Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Efter 4 års väntan: Wifi-samtal aktiverat hos Tele2...

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2018-10-30 19:52

Efter iOS 12.1 och uppdaterade operatörsinställningar så är äntligen Wifi-samtal hos Tele2 aktiverat på iPhone...

Har inte hunnit testa så mycket men det är en glad nyhet för alla med dålig 4G-täckning men bra Wifi...(t ex i nybyggda betonghus med energiglasfönster)...

Tele2 har inte hunnit uppdatera sin egen webb ännu med denna info.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-10-30 20:37

Grattis Tele2

  • Wisserbesser
  • Uddevalla
  • 2018-10-30 21:17

Gäller detta även Comviq?

Hittar inget i inställningar. Antar att det måste pushas ut operatörsuppdateringar.
Jah gick in via allmänt och sedan om, då kom uppdateringen av sig själv. Blir kul att testa. Då är det väl dags att vänta på e-sim nu då?

  • Medlem
  • 2018-10-31 08:44
Ursprungligen av westerlu77:

Hittar inget i inställningar. Antar att det måste pushas ut operatörsuppdateringar.

Jag fick nya operatörsinställningar från Telenor.

Inställningar -> Allmänt -> Om

så dök de upp.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-10-31 09:56
Ursprungligen av Ljung:

Jag fick nya operatörsinställningar från Telenor.

Inställningar -> Allmänt -> Om

så dök de upp.

Samma här, var tvungen att kika in där för att få inställningarna.

  • Medlem
  • TRELLEBORG
  • 2018-10-31 10:46

Telenor med WiFi-samtal

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-10-31 16:21

Min telefon går fortfarande över till 3G när jag ringer.
XS max, Telenor, installerat uppdateringarna, 4G står på voice and data.

Wifi verkar inte heller fungera, står bara Telenor SE, inte som på bilden ovan.

Kan bekräfta att både VoLTE samt VoWifi (Wifi samtal) fungerar även för Comviq abonnenter.

Jag var dock tvungen att kontakta supporten för att få igång VoLTE, och då kom även Wifi samtal igång.

Äntligen, Tele2/Comviq!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-11-03 13:24
Ursprungligen av Lelle81:

Kan bekräfta att både VoLTE samt VoWifi (Wifi samtal) fungerar även för Comviq abonnenter.

Jag var dock tvungen att kontakta supporten för att få igång VoLTE, och då kom även Wifi samtal igång.

Äntligen, Tele2/Comviq!

Spännande. Det där (VoLTE) måste jag kolla in närmare! Syns det i statusraden?

Angående VoWIFI så tror jag att det bara är för den fysiska operatören som det ingår gratis. Hallon, Vimla etc (virtuella operatörer) har inte det i din profil och därmed går det inte att aktivera. Det gäller också Visual Voicemail som bara finns hos Tre (3) men inte hos Hallon.

Edit: angivit tydligare fysisk vs virtuell operatör

Senast redigerat 2018-11-03 17:02

Är det något mer man ska göra än att uppdatera operatörsinställningarna när man har Telenor?
Jag gjorde detta för några dagar sedan men det står inte Telenor WiFi som på tidigare bifogad bild.

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2018-11-03 14:20

Varför är ni så sugna på samtal över wifi?
Sist jag kollade tog Telia lika mycket betalt för dessa som för samtal över telenätet.

Ursprungligen av frazze:

Spännande. Det där (VoLTE) måste jag kolla in närmare! Syns det i statusraden?

Angående VoWIFI så tror jag att det bara är för huvudoperatören som det ingår gratis. Hallon, Vimla etc har inte det i din profil och därmed går det inte att aktivera. Det gäller också Visual Voicemail som bara finns hos Tre (3) men inte hos Hallon.

Nej, du märker att VoLTE funkar genom att den 4G-ikonen kvarstår under pågående samtal.

WoWIFI fungerar utmärkt kan jag tillägga.

Ursprungligen av mattiL:

Varför är ni så sugna på samtal över wifi?
Sist jag kollade tog Telia lika mycket betalt för dessa som för samtal över telenätet.

Jag trodde det var gratis när man körde över WiFi och då är det ju bra när man är utanför EU på ett hotell t e x.
Annars har ju de flesta fria samtal idag och då är det väl mest bra vid dålig mobil täckning.

Jag ser nu att det kostar inget hos Telenor om man har fria samtal men fungerar inte utomlands.

Men det måste aktiveras.

För WiFi-samtal:
Gå in på Inställningar. Välj mobilnät. Välj wifi-samtal. Välj aktivera.

  • Medlem
  • 2018-11-03 15:07
Ursprungligen av mattiL:

Varför är ni så sugna på samtal över wifi?
Sist jag kollade tog Telia lika mycket betalt för dessa som för samtal över telenätet.

Det är väl om man bor någonstans där det är dålig täckning men där man har tillgång till bredband och wifi. Vissa påstår också att det blir bättre ljudkvalitet med VoLTE och VoWifi.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-11-04 01:33
Ursprungligen av frazze:

Spännande. Det där (VoLTE) måste jag kolla in närmare! Syns det i statusraden?

