Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Galaxy S10 kan få monsterkamera och rekordstor skärmyta

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Utöver en skärm som täcker rekordstor del av telefonens framsida kan Samsungs nästa flaggskepp få kamerateknik på hela 48 megapixel.

Läs hela artikeln här

  • Medlem
  • 2018-10-31 16:30

Hoppas att UPS kommer redan till S10 ?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-31 19:11
Ursprungligen av PaO:

Hoppas att UPS kommer redan till S10 ?

Ja det känns ganska troligt att det ryktet stämmer. Det har ju skvallrats om att Samsung jobbade på det redan med S8 och S9, men tyckte enligt uppgifter inte att tekniken var riktigt mogen än. Om de ska låta skärmen täcka nästan hela framsidan, vilket också känns troligt, kan de antingen fortsätta med fingeravtrycksläsare på baksidan eller integrera den i skärmen.

Samsungs Galaxy S-telefoner har tidigare representerat teknikens framkant men nu har ju aktörer som Huawei och Oneplus varit först med ny teknik ganska långt före Samsung, och då känns det som att Samsung inte vill vänta längre. Och det gör det också mer troligt att de vill introducera ISOCELL-kamerorna eller någon annan banbrytande teknik som flyttar rampljuset till deras telefoner. Ska bli spännande att se!

  • Medlem
  • 2018-10-31 19:25
Ursprungligen av ekloev:

Ja det känns ganska troligt att det ryktet stämmer. Det har ju skvallrats om att Samsung jobbade på det redan med S8 och S9, men tyckte enligt uppgifter inte att tekniken var riktigt mogen än. Om de ska låta skärmen täcka nästan hela framsidan, vilket också känns troligt, kan de antingen fortsätta med fingeravtrycksläsare på baksidan eller integrera den i skärmen.

Samsungs Galaxy S-telefoner har tidigare representerat teknikens framkant men nu har ju aktörer som Huawei och Oneplus varit först med ny teknik ganska långt före Samsung, och då känns det som att Samsung inte vill vänta längre. Och det gör det också mer troligt att de vill introducera ISOCELL-kamerorna eller någon annan banbrytande teknik som flyttar rampljuset till deras telefoner. Ska bli spännande att se!

Fingeravtryckläsare under skärmen tror jag kommer i S10 men hoppas att Samsung är redo för nästa steg som de visade på Samsung OLED Forum nu i oktober. Typ UPS Under Panel Sensors

S10 kanske kommer med Treble och Pie. ☺️?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-10-31 22:40
Ursprungligen av keptang:

S10 kanske kommer med Treble och Pie. ☺️?

Haha, ja det skulle ju S9 också få, men det kommer nog i samband med att S10 lanseras. Bättre sent än aldrig!

Blir säkert fantastiska mobiler. Men man misstänker att de blir extremt dyra också. Tror konsumenterna börjar komma till gränsen för vad de vill lägga ut för en telefon. Med aktörer som OnePlus, Asus och PocoPhone har man fått billigare val med fina specifikationer.
Nokia har också i viss mån nischat in sig på lite billigare alternativ.

Men som sagt vi får vänta och se hur det blir.

Ursprungligen av Redaktionen:

Utöver en skärm som täcker rekordstor del av telefonens framsida kan Samsungs nästa flaggskepp få kamerateknik på hela 48 megapixel.

Läs hela artikeln här

Förstår inte folks vurmande för allt för minimala kanter på skärmarna, S9 har redan för tunna då man kommer åt skärmen oavsiktligen hela tiden vid tex. filmtittande.
Sen den nya iPad Pro, vart ska man hålla den?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-01 19:14
Ursprungligen av Paulista:

Förstår inte folks vurmande för allt för minimala kanter på skärmarna, S9 har redan för tunna då man kommer åt skärmen oavsiktligen hela tiden vid tex. filmtittande.
Sen den nya iPad Pro, vart ska man hålla den?

Håller med om att kanterna både är för smala och går ut får långt där fingrarna behöver vila på S9. Nya Ipad Pro ser däremot ut att ha tillräckligt mycket kanter runtom skärmen för att fingrarna ska kunna vila där utan problem. Ida kommer testa den så inom kort vet vi om det är ett problem eller ej.

48MP är endast en skrytsiffra, inget som har någon som helst inverkan på att det blir bättre bilder, framför allt inte på en mobilkamera.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-01 20:10
Ursprungligen av Hank Solo:

48MP är endast en skrytsiffra, inget som har någon som helst inverkan på att det blir bättre bilder, framför allt inte på en mobilkamera.

Visst är det typiskt så. Det Samsung menar i sitt pressmeddelande är att de ska ha löst problemet med hjälp av ISOCELL-tekniken för bättre bildkvalitet genom att ljus inte blöder in mellan pixlarna, och att mörkerfoto ska bli bättre tack vare att fyra pixlar slås ihop till en så att mer ljus ska kunna tas in. Det återstår ju att se om detta stämmer överens med praktiken eller om det bara är förhärligat PR-fluff.

Ursprungligen av ekloev:

Visst är det typiskt så. Det Samsung menar i sitt pressmeddelande är att de ska ha löst problemet med hjälp av ISOCELL-tekniken för bättre bildkvalitet genom att ljus inte blöder in mellan pixlarna, och att mörkerfoto ska bli bättre tack vare att fyra pixlar slås ihop till en så att mer ljus ska kunna tas in. Det återstår ju att se om detta stämmer överens med praktiken eller om det bara är förhärligat PR-fluff.

