Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple slutar redovisa hur många Iphone de sålt

Tråden skapades och har fått 113 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Apple har nu redovisat sina siffror för det senaste kvartalet, och det var fina resultat som väntat. Men framöver ska Apple sluta berätta hur många exemplar de sålt av Iphone, Ipad och Mac.

Läs hela artikeln här

Om det hade legat i Apples intresse att redovisa antalet sålda Iphone hade de förstås fortsatt med det. Svårare än så är det inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-02 10:09

Chockhöjning av priser och de slutar att redovisa försäljning ?

  • Avstängd
  • Kungsholmen
  • 2018-11-02 10:14

Det är flera saker som Apple gömmer undan för kunderna. När jag köpte min nya iMac i mars 2018 ser jag inte kvartalet datorn gjordes, utan bara årtalet 2017. Kanske för att Apple skall kunna pracka på kunden gamla prylar, känns det som. Likaså fanns ingen lucka där man kunde byta ramminne själv. Kundvänligt ? Dessutom undrar jag om Apple medvetet släppt på kvalitetstänket eftersom jag har haft alla sorters problem som löstes efter att Apple på Irland gjorde en "SysDiagnos" på datorn. Nya datorn känns billig kvalitet raka igenom som min tidigare iMac från Mid 2011 inte hade. Det känns som att Apple bryr sig inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-02 10:28
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-11-02 10:34
Citat:

En annan tänkbar orsak är naturligtvis att försäljningen framöver kommer stanna av eller sjunka, något som skulle kunna se dåligt ut vid rapporten.

Apple pratade ju om att folk kommer ha sina telefoner längre på eventet, vilket känns ganska rimligt.
Jag brukar ha bytt efter 1-2 år sen smartphones kom, men denna gången kändes det tveksamt att byta från en 3 år gammal 6S plus.

Om inget sensationellt händer med utvecklingen de kommande åren så är ju trenden helt klart att det inte går att öka prestanda osv med särskilt stora steg längre.

Tråkigt för oss nyfikna men för investerarna har det väl aldrig intresserat där endast vinsten räknas.

https://www.engadget.com/2018/11/02/global-sm...

Kan det bero på detta

Folk håller nog i mobilerna längre och köper mer sällan nu. Drabbar många tillverkare.
Apple klarar sig men för Sony är det rena katastrofen:
https://www.nyteknik.se/digitalisering/kris-h...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-02 17:31
Ursprungligen av johnh3:

Folk håller nog i mobilerna längre och köper mer sällan nu. Drabbar många tillverkare.
Apple klarar sig men för Sony är det rena katastrofen:
https://www.nyteknik.se/digitalisering/kris-h...

Jag har aldrig hajat grejen med Sonys smarta mobiler. Däremot gör de fantastiska systemkameror. Och gillar deras TV, men de har väl idag ingen egen tillverkning av skärmar.

Apples aktie skönk något redan vid denna rapport pga just sjunkande försäljning, coincidence? Nepp!

Ursprungligen av Cancerman:

Apples aktie skönk något redan vid denna rapport pga just sjunkande försäljning, coincidence? Nepp!

Försäljningen gick väl ändå upp lite i denna sista nakna redovisning.
Dock går det väl hand i hand med att smartphones världen över faktiskt sjunkit på riktigt denna gång.

Aktien sjunker kraftigt.

  • Medlem
  • 2018-11-02 21:17
Ursprungligen av Zeugma:

Aktien sjunker kraftigt.

Det kommer att korrigeras snart när den så kallade marknaden inser att Apple faktiskt tjänar väldigt mycket pengar och framför allt kommer att fortsätta göra det.

Det är lätt att haka upp sig på ”sålde 48 miljoner iPhones istället för förväntade 50 miljoner.”

Nåja, vi får väl se. Sitter lugnt i båten med mina ynka 10 stycken AAPL och funderar på när jag ska köpa fler.

  • Medlem
  • Orust
  • 2018-11-02 21:19

Har alltid köpt den senaste iPhone, men nu börjar det bli för dyrt. Så jag kommer att ha kvar min iPhone X så länge den fungerar bra och känns snabb.

Aktien återhämtade sig en aning från den lägsta nivån idag. Marknaden reagerar alltid kraftigt på det oväntade, antingen positivt eller negativt.

  • Medlem
  • 2018-11-02 23:57

Jag ligger väldigt tungt i Apple och är inte särskilt orolig över nedgången. Den är tillfällig och Apple kommer fortsätta att prestera starkt. Vänta ni bara!

Ursprungligen av WiFi:

Jag ligger väldigt tungt i Apple och är inte särskilt orolig över nedgången. Den är tillfällig och Apple kommer fortsätta att prestera starkt. Vänta ni bara!

Jag håller med.
Dessa domedags-förespråkare har hållt på sen 2009 utan lycka.
Någon gång ska de väl få ett litet rätt, även jag hoppas på nedgång som kund.
Lite desperation i ett företag har aldrig skadat för oss kunder, se på Samsung ?

Tror det i slutändan gynnar konsumenterna. Kan nog få Apple att vara mer restriktiva med kraftiga prishöjningar om de ser att det går trögt med iPhone försäljningen.

  • Medlem
  • 2018-11-03 08:55
Ursprungligen av WiFi:

Jag ligger väldigt tungt i Apple och är inte särskilt orolig över nedgången. Den är tillfällig och Apple kommer fortsätta att prestera starkt. Vänta ni bara!

