Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Iphone XR – Apples mest intressanta lur

Tråden skapades och har fått 67 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2018-10-27 11:49
Ursprungligen av Mackan1984:

Sluta sälj Samsung på apples artiklar jämnt. ?
Om note 9 hade haft iOS hade det varit intressant.

(Dessutom kan du få en iPhone 8 Plus mycket billigare med AirPods just nu och garanterade uppdateringar i säg... 4 år framåt med en bättre cpu än note 9.)

99 flikade ju in om Note 9/Android i artikeln
BTW iPhone 8 kom förra året och Note 9 i år
Lite skillnad på jämförelsen ?

Senast redigerat 2018-10-27 12:11
  • Medlem
  • 2018-10-27 11:52
Ursprungligen av Paulista:

Min sambo köpte denna på Applestore igår och mina intryck var att skärmen faktiskt är helt ok men telefonen är otroligt stor och tung med väldigt tjocka kanter. Jämförde med en Motorola G4 vi har hemma som reserv som kostar 1800kr och den har hälften så smala kanter på sidorna.
Sen att jämföra den med min egen S9 så kändes den lastgammal i designen.
10000 för denna telefonen måste vara det minst prisvärda teknikprylen i historien.
Försökte övertala henne att ta iPhone 8, men ikke.

Förstår din reaktion helt och hållet ?

Ursprungligen av Mackan1984:

Ja det är många tyckare om Apple som tycker att de skulle pressat priserna ännu mer och kört i ett gammal chipset.
Men detta är ju inte en budget och har aldrig varit.
Det är en premium-iPhone lika mycket som iPhone 7 osv har varit.
XS är ju ”ultra premium”.
I the verge recension (tror jag det var) tog han upp hur många gamla iPhones han såg på tunnelbanan när han var på väg till kontoret och skulle skriva recensionen.
Allt från 4 till iPhone 7.
Det är ju dessa som Xr ska försöka locka att uppgradera.
Tror dock att denna hade sålts bättre om den släppts för 1 månad sedan ihop med Xs.
I USA handlar det ju mer om vad den kostar per månad på Verizon och AT&T osv än totalt med.
Allt kinesiskt smutskastas ju i staterna dessutom och huawei är inte ens välkommen.

Phil Shiller stod ju på scen i Apple eventet och sa att iPhone XR är för dem som inte har haft en iPhone tidigare eller har haft råd ungefär. Kom inte ihåg det exakta ordvalet men en "budget" mobil för massorna ungefär.

Kanske kan stämma i viss mån i USA.
Där kan man få en iPhone XR 64Gb för 745 dollar
Sony Xperia XZ3 64GB i USA 899 dollar.

Men vi lever ju i Sverige så det är väl priset här som är relevant eller i Europa möjligen.
Apple har väl sin strategi och bestämmer själva naturligtvis.
Tycker annars XR är den ideala storleken för mig personligen. XS lite för liten och XS Max för stor.
XR mitt emellan.

Ursprungligen av PaO:

Förstår din reaktion helt och hållet ?

Ska tilläggas att hon är student haha.

De massiva sorgkanterna fungerar bara ihop med svart, anser jag. Min dotter lär köpa en sådan. Hon har samma uppfattning i bezelfrågan som jag. Många lär ha det.
Att skärmen inte är AMOLED eller minst 1080p spelar ingen roll i sammanhanget. Den ger en massa teknik i övrigt plus att det är IOS, inte Android.
Inte minst ger den utökade batteritiden bonus.

  • Medlem
  • Kungsbacka, Sweden, Sweden
  • 2018-10-28 12:42
Ursprungligen av ekloev:

Jag tror @JohannesKBA skulle göra volter av lycka om det blir så Ida

Det har du så rätt i @ekloev

XR är inte billig. Men i relation till XS och XS Max får man mycket för pengarna.

Som Sakitech pekar på:
https://www.youtube.com/watch?v=MGgI1OLVgxg

Nick Ackerman gillar den också:
https://www.youtube.com/watch?v=knnMTZ-8B6A&t...

Frågan är om inte den blir en storsäljare och om försäljningen av XS och XS Max rasar istället?

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2018-10-28 19:27

Även om jag fullkomligt älskar Apple så skulle jag aldrig ge dessa summor för en ’’budget’’ lur som SAKNAR Full HD, och detta år 2018, komigen Apple!!

Ursprungligen av Hoya:

Även om jag fullkomligt älskar Apple så skulle jag aldrig ge dessa summor för en ’’budget’’ lur som SAKNAR Full HD, och detta år 2018, komigen Apple!!

Så vi har helt accepterat att allt under 10 lax är budget nu alltså... ?

  • Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2018-10-29 08:09
Ursprungligen av Hoya:

Även om jag fullkomligt älskar Apple så skulle jag aldrig ge dessa summor för en ’’budget’’ lur som SAKNAR Full HD, och detta år 2018, komigen Apple!!

