Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Teknikbranschen och miljöpåverkan

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Denna fråga dök upp angående 99:s resa till New York och Apples oktober-event. Hur ska vi som tekniksajt förhålla oss till flygresor, som innebär klimatpåverkan?

Den tråden finns här.

Detta är en väldigt viktig och bra synpunkt!

För egen del, privat, har jag mer eller mindre helt slutat flyga. Inom jobbet funkar det tyvärr inte. Det ÄR problematiskt för oss på 99 (precis som för andra tekniksajter) eftersom så mycket av branschens nyheter och lanseringar kommer från USA och Kalifornien. Det innebär i praktiken att vi då och då behöver ta flygresor över vattnet om vi ska kunna göra vårt jobb.

Men sen har vi som policy att väga in miljöpåverkan i vårt resande. Det innebär att vi ska ta hänsyn till det vid val av transportmedel, och att samåkning ska ske så långt som möjligt.

I princip innebär detta att vid resa inom Sverige tar vi tåg, och vid resa utanför Sverige gör vi en bedömning av vad resan kan ge, där bland annat miljöaspekten är en del. Det finns ingen jättebra lösning i dagsläget: flygindustrin är en av de stora miljöbelastningarna och samtidigt är flygindustrin fundamental för att vårt samhälle ska fungera.

Ur ett större perspektiv är det här såklart ett problem för hela teknikbranschen, som inte bara inkluderar journalisters flygresor till event utan också produktion och distribution av miljoner mobiltelefoner och annat över världen. Visst blir processen mijövänligare för varje år, men det äts ju upp av att skalan ökar också.

Vad tycker ni som hänger här på 99? Hur ska vi bäst verka för en bättre mijö – genom diskussion och påverkan? Genom att inte resa till teknikkonferenser och lanseringsevent? Lite av varje?

  • Medlem
  • 2018-10-30 11:50

Ska man resa i Sverige tycker jag att man bör ta tåget. Det är dessutom betydligt tidseffektivare för online-arbetare då man kan jobba under inprincip hela resan. Ska man flyga så förlorar man mer arbetstids (byte av transport, incheckning och likande). Ska man däremot flyga utomlands så finns det tyvärr inget mer tidseffektivare alternativ är flyg. Sen är transport inte heller den största miljöboven... Ska man se över sin miljöpåverkan genom transport borde man göra det genom andra miljöbovar också (tänker kött).

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-30 13:00
Ursprungligen av TheG:

Sen är transport inte heller den största miljöboven... Ska man se över sin miljöpåverkan genom transport borde man göra det genom andra miljöbovar också (tänker kött).

Exakt! 99.se bör genast sluta mata sina servrar med korv.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-30 13:11
Ursprungligen av IngoX:

Exakt! 99.se bör genast sluta mata sina servrar med korv.

Lite mer on topic, @pesc gav ju några intressanta länkar i en annan tråd här om dagen om hur mycket energi världens alla bitcoin-datorer förbrukar

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-10-30 14:52
Ursprungligen av TheG:

Ska man resa i Sverige tycker jag att man bör ta tåget. Det är dessutom betydligt tidseffektivare för online-arbetare då man kan jobba under inprincip hela resan. Ska man flyga så förlorar man mer arbetstids (byte av transport, incheckning och likande). Ska man däremot flyga utomlands så finns det tyvärr inget mer tidseffektivare alternativ är flyg. Sen är transport inte heller den största miljöboven... Ska man se över sin miljöpåverkan genom transport borde man göra det genom andra miljöbovar också (tänker kött).

Du inser att sverige är mer än mellan stockholm och göteborg va?
20+ timmar om man ska långt uppåt är inte särskilt effektivt oavsett om man kan jobba delar av tiden..

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-31 14:00
Ursprungligen av Json_81:

Du inser att sverige är mer än mellan stockholm och göteborg va?
20+ timmar om man ska långt uppåt är inte särskilt effektivt oavsett om man kan jobba delar av tiden..

Dessutom är tåg helt värdelöst transportmedel för människor med något form av krav på tidsaspekten. Tåg håller för gods och boskap, inte människor.

Minsta lilla snöflinga på spåret och det resan ställs in. Spårfel, avsaknad av lokförare, signalfel, etc etc...listan kan göras hur lång som helst. Helt värdelöst transportsätt, man vet aldrig om man kommer iväg i tid eller fram i tid, inte heller om man kommer iväg alls. Utöver allt detta så är det dyrt.

