Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Flyttassistenten

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-29 10:56

Trots att den har funnits med länge har jag aldrig använt mig av Flyttassistenten. Nu skulle jag dock behöva den. När jag startar upp den ser jag att det går att välja lite olika saker som programvaror, användarkonton, datorinställningar etc. men jag hittar inget sätt att välja vilka filer/mappar som ska migreras... Är inte detta möjligt (är det allt eller inget som gäller)?

Det du ser är det du kan välja. Det går inte att välja enstaka mappar eller filer.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-29 11:51
Ursprungligen av Gradius:

Det du ser är det du kan välja. Det går inte att välja enstaka mappar eller filer.

Ett minst sagt begränsat verktyg alltså?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-29 14:13

Nja, att använda Flyttassistenten för att flytta enstaka filer/mappar känns onödigt, då kan man lika gärna bara kopiera i Finder.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-29 15:24
Ursprungligen av kenjon:

Nja, att använda Flyttassistenten för att flytta enstaka filer/mappar känns onödigt, då kan man lika gärna bara kopiera i Finder.

Det är inte alltid som det funkar smärtfritt att att flytta filer i Finder vid ett datorbyte. Faktum är att jag nästan alltid springer på div. problem med behörigheter i dessa situationer. Extra jobbigt blir det när det är andras data som ska flyttas och när man inte kan ta över ägarskap hur som helst.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-29 18:01

Är du admin ska du kunna ta över.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-29 18:22
Ursprungligen av kenjon:

Är du admin ska du kunna ta över.

Att kunna och att göra något är två skilda saker

Sedan upplever jag att det allt för ofta blir strul med behörigheterna vid kopiering av annans resurser (och att bara ta över ägarskapet på en TM-backup kan i sig ta våldsamt lång tid). Således tycker jag det är synd att Flyttassistenten inte erbjuder bättre möjligheter.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-10-29 18:35

Är det på en hel TMbackup så tar det tid, det är ju många tusen filer... Men du ville ju ha funktionen att flytta några få filer....

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-10-29 19:59
Ursprungligen av kenjon:

Är det på en hel TMbackup så tar det tid, det är ju många tusen filer... Men du ville ju ha funktionen att flytta några få filer....

Jo, men det handlar också om att ge användaren själv möjlighet att kunna välja och vraka bland sina filer. Detta är dock ett sidospår...

Funderar också på detta, min nya Mac mini anländer i morgon och jag funderar hur jag ska göra för att inte få med mig en massa skräp som ligger i mina TM back up’s kanske radera skräpet och göra en ny kopia jag kan använda i morgon??

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2018-11-13 07:22
Ursprungligen av Mac Jonson:

Funderar också på detta, min nya Mac mini anländer i morgon och jag funderar hur jag ska göra för att inte få med mig en massa skräp som ligger i mina TM back up’s kanske radera skräpet och göra en ny kopia jag kan använda i morgon??

Om du tänker använda Flyttassistenen kan du nog lika gärna göra dig av med skräpet efteråt (på den nya datorn)… Hugget som stucket alltså.

1
Bevaka tråden