Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple håller Ipad-event 30 oktober

Tråden skapades och har fått 85 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av submariner:

Hur menar du med Vind då det blåser alltid i vårt avlånga land. Alla teknik prylar klarar ju vind galant

”Väder och vind” är ett svenskt idiom. Det betyder I detta fall helt enkelt att använda plattan utomhus

Ursprungligen av Redaktionen:

Apple är inte klara för i år, utan håller ännu ett event 30 oktober, där vi säkerligen får se nya modeller av Ipad Pro.

Läs hela artikeln här

Nån som har koll på när eventet drar igång?

Ursprungligen av Ojjasboppason:

Nån som har koll på när eventet drar igång?

16:00 svensk tid.

https://www.apple.com/apple-events/

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-25 05:07
Ursprungligen av Ojjasboppason:

Nån som har koll på när eventet drar igång?

15:00 svensk tid eftersom vi har bytt till normaltid, men USA har fortfarande sommartid.

Ursprungligen av tony:

15:00 svensk tid eftersom vi har bytt till normaltid, men USA har fortfarande sommartid.

Aha, de kör från NY så de ligger 3 timmar före västkusten... då det blir betydligt tidigare än vanligt (även utan korrigeringen för sommartid)

Ursprungligen av cubeis:

Va skoj för dig får Jakob följa med denna gången

Tyvärr inte! Men vad är väl en bal på slottet

Ursprungligen av Pulver:

Det riktiga New York upplever man genom att ta sig runt via tunnelbanan - rekommenderar ett 7-day card och en titt på denna karta (pdf)

Snabbare och roligare än taxi/über.

Kanske en utflykt till Coney Island ?

Tack för tipsen!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-10-25 10:15

Tänkte följa via twit.tv och apple.com

Här är ett bildarkiv med alla varianter av Apples inbjudningar.

Wow!

https://imgur.com/a/ufybGk6

Ursprungligen av tony:

15:00 svensk tid eftersom vi har bytt till normaltid, men USA har fortfarande sommartid.

Oops, jag glömde bort att det är nu i helgen vi ställer om klockan. ?

Tror ni det dyker upp en ny Apple TV eller vågar jag köpa en nu i helgen innan eventet?

  • Medlem
  • Lund
  • 2018-10-26 21:00
Ursprungligen av nyllet83:

Tror ni det dyker upp en ny Apple TV eller vågar jag köpa en nu i helgen innan eventet?

Det är nog minimal chans/risk att det gör det. Bara att köpa den aktuella modellen.

Räknat på en ersättare till min MBP 13 2014:

iPad pro 11 512gb wi-fi 13795
penna 1495
tangentbord 2145
Summa 17435

Macbook air retina 512gb 16gb 22195

Macbook 12 512gb 16gb 21195

MBP 13 512gb 16gb 22695

Det kommer att göra ont! Det blir svårt att gå tillbaks till Windows, Dell har en Linux/Ubuntu variant får titta på den.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-01 22:27
Ursprungligen av kennethLundgren:

Räknat på en ersättare till min MBP 13 2014:

iPad pro 11 512gb wi-fi 13795
penna 1495
tangentbord 2145
Summa 17435

Macbook air retina 512gb 16gb 22195

Macbook 12 512gb 16gb 21195

MBP 13 512gb 16gb 22695

Det kommer att göra ont! Det blir svårt att gå tillbaks till Windows, Dell har en Linux/Ubuntu variant får titta på den.

OT: Vad är svårt med Windows, och vad är enklare med Linux (hängde inte riktigt med där)?

Ursprungligen av omartint:

OT: Vad är svårt med Windows, och vad är enklare med Linux (hängde inte riktigt med där)?

Mina erfarenheter av Windows är kanske något gamla, 10 år sedan sist men det jag läst om senare versioner verkar inte ha förändrats, ideliga uppdateringar och omstarter. Har fuskat lite med olika linuxdister och kan ge det en chans som mitt primära OS.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-01 22:43
Ursprungligen av kennethLundgren:

Mina erfarenheter av Windows är kanske något gamla, 10 år

Använder både macOS, Windows och iOS, och av dessa tre system så fungerar både macOS och Windows väldigt stabilt och tillförlitligt (även efter uppdateringar), medans mina iOS-prylar är de som lite oftatare hänger sig, behöver startas om eller får buggiga uppdateringar (ibland).