Sedan kan man ju också ställa sig frågan om det verkligen är rimligt med den skräckpropagandan kring miljön. Agenda 21 är ett hoax och sådana spekulationer.

  • Medlem
  • 2018-10-31 15:15
Ursprungligen av Json_81:

Du inser att sverige är mer än mellan stockholm och göteborg va?
20+ timmar om man ska långt uppåt är inte särskilt effektivt oavsett om man kan jobba delar av tiden..

Haha skönt svar. Givetvis bör man vara rimlig i debatten. Att färdas från Lund till Kiruna fungerar kanske inte så smidigt med tåg som med flyg. Men om restiden inte överstiger 5 h så tycker jag att tåget fungerar bra som transportmedel. Endast min åsikt dock. XD

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-10-31 15:39

Folk är bortskämda med snabba flyget och tid är pengar. Att ta tåg i Sverige utan snabbtåg, det går om man inte har bråttom. Har man dessutom läst om hur tåg står var och varannan dag och sönderfrysta växlar så törs man inte chansa och därför tar man flyget.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-10-31 15:39
Ursprungligen av zinned:

Dessutom är tåg helt värdelöst transportmedel för människor med något form av krav på tidsaspekten. Tåg håller för gods och boskap, inte människor.

Minsta lilla snöflinga på spåret och det resan ställs in. Spårfel, avsaknad av lokförare, signalfel, etc etc...listan kan göras hur lång som helst. Helt värdelöst transportsätt, man vet aldrig om man kommer iväg i tid eller fram i tid, inte heller om man kommer iväg alls. Utöver allt detta så är det dyrt.

Sedan kan man ju också ställa sig frågan om det verkligen är rimligt med den skräckpropagandan kring miljön. Agenda 21 är ett hoax och sådana spekulationer.

Jag åker sällan tåg så tänker inte på att de är opålitliga. Men nu när du säger det, bekanta som åker mycket tåg svär ofta över dem.

Ursprungligen av TheG:

Haha skönt svar. Givetvis bör man vara rimlig i debatten. Att färdas från Lund till Kiruna fungerar kanske inte så smidigt med tåg som med flyg. Men om restiden inte överstiger 5 h så tycker jag att tåget fungerar bra som transportmedel. Endast min åsikt dock. XD

I regel håller jag med dig. En flygresa lägger ju oftast på några timmar mer än själva flygtiden

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-10-31 15:42
Ursprungligen av Json_81:

Jag åker sällan tåg så tänker inte på att de är opålitliga. Men nu när du säger det, bekanta som åker mycket tåg svär ofta över dem.

Exakt. Det är ett helt värdelöst transportmedel 2018, fungerar endast för de som inte behöver ta hänsyn till en klocka...eller kalender för den delen. Samma som med Malmö lokaltrafik, fungerar oerhört dåligt och servicen uteblir.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-10-31 18:01
Ursprungligen av zinned:

Dessutom är tåg helt värdelöst transportmedel för människor med något form av krav på tidsaspekten. Tåg håller för gods och boskap, inte människor.

Minsta lilla snöflinga på spåret och det resan ställs in. Spårfel, avsaknad av lokförare, signalfel, etc etc...listan kan göras hur lång som helst. Helt värdelöst transportsätt, man vet aldrig om man kommer iväg i tid eller fram i tid, inte heller om man kommer iväg alls. Utöver allt detta så är det dyrt.

Sedan kan man ju också ställa sig frågan om det verkligen är rimligt med den skräckpropagandan kring miljön. Agenda 21 är ett hoax och sådana spekulationer.

Håller med.

Jag gillar normalt att åka tåg, och gör det gärna till exempel till och från flyplatser, i Japan (snabbt och pålitligt), Norge (långsamt, men pålitligt och håller tider), Tyskland (åkte 2-3 veckor sedan mellan arbetsvecka på Munchenkontoret/okotberfest till helgkoneferens i Berlin med tåg), och i Schweiz (perfekt mellan flygplats och skidorter, och fungerar fint med korta tider för byten då det är pålitligt).

