Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Headset till iPhone 7

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Peace 99mac’ers!
Jag har köpt mig ett ”Voice call headset” som jag tänkt ringa med.

Men när jag stuppar i headsete så hörs två toner. (I headsetet)
Ljudet från mobilen spelas dock upp genom den som vanligt...

När jag stoppar i mitt gamla headset funkar det ”klockrent.”

Vad kommer det sig att inte ens ljudet till det nya headsetet fungerar?
Tonerna hörs ju här. (Två)

Kan visa hur det ser ut efter jag pluggat in det nya headsetet:

Och när jag istället pluggar in det gamla ser det ut så här:

Tackar för hjälpen med att lösa detta!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-04 08:38

Vilket headset är det? (gärna länk)

Hur ansluts det?
- med lightning-kontakt? Är det i så fall MFi-certifierat? (Made For iPhone)
- eller vanlig hörlurs-kontakt via lightning-adaptern? I så fall, hur många ”band” är det på kontakten, 3 eller 4?

Du skriver två meningar i felbeskrivningen som motsäger varandra, vad är det egentligen som funkar eller inte?

Citat:

Ljudet från mobilen spelas dock upp genom den som vanligt...
...
Vad kommer det sig att inte ens ljudet till det nya headsetet fungerar?

Tillägg: Ah, nu fattar jag den första meningen ovan. ”Den” som ljudet spelas genom som vanligt är alltså mobilen, inte hörluren!
Det verkar som att telefonen inte alls registrerar att ett tillbehör är tillkopplat.

Senast redigerat 2018-11-04 08:56
Ursprungligen av IngoX:

Vilket headset är det? (gärna länk)

Hur ansluts det?
- med lightning-kontakt? Är det i så fall MFi-certifierat? (Made For iPhone)
- eller vanlig hörlurs-kontakt via lightning-adaptern? I så fall, hur många ”band” är det på kontakten, 3 eller 4?

Du skriver två meningar i felbeskrivningen som motsäger varandra, vad är det egentligen som funkar eller inte?
Tillägg: Ah, nu fattar jag den första meningen ovan. ”Den” som ljudet spelas genom som vanligt är alltså mobilen, inte hörluren!
Det verkar som att telefonen inte alls registrerar att ett tillbehör är tillkopplat.

Jag ber om ursäkt.
Det gäller det här headsetet:
http://tinyurl.com/Lightning-headset

Har du parat det då? Står ju uttryckligen att det är ett blåtandsheadset. Tonerna du hör i headsetet är säkert för att göra dig uppmärksam på att det är igång.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-04 11:32

Det förvirrande är ju att det står att man ska göra en blåtandssökning från headsetet. Hittade en bild på förpackningens baksida där det står "Open bluetooth search on the headset". Det är nog fel och det borde stå "from the handset", alltså från mobilen. Gå in i blåtandsinställningar på telefonen.

Förstår dock inte syftet med en sån här produkt, trådlöst blåtand fjättrat med tråd och lightningkontakt? Är det bara för strömförsörjning, för att slippa göra ett blåtandsset med batteri? Då kan man ju lika gärna använda originallurarna EarPods med lightningkontakt!

Ursprungligen av IngoX:

Det förvirrande är ju att det står att man ska göra en blåtandssökning från headsetet. Hittade en bild på förpackningens baksida där det står "Open bluetooth search on the headset". Det är nog fel och det borde stå "from the handset", alltså från mobilen. Gå in i blåtandsinställningar på telefonen.

Förstår dock inte syftet med en sån här produkt, trådlöst blåtand fjättrat med tråd och lightningkontakt? Är det bara för strömförsörjning, för att slippa göra ett blåtandsset med batteri? Då kan man ju lika gärna använda originallurarna EarPods med lightningkontakt!

Det där är en billig copy-cat kopia från Kina och har inte BT skulle jag gissa.