Varför så besatt av siffror? Kolla på skärmen istället för specarna, som Tim sa (eller om det var Phil, nåja).

Ursprungligen av Hoya:

Även om jag fullkomligt älskar Apple så skulle jag aldrig ge dessa summor för en ’’budget’’ lur som SAKNAR Full HD, och detta år 2018, komigen Apple!!

https://youtu.be/wrbeqh5KuP4

Ursprungligen av Paulista:

Ska man sälja en telefon för 10k får den ju gärna kännas lite modern med. Hade den kostat 5000 hade jag inte ens kommenterat det.

Hur många smartphones säljs inte för $750+ med bezels upp och nedtill, haka och notch osv osv?...
dessa smartphones är 2018

Ursprungligen av johnh3:

Phil Shiller stod ju på scen i Apple eventet och sa att iPhone XR är för dem som inte har haft en iPhone tidigare eller har haft råd ungefär. Kom inte ihåg det exakta ordvalet men en "budget" mobil för massorna ungefär.

Nja titta igenom lite snabbt nu men såg bara att han jämför iPhone 8 Plus med den specifikt att den är billigare.
Sen tror jag aldrig Apple skulle använda ordet ”budget” någonsin ?

  • Medlem
  • 2018-10-29 12:21
Ursprungligen av Mackan1984:

Nja titta igenom lite snabbt nu men såg bara att han jämför iPhone 8 Plus med den specifikt att den är billigare.
Sen tror jag aldrig Apple skulle använda ordet ”budget” någonsin ?

Mer ekonomisk iPhone ?

Ursprungligen av Mackan1984:

Men, doh, specarna säger ju att skärmen suger!

Se folk som väljer iPhone Xr’s skärm framför 1080p skärm i blindtest ?
När ska folk lära sig att ”specs don’t mean shit”.
https://youtu.be/dcFXEXJicgc

Ursprungligen av Mackan1984:

Se folk som väljer iPhone Xr’s skärm framför 1080p skärm i blindtest ?
När ska folk lära sig att ”specs don’t mean shit”.
https://youtu.be/dcFXEXJicgc

Jag håller generellt sett med. Å andra sidan: Just Pocophones skärm är dess akilleshäl. Artikel. Och den kostar mindre än hälften av Iphone Xr. Så valet av jämförelse kanske inte var riktigt rättvisande.

Ursprungligen av Zeugma:

Jag håller generellt sett med. Å andra sidan: Just Pocophones skärm är dess akilleshäl. Artikel. Och den kostar mindre än hälften av Iphone Xr. Så valet av jämförelse kanske inte var riktigt rättvisande.

Visste inte det med pocophones skärm.
Dock ser man ju ofta att folk skriker att det finns mobiler för $300 med 1080p när XR kommer på tal.
Men sen handlade nog valet i att pocophone har en 6.1” panel.

  • Medlem
  • 2018-10-30 06:00
Ursprungligen av Mackan1984:

Visste inte det med pocophones skärm.
Dock ser man ju ofta att folk skriker att det finns mobiler för $300 med 1080p när XR kommer på tal.
Men sen handlade nog valet i att pocophone har en 6.1” panel.

Den billigaste Android med 1080p måste väl vara Honor 9 Lite för ca 2000 kr. Nu är den ju långt ifrån Xr på andra punkter men du får nästan 5 sådana för priset av en Xr

  • Medlem
  • 2018-10-30 06:04
Ursprungligen av Mackan1984:

Se folk som väljer iPhone Xr’s skärm framför 1080p skärm i blindtest ?
När ska folk lära sig att ”specs don’t mean shit”.
https://youtu.be/dcFXEXJicgc

Undra varför Apple kallar den Liquid Retina ?

Allt beror på krav man har
Kommer du från en säg 8 plus märker du ingen skillnad
Kommer du från en X märker du skillnad

Skulle vara kul och höra vad någon som går från en säg S8 till Xr vad dom tycker om skärmen

  • Medlem
  • 2018-10-30 06:09
Ursprungligen av Mackan1984:

Men då kan ju Apple skippa OLED 2019 och byta ut mot Liquid Retina display och tjäna ännu mer pengar. Det är kanske det som är deras plan när alla säger att skärmen i Xr är fantastiskt ?

Ursprungligen av PaO:

Undra varför Apple kallar den Liquid Retina ?

Allt beror på krav man har
Kommer du från en säg 8 plus märker du ingen skillnad
Kommer du från en X märker du skillnad

Skulle vara kul och höra vad någon som går från en säg S8 till Xr vad dom tycker om skärmen

Med tanke på att de flesta kör med 1080p i inställningar på sina samsungs så skulle det nog se skarpare ut på xr.
Enda skillnaden är svärtan.

Tog det hårt på dig att lcd fortfarande är en bra teknik med tanke på 3 svar på ett inlägg? ?

