara då på detta.
Varför i hel*%#e är klicken till vänster viktigare än att jag inte ens ser vad det står under mobilerna i detta exempel?!! ???
Snälla svara på det.

  • Medlem
  • 2018-10-27 12:01
Ursprungligen av Mackan1984:

Skämt åsido.
Fattar att det är det här du är ute efter men svara då på detta.
Varför i hel*%#e är klicken till vänster viktigare än att jag inte ens ser vad det står under mobilerna i detta exempel?!! ???
Snälla svara på det.

Det är för att det blir onaturliga förhållanden på iPhone pga av formatet. Antingen super crop eller flärpen i fullskärm. Titta här på jämförelsen mellan Note 9 och iPhone Xs Max. Inte så stor skillnad på bezel i topp och botten. Därför jag hellre tar lite större bezels tills UPS från Samsung Display kickar in 2019 eller 2020.

  • Medlem
  • 2018-10-27 12:57
Ursprungligen av Mackan1984:

Foto och film.
Check.
Nu då?

Förutom 4:3 format på foto vilket jag tycker är förlegat så har du ju större bezels på filmen till höger och vänster jämfört med Note 9. Men helt klart bättre än med flärp ?

Ursprungligen av PaO:

Det är för att det blir onaturliga förhållanden på iPhone pga av formatet. Antingen super crop eller flärpen i fullskärm. Titta här på jämförelsen mellan Note 9 och iPhone Xs Max. Inte så stor skillnad på bezel i topp och botten. Därför jag hellre tar lite större bezels tills UPS från Samsung Display kickar in 2019 eller 2020.

Det är ju 18:9 på note 9 också?
Borde försvinna lika mycket text där med?

  • Medlem
  • 2018-10-27 14:58
Ursprungligen av Mackan1984:

Det är ju 18:9 på note 9 också?
Borde försvinna lika mycket text där med?

19:9 på iPhone om jag inte minns fel och 18.5:9 på Note 9. Men det är nog inställningar som kanske gör skillnaden för 0.5 i format känns som det kunde kvitta.
De bilder två från Gsmarena och min Note 8 i filmläge.
Men just i filmläge så kanske det är hugget som stucket ?

Ursprungligen av PaO:

19:9 på iPhone om jag inte minns fel och 18.5:9 på Note 9. Men det är nog inställningar som kanske gör skillnaden för 0.5 i format känns som det kunde kvitta.
De bilder två från Gsmarena och min Note 8 i filmläge.
Men just i filmläge så kanske det är hugget som stucket ?

Sen beror det på om filmen är 16:9 också.
Märker att fler filmer på Netflix kommer med 21:9 som även råkade vara det exemplet jag tog över med film.
Youtube-klippet är dock i vanlig ordning 16:9 så vad händer när du fyller det?

Ursprungligen av PaO:

19:9 på iPhone om jag inte minns fel och 18.5:9 på Note 9. Men det är nog inställningar som kanske gör skillnaden för 0.5 i format känns som det kunde kvitta.
De bilder två från Gsmarena och min Note 8 i filmläge.
Men just i filmläge så kanske det är hugget som stucket ?

Här är en galaxy s8 som förlorar film upp och nedtill när man förstorar.
Så den skulle med andra ord förlora texten i mitt exempel också.
Så varför väljer man att förstora?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-10-27 18:18

Aha nu fattar jag. Någon som retar sig över att det finns dom som inte bryr sig om flärpen när personen själv i fråga själv inte har någon flärp. Men vänta nu det är totalt ologiskt ??

  • Medlem
  • 2018-10-28 00:08
Ursprungligen av Mackan1984:

Sen beror det på om filmen är 16:9 också.
Märker att fler filmer på Netflix kommer med 21:9 som även råkade vara det exemplet jag tog över med film.
Youtube-klippet är dock i vanlig ordning 16:9 så vad händer när du fyller det?

Här är Youtube på min Note 8
När jag fyller ut i Netflix/Viaplay eller Google Filmer klipper den lite uppe och nere men texten är alltid med

  • Medlem
  • 2018-10-28 00:10
Ursprungligen av Innis:

Aha nu fattar jag. Någon som retar sig över att det finns dom som inte bryr sig om flärpen när personen själv i fråga själv inte har någon flärp. Men vänta nu det är totalt ologiskt ??

1. Jag retar mig inte på dem som gillar flärpen
2. Tack och lov
3. Kanske

?

Ursprungligen av PaO:

Här är Youtube på min Note 8
När jag fyller ut i Netflix/Viaplay eller Google Filmer klipper den lite uppe och nere men texten är alltid med

Klart att texten är med då den är rörlig.
Jag tog ett specifikt klipp filmat i 16:9 där personen valt att lägga information i filmen väldigt lågt.

Den informationen går bort när jag och du förstorar filmen då vi har fel ratio för den.
Min grundfråga var varför förstora filmen när den tappar information även utan notch?
Sen till råga på det anse att det är notchen som äter upp filmens detaljer...?

Är inte en fråga till bara dig utan alla som klagar på notchen online till film när de inte ens räknar in faktum att de förlorar detaljer när de förstorar en 16:9-rulle.

Den ekvationen gör mig galen.

Ursprungligen av PaO:

Nja jag gillar en hel rektangel att konsumera media på
Flärpen i porträtt läge går väl an men i landskaps läge är den inget vidare IMO
Du kanske vill ha en flärp på sidan på din 55 tummare med i vardagsrummet

Är du ute efter att trolla nu?

  • Medlem
  • 2018-10-28 06:43
Ursprungligen av BlackSmp:

Är du ute efter att trolla nu?

Nej skoja ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-10-28 08:13
Ursprungligen av PaO:

1. Jag retar mig inte på dem som gillar flärpen
2. Tack och lov
3. Kanske

?

Försent din inlägg har redan avslöjat dig.

  • Medlem
  • 2018-10-28 08:43
Ursprungligen av Innis:

Försent din inlägg har redan avslöjat dig.

Visste inte att jag behövde avslöjas ?

Jag tycker fortfarande att flärpen är en nödlösning och är fortfarande förvånad över att så många tillverkare anammat den. Ljuset i tunneln inträffade den 19 oktober i år på Samsung OLED Forum. Mycket intressant presentation ?

  • Avstängd
  • Falun
  • 2018-10-28 09:24
Ursprungligen av PaO:

Visste inte att jag behövde avslöjas ?

Jag tycker fortfarande att flärpen är en nödlösning och är fortfarande förvånad över att så många tillverkare anammat den. Ljuset i tunneln inträffade den 19 oktober i år på Samsung OLED Forum. Mycket intressant presentation ?

Jag skrev ATT du har.

Det är så utveckling fungerar men vad vet du och Samsung om utveckling.
Hur många år tror du inte att det tagit andra tillverkare komma på funktionen Face-ID om inte Apple hade implementerat den i iPhone.
Xiamois lösning är verkligen en nödlösning och något som komme ge dom bekymmer med defekta enheter.

För att vara en person som anser sig veta mycket är jag förvånad över att du inte förstår varför andra valt flärpen.
Du tror inte att tillverkare som inte valt flärpen skulle förlora i försäljning mot dom som valt den?
Folk är inte så noga och i praktiken så märker man den inte ens.
Va fan folk envisa fortfarande med att ta fota och filma vertikalt. Vad har dom för krav egentligen.Inga alls ?

Bevaka tråden