Angående VoWIFI så tror jag att det bara är för den fysiska operatören som det ingår gratis. Hallon, Vimla etc (virtuella operatörer) har inte det i din profil och därmed går det inte att aktivera. Det gäller också Visual Voicemail som bara finns hos Tre (3) men inte hos Hallon.

Edit: angivit tydligare fysisk vs virtuell operatör

Det funkar med VoWifi hos Halebop, de räknas väl som en virtuell operatör, motsvarande Hallon?

Senast redigerat 2018-11-04 23:36
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2018-11-04 11:39
Ursprungligen av kenjon:

Det funkar med WoWifi hos Halebop, de räknas väl som en virtuell operatör, motsvarande Hallon?

Tack, det var bra att veta. För tidigare hade Tre gjort tydlig skillnad mellan sig och Hallon vad gäller funktioner. Så jag antag att detsamma gällde för övriga operatörer i Sverige.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-11-05 09:36

VoLTE fungerar fortfarande inte för mig med Telenor, har mailat dem nu.

Funkar fint med Telia också! Telia WiFi-samtal.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2018-11-06 09:14

Och du har varit inne i Inställningarna enligt inlägg #6?

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-11-06 09:51
Ursprungligen av kenjon:

Och du har varit inne i Inställningarna enligt inlägg #6?

Om du menar mig så ja, allt är uppdaterat och aktiverat enligt konstens alla regler.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2018-11-15 11:21

Efter ett antal mail med telenors support och flera exempel på samtal och när/var de gjordes har de ändrat något hos sig och nu fungerar det för mig.

Aktverade detta (Tele2) och kunde bekräfta att både VoWifi och VoLTE fungerade. Men hur är det med VoWifi? Avgör telefonen själv när samtalen ska gå via wifi eller är tanken att dom alltid ska göra det om wifi finns tillgängligt? Dom första tre samtalen jag testade gick nämligen via wifi men sedan dess envisas mobilen med att ringa via mobilnätet trots min lätt värdelösa uppkoppling här ute på landet.

  • Medlem
  • 2018-11-21 11:14
Ursprungligen av Sperious:

Aktverade detta (Tele2) och kunde bekräfta att både VoWifi och VoLTE fungerade. Men hur är det med VoWifi? Avgör telefonen själv när samtalen ska gå via wifi eller är tanken att dom alltid ska göra det om wifi finns tillgängligt? Dom första tre samtalen jag testade gick nämligen via wifi men sedan dess envisas mobilen med att ringa via mobilnätet trots min lätt värdelösa uppkoppling här ute på landet.

Just denna prioritering har en ganska oklar funktion, telefonen verkar välja Wifi alltid när det finns tillgängligt. Det hade varit bra med lite bättre kontroll över detta, t ex så hade jag velat aktivera "VoWiFi" endast när telefonen befinner sig inom mitt eget (högkvalitativa) Wifi, men inte andra Wifi där man saknar kontroll över kvalitet, hastighet etc. Det är lite konstigt att inställningarna inte finns när Apple haft stödet under flera års tid... Vi kanske kan hoppas på en uppdatering från Apple med tanke på att antalet svenska användare ökat kraftigt på senare tid...

Jag har också problem med ljudkvaliteten och störningar. T ex så funkar FaceTime Voice mer eller mindre perfekt och teoretiskt borde VoWiFi kunna ha samma kvalitet. Vi hoppas att detta löser sig, de svenska operatörerna har ganska stora ekonomiska fördelar av att kunderna använder mer och mer Wifi...

Ursprungligen av wolf:

Just denna prioritering har en ganska oklar funktion, telefonen verkar välja Wifi alltid när det finns tillgängligt. Det hade varit bra med lite bättre kontroll över detta, t ex så hade jag velat aktivera "VoWiFi" endast när telefonen befinner sig inom mitt eget (högkvalitativa) Wifi, men inte andra Wifi där man saknar kontroll över kvalitet, hastighet etc. Det är lite konstigt att inställningarna inte finns när Apple haft stödet under flera års tid... Vi kanske kan hoppas på en uppdatering från Apple med tanke på att antalet svenska användare ökat kraftigt på senare tid...

Jag har också problem med ljudkvaliteten och störningar. T ex så funkar FaceTime Voice mer eller mindre perfekt och teoretiskt borde VoWiFi kunna ha samma kvalitet. Vi hoppas att detta löser sig, de svenska operatörerna har ganska stora ekonomiska fördelar av att kunderna använder mer och mer Wifi...

Hmm, ok. Startade om luren och då valde den wifi igen, haha. Verkar rent slumpartat.

Själv är jag bara uppkopplad mot högkvalitativa wifi (hemma och jobbet, typ). I övrigt kör jag alltid på 4G och nu när voLTE funkar blir det ännu mer smidigt.

Detta blir perfekt i sommarstugan där vi har fiber men där det är riktigt usel/obefintlig mobiltäckning!

(Apropos vad det skall vara bra för).

1
Bevaka tråden