Mellan Stockholm och Göteborg så är det dock Bra flyg som gäller om man har mötestider att passa. I förr förra veckan tex. behövde jag vara framme ca. 8:00 och då är det flyg som gäller. Perfekt med Bromma som flygplats som är nära city!

Hem tog jag snabbtåget. Bekvämt, men blev (som vanligt/alltid) försenat och strul. Gjorde dock inte så mycket på hemvägen.

Till möten så är dock tåg odugligt/opålitligt i Sverige (många andra länder går fint). Då är det flyg som gäller.

Senast redigerat 2018-10-31 18:16
  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-10-31 18:07
Ursprungligen av TheG:

Ska man resa i Sverige tycker jag att man bör ta tåget. Det är dessutom betydligt tidseffektivare för online-arbetare då man kan jobba under inprincip hela resan. Ska man flyga så förlorar man mer arbetstids (byte av transport, incheckning och likande). Ska man däremot flyga utomlands så finns det tyvärr inget mer tidseffektivare alternativ är flyg. Sen är transport inte heller den största miljöboven... Ska man se över sin miljöpåverkan genom transport borde man göra det genom andra miljöbovar också (tänker kött).

Tycker många flyg har bra Internetförbindelse ombord sedan flera år tillbaka (Norwegian, Lufthansa, etc. är perfekta, även om SAS är sådär och inte alltid pålitligt).

Internet på SJ fungerar endast sådär mellan vissa sträckor och är rätt så opålitligt, och på gränsen oanvändbart. Hade Skypemöte mellan på linjen mellan Stockholm och Göteborg i för två veckor sedan, och var ingen direkt höjdare. Mycket avbrott och störningar. Fick använda mobil istället (som även den täckningen är dåligare än längs bilvägarna). Fortfarande lika dåligt som alltid.

Åkte mellan jobbvecka på kontoret i Munchen till konferens i Berlin för några veckor sedan, och då fungerade Internet helt klockrent och underbart. Gick hur fint som helst att köra möten via Skype, dela skärm, tala, etc. Klassskillnad!

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-11-01 06:35

Företagsfolket är vana vid att äta middag tillsammans med familjen vid 17 tiden och det hinner man om man tar flyget. Det är nog få som hellre gynnar miljötänket som är hemma flera timmar senare. Tyvärr, det lockar mer att få vara tillsammans med familjen än att värna om miljön. Här är vi nog samma kålsupare.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2018-11-01 10:23
Ursprungligen av omartint:

Håller med.

Jag gillar normalt att åka tåg, och gör det gärna till exempel till och från flyplatser, i Japan (snabbt och pålitligt), Norge (långsamt, men pålitligt och håller tider), Tyskland (åkte 2-3 veckor sedan mellan arbetsvecka på Munchenkontoret/okotberfest till helgkoneferens i Berlin med tåg), och i Schweiz (perfekt mellan flygplats och skidorter, och fungerar fint med korta tider för byten då det är pålitligt).

Mellan Stockholm och Göteborg så är det dock Bra flyg som gäller om man har mötestider att passa. I förr förra veckan tex. behövde jag vara framme ca. 8:00 och då är det flyg som gäller. Perfekt med Bromma som flygplats som är nära city!

Hem tog jag snabbtåget. Bekvämt, men blev (som vanligt/alltid) försenat och strul. Gjorde dock inte så mycket på hemvägen.

Till möten så är dock tåg odugligt/opålitligt i Sverige (många andra länder går fint). Då är det flyg som gäller.

Jag har nära nog ingen erfarenhet av tåg utomlands men det förvånar inte att det kan fungera där. Detta landet hargått ner sig så fruktansvärt på så många områden att man inte blir förvånad längre.

Hur som, mitt uttalande gällde tåg som transportmedel i sverige och här fungerar det icke.

  • Medlem
  • 2018-11-01 15:39
Ursprungligen av omartint:

Håller med.

Jag gillar normalt att åka tåg, och gör det gärna till exempel till och från flyplatser, i Japan (snabbt och pålitligt), Norge (långsamt, men pålitligt och håller tider), Tyskland (åkte 2-3 veckor sedan mellan arbetsvecka på Munchenkontoret/okotberfest till helgkoneferens i Berlin med tåg), och i Schweiz (perfekt mellan flygplats och skidorter, och fungerar fint med korta tider för byten då det är pålitligt).

