Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inkludera äldre generationen med KOMP

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

I dagsläget är det svårt att hänga med i vad som händer i familjens vardag om man inte hänger med i teknikens utveckling. Den inkluderande prylen KOMP ska råda bot på detta.

Läs hela artikeln här

10k? dom måste skämta?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-02 18:00
Ursprungligen av CekariYH:

10k? dom måste skämta?

Ja jag har lite svårt att se att familjer, eller seniorer i familjer, pungar ut 10k för en smart skärm när de kan lägga cirka 3k för en Ipad eller liknande som inte är så fasligt knivigt att lära äldre familjemedlemmar att använda. Det måste vara att de inte får någon volymrabatt på komponenter som startupföretag, men det känns ändå underligt högt prissatt.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-03 12:27

Fungerar den med vanliga tjänster som tex. Skype, FB Messenger och FaceTime?

  • Rikslövet
  • Stockholm
  • 2018-11-03 12:37
Ursprungligen av omartint:

Fungerar den med vanliga tjänster som tex. Skype, FB Messenger och FaceTime?

Det är inte helt uppenbart, men jag tolkar deras produktsida som att det är deras app man använder för att skicka bilder, chatta och videosamtala med KOMP-enheten. Jag gissar att de skulle lyfta fram Skype, Messenger med mera om det fanns stöd för det. Facetime lär de inte få integrera i mjukvaran som körs på KOMP.

  • Medlem
  • 2018-11-03 12:55

Det här var en osedvanligt dålig norgehistoria.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2018-11-03 23:30

Jag är inte helt tveksam till ett system som är "låst" till en app. Även Apple har en tendens att strula ibland och inte minst olika tjänster som Skype etc. Priset verkar dock lite högt. Men snart är marknaden helt över för denna typ av produkter. Tittar man på internetanvändningen så är den extremt hög i Sverige upp till runt 65 år. SÅ för varje år minskar målgruppen tydligt.

  • Medlem
  • The space-time continuum
  • 2018-11-03 23:40

Jo, min pappa är snart 80 år fyllda, och helt bekväm med datorer (han programmerade och sålde datorer själv på 60/70-talet). Han använder både datorer, surfplattor och smarta mobiler. Min svärfar är över 80, och även han är helt bekväm med datorer, och inga problem att använda Skype, lyssnar mycket på musik via Spotify, scannar foton i sin scanner, etc. Pappa streamar en hel del TV och film via datorn, och älskar att redigera foton och skriva ut på skrivaren, etc.

Ursprungligen av omartint:

Jo, min pappa är snart 80 år fyllda, och helt bekväm med datorer (han programmerade och sålde datorer själv på 60/70-talet). Han använder både datorer, surfplattor och smarta mobiler. Min svärfar är över 80, och även han är helt bekväm med datorer, och inga problem att använda Skype, lyssnar mycket på musik via Spotify, scannar foton i sin scanner, etc. Pappa streamar en hel del TV och film via datorn, och älskar att redigera foton och skriva ut på skrivaren, etc.

Fast det är nog vanligare att 80 åringar i dag inte är helt bekväma med datorer osv. Min morfar (blev nästan 86 år.) Klarade av datorer så att han kunde spela kortspelen som följde med Windows XP men att lära honom smarta telefoner var "omöjligt".
Sedan måste ju även viljan att lära sig finnas.
Vi köpte en Ipad till farmor och farfar men den klarade de inte av att använda så den användes aldrig, de hade väl inget intresse av att lära sig den såg ingen nytta med det.

Jag är lite likadan med ny teknik. Jag kommer antagligen aldrig spela mer avancerade spel än angrybirds på en telefon men dagens barn spelar ju typ call of duty utan några problem på telefonerna.
Jag kör vidare med mus och tangentbord eller i värsta fall en handkontroll.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-11-04 23:34

Min morsa är 87 nu, hon har sagt att hon aldrig ska ha en dator!
För typ 3 år sedan fick hon min gamla iPad med motiveringen att hon kan titta på SVTPlay, både program hon hade missat, men även Öppet Arkiv.
Förra året frågade hon om man kunde släktforska med den
Nu har hon även en AppleTV!

1
Bevaka tråden