  • Medlem
  • 2018-10-30 16:59
Ursprungligen av Mackan1984:

Med tanke på att de flesta kör med 1080p i inställningar på sina samsungs så skulle det nog se skarpare ut på xr.
Enda skillnaden är svärtan.

Tog det hårt på dig att lcd fortfarande är en bra teknik med tanke på 3 svar på ett inlägg? ?

Ja, jag blev "förtröden" på alla som har Liquid Retina display och jag sitter med min gamla OLED med variabel upplösning ?

Ursprungligen av PaO:

Ja, jag blev "förtröden" på alla som har Liquid Retina display och jag sitter med min gamla OLED med variabel upplösning ?

Det är lite märkligt att Samsung kommer undan med skällsord som ”bezels” när dom faktiskt ser ut att vara minst lika tjocka som XR med sin ”Infinity display” ?

  • Medlem
  • 2018-10-30 20:02
Ursprungligen av Mackan1984:

Det är lite märkligt att Samsung kommer undan med skällsord som ”bezels” när dom faktiskt ser ut att vara minst lika tjocka som XR med sin ”Infinity display” ?

Nu har jag inte jämfört och så men både Xr och Note 9 har hög screen to body ratio vilket jag tycker är viktigt. Men det jag gillar väldigt mycket är den nya långa smala formfaktorn ?

  • Medlem
  • International user
  • 2018-11-01 15:50
Ursprungligen av PaO:

Undra varför Apple kallar den Liquid Retina ?

Formen, någonsin sett något annat än fyrkantiga skärmar av respektabel lcd typ.

  • Medlem
  • International user
  • 2018-11-01 15:52
Ursprungligen av PaO:

variabel upplösning ?

vet du vad du pratar om?

  • Medlem
  • 2018-11-01 18:53
Ursprungligen av juanito:

vet du vad du pratar om?

Kanske inte men detta jag menar ?
Var och klämde på en Xr idag
Skärmen är ju bättre än jag trodde men inte i klass med OLED i mitt tycke. Men priset är alldeles för högt i mina ögon.

Ursprungligen av PaO:

Kanske inte men detta jag menar ?
Var och klämde på en Xr idag
Skärmen är ju bättre än jag trodde men inte i klass med OLED i mitt tycke. Men priset är alldeles för högt i mina ögon.

Får jag fråga hur ofta du ändrar det reglaget till höger?
Det är ju så att du får skarpare bild med lcd, xrs 800p är skarpare än oled 1080p t ex.
Sen får du marknadens bästa processor som kommer få uppdateringar i flertal år.

Det finns ju en anledning att folk sprang och bytte sina iPhone 6 batterier när Apple sänkte priset så lagret tog slut.
De fortsätter använda sina iPhones i flera år.
Sen jag upprepar, du får verkligen marknadens bästa processor i säkert 1,5-2 år till.
För mig är inte OLEDs svärta värd mer än det.

Visst vi i Sverige har fått lite väl mycket moms på en $750 dollars iPhone men vi har en regering som inte ens kan sätta sig ner i samma rum och sköta landet så är svårt att förvänta sig att kronkursen skulle vara bättre.

Finns xr nr 3-4 väljer jag den framför motsvarande Xs om ett par år då oled inte står på min prioritering.
Oled klarar inte ens 120hz i dagsläget.

  • Medlem
  • 2018-11-01 20:44
Ursprungligen av Mackan1984:

Får jag fråga hur ofta du ändrar det reglaget till höger?
Det är ju så att du får skarpare bild med lcd, xrs 800p är skarpare än oled 1080p t ex.
Sen får du marknadens bästa processor som kommer få uppdateringar i flertal år.

Det finns ju en anledning att folk sprang och bytte sina iPhone 6 batterier när Apple sänkte priset så lagret tog slut.
De fortsätter använda sina iPhones i flera år.
Sen jag upprepar, du får verkligen marknadens bästa processor i säkert 1,5-2 år till.
För mig är inte OLEDs svärta värd mer än det.

Visst vi i Sverige har fått lite väl mycket moms på en $750 dollars iPhone men vi har en regering som inte ens kan sätta sig ner i samma rum och sköta landet så är svårt att förvänta sig att kronkursen skulle vara bättre.

Finns xr nr 3-4 väljer jag den framför motsvarande Xs om ett par år då oled inte står på min prioritering.
Oled klarar inte ens 120hz i dagsläget.

Håller med dig om att Apples mobiler håller längre och är snabbast på marknaden men med iPad lanseringen så kommer Apple att pressa priset max uppåt och frågan är var smärtgränsen går för entuiaster.

När jag vill se en bra film på mobilen så har jag följande Bixby snabb komando och man märker skillnad även om själva filmen inte blir bättre ?. Upplösningen till höger är ju annars tänkt för VR

Bevaka tråden