Från sidan:
- Anslut headsetet i iPhone-porten.
- Starta en Bluetooth-sökning på headsetet.
- Anslut till Bluetooth och de är redo att användas.
eh va???

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-04 14:20
Ursprungligen av CekariYH:

Det där är en billig copy-cat kopia från Kina och har inte BT skulle jag gissa.

Tja, förutsatt att de inte rent ut ljuger på förpackningen så är ML715 Voice Call Headset for iPhone 7/8/X något så speciellt som ett Lightning Bluetooth Headset (där orden Lightning och Bluetooth känns som de motsäger varandra)

Vidare på förpackningen: Bluetooth module is integrated in lightning plug och de har någon form av trådlös-symbol på kontakten för att ange att det inte är en vanlig lightning-kontakt? Så man kopplar in en kontakt i telefonen, men sedan sker ändå kommunikationen via trådlöst bluetooth?

Känns som någon haft hål i huvudet när de tänkt ut den här produkten! :facepalm:

Enda vettiga funktionen jag skulle kunna tänka mig är om sladden går att koppla bort. Tittar man noga på en av produktbilderna så ser det faktiskt ut som om sladden är delbar i pluppen som delar sladden till höger och vänster öra. I så fall skulle det ju likna andra bluetooth-hörlurar där hörsnäckorna sitter ihop med en sladd, men i övrigt har trådlös kommunikation. Med tillägg för en smidig lösning att kunna ladda upp headsetet från telefonen genom att tillfälligt koppla in det i lightning-porten.

Men att det skulle vara så det funkar motsägs av att de anger att bluetooth-modulen sitter i själva kontakten. Och att det inte någonstans står att det är laddningsbart. Hittar du någon mer förståelse för syftet för denna produkt @キムɳイ○ᄊムㄎ, du som ändå har det i din hand?

Senast redigerat 2018-11-04 14:44
Ursprungligen av IngoX:

Tittar man noga på en av produktbilderna så ser det faktiskt ut som om sladden är delbar i pluppen som delar sladden till höger och vänster öra.

Skulle tro att det bara är en sån där plupp man kan dra upp så att inte lurarna trasslar sig. Om de har kopierat Earpods korrekt så är det så i alla fall.

Så man ska para ihop genom att pulgga in dem, och sen koppla ur och gå omkring med sladden dinglandes?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2018-11-04 18:25
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Skulle tro att det bara är en sån där plupp man kan dra upp så att inte lurarna trasslar sig. Om de har kopierat Earpods korrekt så är det så i alla fall.

Ja, det är det ju, en hållaihopsladdarna-plupp.

Ursprungligen av marcushedenstrom:

Så man ska para ihop genom att pulgga in dem, och sen koppla ur och gå omkring med sladden dinglandes?

Precis, men då har de ingen ström och hörlurarna blir antagligen tysta. Men snygga!

Antar att någon kom på att billig bluetooth-teknik finns det gott om. Och för det behövs ingen tidskrävande och dyr MFi-certifiering. Vi bakar in ett bluetooth-chip i en iphone-sladd, och kan göra billiga lurar som inte plötsligt börjar protestera att de inte är ett godkänt tillbehör. Eller nåt. Synd om kunden som inte har stor chans att förstå vad man egentligen köper när man ser förpackningen.

Ursprungligen av suddgummi:

Har du parat det då? Står ju uttryckligen att det är ett blåtandsheadset. ...

Ursprungligen av IngoX:

... "Open bluetooth search on the headset". Det är nog fel och det borde stå "from the handset", alltså från mobilen. Gå in i blåtandsinställningar på telefonen.
...

Ursprungligen av CekariYH:

...
- Anslut headsetet i iPhone-porten.
- Starta en Bluetooth-sökning på headsetet.
- Anslut till Bluetooth och de är redo att användas.
eh va???

Tackar så jättemycket för denna information!
Bruksanvisningarna är inte det jag brukar läsa för ett headset. Men får väl börja med detta då man inte får igång det.

1
Bevaka tråden