Problemet på PC-sidan är att du inte kan köra vilken skit som helst. Där är det en fördel med Apple som både har en minsta nivå på hårdvaran, och även kontrollerar hela kedjan själv (mycket färre hårdvara att testa OS-uppdateringar på).

Håll dig till kända märken och välj bort billig konsumentskit, och satsa på dyrare men mer kvalitetsinriktade företagsmaskiner.

(De flesta av Sveriges största företag kör Windows på de flesta av sina klienter, och hade knappast gjort så om det hade varit mycket problem med nertider, crasher, etc.)

Tror inte din vardag kommer bli "enklare" med Linux direkt, men det är självklart upp till dig. ?

Ursprungligen av omartint:

Använder både macOS, Windows och iOS, och av dessa tre system så fungerar både macOS och Windows väldigt stabilt och tillförlitligt (även efter uppdateringar), medans mina iOS-prylar är de som lite oftatare hänger sig, behöver startas om eller får buggiga uppdateringar (ibland).

Problemet på PC-sidan är att du inte kan köra vilken skit som helst. Där är det en fördel med Apple som både har en minsta nivå på hårdvaran, och även kontrollerar hela kedjan själv (mycket färre hårdvara att testa OS-uppdateringar på).

Håll dig till kända märken och välj bort billig konsumentskit, och satsa på dyrare men mer kvalitetsinriktade företagsmaskiner.

(De flesta av Sveriges största företag kör Windows på de flesta av sina klienter, och hade knappast gjort så om det hade varit mycket problem med nertider, crasher, etc.)

Tror inte din vardag kommer bli "enklare" med Linux direkt, men det är självklart upp till dig. ?

Jag har en iPad mini 2 sen 2013 som sällan hängt sig. Företag har helt andra kriterier för vilket OS de ska använda, ekonomi/dominans/policy etc, är knappast en intäkt för kvalitet. Men man ska nog som du säger hålla sig till etablerad hårdvara.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-01 23:11
Ursprungligen av kennethLundgren:

Jag har en iPad mini 2 sen 2013 som sällan hängt sig. Företag har helt andra kriterier för vilket OS de ska använda, ekonomi/dominans/policy etc, är knappast en intäkt för kvalitet. Men man ska nog som du säger hålla sig till etablerad hårdvara.

Tycker det är rätt ofta jag får boota om min iPhone eller ibland iPad. Kanske någon gång varje månad. Mina macOS och Windowsmaskiner tuggar på utan problem som jämförelse. Har även fått tvångsstarta om min nya AW4 någon gång. Kanske har haft mer otur med iOS än vad du haft (eller att jag kör en massa mer appar som ställer till det).

Rent praktiskt om företagsdatorer med Windows; Väldigt sällan jag haft problem med de företagsmaskiner jag använt på större företag. Tenderar att tuffa på dag ut och dag in. Yrkesredskap som inte får krångla (kostar tid och pengar).

Fördelen med Apple är att de (i princip) bara har kvalitetsmaskiner. På PC-sidan finns det en massa otrolig skit och lågkvalitetsprodukter att välja på. Som privatkonsument får man se upp mycket mera.

Satsa på Apple, eller om du skall köpa något på PC-sidan, dyrare företagsmaskiner av god kvalitet (inte bara fysisk byggkvalitet, men även firmware, drivrutiner, etc. som påverkar upptid och stabilitet).

Ursprungligen av omartint:

Tycker det är rätt ofta jag får boota om min iPhone eller ibland iPad. Kanske någon gång varje månad. Mina macOS och Windowsmaskiner tuggar på utan problem som jämförelse. Har även fått tvångsstarta om min nya AW4 någon gång. Kanske har haft mer otur med iOS än vad du haft (eller att jag kör en massa mer appar som ställer till det).