Att Apple skulle gå under är just nu otänkbart men om de inte får andra stora inkomster från annat än iPhone så är det ett problem på sikt. För att aktiekursen skall öka kontinuerligt måste Apple infria vad marknaden kräver och det är inte lite. Det är väl därför de maxar priserna och att tex reparationer kostar 50% av nyvärde.
Om vi sett peak iPhone återstår att se ?

  • Medlem
  • 2018-11-03 08:56
Ursprungligen av Mackan1984:

Jag håller med.
Dessa domedags-förespråkare har hållt på sen 2009 utan lycka.
Någon gång ska de väl få ett litet rätt, även jag hoppas på nedgång som kund.
Lite desperation i ett företag har aldrig skadat för oss kunder, se på Samsung ?

En stor skillnad på Samsung Electronics och Apple är bredden av produkter. Där är fortfarande Apple lite enbenta. AW blev ju en succé men Homepod blev det inte

Peak iPhone var väl 2015 om jag inte minns fel, då hade de som störst marknadsandelar och mest sålda enheter.
Sen har det sakta sjunkit. Fast de har kompenserat det med högre priser.
Men Apple äger ju Beats Hörlurar. Apple Music etc..
De har en så stor kassakista så de skulle nog kunna köpa upp andra företag och bredda sig om de vill.

Så det är nog ingen fara på kort sikt.

Senast redigerat 2018-11-03 09:36

Apple har väl kommit på att det är bättre att sälja färre enheter med samma vinst. Samma pengar för mindre jobb. Priset antyder detta.

Ursprungligen av pmarriott:

Apple har väl kommit på att det är bättre att sälja färre enheter med samma vinst. Samma pengar för mindre jobb. Priset antyder detta.

Till en viss gräns kan det vara vettigt. Men färre användare gör plattformen mindre intressant att göra mjukvara till. Och en mobil utan mängder med appar vill väldigt få ha oavsett hur bra hårdvaran är. Se bara på Windows phone.

Ursprungligen av PaO:

En stor skillnad på Samsung Electronics och Apple är bredden av produkter. Där är fortfarande Apple lite enbenta. AW blev ju en succé men Homepod blev det inte

Du tjatar alltid om det men Apple har ju råd att köpa flertalet av samsungs grenar.
Är du orolig för apples framtid finns det nog värre oroligheter i världen.
Världens tyngsta sparbössa och ett namn som många vill ta del av.

Ursprungligen av Jonatatatan:

Till en viss gräns kan det vara vettigt. Men färre användare gör plattformen mindre intressant att göra mjukvara till. Och en mobil utan mängder med appar vill väldigt få ha oavsett hur bra hårdvaran är. Se bara på Windows phone.

De har fler användare än någonsin.
De har inte sålt mycket färre än tidigare år, iPhone 6 var dock ett explosionsartat år.
De har hållt sig runt stadiga 50 mille per kvartal menas fler fortsätter användas.
Apples tjänster säljer mer än någonsin och appar rullar in mer pengar än hos Google.
iOS 12 som förbättrade gamla lurar är till för dessa kunder.

Ursprungligen av Mackan1984:

De har fler användare än någonsin.
De har inte sålt mycket färre än tidigare år, iPhone 6 var dock ett explosionsartat år.
De har hållt sig runt stadiga 50 mille per kvartal menas fler fortsätter användas.
Apples tjänster säljer mer än någonsin och appar rullar in mer pengar än hos Google.
iOS 12 som förbättrade gamla lurar är till för dessa kunder.

Jag menar och tror inte att apple kommer råka ut för att användar antalet blir för lågt. De lär reagera och sänka priserna långt innan det ens blir ett problem med användarantalet. Säger bara att det finns en gräns för när det är dumt att sälja färre enheter till högre priser om man tänker långsiktigt.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-03 12:45
Ursprungligen av johnh3:

Folk håller nog i mobilerna längre och köper mer sällan nu. Drabbar många tillverkare.
Apple klarar sig men för Sony är det rena katastrofen:
https://www.nyteknik.se/digitalisering/kris-h...

Lite OT kanske, men jag tror Sony gör en total exit från mobilmarknaden inom 3-4 år. Antingen säljer de varumärket till högstbjudande att klistra på sina telefoner (som Nokia gjort till sälj/marknadsbolaget HMD), eller så lägger de ner helt och hållet.

Långsiktigt tror jag att samma öde kommer drabba samtliga mobiltillverkare förutom Apple, Samsung och alla kinesiska "pure players". Dvs. förutom Sony så försvinner HTC, LG, mflr.

Apple och Samsung blir kvar som enda icke-kineser.

Bra! Hoppas att det är ett steg i att de fokuserar på att produkterna ska hålla länge istället för att bara hetsa till konsumtion.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-03 12:48
Ursprungligen av iSweden:

Jag har aldrig hajat grejen med Sonys smarta mobiler. Däremot gör de fantastiska systemkameror. Och gillar deras TV, men de har väl idag ingen egen tillverkning av skärmar.

De är duktiga på kameror, men det som de verkligen är ledande på är kamerasensorer (sitter i många konkurrenters kameror och telefoner).

Jo, ivf. OLED-skärmarna som sitter i alla Sony-TV tillverkas av LG.

Bevaka tråden