Mellan Stockholm och Göteborg så är det dock Bra flyg som gäller om man har mötestider att passa. I förr förra veckan tex. behövde jag vara framme ca. 8:00 och då är det flyg som gäller. Perfekt med Bromma som flygplats som är nära city!

Hem tog jag snabbtåget. Bekvämt, men blev (som vanligt/alltid) försenat och strul. Gjorde dock inte så mycket på hemvägen.

Till möten så är dock tåg odugligt/opålitligt i Sverige (många andra länder går fint). Då är det flyg som gäller.

Ett problem med svensk tågtrafik är att den förbrukar mer än den möjliga kapaciteten. Järnvägsnätet är helt enkelt inte lika utbyggt som i andra europeiska länder.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-01 22:29
Ursprungligen av NisseH:

Företagsfolket är vana vid att äta middag tillsammans med familjen vid 17 tiden och det hinner man om man tar flyget. Det är nog få som hellre gynnar miljötänket som är hemma flera timmar senare. Tyvärr, det lockar mer att få vara tillsammans med familjen än att värna om miljön. Här är vi nog samma kålsupare.

Vem är kålsupare?

Hängde inte riktigt med där. Förklara gärna!

För övrigt gällande mig själv; är ingen miljöfanatiker som vissa här (har aldrig utgett mig för att bry mig om miljön), men äter middag med familjen vid 19-20-tiden (om det är av något som helst intresse för någon). ?

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-01 22:35
Ursprungligen av zinned:

Jag har nära nog ingen erfarenhet av tåg utomlands men det förvånar inte att det kan fungera där. Detta landet hargått ner sig så fruktansvärt på så många områden att man inte blir förvånad längre.

Hur som, mitt uttalande gällde tåg som transportmedel i sverige och här fungerar det icke.

Håller med helt.

Ursprungligen av TheG:

Ett problem med svensk tågtrafik är att den förbrukar mer än den möjliga kapaciteten. Järnvägsnätet är helt enkelt inte lika utbyggt som i andra europeiska länder.

Låter som en rimlig förklaring. Lite som vägar runt vissa av våra större städer (räcker ibland med minsta påverkan för att få stora konsekvenser av köer och förseningar).

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-11-01 22:39

Kålsupare

Ursprungligen av omartint:

Vem är kålsupare?

Hängde inte riktigt med där. Förklara gärna!

För övrigt gällande mig själv; är ingen miljöfanatiker som vissa här (har aldrig utgett mig för att bry mig om miljön), men äter middag med familjen vid 19-20-tiden (om jag inte just är ute och reser).

Du förstod inte vad jag menar med "Kålsupare" Här kommer ett förtydligande.

Även om man ivrar om miljön och därför tar tåget, finns annat som är viktigare som exempelvis att få äta middag med familjen och det hinner man inte om man tar tåget, därför gör man det man egentligen inte vill. Tar flyget.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-01 22:55
Ursprungligen av NisseH:

Du förstod inte vad jag menar med "Kålsupare" Här kommer ett förtydligande.

Det stämmer helt (därav min fråga).

Ursprungligen av NisseH:

Även om man ivrar om miljön och därför tar tåget, finns annat som är viktigare som exempelvis att få äta middag med familjen och det hinner man inte om man tar tåget, därför gör man det man egentligen inte vill. Tar flyget.

Kopplar inte riktig ihop det med vad som sagts i tråden, men OK. Bra att du förklarat dig iaf. Tack! ?

Nu är jag som sagt ingen "miljötaliban" själv, men gör själv precis tvärt om.

Tar flyger på morgon för att komma i tid till möten, men tåget hem (gör inte så mycket om jag jag kommer sent på kvällen, eller missar middag). Inte för miljön eller av andra alturistiska skäl, men för att det är bekvämt att ta tåget kortare sträckor jämfört med flyget (även om tyvärr ganska opålitligt i just Sverige).

Senast redigerat 2018-11-01 23:18
  • Medlem
  • 2018-11-05 15:28
Ursprungligen av omartint:

Låter som en rimlig förklaring. Lite som vägar runt vissa av våra större städer (räcker ibland med minsta påverkan för att få stora konsekvenser av köer och förseningar).

Ja och ännu värre blir det när folk och regering tror sig kunna lösa krisen med att ta in fler bolag på spåren.

1
Bevaka tråden