Rent praktiskt om företagsdatorer med Windows; Väldigt sällan jag haft problem med de företagsmaskiner jag använt på större företag. Tenderar att tuffa på dag ut och dag in. Yrkesredskap som inte får krångla (kostar tid och pengar).

Fördelen med Apple är att de (i princip) bara har kvalitetsmaskiner. På PC-sidan finns det en massa otrolig skit och lågkvalitetsprodukter att välja på. Som privatkonsument får man se upp mycket mera.

Satsa på Apple, eller om du skall köpa något på PC-sidan, dyrare företagsmaskiner av god kvalitet (inte bara fysisk byggkvalitet, men även firmware, drivrutiner, etc. som påverkar upptid och stabilitet).

Att du fr boota om din iPhone och iPad ”någon gång i månaden” är rätt så lite, att göra det ungefär en gång i veckan är att rekommendera för att tömma minnet på skit som segar ner dem.
Att jämföra dem med hur lång drifttid du har på dina datorer är bara dumt då det inte är jämförbart.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-01 23:36
Ursprungligen av Hank Solo:

Att du fr boota om din iPhone och iPad ”någon gång i månaden” är rätt så lite, att göra det ungefär en gång i veckan är att rekommendera för att tömma minnet på skit som segar ner dem.
Att jämföra dem med hur lång drifttid du har på dina datorer är bara dumt då det inte är jämförbart.

Ibland tvingas jag göra det 2-3 ggr under en månad, men är alltid lika irriterande oavsett (vill att alla mina prylar helst bara skall rulla på).

Ursprungligen av Hank Solo:

Att du fr boota om din iPhone och iPad ”någon gång i månaden” är rätt så lite, att göra det ungefär en gång i veckan är att rekommendera för att tömma minnet på skit som segar ner dem.
Att jämföra dem med hur lång drifttid du har på dina datorer är bara dumt då det inte är jämförbart.

Jag har aldrig sett behovet av att starta om telefonen en gång i veckan. Att rekommendera det är bara mumbojumbo som inte är baserat på fakta.

Det finns givetvis situationer där det kan behövas men inte regelbundet i förebyggande syfte

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-11-02 08:39

Ytterst sällan jag behöver borta om iPhone (aldrig iPad hittills), kanske 1 gång/halvår (förutom när uppdateringar startar om den). Har ca 300 appar, använder 10-tal varje dag.

Varför inte bara passa på att köra en full battericirkel en gång i månaden och använda enheten tills den slocknar och sedan ladda den till 100%?
Bra för batterihälsan och du får en omstart på köpet

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-02 09:03
Ursprungligen av kenjon:

Ytterst sällan jag behöver borta om iPhone (aldrig iPad hittills), kanske 1 gång/halvår (förutom när uppdateringar startar om den). Har ca 300 appar, använder 10-tal varje dag.

Exakt! Precis så jag anser att det borde fungera (men tyvärr inte gör det för mig)!

Ursprungligen av MrQuattro:

Varför inte bara passa på att köra en full battericirkel en gång i månaden och använda enheten tills den slocknar och sedan ladda den till 100%?
Bra för batterihälsan och du får en omstart på köpet

Tveksamt om det är bra för batterihälsan

https://batteryuniversity.com/index.php/learn/article/how_to_prolong_lithium_based_batteries

Citat:

Similar to a mechanical device that wears out faster with heavy use, the depth of discharge (DoD) determines the cycle count of the battery. The smaller the discharge (low DoD), the longer the battery will last. If at all possible, avoid full discharges and charge the battery more often between uses. Partial discharge on Li-ion is fine. There is no memory and the battery does not need periodic full discharge cycles to prolong life.

Ursprungligen av MrQuattro:

Varför inte bara passa på att köra en full battericirkel en gång i månaden och använda enheten tills den slocknar och sedan ladda den till 100%?
Bra för batterihälsan och du får en omstart på köpet

Är inte bra för batterihälsan att tömma batteriet.

Bevaka tråden