Jag tror på förskönade siffror (som inte är helt ovanligt för Samsung) för PR och folk är dumma nog att gå på det.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-02 09:27
Ursprungligen av Hank Solo:

Jag tror på förskönade siffror (som inte är helt ovanligt för Samsung) för PR och folk är dumma nog att gå på det.

Samtidigt är kameraprestanda en viktig faktor för Samsung när de ska sälja flaggskeppstelefoner, så det vore direkt kontraproduktivt för dem att använda en sensor som ger dåligt resultat. Vi får helt enkelt vänta och se om/när de här sensorerna letar sig in i telefoner, jag har svårt att se att Samsung skulle gå från 16 megapixel och en av de bästa kameralösningarna på marknaden till 48 megapixel och dåligt kameraresultat. Min gissning är att de fastställer att det faktiskt ger bättre resultat innan de sätter det i en av deras viktigaste produkter, men det är bara jag

  • Medlem
  • 2018-11-02 14:17
Ursprungligen av ekloev:

Samtidigt är kameraprestanda en viktig faktor för Samsung när de ska sälja flaggskeppstelefoner, så det vore direkt kontraproduktivt för dem att använda en sensor som ger dåligt resultat. Vi får helt enkelt vänta och se om/när de här sensorerna letar sig in i telefoner, jag har svårt att se att Samsung skulle gå från 16 megapixel och en av de bästa kameralösningarna på marknaden till 48 megapixel och dåligt kameraresultat. Min gissning är att de fastställer att det faktiskt ger bättre resultat innan de sätter det i en av deras viktigaste produkter, men det är bara jag

Samsung A9 har ju 4 bakre kameror
S10 kommer ju få minst 3 som jag ser det

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-02 14:24
Ursprungligen av PaO:

Samsung A9 har ju 4 bakre kameror
S10 kommer ju få minst 3 som jag ser det

Ja precis, flera rykten anger ju just tre kameror för S10. Om de nu hinner få de nya ISOCELL-kamerorna klara i tid för att användas i S10 skulle det kunna bli en situation likt Huawei Mate 20 Pro där en högupplöst normalsensor flankas av en telefoto-sensor och kanske en vidvinkel-kamera, eller kanske en makro-kamera. Hade varit kul med en kameralösning som gör något nytt och inte bara försöker komma ikapp och förbi konkurrenternas befintliga teknik.

Visst vill alla ha en bra kamera på mobilen. Jag kan möjligen tycka att det har blivit lite väl hypat. Det nya verkar vara att man ska ta bilder i kolsvart mörker där man knappt kan se fötterna där man går. Sen processas bilden så det ska se ut som på dagtid.
Men är det ett normalt konsumentbeteende? Man kanske tar bilder i lite skymning då och då nån gång.

Sätta en massa kamera sensorer på mobilen drar upp priset också.

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-02 15:57
Ursprungligen av johnh3:

Visst vill alla ha en bra kamera på mobilen. Jag kan möjligen tycka att det har blivit lite väl hypat. Det nya verkar vara att man ska ta bilder i kolsvart mörker där man knappt kan se fötterna där man går. Sen processas bilden så det ska se ut som på dagtid.
Men är det ett normalt konsumentbeteende? Man kanske tar bilder i lite skymning då och då nån gång.

Sätta en massa kamera sensorer på mobilen drar upp priset också.

Jag kan hålla med om att trenden med att mörkerfotografi blivit lika med att allting ska bli så ljust att det inte ens ser ut att vara taget i mörker är konstigt och fel. Det är ju helt klart imponerande att de lyckas få en nästan helt mörk scen att bli snudd på dagsbelyst, men det är oftast inte det jag vill uppnå. Men förhoppningsvis kan framtida mobila kameror bli så pass bra att man kan fotografera i normalläge och ändå kunna urskilja detaljer i mörka miljöer, utan att skärpa och brus bli överjävligt illa.

  • Medlem
  • 2018-11-04 14:08
Ursprungligen av ekloev:

Jag kan hålla med om att trenden med att mörkerfotografi blivit lika med att allting ska bli så ljust att det inte ens ser ut att vara taget i mörker är konstigt och fel. Det är ju helt klart imponerande att de lyckas få en nästan helt mörk scen att bli snudd på dagsbelyst, men det är oftast inte det jag vill uppnå. Men förhoppningsvis kan framtida mobila kameror bli så pass bra att man kan fotografera i normalläge och ändå kunna urskilja detaljer i mörka miljöer, utan att skärpa och brus bli överjävligt illa.

Måste nog tänka på vem målgruppen för lågljusbilderna är. Det är inte vi som fotograferar på den nivån utan krog-bilder och dylikt

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-11-04 23:37

Det är ju ännu värre! De bilderna borde det vara sekretess på

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-04 23:43
Ursprungligen av Lovan:

Måste nog tänka på vem målgruppen för lågljusbilderna är. Det är inte vi som fotograferar på den nivån utan krog-bilder och dylikt

Ursprungligen av kenjon:

Det är ju ännu värre! De bilderna borde det vara sekretess på

Haha, ja i just det fallet är man nog kanske glad över att kameran inte kan fånga detaljerade ögonblicksbilder av vad som sker i mörkret, åtminstone dagen efter

1
Bevaka tråden